Natúrkonyha

Csakratáplálkozás - Negyedik rész

Szívcsakra (Anahata)


 

A szívcsakra, szankszrit nevén ANAHATA csakra képezi az emberi „közepet”, és összeköti az alsó három csakrát a magasabb szintű tudatosság három felső csakrájával. A 12 szirmú szívcsakra reprezentálja az univerzális szeretetet, amely a bakti jógában az odaadásban, alázatban játszik szerepet, mint a keresztényi aspektusokban a felebaráti szeretet. Az ANAHATA csakra a szeretet, együttérzés, emberség és biztonság energiaközpontja. Ez a zöld és rózsaszín csakra szabályozza a szív- és tüdőműködést, a légzést. Stabil keringés, erős szív, egészséges szívritmus és mély, szabad légzés biztos jele egy szabad mellközpontnak. Mivel ez a csakra a csecsemőmirigyen keresztül befolyásolja a szervezet elhárító erőit, energiájának gyengülése többek között allergia, asztma, fertőzésekre való fogékonyság, rákbetegség megjelenésével járhat. Még világosabban fejeződnek ki e csakra zavarai szívpanaszok formájában, a mellben szorító érzés és légzési problémák meglétében. A szívcsakra lelki jelentése visszatükröződik a testben is. Nemcsak a szívben és légzésben, hanem a bőrön is, amely a test határait jeleníti meg a külvilág számára. Ha az energia erősen és akadálytalanul áramlik a szívcsakrában, az ember képessé válik a szívtől szívig kommunikációra. Ez azt jelenti, hogy a másikkal elfogulatlanul, mesterkéltség nélkül és önszabályozó módon találkozunk. A nyitottság és a tolerancia más filozófiákkal és kultúrákkal szemben ilyenkor ugyanolyan magától értetődő, mint az egészséges ÉN-TE kapcsolat. A stabil szívcsakra könnyen lehetővé teszi a felelősségvállalást másokért, partnerért, gyerekekért, barátokért. A 4. csakra tudatos fejlesztése lehetséges megfelelő gyakorlatokkal és magatartásformával.

 

A szívcsakra működési területén fellépő zavarok megjelenhetnek túlzott egoizmus, elszigetelődés és az adás-kapás közötti egyensúlytalanság formájában. Az elhatárolódás és az én feloldódásának hiánya egyértelmű bizonyítékai egy legyengült ANAHATA csakrának.

 

 

Ez a csakra a LEVEGŐ elemhez tartozik, harmonizálásához zöld színű és nyers-rózsaszín ételek, elsősorban nyers zöldségek fogyasztása a célravezető. Spenót, sóska, kelkáposzta, brokkoli, kelbimbó, búzafű(lé), fejes káposzta, petrezselyem, snidling, barna rizs, zab, zöld alma, szőlő. Fűszerek is jótékony hatásúak: bazsalikom, gyömbér, hagymák, mustár, torma, majoránna, lestyán, kömény, koriander, kapor, kakukkfű, szegfűbors, szegfűszeg, szerecsendió.

 

 

Receptek

Brokkolikrémleves

Hozzávalók: 50 dkg brokkoli, 2 evőkanál olívaolaj vagy kukoricaolaj, 1 evőkanál tönkölyliszt, 2 dl tejszín, 1 csokor petrezselyem,  2 tojássárgája.

 

Elkészítése: A brokkolit kevés vízben petrezselyemlevéllel megpároljuk, a lisztet szárazon megpirítjuk, sűrítjük vele az előzőleg felöntött levest. Ezután a tűzről levéve beletesszük az olívaolajat. Tálalás előtt a tojások sárgájával és kevés forró levessel elkevert tejszínt folyamatosan vékony sugárban öntjük a leveshez.

 

Spenótsaláta

Hozzávalók: 30 dkg spenót, 1 pohár joghurt, 1 kis fej hagyma, 1 evőkanál olaj, 1 gerezd fokhagyma, 1 késhegynyi bors, fél csomó petrezselyemzöld, 1 csipetnyi tengeri só, pici méz.

 

Elkészítése: A megmosott, tisztított spenótleveleket összetépkedjük, hozzákeverjük az apróra vágott hagymát, joghurtot, olajat. Pici mézzel, fokhagymával, sóval, borssal, finomra vágott petrezselyemzölddel ízesítjük. Ezután picit lehűtjük.

 

Almás tofusaláta

Hozzávalók: Negyed kg zöld alma vagy golden, 1,5 dl joghurt, negyed kg tofu apró kockákra vágva, 1 evőkanál szójaszósz, pici tengeri só, ízlés szerint méz, kevés citrom, salátalevél, őrölt bors.

 

Elkészítése: Az almákat mosás, tisztítás után apró kockákra vágjuk, citromlével meglocsoljuk, elkeverjük a joghurttal vagy kefirrel, szójamártással. Végül az összes hozzávalót összekeverjük, tálaláshoz salátalevéllel díszítjük.

 

Kelkáposztás barna rizs

Hozzávalók: 20 dkg barna rizs, 10 dkg gomba, 6 dkg vaj, 2 dl kefir, 8 db nagy kelkáposztalevél, zöldpetrezselyem, ízlés szerint só.

 

 

Elkészítése: A megmosott kelkáposztaleveleket leforrázzuk, lecsurgatjuk. A vastag levélereket vágjuk ki! A barna rizst 20 perc főzés után megpároljuk zöldpetrezselyemmel és az apróra vágott gombával, megtöltjük a leveleket, sóval ízesítjük, felcsavarjuk, kivajazott tűzálló tálba egymás mellé rakjuk. Kefirrel leöntjük és vajat dobunk rá. Sütőben fedő alatt megpároljuk és tálalás előtt pirosra sütjük.

 

Szőlős zabpehely

Hozzávalók: 4 evőkanál zabpehely, 1 teáskanál méz, 1 teáskanál citromlé, 1 teáskanál vaj, 4 dl aludttej vagy joghurt, 10-12 szem szőlő, néhány szem mazsola.

 

Elkészítése: A zabpelyhet a vajon szép sárgára pirítjuk, hozzáadjuk a mézet, s azt is tovább pirítjuk. A jól megmosott kettévágott szőlőszemeket összekeverjük a többi hozzávalóval, ráöntjük a zabpehelyre és tálalhatjuk.

Borsik Miklósné
IX. évfolyam 5. szám

Címkék: csakratáplálkozás, szívcsakra

Aktuális lapszámunk:
2018. december

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.