Natúrkonyha

Csemegekukorica - aranyszemű napgyermek


 

A kukorica a búza és a rizs mellett a harmadik legfontosabb gabonanövényünk. Lisztté őrlik, vagy finom és durva darát (polenta) készítenek belőle és Cornflakesnek (kukoricapehely) dolgozzák fel. Finom zöldségként az édes csemegekukoricát csak mintegy 150 éve ismerjük. A nálunk termelt kukoricafajtákat főként marhatakarmánynak használják fel, s ezek emberi tápláléknak alkalmatlanok. A csemegekukorica esetében a csöveket tejérettség szerint szedik le, s júliustól októberig frissen kerülnek piacra. Mélyhűtött vagy konzerv formában egész évben kaphatók. A friss kukoricacsövek egykét napos meleg tárolás mellett elveszítik édességtartalmuknak mintegy 50%-át. A hűtő zöldségtartójában két napig megtartják édes ízüket és frissességüket. A világító sárga csemegekukorica jól fagyasztható és így 6 hónapig tárolható.

 

A kukorica egészséges és könnyen emészthető. Gazdag vitaminokban: E-vitamint, karotint és B-vitaminokat, kalciumot, káliumot, magnéziumot, foszfort, vasat, fluort és szelént tartalmaz, s ezzel minőségileg némileg hasonló a búzához és rozshoz. Fehérjetartalma ezzel szemben mennyiségileg és minőségileg is csekélyebb a búzáénál és rozsénál. A kukoricafehérje értékesebb lesz, ha babbal, tökkel, tejjel, tejszínnel vagy sajttal kombinálják, mert ekkor a kukoricából hiányzó fehérje-alkotórészek a zöldségek és tejtermékek aminosavaival optimálisan kiegészülnek. A kukoricának van még egy hiányossága: a B3-vitamin vagy niacin olyan kötésben található meg benne, hogy azt a szervezet nem tudja lebontani. (A 20-as, 30-as években az USA, India és Dél-Afrika szegényebb néprétegeinél, akiknek kizárólag kukoricával kellett táplálkozniuk, sokszor észleltek pellegra vitaminbetegséget. Érdekes módon Mexikóban ismeretlen ez a betegség, pedig ott is ugyanúgy emberek milliói kukoricán élnek. Ennek oka: mint azt az indián őslakosok tették, még ma is megszórják a kukoricát egy csipet fahamuval. Ez nem csak puhítja a szemeket, hanem úgy oldja a niacint, hogy az az emberi szervezetben felszívódik.)

 

A kukorica abban is különbözik más gabonafajtáktól, hogy nem tartalmaz glutént, így ezzel fontos alternatívát jelent a cöliákiás (lisztérzékeny) betegek diétájában. Növénygyógyászati szempontból is jelentős ez a tápláléknövényünk: a kukoricabajuszból készített tea vízhajtó hatású, általában hólyag- és veseproblémák esetén, különösen a húgyúti és vesehomok kimosásánál, kihajtásánál alkalmazzák. Stimuláló hatással van az epeelválasztásra, májserkentésre:

 

Tea elkészítése: 1 marék szárított kukoricabajuszt néhány percig főzünk 1 l vízben, majd 30 percig állni hagyjuk, leszűrjük, és naponta 34 csészével fogyasztunk.

 

Konyhai előkészítéshez fontos figyelembe vennünk a következőket: a csöves kukoricát megszabadítjuk leveleitől és bajuszától; a kemény szártövet és csőcsúcsokat levágjuk, s aztán jól megmossuk. Úgy főzzük meg, mint a spárgát. A vízben legyen egy csipet cukor és némi vaj. A főzővízbe ne tegyünk sót, mert a szemek kemények lesznek. Szemnagyságtól függően a főzési idő 1520 perc. Akkor van kész, ha az egyes szemek jól leválnak. Vegetárius fűszersóval vagy fokhagymás vajjal bekenjük a csöveket. Ha csak a szemeket szeretnénk felhasználni, beletesszük a megfőtt csövet egy tálba és késsel levágjuk a szemeket. A kukoricát elkészíthetjük zöldborsóval, babbal és paprikahússal finom zöldségnek vagy salátának.

 

Receptek

Grillezett kukoricacsövek

Elkészítése: A kukoricacsöveket vajjal vagy olívaolajjal vékonyan bezsírozzuk, majd alufóliával beborítjuk. A grillen közepes parázson 25-35 percig sütjük. Fűszerezzük ízlés szerint. Rövidebb idő alatt elkészül, ha előtte 10 percig vízben előfőzzük a kukoricát.

 

Tarka kukoricasaláta 4 személy részére

Hozzávalók: 3 friss kukoricacső vagy 25 dkg szemes kukorica válogatva, 25 dkg zöldbab csomborddal (borsfű) megfőzve, 1 hagyma, 1 db paprika, 3 db paradicsom, 10 dkg ementáli sajt.

 

Öntethez: 5 evőkanál almaecet vagy más gyümölcsecet, 4 evőkanál olívaolaj, 1 teáskanál közepesen erős mustár, pikáns vegetárius fűszersó, friss petrezselyem.

 

Elkészítése: A megfőzött kukoricaszemeket és a babot beletesszük egy tálba. A hagymát, paprikát, sajtot kicsire felkockázzuk. A paradicsomot nyolcadokra vágjuk, hozzáadjuk. Az öntetet ráöntjük, átkeverjük, s kb. egy fél óráig állni hagyjuk. Ízesítjük, és petrezselyemmel megszórjuk. Teljes kiőrlésű kenyérrel vagy héjában sült burgonyával kiváló vacsora. A saláta grillezéshez is kiváló köret, vagy kiránduláskor is magunkkal vihetjük.

 

Egzotikus kukorica 4 személy részére

Hozzávalók: 20 dkg kukoricaszem, 2 rúd póréhagyma, 2 db húsos pirospaprika, 20 dkg mélyhűtött zöldborsó, 2 dl zöldségleves, napraforgóolaj, szójaszósz, indiai fűszerkeverék, 2 evőkanál főzőtejszín, vegetárius fűszersó, 10 dkg pirított kesudió.

 

Elkészítése: A póréhagymát egészen finom karikákra vágjuk, a paprikát apróra kockázzuk. Az olajat egy nagy serpenyőben felhevítjük, az összes zöldséget kissé megsütjük, a levessel felöntjük, puhára főzzük. A tejszínt beletesszük, a kesudióval meghintjük. Ehhez illik a barna rizs.

 

Kukoricaleves

Hozzávalók: 15 dkg-nyi főtt kukoricaszem , 5 dkg vaj, 1 liter tej, 0,5 dl tejszín, 3 evőkanál szójaliszt, só, fehér bors, őrölt ánizs.

 

Elkészítése: A szójalisztből és a 3 dkg vajból világos rántást készítünk. A felforralt, majd langyosra hűtött tejet állandóan kevergetve, apránként ráöntjük, vigyázva, nehogy csomós legyen. Tovább keverve felforraljuk, beletesszük a fűszereket és a kukoricát. Még egyszer felforraljuk, végül beleöntjük a tejszínt, és belemorzsoljuk a maradék vajat.

Borsik Miklósné
XII. évfolyam 8. szám

Címkék: csemegekukorica, natúrkonyha receptek

Aktuális lapszámunk:
2019. november

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.