Natúrkonyha

Csicseriborsó az étlapon


A szárított csicseriborsót lisztté őrlik, amit gyakran gabonaliszttel kombinálva készítenek el

 

A csicseriborsót (Cicer arietinum) kb. 45 cm magasságúra növő, bokros, egyéves növényről aratják le. A vékony héjú, hólyagszerű hüvelyekben egy-három borsószerű mag található. A fehéres vagy violaszín virágú növény termése eredetileg Észak-Iránból, illetve a Dél-Kaukázusból származik. Manapság azonban fő termőhelye a mediterráneum és Kelet-, illetve Dél-Ázsia. A borsóval azonban – neve ellenére – nem áll rokonságban. Neve egyértelműen a latin cicer szóból vezethető le. 

 

A csicseriborsó fanyar-kesernyés, lisztes, némiképp dióra, mogyoróra emlékeztető ízű termés. Általában szárított formában vásárolható. Száraz, hűvös helyen hosszú ideig eltartható. Indiában általában kis méretű, ráncos, fekete, illetve barna fajták teremnek. A nagyobb, aranysárga fajták Dél-Európában jellemzőek, a pirosasak a Közel-Keletről származnak.

 

A szárított magokat elkészítés előtt kb. fél napig vízbe kell áztatni, majd alapos öblítés után 45–60 perc alatt puhára kell főzni. Főzés közben le kell szedni a víz tetején képződött habot. A főzési idő rövidítése érdekében egy késhegynyi szódabikarbónát tehetünk az áztatóvízbe. Csak a főzés végén sózzuk. A puhára főtt hüvelyesek hűtőszekrényben egy-két hétig eltarthatók, ha a főzés után egy evőkanál ecetet adunk hozzájuk, majd légmentesen záródó üvegekben tároljuk őket. A nyers csicseriborsó, a többi hüvelyeshez hasonlóan, emészthetetlen, enyhén mérgező anyagokat tartalmaz, ezért az áztatóvizet ki kell önteni.

 

A csicseriborsóból készülhet püré, kuszkusz, saláta, liszt (beszan), olajban sült pogácsa (falafel), kenyér, sütemény és konzerv.

 

Mint minden hüvelyes, a csicseriborsó is kiváló minőségű táplálék. Sok fehérjét tartalmaz (100 g csicseriborsóban kb. 20 g fehérje van) és kevés zsiradék van benne (3 g/100 g). Komplex szénhidrátokat tartalmaz, ezért hatásukra csak lassan emelkedik a vér cukorszintje. Ezen kívül igen gazdag ásványi anyagokban és vitaminokban – főképp B-vitaminokban. Gabonával kombinálva a hüvelyesek11 képesek a szervezetet a legfontosabb fehérjealkotóelemekkel ellátni.

 

Receptek:

Csicseriborsó-saláta

Hozzávalók 4 személyre: 200 g száraz csicseriborsó, 1 lilahagyma, 2 paradicsom, 1 avokádó, 50 g napraforgómag, 4 evőkanál borecet, fél teáskanál agavélé, 1 teáskanál mustár, őrölt bors, tengeri só, 4 evőkanál hidegen sajtolt dióvagy repceolaj, 2 szár petrezselyem.

 

A paradicsomos, avokádós csicseriborsó-saláta
tartalmas előétel

 

Elkészítése: A csicseriborsót éjszakára áztassuk be annyi vízbe, amennyi ellepi, majd az áztatóvizet öntsük ki és friss vízben főzzük puhára, majd szűrjük le. A hagymát vágjuk karikára, a paradicsomokat vágjuk 8 felé, a magjukat vegyük ki, és végül vágjuk a húsát csíkokra. Az avokádót vágjuk kockákra. A napraforgómagot zsiradék nélkül serpenyőben pirítsuk meg. Az ecetből, az agavéléből, mustárból, sóból, borsból és olajból öntetet keverünk. Az öntetet összekeverjük a többi hozzávalóval és kb. 30 percig hagyjuk pihenni. Tálaláskor aprított petrezselyemmel díszítjük.

Hummusz

Hozzávalók 4–6 személyre: 2 csésze száraz csicseriborsó, 1 késhegynyi szódabikarbóna, fél csésze tahini (szezámpaszta), negyed csésze citromlé, 2 evőkanál olívaolaj, 4 gerezd fokhagyma, tengeri só, őrölt bors, őrölt kömény.

 

A keleti csicseriborsókrém, a hummusz mártogatásra és kenyérre kenve egyaránt kitűnő

 

Elkészítése: A csicseriborsót a szódabikarbónával együtt éjszakára vízbe áztatjuk, majd kb. 45–60 perc alatt puhára főzzük és püré sítjük. A tahinit, a citromlevet, az olívaolajat és a péppé zúzott fokhagymát hozzáadjuk. A fűszerekkel ízesítjük, és tálalás előtt még egy pár csepp olívaolajat öntünk a tetejére. Jól illik hozzá az olívabogyó és a nyers zöldség.

Csicseriborsó tarte

Hozzávalók 4 személyre: 200 g száraz csicseriborsó, 100 g hagyma, 2 ágacska rozmaring, 5 evőkanál olívaolaj, 1/8 liter fehérbor, 80 g parmezán sajt, 4 tojás, tengeri só, őrölt bors, 20 g vaj, 3 evőkanál zsemlemorzsa, 2 teáskanál őrölt édes-nemes pirospaprika.

 

Elkészítése: A csicseriborsót éjszakára vízbe áztatjuk, majd friss vízben puhára főzzük. A hagymákat apró kockákra vágjuk. A rozmaring leveleit lehúzzuk az ágacskákról, és száraz serpenyőben megaprítjuk.

 

3 evőkanál olívaolajat egy lábasban felforrósítunk, és a hagymát megdinszteljük benne. A pirított rozmaringlevelek felét hozzáadjuk. Ezután a csicseriborsót egy burgonyazúzóval durván összetörjük, és hozzáadjuk a hagymát. Beleöntjük a fehérbort, és folyamatosan keverve 5-6 percen keresztül lassú tűzön főzzük, majd hagyjuk kihűlni. A parmezánt és a felvert tojásokat belekeverjük, sózzuk, borsozzuk. Egy tarteformát (32 cm átmérőjűt) kivajazunk és megszórjuk zsemlemorzsával. A sütőt 180 °C-ra melegítjük, és a csicseriborsó-masszát egyenletesen a formába simítjuk, a tetejére szórjuk a megmaradt rozmaringlevelet. Középső sínen 20-30 percig sütjük. Hagyjuk kihűlni, és megszórjuk piros paprikával, a maradék olívaolajat rácsöpögtetjük. Szeletekre vágjuk, és langyosan salátával vagy zöldséggel tálaljuk.

Borsik Zsuzsa
XVII. évfolyam 1. szám

Címkék: csicseriborsó, natúrkonyha receptek

Aktuális lapszámunk:
2019. szeptember

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.