Natúrkonyha

Csíráztassunk otthon!

Ízletes vitaminok az ablakból

Egy marék egyszerű, kemény mag, rendszeres öntözés, napfény és kellemes hőmérséklet: többre nincs is szükségünk ahhoz, hogy mindig rendelkezésünkre álljon egy pluszadag vitamin. Csírákat és hajtásokat mi magunk is nevelhetünk odahaza.


 

A magokból kikelő növények szaporítását arra használhatjuk, hogy ételeinket értékes ásványi anyagokkal, nyomelemekkel, vitaminokkal és enzimekkel gazdagítsuk. A magban ugyanis ott rejlik a növény növekedéséhez szükséges valamennyi tápanyag. Mihelyt megfelelő hőmérséklettel, fényviszonyokkal és nedvességgel találkozik, a mag csírázni kezd, az enzimek aktivizálódnak, az anyagcsere lendületet kap és a sejtek osztódni kezdenek.

 

Aki csíráztatásba akar kezdeni, számtalan ehető növény közül választhat: zsázsa, lucerna, búza, egyéb gabonafélék, hüvelyesek vagy zöldségek. Csak a krumpli, a paradicsom és a kúszóbab nem alkalmas erre, mivel káros szolanint, illetve phasint tartalmaznak. A legjobb, ha a magokat bioboltban szerezzük be, mivel ezeket garantáltan nem kezelték vegyszerekkel. Száraz és sötét helyen a magok évekig eltarthatók.

 

Egy evőkanál magból nagyjából négyszer annyi csírára számíthatunk. Először öblítsük le, majd fajtától függően nagyjából kétszeres mennyiségű langyos vízbe áztassuk be. Miután leöntöttük a vizet, gondosan válogassuk ki a szemmel láthatólag meg nem duzzadt magokat a jók közül. Ezek után elég, ha a tiszta edénybe vékony rétegben kiterített magokat naponta egyszer-kétszer lespricceljük egy kis friss vízzel.

 

 

Először elég egy jól szellőző üveg

Hogy a vetemény a túl sok víztől ne kezdjen el rothadni, a fölösleges vizet mindig le kell önteni. Ezt a legjobban úgy oldhatjuk meg, ha speciális csíráztatóedényt vásárolunk, amelyből lefolyik a pangó víz és egyben levegőhöz is jutnak a csírák. Ha mégis megpenészednének a magok, ezt kellemetlen szag jelzi. Ilyenkor az egész veteményt dobjuk ki, az edényt pedig alaposan sikáljuk ki. A csíráztatótálat állítsuk a konyhaablakba, ahol elegendő fényt kap, de nem éri közvetlen napsugárzás. Az ideális hőmérséklet 18-22 fok.

 

Ha learattuk az első termést és hozzászoktunk az ízéhez, egyszerre több adagot is csíráztathatunk, akár egymást tetejére helyezve az edényeket. Jó megoldás a kenderzacskó is, amelynek a szálai között bújnak ki a hajtások. 

 

 

A mustár- és retekcsíra gomba- és baktériumellenes hatású

A legtöbb csíra három-hat nap alatt fejlődik ehetővé, lesz puha és ízletes. Különösen jól csíráztatható a lucerna, a retek és az ázsiai mungóbab. Gyorsan termést hoz a brokkoli vagy a búza, míg a lucerna, a görögszéna és a zsázsa egy hetet igényel. Vannak magkeverékek is. Ha mustár- vagy retekmagot is adunk hozzá, akkor ezek hatóanyagai megakadályozzák a penészgombák és baktériumok szaporodását.

 

A csírázás folyamán sokszorosára nő a növényekben a vitamin-, vitálanyag- és enzimtartalom. A búza-, szója- és lencsecsírában különösen magas a B-, C- és E-vitamin-tartalom, míg a mungóbabban naponta a duplájára nő a B1-vitamin mennyisége. Szinte valamennyi fajtában található kálium, kalcium, foszfor, magnézium, cink és nyomelemek. Ehhez jönnek még a különleges adottságok, a brokkoliban lévő kéntartalmú glukoszinolátok például feltehetőleg védenek a ráktól. Az illó mustárolaj (megtalálható a brokkoli-, a zsázsa-, a mustármag- és a retekcsírában) fertőzésellenes hatású és megtisztítja a húgyutakat. A szójabab és a vörös here fitoösztrogénjei pozitív hatást gyakorolnak többek között a változókori panaszokra. A csíráztatott hüvelyesek jobban emészthetők normál változatuknál, mivel kevesebb bennük a puffasztó hatású anyag.

 

Az optimális körülmények között hajtatott csírák tápanyagtartalma 48 óra elteltével a legideálisabb, ilyenkor önmagukban is ehetők vagy megszárítva kenyér süthető belőlük, kíméletesen, hogy vitamintartalmuk ne károsodjon.

 

A hajtásokat a megadott csíráztatási idő után minél hamarabb el kell fogyasztani, mivel a kezdetben szaporodó tápanyagok mennyisége idővel csökkenni kezd. Az el nem fogyasztott mennyiséget két-három napig zárt edényben, hűtőben tárolhatjuk, evés előtt megint öblítsük le. A szóját és a csicseriborsót evés előtt rövid ideig blansírozzuk, hogy eltűnjenek belőlük az egészségkárosító anyagok.

 

 

Édes, pikáns vagy csípős: gazdagítsuk a konyhát

A csírák látványukkal és tápanyagtartalmukkal egyaránt gazdagítják a konyhát. Mivel a csírákban a keményítőtartalom cukorrá változik, sok hajtásnak a csípőssége mellett enyhe édes íze is van. A zab, az árpa és a búza enyhén édes, a zsázsa, a mustármag, a brokkoli és a retek inkább csípős, a lencse, a lenmag vagy a kender inkább dióra emlékeztető, pikáns ízű, míg a görögszéna leginkább a curryre emlékeztet.

 

A csírákkal gazdagíthatjuk a megkent kenyeret, tehetjük salátába vagy készételekbe, például főtt krumplira vagy wokban ké szült zöldségekre. A mungóbab és a szója kiváló a kínai tavaszi tekercsbe. A babcsírát jól megpárolhatjuk, vagy egy kis olajjal, fokhagymával és sóval gyorsan áthevíthetjük serpenyőben. Lepjük meg a vendégeinket csíraételekkel!

 

 

Kímélő csírareceptek

Főtt krumpli avokádós mártogatóval (2 adag)

6 biokrumplit kefével tisztítsunk meg, hosszában vágjunk fel, és tegyük szezámolajjal kikent és 2 evőkanál szezámmaggal megszórt tepsibe. Enyhén sózzuk meg és 200 fokon körülbelül 45 percig süssük. 20 perc után fordítsuk meg. 1 avokádó húsát pürésítsük 2 evőkanál citromlével, keverjünk hozzá 4 evőkanál tejfölt és zöldfűszeres sót. Fogyasszuk a krumplit a mártogatóval és egy csésze lucernacsírával.

 

Árpasaláta görögszénával

300 g árpát fél liter vízzel és fél-fél teáskanál korianderrel, kakukkfűvel és bazsalikommal 30 percig főzzünk. 10 percig hagyjuk állni, adjunk hozzá 4 evőkanál uborkalevet felkockázott hagymával, kaporral és petrezselyemmel. 5 savanyú uborkát és 4 paradicsomot aprítsunk fel és keverjük össze az árpával. Ízesítsük zöldfűszeres sóval és fogyasszuk 2 csésze görögszénacsírával.

 

Töltött gomba lucernával

16 nagy csiperkegombát pucoljunk meg. A kivágott lábakat, 1 kis póréhagymát, 1 paradicsomot, 1 vöröshagymát, 1 fokhagymagerezdet aprítsunk fel, és keverjük össze 1 evőkanál lucernacsírával. Keverjünk simára 1 tojássárgáját 2 evőkanál tejföllel, zöldfűszeres sóval és száraz zöldfűszerkeverékkel, majd adjuk a zöldségekhez. Töltsük meg a gombákat a keverékkel és tegyük nagy, lapos felfújtformára. Öntsük le egy pohár fehérborral és 8 percig süssük 200 fokon.

 

Egy finomra vágott hagymát, egy gerezd felaprított fokhagymagerezdet, 1 evőkanál felaprított és megpirított fenyőmagot, 1 teáskanál reszelt parmezánt, 1 teáskanál cukrot, egy zöldcitrom levét, 3-3 evőkanál olívaolajat, vizet és balzsamecetet keverjünk salátaöntetté. Ízesítsük sóval és zöldfűszerekkel, majd öntözzük meg vele a lucernacsírát. Adagoljuk szét tányérokra és ültessük rá a gombákat.

 

Rizses egytál mungóbabbal

Főzzünk meg 300 g rizst. Kockázzunk fel egy vöröshagymát, 1 nagy édesköménygumót és 2 piros paprikát. Wokban pároljuk meg némi szezámolajjal. Adjunk hozzá fél liter vizet és 4 evőkanál szójaszószt, majd keverjük a rizshez. Ízesítsük gyömbérrel és tengeri sóval. 2 almát vágjunk vékony szeletekre, és keverjünk össze 4 evőkanál mungóbabcsírával és 70 g mazsolával. 2 percig hagyjuk állni, friss kaporral ízesítsük.

- me -
XV. évfolyam 3. szám

Címkék: csírareceptek, csíráztatás, natúrkonyha

Aktuális lapszámunk:
2019. augusztus

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.