Natúrkonyha

Csúcsos káposzta az étlapon

A fehér fejes káposzta kistestvére


A friss káposzta külső levelei zöldek és ropogósak. A sárgás elszíneződések a hosszas tárolást jelzik.

 

A csúcsos káposzta (Brassica oleraceae convar capitata) közeli rokonságban van a fejes káposztával, amely mint minden káposztaféle a tátorjánból, tatárrépából (Crambe) fejlődött ki.

 

Ezt ma még vadon növekedő növényként megtalálhatjuk a Földközi –tenger partjain és az európai Atlanti-óceánnál. A csúcsos káposzta az összes fehérkáposzta közül a legkorábbi: Nyugat-Európában (Németországban) májustól decemberig takarítják be. Egy keményebb és a fejeskáposztához inkább hasonló fajtáját többnyire savanyúkáposztának dolgozzák fel.

 

A csúcsos káposztafejek botanikai szempontból (összehasonlítva a fejes káposztával) lapított növényi hajtások, melyek némileg kisebbek és kúp formájúak, a levelek lazábban fekszenek egymáson, a torzsarész kisebb. Ezenkívül a csúcsos káposzta főzési ideje rövidebb, könnyebben emészthető, finomabb erezetű, decensebb és kellemesebb ízű. Ha betekerjük egy nedves kendőbe, a csúcsos káposzta 2-5 napig hűtőben eltartható. Nyersen, dínsztelve, vagy saját levében párolva fogyaszthatjuk.

 

Előkészítéskor a külső laza leveleket eltávolítjuk. Aztán az alsó kemény torzsavégeket egy éles késsel levágjuk. Nagyságától függően a káposztát elnegyedeljük vagy nyolcadoljuk, és így pörköljük, pároljuk. Salátához a káposztarészeket csíkokra vágjuk. Az egész leveleket káposzta–tekercshez (rolád) alul a torzsánál óvatosan vágjuk le.

 

A legjobban akkor marad meg kellemes íze, ha a csúcsos káposztát csak röviden, (8–10 percig) és csak gyenge tűzön pároljuk. Más káposztafajtákkal ellentétben ennek a káposztának a jó íze felmelegítéskor elvész. Ezért a csúcsos káposztát mindig frissen érdemes elkészíteni. Hogy salátában a káposztát könnyebben emészthetővé tegyük, forró sós vízben 2 percig blansírozzuk, vagy kevés sóval röviden átgyúrjuk. Jóllehet a csúcsos káposzta könnyebben emészthető, mint más káposztafajták, a gyomor– és bélbetegek inkább tartózkodjanak fogyasztásától.

 

Ez a káposzta kevés kalóriát tartalmaz, de sok értékes vitamin, ásványi anyag és másodlagos növényi anyagok, elsősorban a C–vitamin előfokozata, az aszkorbinok találhatók benne. A főzés során ebből C–vitamin képződik. Egy adag káposzta már fedezi a napi C–vitaminszükségletet. Ezen kívül vérképző, koleszterincsökkentő, vízhajtó, gyulladásgátló és anyagcsere-serkentő hatással rendelkezik.

 

Receptek

A gyümölcsös káposztasaláta valóságos C-vitamin-bomba
 

Kemencés káposzta

Hozzávalók 4 személy részére: 1 db közepes csúcsos káposzta, 2 evőkanál olaj, 1 teáskanálnyi tengeri só, frissen őrölt bors, fél teáskanálnyi őrölt koriander, 2 ágacska friss kakukkfű, 125 ml száraz fehérbor, 125 ml víz, 1 teáskanál vaj, 1 teáskanál liszt, 1 hagyma, 125 ml tejszín, 1 teáskanálnyi agavészirup (helyette használhatunk bármilyen hígabb mézet), 4 evőkanál snidling felaprítva.

 

Elkészítése: A káposztát megtisztítjuk, elnegyedeljük, a torzsáját kivágjuk. A káposztadarabokat megmossuk és jól lecsepegtetjük. Az olajat felhevítjük egy serpenyőben. A káposztákat beletéve, jól megforgatva röviden átsütjük, majd egy nagy tűzálló tálban, (tepsiben) vágott felületükkel felfelé elhelyezzük őket. Borssal, sóval, korianderrel és kakukkfűvel egyenletesen befűszerezzük. A fehér bort és a vizet összekeverve a káposztára öntjük. A tálat vagy tepsit fedéllel vagy alufóliával alapo-san lezárjuk. Előmelegített sütőben (légkeverésű módozatban) 200 fokon a középső sínen kb. 30 percig sütjük. Ezután kivesszük a sütőből, a folyadékot egy külön edénybe öntjük, a káposztát pedig a sütőben melegen tartjuk.

 

Egy lábasban vajat olvasztunk, és az apróra vágott hagymát üvegesre pároljuk benne. A lisztet hozzáadjuk, jól összekeverjük. Apránként beletesszük a káposzta főzőlevét az elkülönített kis edényből, valamint a tejszínt is hozzákeverjük. Fontos, hogy jó alaposan simára keverjük, nehogy csomók maradjanak benne. Az agavészirupot, ill. mézet hozzátesszük, és a szószt kb. 5 percig gyenge tűzön főni hagyjuk. Tetszés szerint még fűszerezhetjük újra. A csúcsos káposztát kivesszük a sütőből, ráöntjük a szószt és beszórjuk snidlinggel.


Csúcsos káposztasaláta almával

Hozzávalók 4–6 személy részére: 1 kicsi csúcsos káposzta, 1 db nagy alma, 1 piros paprika, 6 db közepesen nagy savanyú uborka, fél csomó petrezselyem, 3 evőkanál olívaolaj, 2 evőkanál fehér balzsamecet, (Balsamico–Essig),1 teáskanál méz vagy agavészirup, fűszersó, friss bors ízlés szerint.

 

Elkészítése: A csúcsos káposztát elnegyedeljük, torzsáját eltávolítjuk, vékony csíkokra vágjuk vagy durvára reszeljük. Az almát felkockázzuk, a paprikát apró csíkokra, az uborkát vékony szeletekre vágjuk. A petrezselyemzöldet finomra aprítjuk. Az összes hozzávalót egy tálban egymással jól összekeverjük. Olajból, ecetből, mézből és fűszerekből egy dresszinget keverünk, és a salátára tesszük. Azonnal tálaljuk.

 

A káposztaleves laktató, de kevés kalóriát tartalmaz

 

Csúcsos káposztaleves paprikával

Hozzávalók 4 személy részére: 1 kg csúcsos káposzta, 2 tavaszi hagyma, 1 piros paprika, 30 dkg burgonya, 50 dkg édeskömény (gumó), 2 gerezd fokhagyma, 1 liter zöldségleves, 2 evőkanál repceolaj, 2-3 rúd bazsalikom és más friss zöldfűszer, 2 evőkanál reszelt narancshéj, tengeri só, bors frissen őrölve ízlés szerint.

 

Elkészítése: A zöldségeket megmossuk, megtisztítjuk. A burgonyát meghámozzuk, kis kockákra vágjuk. A káposztát elnegyedeljük, tönkjét eltávolítjuk, csíkokra vágjuk, ugyanígy az édesköményt és a paprikát is. Az édeskömény zöldjét félretesszük. A tavaszi hagymát karikára vágjuk. A feldarabolt fokhagymát egy nagy fazékban olajon megpirítjuk, ugyanígy a paprikát és a burgonyát is. Ezt követően mintegy 2 perc múlva hozzáadjuk az édeskömény-csíkokat és a reszelt narancshéjat. Végül a levessel felöntjük és kb. 5 percig főzzük. A káposztát és a tavaszi hagymát beletesszük és további 7-10 percig főzzük. A zöldfűszereket és az édeskömény zöldjét apróra vágjuk, végül hozzáadjuk, és mindezt sóval, borssal ízesítjük.

Borsik Zsuzsa
XVI. évfolyam 10. szám

Címkék: káposzta, natúrkonyha receptek

Aktuális lapszámunk:
2019. szeptember

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.