Natúrkonyha

Egészséges káposztafélék


 

Némelyik közülük diónyi, a másik labdányi méretű, vannak közöttük világoszöldek és kékesvörösek, egyeseknek a levelei becsesebbek, másoknak a virágai landolnak a fazékban. A különböző – Brassica – zöldségfélék egyben közösek: mindannyian sárgát virágoznak és káposztafajtánként a keresztesvirágúak családjába tartoznak: fejes káposzta, kelkáposzta, vöröskáposzta, kelbimbó, karfiol, brokkoli. Ma az összes táplálkozástudós egyértelműen azt ajánlja, hogy ezekből együnk hetente többször, akár naponta. Ezek ugyanis nemcsak komplex szénhidrátokban gazdagok, hanem nagy mennyiségben tartalmaznak olyan tápanyagokat, amelyek növelik a szervezet ellenálló képességét a betegségekkel szemben, így segítenek az egészségmegőrzésben. Ami a tápanyagtartalmat illeti, a kelbimbó és a brokkoli áll az élen, ezt követi a karfiol és a fehér fejes káposzta. Természetesen más káposztafélék is bőségesen tartalmaznak káliumot, kalciumot, magnéziumot és C-vitamint, valamint karotint (az A-vitamin provitaminját). A terápiás megelőzést tekintve a keresztesvirágúak fogyasztása különösen jó védelmet nyújt a rákos megbetegedések kialakulása ellen. Egyébként a hagyományos kínai gyógyászat öt fázis elmélete (a karalábé kivételével) az összes káposztafélét a FÖLD elemhez rendeli hozzá, amely nedvesít, lazít, harmonizál és életenergiát épít fel. Jellemzi ezeket a könynyű emészthetőség. Sokféleképpen készíthetők el: nyersen salátának, leveseknek, csőben sütve, párolva, más zöldségekkel kombinálva.

 

Receptek:

Káposztasaláta

Hozzávalók: 80 dkg fejes káposzta, 4 evőkanál olívaolaj, 1 evőkanál méz, fél citrom leve, 1 csipet őrölt fehér bors, 1 paradicsom, 2 szál kapor, ízlés szerint tengeri só.

 

Elkészítése: Az alaposan megmosott káposzta szélső leveleit eltávolítjuk, félbevágjuk és reszelővel legyaluljuk, sóval, mézzel összekeverjük, egy-két órát hűtőszekrénybe tesszük. Ezt követően a levét kinyomkodjuk. Az olajat összevegyítjük az átszűrt citromlével, 1 csipet fehér borsot adunk hozzá és a kinyomkodott káposztára öntjük. Egy szép egészséges káposztalevéllel, paradicsomszeletekkel és kaporággal díszítjük. Szükség szerint sózzuk, majd hűtve tálaljuk.

Bimbóskel-leves

Hozzávalók: 30 dkg bimbós kel, 2 dl kefir vagy joghurt, 1 evőkanál kukoricaliszt, 1 közepes hagyma, 1 teáskanálnyi vegetárius fűszersó, kevés olaj, bors ízlés szerint.

 

Elkészítése: A hagymát megtisztítjuk, majd kockákra vágjuk, az olajon üvegesre pároljuk. Hozzáadjuk a bimbós kelt, felöntjük 1 l vízzel, ízesítjük fűszersóval, borssal. A kefirt a liszttel összekeverjük, majd a levesbe keverjük és összeforraljuk.

Kelkáposzta gombás rizzsel

Hozzávalók: 30 dkg barna rizs , 20 dkg gomba, 1 kis fej hagyma apróra vágva, 1-2 evőkanál olaj , 12 dkg vaj, 4 dl joghurt vagy kefir, 16 db kelkáposztalevél, kevés zöldpetrezselyem, őrölt bors, só ízlés szerint.

 

Elkészítése: A kelkáposztaleveleket megmossuk, leforrázzuk, lecsurgatjuk, a középső vastag erét kivágjuk. Az előzetesen beáztatott barna rizst puhára főzzük, a gombát a hagymával, zöld petrezselyemmel olajon megpároljuk, megtöltjük a leveleket, ízesítjük sóval, borssal, majd felcsavarjuk, kivajazott tűzálló tálba egymás mellé rakjuk. Joghurttal vagy kefirrel leöntjük, s vajat dobunk rá, sütőben fedő alatt megpároljuk. Tálalás előtt pirosra sütjük.

Karfiolpörkölt

Hozzávalók: 50 dkg karfiol, 2 dl kefir vagy joghurt, 4 evőkanál olaj, 1 púpozott teáskanálnyi fűszerpaprika, 1 teáskanálnyi tönkölyliszt, 1 fej vöröshagyma, só, köménymag, bors ízlés szerint.

 

Elkészítése: A hagymát egészen apróra vágjuk, felforrósított olajon megfonnyasztjuk, majd megsózzuk. A tűzről levéve belekeverjük a pirospaprikát. 2 evőkanál vizet öntünk rá, majd rárakjuk a megtisztított, megmosott és apró rózsáira szedett karfiolt. Néhány percnyi pirulás után aláöntünk2 dl vizet, majd fedő alatt puhára pároljuk. Eközben fél dl vízzel simára keverjük a lisztet, majd elvegyítjük a kefirben és ráöntjük a karfiolra. Óvatosan megkeverve legalább 5 percig forraljuk.

Rakott brokkoli

Hozzávalók: 1 kg brokkoli, 10 dkg reszelt sovány füstölt sajt, 2 dl kefir vagy joghurt, 2 dkg vaj, 2 evőkanál tönkölyliszt vagy kukoricaliszt, 1 mokkáskanál törött fehérbors, 1 fej vöröshagyma, 2 tojás, késhegynyi szerecsendió vagy tört borókabogyó, 1 csokor petrezselyemzöld, só ízlés szerint.

 

Elkészítése: A brokkolit gondosan megtisztítjuk és rózsáira szedjük. Vízben félpuhára főzzük. Közben a vajat habzásig hevítjük a liszttel, majd a forró tejet ráöntve sűrűre főzzük. A tűzről levéve belekeverjük a megtisztított reszelt vöröshagymát, a borsot, a sót és a szerecsendiót (vagy borókabogyót). Pár percig hűlni hagyjuk. Ezután a kefirt a sajttal simára keverjük. A brokkolit leszűrjük és tűzálló tálban hevítjük. A sajtos mártáshoz adjuk a megmosott és apróra metélt petrezselyemzöldet, végül összekeverjük a habosra felvert tojásokkal. A brokkolira öntjük a tojást és a petrezselymes mártást. Előmelegített, forró sütőben addig pirítjuk, amíg szép színes lesz a teteje. Kockára vágva tesszük a tányérokra. 

Borsik Miklósné
XIII. évfolyam 1. szám

Címkék: káposztafélék, natúrkonyha receptek

Aktuális lapszámunk:
2018. április

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.