Natúrkonyha

Egészségesen ősszel is

Főzzünk összhangban az évszakokkal!

Próbáljuk ki, milyen ízeket kínál az ősz! Praktikus tippek és finom ízek, az egészséges és kiegyensúlyozott táplálkozás receptjei összhangban az 5 elemmel.


Ha egészségesek akarunk maradni, fontos a megfelelő táplálkozás. Az 5  elemről szóló tanítás szerint étkezésünknek mindig az adott évszakhoz kell alkalmazkodnia
 

Amikor egyre rövidebbek a nappalok és színessé változnak a fák levelei, az emberi szervezetben is visszahúzódnak a nedvek. Legalábbis ezt tanítja a hagyományos kínai orvoslás, amely az őszhöz a fém elemet, valamint a szervek közül a tüdőt és a vastagbelet rendeli hozzá. Bizonyára ez az egyik oka annak, ilyenkor miért olyan gyakoriak sok embernél a légúti és az emésztőszervi megbetegedések. Szervezetünket melegítő hatású ételekkel készíthetjük fel a közelgő hideg évszakokra, illetve ilyen módon erősíthetjük szervezetünk ellenálló képességét is. Ez az az időszak, amikor étlapunkra kerülhet a káposzta, a tök és a sokféle gyökérzöldség, az alma, a birs és a diófélék. Mindaz tehát, amit a természet kínál ebben a színes évszakban.

 

Ahogyan csökken a hőmérséklet, úgy nő az étvágyunk a tartalmas, erős ételekre. A tüdőnek és a beleknek különösen jót tesznek a rizs és zab alapon készült ennivalók, kombinálva erős, fűszeres zöldségekkel, mint amilyen a póréhagyma, a torma és a vöröshagyma. Aki hajlamos a fázásra és gyakran hideg a keze-lába, az jól teszi, ha ősszel jelentősen csökkenti az elfogyasztott nyers ételek mennyiségét. A testből viszont tartósan kiűzik a hideget az egytálételek és a meleg levesek.

 

Az ételek sava-borsát a fűszerek és a zöld fűszernövények adják meg. A fém elemhez tartozó ízirány a csípős. Az ősz tehát ideális időszak arra, hogy olyan fűszerekkel ízesítsük az ételeinket, mint a curry, a kömény, az ánizs vagy a gyömbér. De a hagyományos európai konyha is szívesen használja a babért, a snidlinget vagy a mustárt, főként a hideg évszakokban.

 

A csípős íz kinyitja a pórusokat, így kifelé vezeti el a fölösleges energiát, ezzel pedig feloldja a szervezetben a pangást. A csípős ételek fogyasztását azonban ne vigyük túlzásba! Az olyan csípős fűszerek, mint a chili vagy a tabasco főleg azok számára jelentenek tabut, akik hajlamosan a belső hőtúltengésre, a magas vérnyomásra, a fej kivörösödésére. Ezek a fűszerek ugyanis növelik a testben a jangot, és ezzel erősíthetik az említett tüneteket.

 

Mi segít influenza és megfázás esetén?

Az ősszel gyakori megfázásos megbetegedéseket megfelelő táplálkozással előzhetjük meg. A kínai orvoslás szempontjai szerint ezek esetében olyan hidegről van szó, amely behatolt a testbe és most ki kell onnan vezetni.

 

Sajnos a megfázás vagy az influenza elleni védekezésül nálunk sokan narancslevet vagy egyéb egzotikus gyümölcsökből készült levet isznak, és azt remélik, a benne található vitaminok majd megálljt parancsolnak a baktériumoknak. A legtöbb ember nem tudja ugyanis, hogy az ősi kínai orvoslás felfogása szerint a déligyümölcsök belső lehűléshez vezetnek. Ezáltal legyengül a gyomor és a lép, és többé nem képes elegendő energiát nyerni a táplálékokból. Ennek egyik következménye a megfázásos megbetegedésekre való, már említett fokozott hajlam. Ha ősszel kizárólag gyümölcsökből összeállított reggelit eszünk, akkor nemhogy nem erősítjük az immunrendszerünket, hanem éppen ellenkező hatást váltunk ki.

 

Az ősz élelmiszerek sokaságával lát el minket, amelyekkel felkészülhetünk a télre

 

A vírusok és baktériumok elleni harcnak sokkal hatásosabb fegyverei a forró, sokáig főzött levesek vagy melegítő fűszerekkel készült teák. Már nagymamáink is tudták, hogy a megfázást a legjobb a bőrön át kiizzadni. És ugyan mi izzaszt meg jobban, mint egy tányér forró, csípős leves? A bőr amúgy is ugyancsak a fém elemhez tartozik, logikus következtetés, hogy a fémszervek, azaz a tüdő és a vastagbél megbetegedései szintén nemritkán a bőrön is megjelennek.

 

Az ember melegségre vágyik

Ez a kijelentés ősszel különösen érvényes. A hideg őszi napokon sokkal szívesebben eszünk meg egy tányér forró, a sütőből frissen kikerült fűszeres felfújtat, mint egy tányér nyers salátát. Az olyan főzési eljárások, mint a hosszas főzés, a sütés, a grillezés vagy a füstölés, mind erősítik a szervezetünkben a jangot, és ezzel gondoskodnak arról, hogy belülről átmelegedjünk.
A régi kínaiaknak az volt a meggyőződésük, hogy a szerveink csak akkor működnek rendesen, ha elegendő meleget és energiát kapnak. A kínai rendszer tehát nemcsak a tápanyagtartalmuk, hanem a szervezetre gyakorolt energetikai hatásuk alapján is értékeli az ennivalókat. Mindig az évszaknak megfelelően döntik el, hogy az étkezés frissítő, semleges vagy melegítő legyen. Ha pedig gyógyító táplálkozásról van szó, akkor mindemellett még az egyéni adottságok is szerepet játszanak.

A megfázást egy csésze izzasztó teával vagy gőzölgő levessel űzhetjük el a leghatékonyabban
 

A melegítő ennivalók, amelyekre különösen a hideg évszakban nagy szükségünk van hozzásegítik a szervezetünket ahhoz, hogy megőrizze aktivitását és kiválassza a méreganyagokat. Éppen ezért egyetlen étlapról sem szabad hiányozniuk. Ahogy egyre hidegebb lesz odakint, úgy tanácsos mindinkább növelni az arányukat, hogy a testünket belső hővel védelmezzük.

 

A semleges ennivalók energiával látják el a szervezetünket, ezért általánosságban véve elmondható, hogy napi ételeink jelentős részének ebből a kategóriából kellene kikerülnie. A frissítő ennivalók segítik a testben a vér- és a nedvképződést, és főként akkor fontosak, ha hajlamosak vagyunk a test kiszáradására, aminek olyan jelei lehetnek, mint a száraz haj vagy bőr, vagy a székrekedésre vagy vérszegénységre való hajlam. Ősszel ezeknek az ételeknek az arányát tanácsos csökkenteni, hogy ily módon is erősítsük az ellenálló képességünket.

 

Őszi receptek szezonális hozzávalókkal

Töltött karalábé (4 adag)

Hozzávalók: 2 nagy vagy 4 kisebb karalábé (fém), 150 g köles (föld), 1 vöröshagyma (föld), 2 sárgarépa (föld), 150 g zeller (föld), 50 g napraforgóolaj (föld), 50 g erős, fűszeres sajt, például gruyére (fém), 1 gerezd fokhagyma (fém), bors (fém), só (víz), néhány ágacska petrezselyem (fa), rózsapaprika (tűz), 500 ml zöldségleves (föld).

 

Elkészítése: A karalábékat hámozzuk meg és vágjuk félbe. Hegyes késsel vagy dinnyekszúróval kissé vájjuk ki a belsejét. A félbe vágott karalábékat tegyük forró sós vízbe és 15 percen át főzzük előre. A főzővizet tegyük félre. A kölest egy külön edényben tegyük fel sós vízben főni, és körülbelül 12 percig lassú tűzön főzzük.

 

A hagymát, a sárgarépát, a zellert, a fokhagymát és a kivájt karalábédarabokat vágjuk apróra, és egy mély edényben némi főzővízzel pároljuk 3 percig. Adjuk hozzá a kölest és ízesítsük sóval, borssal. Adjunk hozzá apróra vágott petrezselymet és egy késhegyni rózsapaprikát, majd az egészet főzzük meg.

 

A félbe vágott karalábékat tegyük egy felfújtas formába és töltsük meg a keverékkel. A formát öntsük fel a maradék főzővízzel, a karalábék tetejére tegyünk reszelt sajtot, majd süssük 200 fokos sütőben 30-40 percig. A karalábé akkor van készen, ha megpuhult és a sajt aranybarnára pirult.

Töltött kelkáposztatekercsek

Hozzávalók: 12 nagy kelkáposztalevél (föld), 1-1 sárgarépa, piros paprika, hagyma és egy negyed zellergumó apró darabokra vágva (föld), 1 gerezd fokhagyma (fém), 1 nagy szelet friss gyömbér (fém), bors (fém), só (víz), 1 teáskanál paradicsompüré (fa), forró víz (tűz), finomítatlan olaj a kisütéshez (föld).

 

Elkészítése: A kelkáposztalevél középső vastag erét vágjuk ki. A leveleket rövid ideig blansírozzuk forró vízben, amíg meg nem puhulnak. Vegyük ki a vízből és csöpögtessük le. A töltelék finomra vágott hozzávalóit süssük meg némi olajjal egy serpenyőben. Adjuk hozzá a gyömbért és a finomra vágott fokhagymát. Borsozzuk, sózzuk, keverjük hozzá a paradicsompürét és a 6 evőkanál forró vizet, majd pároljunk mindent puhára. Vegyük ki belőle a gyömbért.

 

A keverékből egy-egy kanállal tegyünk minden kelkáposztalevél tetejére. Kétoldalt hajtsuk be a leveleket, majd tekerjük fel. Olajban mindkét oldalon süssük meg, amíg a tekercsek barnák nem lesznek. Rizs illik hozzá.

Céklaleves tormával (4 adag)

Hozzávalók: 1 kg cékla (tűz), 1 nagy hagyma (föld), 1 sárgarépa (föld), 1 kis darab zellergumó (föld), 3 evőkanál frissen reszelt torma vagy 5-6 evőkanál üveges torma (fém), bors (fém), só (víz), 1 teáskanálnyi paradicsompüré (fa), néhány levél friss vagy szárított oregánó (tűz), 2-3 kanál szójatejszín (föld).

 

Elkészítése: A céklát sok vízben feltesszük és puhára főzzük (a főzési idő a gumók nagyságától függ, de legalább 40 percre biztosan szükség van, amíg megpuhulnak). A főzővizet öntsük le, a gumókat hámozzuk meg és vágjuk kockára. Ezekhez a műveletekhez vegyünk gumikesztyűt, mert a cékla nagyon erősen fog!

 

A felkockázott hagymát, zellert és répát pirítsuk meg egy evőkanálnyi olívaolajon, sózzuk, borsozzuk, és pároljuk puhára 5-10 perc alatt. Adjuk hozzá a paradicsompürét és a felkockázott céklát, és az egészet öntsük fel 3/4 liternyi meleg vízzel. Ha minden hozzávaló szépen puhára főtt, a zöldségeket botmixerrel vágjuk pürésre. Ízesítsük a tormával és sóval. Tálalás előtt adjunk hozzá egy kanál tejszínt és ízesítsük oregánóval.

Répaleves gyömbérrel (4 tányér)

Hozzávalók: 2 evőkanál olívaolaj (föld), 750 g sárgarépa felkockázva (föld), 1 kis salotthagyma (fém), 1 db, körülbelül 7 cm-es gyömbér, lereszelve (fém), 1 gerezd fokhagyma (fém), 1 kiskanál nem csípős curry (fém), 500 ml víz (víz), 2 naracs leve (fa), 1 kiskanál kurkuma (tűz), 3 evőkanál szójatejföl (föld), néhány levél friss koriander (fém).

 

Elkészítése: A répát a hagymával, a fokhagymával és a gyömbérrel együtt 2-3 percig pirítsuk az olívaolajon. Szórjuk meg a curryvel. Időről időre adjunk hozzá egy kis vizet, és addig főzzük, amíg a répa meg nem puhul. Akkor pürésítsük és keverjük hozzá a sót, a narancslevet és a kurkumát. Tálalás előtt minden tányérba tegyünk egy kanál (szója) tejfölt  és a levest díszítsük korianderrel.

Csípős pulykacurry (4 adag)

Hozzávalók: 250 g pulykamell vékony csíkokra vágva (fém), 2 vékony szál póréhagyma (fém), 750-1000 g zöldség, mint répa, brokkoli, kínai kel (föld), 250 ml kókusztej (föld), 1 kis darab friss gyömbér (fém), 2 evőkanál nem csípős curry (fém), 1 késhegynyi chilipor (fém), só ízlés szerint (víz), 1 teáskanál paradicsompüré (fa), 1 késhegynyi kurkuma (tűz), 3 evőkanál szezámolaj a sütéshez (föld).

 

Elkészítése: A répát vágjuk vékony szeletekre, a kínai kelt csíkokra, a póréhagymát karikákra, a brokkolit szedjük rózsáira. A gyömbért hámozzuk meg és vágjuk apró darabokra.

 

Adjunk 2 evőkanál szezámolajat egy wokba vagy nagy serpenyőbe, hevítsük fel, rövid ideig süssük benne a pulykadarabokat, fűszerezzük sóval és curryvel. Vegyük ki a húst a wokból és tegyük félre. Adjunk egy kanál olajat a wokba és süssük meg benne a zöldségeket. Adjuk hozzá a póréhagymát és szórjuk meg egy evőkanál curryvel. Enyhén sózzuk, keverjük bele a paradicsompürét és a kurkumát. Az egészet öntsük fel 1/4 liter forró vízzel és 1/4 literkókusztejjel, majd negyedórán át főzzük lassú  tűzön. Ízesítsük egy késhegynyi chilivel, keverjük hozzá a húst, és az egészet még egyszer forraljuk fel. Hús nélkül is kiváló!

Almás-diós süti

Hozzávalók a tésztához: 3 tojás (föld), 100 g barnacukor (föld), 120 g vaj (föld), 50 g durva zabpehely (fém), 75 g finom zabpehely (fém), 1 késhegynyi gyömbérpor (fém), ¼ teáskanál fahéj (fém), 1 csipet só (víz), 50 g tönkölybúzaliszt (fa), 1,5 teáskanálnyi sütőpor (fa), 1/2 kanál kakaó (tűz).

 

A töltelékhez: 500 g édes alma (föld), 75 g durvára vágott dió (föld), 30 g vaj (föld), 20 g nyerscukor (föld), 1/2 rúd fahéj (fém), 2 evőkanál víz (víz), egy fél citrom leve (fa), 1 késhegynyi kakaó (tűz).

 

Elkészítése: A tészta összes hozzávalóját mixerrel jól keverjük össze. 2/3 részét tegyük 24 cm átmérőjű sütőformába.

 

Az almát hámozzuk meg, a magházat távolítsuk el, az almát vágjuk kockára, és a fahéjrúddal, egy kevés vízzel és a citrom levével pároljuk puhára. A még meleg kompótba keverjük bele a kakaót, a vajat, a cukrot és a diót. A keveréket tegyük a sütőformában lévő tészta tetejére. A maradék tésztát csipkedjük darabokra és ezt szórjuk a töltelékre. 190 fokos sütőben körülbelül 40 percig süssük.

Most ezek a friss termények kaphatók a hazai piacokon

Gyümölcsök és diófélék: birs, alma, körte, bodzabogyó, dió, mogyoró.

Zöldségek: fehér és piros káposzta, karalábé, karfiol, brokkoli, kínai kel, kelkáposzta, édeskömény, krumpli, tök, sárgarépa, torma, pasztinák, póréhagyma, zeller, cékla.

Salátafélék: cikória, madársaláta, lollo rosso, jégsaláta, endívia, radikkió.

 

 

Táplálkozás az 5 elem szerint

A kínai orvoslásnak mindig is az volt a kiinduló pontja, hogy megfelelő, tudatos és kiegyensúlyozott táplálkozással kell megelőzni ez elemek egyensúlyának felbomlását és ezzel a betegségeket. Ehhez az íze, a színe és a formája alapján valamennyi ennivalót hozzárendelték az öt elem közül valamelyikhez. Ezen kívül létezik egy másik beosztás is, amely termikus tulajdonságaik alapján hideg, frissítő, semleges, meleg és forró csoportokba osztja az ételeket.

 

 

Ennek ellenére nem mindig egyszerű egyértelműen eldönteni, egy étel melyik elemhez is tartozik. Főként a zöldségek és a gyümölcsök beosztása jelenthet problémát. Az alma például édes íze és általában sárgás színe miatt alapvetően a föld elemhez tartozik, egy zöld színű és savanyú almát azonban a fa elemhez társítanánk. Számos zöldség- és gyümölcsféle több elem tulajdonságait hordozza magában, és ezért különösen harmonizáló és kiegyenlítő hatást gyakorolnak a szervezetünkre.

 

 

Meleg, frissítő és semleges élelmiszerek

Meleg: póréhagyma, vöröshagyma, csirkehús, kecskesajt. Friss zöldfűszerek, mint kakukkfű, oregánó, enyhén csípős fűszerek, mint gyömbér, babérlevél, szegfűszeg, szerecsendió, mustár, kardamom.

 

Semleges: répa, krumpli, tök, karalábé, hüvelyesek. Diók és magok, édes gyümölcsök, mint datolya és füge, gabonafélék, mint amaránt, quinoa, tönkölybúza, köles. Marha-, nyúl- és pulykahús.

 

Frissítő: szinte valamennyi zöld színű zöldség (spenót, mangold, brokkoli,  káposzta), számos gyümölcs, mint alma, narancs, banán, szőlő és szinte valamennyi bogyós gyümölcs. Valamennyi saláta.

-nori -
XVII. évfolyam 10. szám

Címkék: házipatika, natúrkonyha receptek, táplálkozás évszakok szerint

Aktuális lapszámunk:
2019. augusztus

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.