Natúrkonyha

Fém elem 5. rész

Natúrkonyha a kínai öt fázis elmélet tükrében


 

 

Stabilizálás, felkészülés a pihenésre

Az idetartozó évszak az ősz, amikor búcsút veszünk a nyár melegétől és bőségétől. Iderendelhetők a koncentrálódó, befelé irányuló erők, akár az univerzumra vonatkoznak, akár az elengedésre. A napszakok közül az este tartozik ide, mint ahogy az ember életében a változókor előrehaladása, amikor már nincs jelentősége a növekedésnek, a megvalósítás és az egzisztencia biztosítása már nem könnyen térítik el az embert a lényegtől. S a lényeg ekkor az átalakulás, a befogadás, az elfogadás (mint a belélegzett levegő) és (a kilégzésnél) az elengedés. A FÉM elem egyensúlytalanságát mutatja az önkéntes elszigeteltségi hajlam belső keménységgel párosulva, vagy az univerzummal, vagy az ember társainkkal való helytelen kapcsolatunk.

 

A FÉM elem gyengeségét mutatja az a fajta szomorúság, amely a búcsúzásnál tölti el az embert, s az, hogy nem sikerült megteremteni az átmenetet a befogadás és az elengedés között. Ilyenkor az elválasztottság, elszakadás érzése tölt el bennünket, s nincs előttünk pozitív jövőkép.

 

A FÉM elemhez tartozó erős íz oldja a blokkokat, összehúzza az energiákat, többnyire melegítő hatásokat fejt ki. Ehhez az elemhez tartozik a melegítő hatású zab és a frissítő barna rizs. Ugyancsak frissítenek a zöldségek közül a jégretek, fekete retek, hónapos retek, karalábé, torma. Különös jelentőséggel bírnak a fűszerek közül a forrósító fehér bors, szegfűszeg, szegfűbors, szerecsendió, a melegítő mustár, babér, majoránna, bazsalikom, lestyán, gyömbér, kömény, fokhagyma, gyöngyhagyma, póréhagyma, vöröshagyma, zöldhagyma, metélőhagyma, kakukkfű, koriander. A szójatej, a tofu, a zsázsa és a paprika szintén frissít. A tejtermékek közül a csípős ízű sajtok tartoznak ide. Frissítő hatású a borsmentatea.

 

Receptek:

Póréhagymaleves

Hozzávalók: 50 dkg póréhagyma megtisztítva, apró kockákra vágva, 15 dkg száraz reszelt sajt, 7 dkg vaj vagy 3 evőkanál olaj, 1 dl tejszín, 1 evőkanál liszt, 4 szelet kenyér, kevés szerecsendió és petrezselyem, só, bors ízlés szerint.

 

 

Elkészítése: Megpároljuk a póréhagymát a vajon, majd megszórjuk liszttel, összekeverjük, felöntjük vízzel és fűszerezzük. A tejszínt elkeverjük a reszelt sajttal. Ezután beleöntjük a levesbe. Tálaláskor minden tányér leveshez pirított zsemlekockát adunk. Megszórjuk petrezselyemzölddel.

 

Retekleves

Hozzávalók: 1 db jégcsapretek kockára vágva, 2 evőkanál olaj, 2 dl kefir vagy joghurt, 1 evőkanál tönkölyliszt, metélőhagyma, kevés petrezselyemzöld, só, bors ízlés szerint.

 

Elkészítése: A megmosott, felkockázott retket vízzel pároljuk. Megpirítjuk a lisztet a vajon, felöntjük vízzel, megfűszerezzük. Hozzáadjuk a megpárolt retket és felfőzzük. Tálalás előtt kefirrel dúsítjuk, s hozzáadjuk a petrezselyemzöldet és a metélőhagymát.

 

Hagymás sárgarépa-saláta

Hozzávalók: 60 dkg sárgarépa, 1 nagy fej hagyma, 2 evőkanál olívaolaj, 2 evőkanál citromlé, só, bors ízlés szerint.

 

Elkészítése: A sárgarépát és hagymát tisztítás után lereszeljük. Az olajból, citromléből öntetet készítünk, sózzuk és borsozzuk, mindezt kikeverjük és a salátára öntjük. Fogyasztás előtt legalább egy órával készítsük el, így az ízek összeérnek.

 

Barna rizs tormamártással

Hozzávalók: 1 kisebb torma megtisztítva, lereszelve, 2-3 dl kefir vagy joghurt, 2 evőkanál. tönkölyliszt, 2-3 dl zöldségleves.

 

Elkészítése: A torma csípősségét hagyjuk elpárologni. Ezután összekeverjük a reszelt tormát 1 dl kefirrel, kb. 5 percig pároljuk fedő alatt, majd állandó keverés közben hozzáöntünk 1 dl kefirrel összehabart 2 evőkanál lisztet. Felengedjük 1 merőkanál zöldséglevessel, és picit megsózzuk tengeri sóval. Langyosan tálaljuk. 1 csésze barna rizst előzetes áztatás után háromszoros vízmennyiségben kb. fél óráig puhára főzünk. Tormamártással, metélőhagymával díszítve tálaljuk.

 

Rakott karalábé

Hozzávalók: 5 dkg vaj, 2 dl tejszín, 2 karalábé, 2 póréhagyma, 1 tojás, 1 nagy csokor petrezselyem, só, őrölt fehér bors ízlés szerint.

 

Elkészítése: A meghámozott elnegyedelt karalábékat vékonyan felszeleteljük, enyhén sós vízben 10 percig főzzük, majd leszűrjük. Ebben a lében kb. 5 percig főzzük a jól megmosott, apró szeletekre vágott póréhagymát, és ezt is leszűrjük. Kivajazunk egy mély tűzálló tálat. A maradék vajat felolvasztjuk, összekeverjük a tejszínnel, tojással, pici mézzel, s ízlés szerint sózzuk, borsozzuk. A sütőedény aljára terítjük a vágott zsenge karalábélevelek felét, arra egy sor karalábét helyezünk, majd póréhagymát. Meglocsoljuk a tejszínes öntet felével, majd a maradék karalábélevél, utána ismét karalábé és póréhagyma következik. Tetejére öntjük a maradék tejszínes keveréket. Előmelegített forró sütőben 20 percig fólia alatt, utána további 15 percig fólia nélkül pirosra sütjük. Tálaláskor tetejét sűrűn megszórjuk apróra vágott petrezselyemmel.

 

Zabpehelykrokett

Hozzávalók: 10 dkg zabpehely, 1 db biotojás, 10 dkg gomba, 2 szál petrezselyemzöld apróra vágva, só, bors ízlés szerint, a sütéshez olaj.

 

Elkészítése: A zabpelyhet előző este beáztatjuk. Összekeverjük kevés olajon párolt vágott gombával, a zöldpetrezselyemmel, majd sózzuk, törött borssal ízesítjük. Tojást teszünk bele. Ha túl lágy, zsemlemorzsát keverünk hozzá. Szaggatóval vagy evőkanállal galuskákat szaggatunk belőle, forró olajban sütjük. Tálalhatjuk bármilyen főzelékhez feltétként vagy gabonaféléhez.

Borsik Miklósné
XI. évfolyam 5. szám

Címkék: fém elem, natúrkonyha receptek, öt elem

Aktuális lapszámunk:
2019. szeptember

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.