Natúrkonyha

Funkcionális élelmiszerek: valóban egészségesek?

Az élelmiszeripar számára mindez nagy bevételekkel biztató új üzletet ígér egy amúgy igencsak telített piacon

    Működhet-e a szupermarket afféle élelmiszer-patikaként? Számtalan termék ígér fittséget és egészséget, a csomagolásokról élénk színek és boldog, egészséges emberek mosolyognak ránk – nekünk vajon csak annyi a teendőnk, hogy levegyük az árukat a polcról? Ennyire azért nem egyszerű a helyzet. Tanácsosabb inkább alaposan utánanézni, valóban jót tesz-e az egészségünknek mindaz, amit az élelmiszer-designerek a laboratóriumokban megalkotnak.


    A szupermarketek polcain számtalan olyan termék sorakozik, amely egészséget és jó közérzetet ígér

     

    Gyakran már a termék neve is erőt és fittséget ígér. Némelyik csomagoláson egyenesen azt is feltüntetik, pontosan mire jó az adott ennivaló: jót tesz a szívés keringési rendszernek, a csontoknak vagy az immunrendszernek. Az ilyen egészségünkre vonatkozó reklámígéretek kíváncsivá teszik a vevőt, és akkor is vásárlásra csábítják, ha az adott termékért mélyebben kell a zsebébe nyúlnia. Az élelmiszeripar számára mindez nagy bevételekkel biztató új üzletet ígér egy amúgy igencsak telített piacon. Ez megmutatkozik abban is, hogy az élelmiszeripari konszernek az egészséges élelmiszerekre extra pénzt költenek, külön leányvállalatokat hoznak létre.

     

    Az ilyen élelmiszereket az 1990-es évek óta funkcionális élelmiszer néven ismerjük. Jellemzőjük, hogy nemcsak tápanyagokat és kalóriákat szállítanak a szervezetünkbe, hanem ezen túlmenően az egészségünkre jó hatással lévő kiegészítőket is tartalmaznak.  

     

    A jóból már a legkisebbek sem maradnak ki: az egyévesnél idősebb gyerekek kedvenc itala a termék előállítója szerint egy speciális gyerektej, amely serkenti a növekedést, a fejlődést, a csontok felépülését, és „a gyerekek igényeinek megfelelően csökkentett fehérjetartalma” van. Ezen kívül tartalmaz még a tehéntejben találhatónál több D-vitamint, jódot, cinket, vasat és esszenciális omega-3 zsírsavakat. A német Szövetségi Kockázatelemző Intézet azonban úgy ítélte meg, erre a tejre nincsen szüksége a gyerekeknek, sőt fogyasztása problematikus lehet, mivel esetében nem zárható ki bizonyos tápanyagok túlzott bevitele. Egyelőre arra nézve sem állnak rendelkezésre tudományos bizonyítékok, hogy kisgyerekkorban a csökkentett fehérjebevitel mérsékelné a későbbi gyerekévek alatt kialakuló túlsúly kockázatát. Az intézet szerint a hagyományos zsírszegény tej ajánlatos része marad a kiegyensúlyozott gyerekkori táplálkozásnak.

     

    „Egészséges” termékek minden életkorban?

    A nagyobb gyerekeknek és a felnőtteknek készülnek az úgynevezett ACE-italok, amelyek az A-vitamin előanyagát (béta-karotin) tartalmazzák, valamint C- és E-vitamint. Olyan vitaminokban, illetve antioxidánsokban gazdag levek keverékei, amelyekhez még külön E-vitamint is adtak. Kritikus szemléletű tanulmányokban már az 1990-es években megírták elsősorban a béta-karotinról, hogy két, dohányosokkal és azbeszttel dolgozó munkásokkal végzett vizsgálatban 20, illetve 30 mg-os izolált adagolásuk megnövelte a tüdőrák kialakulásának esélyét. Még ha a béta-karotin az ACE-italban nem izoláltan fordul is elő, hanem a lé természetes részeként kerül a szervezetbe, akkor is elképzelhető, hogy nem tanácsos és nem is szükséges ezekből az italokból túlságosan sokat fogyasztani. Ráadásul az ilyen italok cukortartalma nagyjából megfelel a kóláénak.

    A joghurtot vitaminnal és probiotikumokkal egyaránt dúsíthatjuk

     

    A sok zöldséget és gyümölcsöt tartalmazó étkezés megfelelő mennyiségű természetes antioxidánssal látja el a szervezetünket, ezen kívül pedig rosttal és másodlagos növényi hatóanyagokkal. Nem az egyes antioxidánsok, hanem az ennivalókban található anyagok összessége tesz minket egészségessé! Ezért fölöslegesek az inulinnal vagy oligofruktózzal gazdagított, úgynevezett prebiotikus italok. A prebiotikumok esetében – szemben a probiotikumokkal – vízben oldódó rostokról van szó, amelyek állítólag serkentik a vastagbélben a hasznos bélbaktériumok növekedését. A gyümölcsben, zöldségben, teljes őrlésű gabonából készült termékekben és hüvelyesekben azonban sokkal többféle rostanyag található, amelyek a maguk keverékével támogatják a bél egészségét és a jó emésztést. Egyedi, elkülönített alkalmazásuk a kolbászfélékben, gyümölcslevekben vagy tejtermékekben nem helyettesíti a kiegyensúlyozott táplálkozást. Ráadásul az inulin túlzott bevitele sok embernél puffadást és hasmenést vált ki.

     

    Az almafröccs legyőzi az ipari wellnessitalokat

    További nagy piaci szegmenst jelentenek az izotónikus italok, a wellnessvagy aktív italok, amelyek fittséget és erőt sugallnak a fogyasztónak. Sajnos azonban a legtöbb esetben rengeteg cukor van bennük, gyakran az izoláltan hozzáadott fruktóz vagy fruktózszirup. A tudósok a számos ipari élelmiszerhez hozzáadott fruktózt problémásnak tartják az anyagcserére nézve. Ehhez jönnek még a különféle édesítőszerek, aromák, stabilizátorok, illetve extra vitaminok, amelyekre nincs is szükségünk. Ennél sokkal jobb és kedvezőbb hatású alternatíva az almafröccs, 1:2-3 arányú gyümölcslé- víz keverékeként. Ezt ideális sportitalnak nevezhetjük.

     

    A jóból már a legkisebbek sem maradnak ki: az egyévesnél idősebb gyerekek kedvenc itala a termék előállítója szerint egy speciális gyerektej, amely serkenti a növekedést, a fejlődést, a csontok felépülését

     

    Ugyanebbe a kategóriába tartoznak az „energiaitalok”, amelyeket ne tévesszünk össze a sportolóknak szánt innivalókkal. Többek között koffeint tartalmaznak, amely nem növeli meg a koncentrációt, hanem rövid időre felturbózza. A már említett német intézet felhívja a figyelmet arra, hogy nincsenek kielégítő kutatási eredmények arra nézve, milyen mellékhatásai lehetnek az energiaitaloknak alkohollal kombinálva vagy intenzív sport mellett. Néhány haláleset is bekövetkezett már, amelyeknek az okát eddig még nem sikerült egyértelműen tisztázni.

     

    A piacvezető Red Bull, illetve a Red Bull vodkával keverve nagyon trendi italnak számít a fiatalok körében. A sport világában is milliókat költenek az ital reklámozására. A magas vérnyomásban, illetve szívbetegségben szenvedők azonban kerüljék el ezeknek az italoknak a fogyasztását, még ha a megfelelő figyelmeztetés a mai napig hiányzik a csomagolásról. Csak a gyerekeket és a terhes nőket tanácsolják el a legkisebb betűkkel az energiaital-ivástól.

     

    A probiotikus kultúrákkal gazdagított (ivó) joghurtok az utóbbi években jöttek divatba. Állítólag javítják az emésztést, a közérzetet és az immunrendszert. A tanulmányok szerint bizonyos baktériumtörzsek jó hatással vannak egyes bántalmakra, így a hasmenésre, a gyulladásos bélbetegségekre és az irritábilis bélre. Kérdés, ez azt jelenti-e, hogy ezek a drága és általában rengeteg cukorral telenyomott készítmények, amelyeket a reklám szerint rendszeresen kell fogyasztani, ugyanilyen előnyös hatással vannak-e az egészséges emberekre. A fogyasztóvédők szerint nem igazolható, hogy a probiotikumok egészségesebbek a natúrjoghurtnál. Mai tudásunk szerint teljesen elegendő a kiegyensúlyozott vegyes koszt, amelynek részét képezik a zsírszegény savanyított tejtermékek is.

     

    A sok zöldséget és gyümölcsöt tartalmazó étkezés megfelelő mennyiségű természetes antioxidánssal látja el a szervezetünket, ezen kívül pedig rosttal és másodlagos növényi hatóanyagokkal

     

    További nagy piaci részesedést mondhatnak magukénak a koleszterinszintet, illetve a szív- és keringési rendszert megcélzó termékek. Főként az idősebbek szeretnének védekezni a szívbetegségek ellen, és ügyelnek a vérzsírértékeikre. A zsíros halakból, illetve repce- vagy lenolajból származó omega-3 zsírsavak pozitív hatásúak és alapvetően hozzátartoznak az egészséges étkezéshez. Ma már léteznek növényi zsiradékok a főzéshez, amelyekben megtalálhatók azok a többszörösen telítetlen zsírsavak, amelyek az ígéretek szerint jót tesznek a szív- és keringési rendszernek. Alaposabb szemrevételezés után azonban kiderül, hogy keményített zsírokat és ezzel úgynevezett transzzsírsavakat is tartalmaznak, amelyek bizonyítottan negatív hatással vannak a vérzsírértékekre.

     

    Majdnem gyógyszer? Koleszterin csökkentő termékek

    A magas koleszterinszint csökkentésére egy további, első pillantásra egyszerűnek tűnő megoldást kínál a növényi szterinekkel gazdagított margarin, tej, joghurt vagy joghurtital. A növényi szterinek ugyanis bizonyítottan csökkentik az emberi koleszterinszintet. Ezek a termékek azonban nemcsak drágák, hanem csak elővigyázattal fogyaszthatók: ha naponta több mint 3 gramm növényi szterint fogyasztunk, akkor ez megakadályozza néhány karotinoid és vitamin felszívódását. Terhes nőknek, szoptató anyáknak és öt év alatti gyerekeknek nem valók ezek a termékek. Ha valaki már eleve koleszterinszint-csökkentő gyógyszert szed, akkor az adagolást meg kell beszélnie az orvosával. Figyelmeztető felirat ugyan olvasható a csomagoláson, de nagyonnagyon kicsi betűkkel. Alapvetően csak azoknak kellene ilyen termékeket enniük, akiknek magas a koleszterinszintjük.

     

    A wellness- vagy aktív italok fittséget és erőt sugallnak a fogyasztónak. Sajnos azonban a legtöbb esetben rengeteg cukor van bennük

     

    A kockázatok ellenére az Európai Élelmiszer- biztonsági Hivatal pozitívnak értékelte ezeknek a koleszterincsökkentő termékeknek a hasznosságára vonatkozó ígéretét. Csak amit az EU engedélyezett, azt szabad feltenni a termék címkéjére. Eddig a tagállamok élelmiszer- ipari cégei körülbelül 44 ezer ilyen jellegű igényt nyújtottak be, de az elutasítások száma jóval magasabb az engedélyezett kijelentéseknél. Így például a Kinder csoki nem állíthatja azt magáról, hogy serkenti a gyerekek növekedését, a tőzegáfonyaléről nem szabad kijelenteni a csomagoláson, hogy megelőzi a hólyaggyulladást, és az energiaitalokban lévő taurinról sem ígérheti azt a gyártó, hogy növeli a teljesítményt.

     

    Problematikus: a vitaminokkal gazdagított élelmiszerek

    Néhány vitamin és ásványi anyag azonban külön dicsérhető a csomagoláson. A C-vitaminról például, amelyhez a normál táplálékainkkal is megfelelő mennyiségben hozzájutunk, több pozitív tulajdonság is állítható. Ennek eredményeként az acerola-cseresznyés, C-vitaminos joghurt hivatalosan jelentheti ki magáról, hogy jót tesz az immunrendszernek. Mostantól kezdve bizonyára sok vitaminos joghurttal találkozunk majd az élelmiszer-áruházak polcain. De vigyázzunk, a minél több a vitaminozott élelmiszerek esetében sem jelent minél jobbat.

     

    A vitaminozott hús vagy a kalciummal dúsított répa már régóta nem csak teória 

     

    A jövőben várhatóan sok terméket tervez nek majd meg úgy, hogy megfeleljenek az engedélyezett hirdetési előírásoknak. Ilyen például az árpából és zabból származó bétaglukán, amely az EU illetékes szervei szerint csökkenti a koleszterinszintet. Így várhatóan olyan kenyérrel, péksüteményekkel és tejtermékekkel fogunk majd találkozni a boltban, amely azt ígéri magáról, hogy hipp-hopp helyrehozza a vérzsírszintünket. Hogy a szintén árpából készült sör vagy a vitaminozott savanyú cukorka nem hirdetheti magát egészségesnek, azt elvben az úgynevezett tápértékprofil akadályozza meg. A magukat egészségesnek hirdető élelmiszereknek meg kell felelniük bizonyos minimumsztenderdeknek, főként só-, cukor- és zsírtartalmukat illetően. Mindezek a szabályok egyfelől védik a fogyasztókat, másfelől lehetővé teszik, hogy a gyártók alkalmazkodjanak hozzájuk és új termékeket hozzanak létre. A vitaminozott hús vagy a kalciummal dúsított répa már régóta nem csak teória.

     

    Nagyon szép lenne, ha mindent meg tudnánk oldani egyetlen doboz energiaitallal. A valóság azonban az, hogy ha valaki sok teljes kiőrlésű gabonából készült terméket fogyaszt, kevés húst, zsírszegény tejtermékeket, valamint sok zöldséget és gyümölcsöt, akkor funkcionális élelmiszerek nélkül is hozzájut mindahhoz, amire a szervezetének szüksége van.

    -zolee-
    XVIII. évfolyam 3. szám

    Címkék: funkcionális élelmiszerek

      Aktuális lapszámunk:
      2019. augusztus

      A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.