Natúrkonyha

Gyógyító ételek daganatos betegeknek 4. rész

Gabonaételek az étlapon

A gabonafélék magas rosttartalmuknál és egészségjavító élettani hatásuknál fogva hozzájárulnak a szervezet életerejének növeléséhez és a méregtelenítési folyamatok hatékony felerősítéséhez. A változatosság igényével próbáljunk ki mindennap egy másik gabonafélét.


Receptek

Hétfő: Barna rizs (hántolt, de nem csiszolt), B-vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag, magas a káliumtartalma. Emésztőszervi, főként vastagbélproblémák esetén javasolt.

 

Rizskrémleves

Hozzávalók: 20 dkg barna rizs, melyet előzetesen legalább 6 órát áztattunk. 2 dkg vaj, 2 dl tej, 3 szál sárgarépa, 1 fej hagyma, kevés olaj, ízlés szerint só, bors.

 

Elkészítése: A megtisztított hagymát vékony szeletekre vágjuk, s kevés olajon szalmasárgára pirítjuk. A vékony karikára vágott sárgarépát hozzátesszük és együtt pároljuk, s felengedjük vízzel. Ekkor hozzáadjuk a rizst, ízesítjük sóval és borssal. Lassú tűzön puhára főzzük, majd a sűrűjét áttörjük. A lébe visszatesszük a pürét, hozzáadjuk a vajat és a tejet.

 

Megjegyzés: A barna rizsből készült ételekhez jól illik a vöröshagyma, tárkony, szegfűbors, szegfűszeg, rozmaring, pirospaprika, petrezselyem, lestyán, kapor, köménymag, fokhagyma, babérlevél, bazsalikom.

 

Kedd: Hajdina a hideg időszakban, árpa a meleg időszakban.

 

Fokhagymás hajdina

Hozzávalók: 1 csésze hántolt hajdina, 4 csésze víz, só, fűszerek ízlés szerint.

 

Elkészítése: A hajdinát jól átválogatjuk, megmossuk, s előpirítjuk, hogy a jellegzetes "földíz", illat csökkenjen. Pirítás után felöntjük vízzel, és puhára főzzük. Hidegen sajtolt olajat teszünk rá, ha levettük a tűzről, s fokhagymával, majoránnával ízesítjük.

 

Tálaláskor tehetünk a tetejére apróra vágott snidlinget. Jól illik a hajdinához a bazsalikom, a borsikafű, a tárkony, a vöröshagyma.

 

A hajdinának gyógyító hatást tulajdonítanak keringési és emésztési problémák esetén, a szervezetet melegíti.

 

Sárgabarackos árpapehely

Hozzávalók: 2 evőkanál árpapehely, 3 evőkanál darabolt aszalt sárgabarack, 1 evőkanál mogyoró, 1 evőkanál citromlé, 1 teáskanál méz, 2 teáskanálnyi mazsola, 1 csésze tej (2,5 dl), 2 alma.

 

Elkészítése: Tejjel leöntjük az árpapelyhet, s állni hagyjuk. Beletesszük a gyümölcsöket és a mézet, a citrom levét, mindezt jól összekeverjük. Rögtön tálalható.

 

Az árpából készült ételekhez jól illik a fokhagyma, köménymag, lestyán, snidling, petrezselyem, pirospaprika, sáfrány, szerecsendió, vöröshagyma, kakukkfű, szegfűbors, zsálya. Az árpa magas B-vitamin- és foszfortartalma miatt jó hatású az idegrendszer működésének javításában, a koncentrációképességet növeli, hűti a szervezetet.

 

Szerda: Köles - Lúgosító hatásával javítja a szervezet pH-ját, erősíti az érfalakat, kötőszöveteket, hajat és körmöket, s a lép természetes gyógyszere.

 

Kölespite

Hozzávalók: 2 csésze köles, 7 csésze víz, 10 dkg aszalt gyümölcs, 20 dkg friss gyümölcs, 1 kanál méz, fahéj, vanília, ízlés szerint. Csíráztatott köles a díszítéshez.

 

Elkészítése: Natúr, vízben főtt kölest készítünk. A főzés félidejénél hozzáadjuk a megmosott, felszeletelt, darabolt gyümölcsöket is. Egy őzgerinc sütőformát kivajazunk, és beleöntjük a megfőtt, aszalt gyümölcsös köleskását, s még előtte ízesítjük mézzel és a fűszerekkel. A formában hagyjuk kihűlni és megdermedni. Tálalás előtt hosszúkás tálra borítjuk, és friss csíráztatott kölessel, szeletelt friss gyümölcsökkel díszítve tálaljuk.

 

A köleshez illő fűszerek: fahéj, köménymag, petrezselyem, pirospaprika, rozmaring, tárkony, vöröshagyma, vanília.

 

Csütörtök: Rozs - Magas káliumtartalma segít az izomépítésben, érrendszeri problémák diétájában.

 

Rozslepény

Hozzávalók: 50 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt, 1 dl író és 1 dl víz keveréke (dagasztófolyadék), vagy 3 dkg élesztő 2dl langyos vízzel (37-40 fokos), 1 evőkanál olaj, 1 kávéskanál só.

 

Elkészítése: A megszitált lisztet sóval elkeverve 20-25 percig dagasztjuk az írós folyadékkal, vagy annak híján egy kockacukorral felfuttatott élesztővel. Ezután apró mennyiségben csurgatjuk az olajat a tésztára, s addig dagasztjuk, míg a kezünktől és a táltól is elválik a tészta. Ezután letakarjuk, s meleg helyen pihentetjük kb. 1 órán át. Kis maroknyi gombócokat gyúrunk a tésztából, és a lisztezett gyúrótáblán 2 mm vékony lepényeket nyújtunk sodrófával. Sütőpapírra téve sütőben 180 fokon vagy palacsintasütőben mindkét oldalát pirosra sütjük. Hidegen sajtolt olajjal mindkét oldalát megkenhetjük, fokhagymával, friss csírákkal, magokkal, vagy vajjal, mézzel, nyers gyümölcspéppel, natúr lekvárokkal fogyaszthatjuk.

 

 

A rozs fűszerei: kömény, rozmaring, kakukkfű, fokhagyma, bazsalikom, babérlevél, boróka, fahéj, lestyán, majoránna, vöröshagyma, snidling, oregánó, petrezselyem, rozmaring, sáfrány, szegfűbors, szerecsendió és -virág, torma.

 

Péntek: Zabpehely

 

Banánturmixos zabpehely

Roboráló, gyomorfalatvédő, energiát adó táplálék, antidepresszív hatása van.

 

Hozzávalók: 5 evőkanál zabpehely, 2 csésze kecsketej vagy szójatej, 1 banán, kevés mazsola.

 

Elkészítése: A tejet és a banánt összeturmixoljuk és hozzáadjuk a zabpehelyhez. Alaposan összekeverjük és a tetejére néhány szem mazsolát hintünk, s tálalhatjuk.

 

A zabpehely fűszerei: bazsalikom, citromfű, fokhagyma, kapor, snidling, petrezselyem, tárkony, vöröshagyma.

 

Szombat: Kukorica - Életerőt, energiát növelő, tápláló gabonaféle.

 

Natúrkukoricadara

Hozzávalók: 1 csésze kukoricadara, 4 csésze hideg víz, só ízlés szerint.

 

Elkészítése: Egy közepes méretű tálba tesszük a búzadarát. Kicsivel több mint 4 csészényi vizet felforralunk, s ráöntjük a darára. Egyszer megkeverjük, majd leszűrjük róla a forró vizet. Ezt követően négyszeres mennyiségű tiszta hideg vizet öntünk rá, és állandó keverés mellett negyed óráig főzzük. Ezt befejezvén jól lefedve még 20 percig utóduzzasztjuk a kukoricadarát. Köretnek használhatjuk, vagy magában fűszerekkel ízesítve.

 

A kukoricaételekhez jól illik a petrezselyem, pirospaprika, snidling, torma, vöröshagyma, fokhagyma, majoránna, bazsalikom, babér, tárkony.

 

Vasárnap: Búza - Búzapehely, búzacsíra, hántolt búza - igen tápláló, egészségjavító hatású.

 

Búzacsírás mézes golyó

Hozzávalók: 20 dkg natúr sárgabaracklekvár (lehet másfajta gyümölcsből is), 10 dkg szárított búzacsíra, 5 dkg darált dió, 1 evőkanál méz.

 

Elkészítése: A hozzávalókat a felsorolás sorrendjében összedolgozzuk: a lekvárt a csírával összekeverjük, hozzáadjuk a mézet és a darált dióból annyit, hogy jól összeálljon. Vizes kézzel gombócokat formálunk. Darált dióban megforgatjuk, és pár órára a hűtőszekrénybe tesszük, hogy az ízek összeérjenek. Ebből a mennyiségből kb. 20 golyó lesz, és 10 perc alatt elkészül.

 

A búzából készült ételek fűszerei: sós ételek esetében: borsfélék, hagymafélék, piros paprika, torma, édes ízű ételek esetében: fahéj, ánizs, citrom, kávé, árpamaláta, karob. 

Borsik Miklósné
XIV. évfolyam 4. szám

Címkék: daganatos betegségek, gabona, recept

Aktuális lapszámunk:
2019. augusztus

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.