Natúrkonyha

Gyógyító spárga és hagymafélék


 

A spárga egyike a legkönnyebben emészthető zöldségeknek: 100 grammja csak 15 kalóriát (mintegy 60 joule) tartalmaz. Csekély kalóriatartalma ellenére a spárga viszonylag gazdag fehérjében és sok B-vitamin van benne, különösen niacin. A benne levő anyagok serkentik az anyagcserét. Kálium- és aszparaginsav-tartalma miatt kinevezték a vese rendőrének. Ezen anyagok segítik ugyanis a salak- és méreganyagok kiválasztását. A spárga fogyasztása ajánlatos cukorbetegek számára, vízkór, elhízás és bélrenyheség esetén. A spárgafajták között találunk kerek és hegyes fejűeket. A fehér fajták mellett van zöld, kék és violaszínű. A zöld spárga inkább fűszeres, nem olyan ízletes, mint a fehér, és magasabb a C-vitamin-tartalma. Csekélyebb munkaráfordítást igényel, ezért ára is kedvezőbb. Különösen zsenge és zamatos a spárga a meleg napokon, illetve azokat követően, mivel a növény igen melegigényes. A friss spárga arról ismerhető fel, hogy a fejek biztosak és zártak, a vágásszélek lédúsak még, tehát nem szürkék, és beszáradtak. Mivel a friss spárga szakszerűtlen tárolás esetén igen gyorsan elveszti minőségét, ezért hámozatlanul és nedvesen begöngyölve legfeljebb 4 napig tároljuk a hűtőszekrény zöldségesrekeszében. Lefagyasztáshoz a rudakat hámozva, előzetes blansírozás nélkül alufóliába csomagoljuk. Így 6 hónapig is tárolhatjuk. A spárga mindenesetre veszít zamatából. Spárgaétel elkészítésekor személyenként 50 dkg-ot számítunk, köretnek kb. 25 dkg-ot. A spárga fás végeit levágjuk (a héját és végeit levesbe felhasználhatjuk). A spárgát legjobb adagonként kötegbe gyűjtve főzni, hegyes végükkel fölfelé. A főzővizet enyhén sózzuk meg, s ha teszünk bele egy csipet cukrot és egy teáskanálnyi vajat, az erősíti a növény zamatát.

 

 

Receptek:

 

Spárgaleves

Hozzávalók: 40 dkg spárga, 5 dkg vaj, 1 bő evőkanálnyi teljes kiőrlésű tönkölyliszt (használhatunk kukoricalisztet is), 2 l víz, 2 dl joghurt vagy kefir, 1 tojássárgája, só ízlés szerint.

 

Elkészítése: A megtisztított, feldarabolt spárgát megfőzzük 2 liter vízben. A vajon megpirítjuk a lisztet és rántást készítve belőle, besűrítjük a levest. A tojássárgáját simára keverjük a joghurttal, és ráöntjük a levest.

 

 

Rakott spárga

Hozzávalók: 1 kg spárga, 5 dkg vaj (+1 dkg vaj a tál kikenéséhez), 8-10 dkg reszelt sajt,
1 dkg só, 2 dkg morzsa, 2 dl tejföl, 1 tojássárgája, 1 kiskanál barna cukor, 0,5 l tej.

 

Elkészítése: A megtisztított spárgát összekötözzük, s a forrásban levő enyhén sós-cukros tejes vízben puhára főzzük. Óvatosan kiszedjük, lecsurgatjuk, a kötözőmadzagot eltávolítjuk. A tűzálló tálat kimorzsázzuk, a spárgát és a sajtot pedig elosztjuk három egyenlő részre. Egy sor spárgát lerakunk, rászórjuk a sajtot, erre újra egy réteg spárga, sajt, egy réteg spárga kerül. Ezután ráöntjük az előre megolvasztott vajat, tojássárgájával alaposan elkevert sovány tejfölt, rászórjuk a sajtot, és az előmelegített sütőben rózsaszínre pirítjuk.

 

 

Hagymafélék

Póré: A szegény ember spárgája; igen értékes, mely egész évben kapható. A téli póréra jellemző az erős, vastag szár. Sok fehérjét és ásványi anyagot tartalmaz, mindenekelőtt kalciumot, valamint kéntartalmú illatanyagokat. Gyógyító és egyúttal fűszertáplálék is, mivel a benne levő anyagok pozitívan hatnak a gyomorra és a belekre, valamint a májra és az idegrendszerre. A gyomor- és bélproblémákkal küszködők számára mindenekelőtt a póré és a burgonyapüré, vagy póré- és árpaételek ajánlatosak.

 

 

Feldolgozásához eltávolítjuk a rossz külső zöld leveleket, s levágjuk a rossz végeket. Ezután hosszában szétválasztjuk, hogy jól kimosódjon a homok a zöld levélillesztésekből. A póré sokféle felhasználási lehetőséget kínál: zöldségételek, leves, saláta készítésére, valamint ételek és szószok fűszerezésére kiváló.

 

Póréfelfújt juhsajttal

Hozzávalók: 20 dkg (5 órán át áztatott) köles, 3 rúd póréhagyma,
1 evőkanál vaj, 25 dkg paradicsom lehéjazva, magtalanítva, 10 olívabogyó, 10 dkg tejföl, 2 tojássárgája, tengeri só, fekete bors, 1 teáskanál kakukkfű, 20 dkg juhsajt, vaj a kikenéshez.

 

Elkészítése: A beáztatott kölest 20 percig gyenge tűzön saját vizében főzzük. A karikára vágott pórét megdinszteljük a vajon. A paradicsomot és olívabogyót darabokra vágjuk. A tejfölt összekeverjük a tojássárgájával és a póréval a köles közé keverjük. A kását sóval, borssal és kakukkfűvel fűszerezzük, és a paradicsom-olívabogyó keverékkel és a szétdarabolt juhsajttal jól kivajazott sütőformában rétegesen lerakjuk. A sajttal fejezzük be. 200 fokon 20 percig sütjük.

 

Hagyma, a konyha titkos királynője

Egész évben nagy választékban kapható a sokáig elálló konyhai hagyma. Nemcsak zöldségként, hanem salátákhoz, hagymaleveshez, hagymás süteményhez is használhatjuk. A hagymát szárazon és sötétben kell tárolni (ajánlatos 6–10 fokon), mert különben gyorsan csírázni kezd.

 

 

A hagyma egyike a legrégebbi gyógynövényeknek. Viszonylag magas fluortartalma mellett elsősorban kéntartalmú anyagok jelenlétét igazolták benne. Ezek között is van egy olyan anyag, melynek antibiotikus hatása van, s ezáltal erősíti a szervezet ellenálló képességét. Ez az anyag csak akkor hat, ha a hagymát nyersen fogyasztják. A hagyma jótékony hatásai: vértisztító, étvágygerjesztő, idegerősítő, emésztést segítő, nyálkaoldó, féregűző, görcsoldó, gyulladásgátló. A hagymát lehéjazva, karikára vagy kockára vágva nyersen fogyasztják. Pl. szendvicsekbe, salátákban, sajtban, tatárban, kolbászban, húsban, halban. Főzhetjük, párolhatjuk, süthetjük, piríthatjuk. A tipikus hagymaíz azokból a kéntartalmú illatanyagokból származik, amelyek az aprítás során felszabadulnak és mindannyiunk számára könnygázként váltak ismertté. A hagymát ne vágjuk folyó víz alatt, mert sok hasznos anyaga elvész.

 

Hagymás vaj

Hozzávalók: 2-3 evőkanálnyi apróra vágott hagyma vagy 2-3 friss tavaszi hagyma apróra vágva, 1 evőkanálnyi metélőhagyma felaprítva, 1 evőkanál petrezselyemzöld finomra aprítva, 1 csipet tengeri só, 25 dkg vaj.

 

Elkészítése: Az összes hozzávalót jól összekeverjük a vajjal. Kenyérre, pirítósra kenve jó vacsora.

 

Sült hagymakarikák

Hozzávalók: 50 dkg vöröshagyma, 12,5 dkg tönkölybúzaliszt, 1 evőkanál vaj, 1 csésze sör vagy fehérbor, tengeri só és bors, 2 tojásfehérje, sütéshez olaj, őrölt kömény, reszelt sajt vagy finomra aprított petrezselyem.

 

Elkészítése: A lehéjazott hagymát vastag karikákra vágjuk. A lisztet, lágy vajat, sört (vagy fehérbort) és a fűszereket elegyítjük, 40 percig állni hagyjuk. A fehérjéket kemény habbá verjük és közé keverjük. A hagymakarikákat vékonyan bevonjuk liszttel, belemártjuk a sörtésztába és a forró olajban aranysárgára sütjük. Megszórjuk köménnyel, sajttal vagy petrezselyemmel.

Borsik Miklósné
XIII. évfolyam 4. szám

Címkék: hagyma, natúrkonyha receptek, spárga

Aktuális lapszámunk:
2018. november

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.