Natúrkonyha

Karfiol az étlapon


 A minőségileg igen értékes karfiolfej a hófehértől az elefántcsontszínig ropogós zöld levelekkel és lédús torzsával rendelkezik

 

A keresztesvirágúak családjába tartozó karfiol sokszorosan erős, kéntartalmú, olyan könnyen illékony olajokat tartalmaz, melyek étvágygerjesztőek és serkentik az emésztőnedveket.

 

Kellemes íze és könnyű elérhetősége miatt igen nagy becsben van ez a zöldségnövény, melyet húsos, még nem teljesen kifejlődött, számtalan rózsával rendelkező virágállapotában fogyasztunk. Szabadföldi termesztésben tavasztól késő őszig kapható, enyhe telű régiókban még télen is.

 

Szedésig a fehér virágokat fóliával vagy a takarólevelekkel védik a fénytől. Napsugárzás vagy helytelen tárolás következtében sárga vagy barna foltok keletkezhetnek rajta, csökkentve ezzel a minőségét. A hűtőszekrény zöldségesrekeszében vagy hűvös pincében a karfiolt több napig tárolhatjuk. Nem szabad együtt tartani olyan gyümölccsel és zöldséggel, amely etilént választ ki (avokádó, paradicsom, alma, citrusfélék), mert akkor gyorsan tönkremegy. A kis rovarok és hernyók eltávolítása érdekében az egész karfiolfejet feldolgozás előtt mintegy fél óráig torzsájával fölfelé hideg sós vízben kell áztatni.

 

A karfiolt főzhetjük és párolhatjuk, készíthetünk belőle felfújtat vagy egytálételekhez zöldségbetétet. Nyersen salátában is fogyasztható. A főzővizet sóval, egy csipet cukorral és citromlével fűszerezzük, így a karfiol szép fehér marad. Kevéske tej is megfelel erre a célra. Ha alumíniumedényben főzzük, a karfiol szürke lesz. A tipikus karfiolszagot csökkenthetjük, ha a főzővízbe pár diót vagy egy-két régi kenyérszeletet teszünk, amelyeket később eltávolítunk.

 

A karfiol tápértékében és hatóanyagaiban alig különbözik a többi káposztafélétől, mégis sokoldalú vitamin- és ásványianyag-szállítónak nevezhetjük. A legkíméletesebben gőzöléssel vagy kevés zöldséglében párolással készíthetjük el. Ezt követően elegendő bekenni a karfiolt kevéske olvadt vajjal vagy fűszeres pestóval. Kísérőként alkalmas az összes olyan friss zöld fűszernövény, amely ráadásul emésztést segítő hatású.

 

 

Receptek:

Karfiolleves

Hozzávalók 4 személy részére: 5 dkg hagyma, 1 evőkanál repceolaj, 25 dkg karfiol kockázva, 5 dkg lisztes burgonya meghámozva, apróra darabolva, háromnegyed liter zöldségleves, 3 evőkanál fehérbor vagy friss citromlé, tengeri só, frissen őrölt bors, 1 db sárgarépa (karotta) reszelve, kevéske citromfű.

 

Elkészítése: Először megpirítjuk a hagymát egy serpenyőben repceolajjal, hozzáadjuk a karfiolt és a burgonyát, megsózzuk, majd felöntjük zöldséglével. Hagyjuk puhára főni, s ezután turmixgépben fehérborral vagy citromlével finomra pürésítjük. A leveses tányérokban kiadagolás után reszelt sárgarépával és citromfűlevéllel tálaljuk.

Karfiolos kuszkusz

Hozzávalók 4 személy részére: 2 dkg vaj, 50 dkg karfiol megtisztítva, 20 dkg karotta (sárgarépa) szeletekre vágva, 25 dkg kuszkusz, fél liter zöldségleves, 10 dkg juhsajt, 1 csokor kerti zsázsa, tengeri só.

Elkészítése: A vajon röviden megpirítjuk a karfiolrózsákat és a szeletelt karottát. A kuszkuszt ráhintjük, megsózzuk, és zöldséglevessel felöntjük. Egyszer hagyjuk felforrni, lefedjük, és kikapcsolt főzőlapon kb. 15 percig kigőzölögtetjük. Azután egy villával fellazítjuk, és kevéske reszelt sajttal és apróra vágott zsázsával összekeverjük. Felfújthoz való sütőformába tesszük, és esetleg röviden átsütjük. Zsázsával és juhsajtcsíkokkal díszítjük.

Paradicsomos karfiolfelfújt

Hozzávalók 4 személy részére: 60 dkg karfiolrózsa megtisztítva, 1 db hagyma apróra vágva, 3 fokhagymagerezd finomra aprítva, 2 evőkanál olívaolaj, 25 dkg paradicsom felkockázva, 2 db nyers tojás, 5 dkg olívabogyó finom szeletekben, 2,5 dl tejfel, tengeri só, friss őrölt bors, 1 evőkanál friss zöld fűszer apróra vágva (kakukkfű, majoránna, oregánó), őrölt szerecsendió ízlés szerint, 15 dkg reszelt parmezán sajt, 1 paradicsom finom szeletekben.

Elkészítése: A karfiolt párolóedényben puhára pároljuk. A hagymát és a fokhagymát olívaolajban megsütjük. Félretesszük és hűlni hagyjuk. Mindent egy tálba teszünk, paradicsommal, tojással, olívabogyóval 10 dkg parmezán sajtot és tejfölt összekeverünk, sóval, törött borssal, zöldfűszerrel, kevéske szerecsendióval ízesítjük. Egy tűzálló tálba tesszük, a paradicsomszeleteket rátesszük, és a maradék parmezánnal megszórva a sütőben 180 fokon 30 percig sütjük.

Karfiol pestóval

Hozzávalók 2 személy részére: 50 dkg karfiolrózsa megtisztítva, egy nyolcad liter tejföl, 2 evőkanál olívaolaj, 1 evőkanálnyi hidegen sajtolt tökmagolaj, 3 dkg darabolt fenyőmag kész fűszeres pestóval keverve, 2 db paradicsom, 1 db kis fej vöröshagyma, tengeri só ízlés szerint.

Elkészítése: Sós vízben főzzük meg a karfiolt, de ne túlságosan puhára. Ezután csepegtessük le, s tányérokra adagoljuk ki. A tejfölt keverjük össze az olívaolajjal, és adjuk hozzá. Locsoljuk meg a tökmagolajjal. A fűszeres pestót elosztjuk a karfiolokon, a vágott paradicsommal és hagymakarikákkal díszítjük.

 

Extra recept augusztusra:

Padlizsánkrém olívabogyóval

Hozzávalók 4 személy részére: 2 db lehetőleg karcsú, feszes padlizsán, 3 ág friss kakukkfű, 1 db fokhagymagumó, 5 evőkanál olívaolaj, 1 evőkanálnyi friss bazsalikomlevél apróra vágva, 5 db magtalanított fekete olívabogyó, 2 olajos szardellafilé, 1 teáskanálnyi citromlé.

 

Elkészítése: A sütőt 200 fokon előmelegítjük. A padlizsánokat megmossuk, a szártöveket eltávolítjuk, és körbe-körbe villával beszurkáljuk. A kakukkfűágakkal és a félig keresztben bemetszett fokhagymagumóval egy nagy darab alufóliára tesszük. 2 evőkanálnyi olívaolajjal meglocsoljuk, megsózzuk, s egy további ugyanilyen darab fóliával lefedjük. Jól lezárjuk és a forró sütőbe tesszük. Egy óra múlva kiszedjük a sütőből. Hossza szerint félbevágjuk a padlizsánokat, egy kanállal kiszedjük a húsát és egy villával szétnyomjuk. A kakukkfűleveleket hozzáadjuk, és a fokhagymagumót teljesen elfelezzük. Egyes gerezdeket kiszedünk a héjából, és egy szitán áttörve a padlizsánkrémbe kenjük. Citromlével, bazsalikommal, apróra vágott szardellafilékkel és olívadarabokkal ízesítjük. Pirítós kenyérre kenve kiváló vacsora.

Borsik Miklósné
XV. évfolyam 8. szám

Címkék: karfiol, natúrkonyha receptek

Aktuális lapszámunk:
2019. március

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.