Natúrkonyha

Kelkáposzta az étlapon


A friss kelkáposzta levelei ropogósak és törhetőek. Egy régi szabály szerint, ha megrázzuk a kelkáposztát és zörög, akkor friss

 

A kelkáposzta botanikailag a keresztesvirágúak családjába tartozik (Cruciferae vagy brassicaceae), és igen szoros rokonságban van a fehér és vörös káposztával. Az erezett levelek a fehér káposztához hasonlóan fajtánként kerek, ovális vagy hegyes formájú fejűek. A kelkáposztának gyakorlatilag egész évben van szezonja. Májustól a fiatal zsenge nyári kel kapható, amely nem sokáig tárolható, és egészen rövid főzési időt igényel.

 

Az őszi - vagy tartós - kel nagyméretű és zárt fejű, erős, sűrűn erezett levelű, markánsan káposztaízű. Késő nyári időszakban kerül piacra, hűtőszekrényben egy hétig tárolható.

 

A kelkáposztát leggyakrabban párolt zöldségként, főzeléknek, levesnek vagy töltött tekercsnek dolgozzuk fel. Elkészítéskor esetleg a külső sötét leveleket eltávolítjuk, s azután mossuk meg alaposan a kelkáposztafejet. A kemény torzsát ékformán kivágjuk, a káposztafejet nagysága szerint negyedeljük vagy nyolcadoljuk, és gyenge tűzön főzzük. A nagy darabokat apró csíkokra vagy kis kockákra is vághatjuk. A kelkáposztát ne főzzük sokáig sok zsiradékkal, mint az korábban szokásos volt, hanem kímélő módon inkább pároljuk. Csíkokra vágva már 5-8 perc is elegendő. Az átható kelkáposztaszag, amely főzés közben keletkezik, valamelyest enyhíthető, ha a főzővízbe egy öntet ecetet vagy egy szelet barna kenyeret teszünk. A kömény is csökkentheti a káposztaszagot.

 

Fűszerezéshez használhatunk ezenkívül paprikát, curryt, szerecsendiót, valamint kakukkfüvet, koriandert és csilit. A kelkáposzta, mint minden más káposztaféle is, sok vitamint tartalmaz: B6-, E- és K-vitamint, folsavat, ásványi anyagokat, kalciumot, káliumot, vasat, valamint aszkorbigént (a C-vitamin elővitaminját, amelyből a vitamin főzés révén keletkezik). A rövid főzés csökkenti a káposzta C-vitamin-tartalmát, de a túl hosszadalmas főzés is káros, mert a kialakuló vitamint újra megsemmisíti. Ha nem tápláléknak használjuk a kelkáposztát, akkor is eredményesen kezelhető vele a szervezet. Káposztalevél-pakolással a mérgező anyagokat vonhatjuk ki úgy, hogy egész éjszakán át ráhelyezzük az érintett testtájékra. 

 

Receptek

Kelleves kölessel

Hozzávalók 4 személy részére: 30 dkg kelkáposzta, 1 szál póréhagyma, 2 evőkanál köles, zellerzöld, 1 l zöldségleves, 2 teáskanál barna cukor, szerecsendió, őrölt szegfűszeg ízlés szerint, 10 dkg juhsajt vagy kemény sajt (óvári, köménymagos).

 

Kelleves kölessel: ásványi anyagban gazdag leves nemcsak télen

 

Elkészítése: A káposztát megmossuk, igen apró darabokra vágjuk. A megtisztított, apróra vágott póréhagymával, kölessel, némi zellerzölddel zöldséglevesben feltesszük. Kis lángon 25 percig főzzük. Cukorral, reszelt szerecsendióval, egy csipet szegfűszegporral ízesítjük. A sajtot apró kockára vágjuk és hozzáadjuk.

 

Kelkáposzta narancsszószban

Hozzávalók 4 személy részére: 5 evőkanál narancslé, 7 dkg tejföl, fél teáskanál méz, tengeri só, bors, 2 evőkanál olívaolaj (legjobb minőségű!), 20 dkg zsenge kelkáposztalevél durva szára nélkül, 20 dkg sárgarépa, 20 dkg alma, 4-8 magozott narancs, 2 evőkanálnyi fenyőmag.

 

A kelkáposzta nyersen is élvezhető, mint itt salátaként sárgarépával, almával és naranccsal

 

Elkészítése: A szószhoz a narancslevet tejföllel, mézzel, tengeri sóval, borssal, olívaolajjal összekeverünk, ízesítjük. A káposztát finom csíkokra vágjuk, a sárgarépát és az almát durvára reszeljük, majd mindezeket belekeverjük a szószba, s még fűszerezzük. A salátát megszórjuk fenyőmaggal, és a félbevágott narancsgerezdekkel körítjük. 

 

Kelkáposztafelfújt

Hozzávalók 4-6 személy részére: 80 dkg nem szétfövő burgonya, 10 dkg hagyma, 20 dkg sárgarépa, 2-3 evőkanál olívaolaj, 7,5 dkg kemény száraz sajt, tengeri só, bors, szerecsendió, 30 dkg szár nélküli kellevél, 5 dkg kapribogyó, 2 db fokhagymagerezd, fél teáskanál korianderpor, 12 dkg sűrű házi tejföl, 8 dkg joghurt, 1-2 teáskanál mustár, 1-2 evőkanál zöld fűszer (snidling, petrezselyem).

 

Tálaljuk a kelt mint vegetáriánus felfújtat

 

Elkészítése: A burgonyát héjában kevés vízben megfőzzük vagy pároljuk, majd lehűtjük, meghámozzuk. A hagymát apróra, a sárgarépát durvára kockázzuk, és együtt 1 evőkanál olívaolajban megfonnyasztjuk. 1-2 evőkanál vizet hozzáadunk, fedél alatt pároljuk. A sajtot lereszeljük, a burgonyát felkockázzuk, tengeri sóval, borssal, szerecsendióval, a sajt felével és a hagymával és sárgarépával összekeverjük, ízesítjük. A káposztát durvára vágjuk, 1 evőkanál olívaolajban megfonnyasztjuk és 5 percig dinszteljük. A kapribogyókat feldaraboljuk, a fokhagymát átpréseljük, a káposztához adjuk, és tengeri sóval, borssal és korianderrel fűszerezzük és ízesítjük. Most mindezt 2 evőkanál tejföllel összekeverjük. Egy tűzálló tálat kikenünk olajjal, a masszát beletesszük, a maradék reszelt sajtot rászórjuk, és 200 fokon 35 percig sütőben sütjük. A maradék tejfölt joghurttal, tengeri sóval, borssal, mustárral és fűszerekkel összekeverjük, ízesítjük és a felfújt mellé tálaljuk. 

 

Extra recept márciusra

Tofu mangolddal

Hozzávalók 4 személyre: 25 dkg friss tofu felkockázva, 30 dkg mangold vagy levélspenót, 1 evőkanál szezámolaj, 2 db fokhagymagerezd, 5 dkg gyöngyhagyma, negyed teáskanál friss gyömbér, 4 evőkanál tejföl, 1 teáskanál szójaszósz, 5 dkg mandulareszelék, tengeri só, bors frissen őrölve.

 

Elkészítése: Az apróra vágott gyöngyhagymát, gyömbért és szétpasszírozott fokhagymát vokban szezámolajjal megsütjük. A tofukockákat hozzáadjuk, rövid ideig együtt sütjük, és sóval, borssal fűszerezzük. A levélspenótot vagy a mangoldot beletesszük és mintegy 3 percig lefedve puhára dinszteljük. A tejfölt és a szójaszószt összekeverjük, beletesszük az ételbe, ugyanígy a mandulareszeléket, és ízesítjük.

 

Tipp: Ezt az ételt tetszés szerint gazdagíthatjuk paradicsomkockákkal, némi sajttal vagy dióval, mogyoróval. 

Borsik Miklósné
XV. évfolyam 3. szám

Címkék: kelkáposzta, natúrkonyha receptek

Aktuális lapszámunk:
2019. szeptember

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.