Natúrkonyha

Könnyű nyári fogások

Tudatos táplálkozás, jobb közérzet – Főzzünk az évszakoknak megfelelően

Az öt elemről szóló kínai tanítást figyelembe véve egészségesebben és kiegyensúlyozottabban táplálkozhatunk. Praktikus tippek és finom receptek a legmelegebb nyári napokra!


Nyár közepére végleg megérkezett életünkbe a meleg. A nap kicsalogat minket a szabadba, benépesülnek a strandok és a parkok, mindenki könnyen öltözik. Ilyenkor a szervezetünknek inkább lehűlésre van szüksége, és visszariad a túl sok aktivitástól. A nyár kezdetén megnő a tűz elem ereje. Az öt elemről szóló tanításban a tűz többek között az átalakulás és a nagy koncentrációjú energia jelképe. A hozzá rendelt szervek a szív és a vékonybél, az érzékszervek közül pedig a nyelv. Testünk teljes gőzzel működik, a legtöbben fittnek és aktívnak érezzük magunkat.

 

A tűz elem intenzitása ugyanakkor egyesek számára túl soknak tűnik. Nem számítanak ritkaságnak nyáron a szív- és keringési problémák, mivel a külső hőség hatására túlságosan megnő a szervezetünkben a tűz. Főként a jang-típusok (akikre általában a kipirosodott arc, a magas vérnyomás, az éjszakai izzadás vagy a hiperaktivitás jellemző) teszik jól, ha visszafogják magukat, kerülik a hevítő hatású ételeket, és helyette inkább frissítő fogásokat választanak.

 

Vannak azonban olyan emberek, akiknek nem tesznek jót a frissítő-semleges jellegű ennivalók. Minden ember más. Aki fázékony típus, gyakran hideg a keze-lába, renyhe az emésztése, alacsony a vérnyomása és szabálytalan a havi ciklusa, annak nyáron is tanácsos kiegészítenie az étlapját melegítő-semleges ételekkel, mint amilyen a zöldségleves vagy a főtt gabona.

 

Mi tesz különösen jót hőségben?

Ilyenkor messzemenően kerüljük a zsírosolajos ételeket! A meleg évszakban csak kevés húst fogyasszunk, mivel a hús legtöbb fajtája melegítő hatású. A hús grillezése egyébként is a legjangosabb és „legtüzesebb” elkészítési módok közé tartozik. Elsősorban azoknak a jang-típusú embereknek, akiknél zavart szenvedett a tűz elem, tanácsos mindenképpen lemondaniuk a grillezett húsokról akkor, amikor odakint a magasba szalad a hőmérő higanyszála. Ezzel ugyanis csak tovább hevítenék a szervezetüket, ahelyett hogy gondoskodnának a szükséges lehűtésről. Ha feltétlenül grillezett ételeket akarnak enni, akkor tegyenek a grillrácsra olyan ennivalókat, amelyek a frissítő-semleges kategóriába tartoznak, és minél rövidebb ideig hevítsék őket.

 

A grillezés jó móka, ám hús helyett jobb, ha zöldségeket teszünk a rácsra, mivel a hús melegíti a szervezetet


Most erőteljesen megemelhetjük a nyers koszt arányát. Csodálatosan frissítő hatásúak a gyümölcssaláták és a hazai gyümölcsökből készült kompótok. Ezen kívül olyan enyhén megfőzött, frissítő zöldségek kerüljenek rendszeresen az asztalra, mint a cukkini, a brokkoli, a zeller, a padlizsán és a paprika. Különösen jó hatásúak nyáron a keserű-frissítő ételek. Idetartoznak elsősorban az olyan saláták, mint a radikkió, a lollo rosso, a rukkola és az endívia, de az olyan zöldfűszerek is, mint a borágó vagy a zsálya. Ezeknek az ételeknek a keserű íze hűsítő hatású és erősíti a szervezetben a jint. A keserű levelű saláták ezen kívül tonizálják a szív jangját.

 

Abszolút tabunak számítanak az öt elem tanítása szerint a jéghideg italok. Ezek túlságosan lehűtik az emésztőrendszert, így a megevett tápanyagokat csak rosszul tudja értékesíteni. Nyáron is nyugodtan ihatunk forró italokat, például gyümölcs- vagy borsmentateát, mivel ezek termikus szempontból frissítőnek számítanak, és nem jelentenek akkora „energiasokkot” a gyomor és a lép számára, mint a hideg innivalók.

 

Ha odakint tombol a hőség, az öt elemről szóló tanítás szerint tanácsos belsőleg lehűlni, frissítő hatású ételekkel

 

A nálunk is rendkívül népszerű déli- és citrusgyümölcsök, a görögdinnye, de a salátauborka is csak akkor kerüljön a tányérunkra, ha odakint valóban nagyon meleg van. Ezek tudniillik rendkívül lehűtő hatással vannak a szervezetre. Elvben jó lenne a fogyasztást a hazai gyümölcsfajtákra korlátozni, amelyekből most igen nagy a választék. Ezzel védjük a környezetet, és a legfrissebb ennivalókhoz jutunk hozzá.


Nyári receptek szezonális hozzávalókkal

A zárójeles megjegyzések azt jelzik, az adott hozzávaló melyik elemhez tartozik: fa, tűz, föld, víz, fém.

Zöldségpakora őszibarackcsatnival

Könnyű étel 4 személynek

Hozzávalók a csatnihoz (a legjobb egy nappal korábban elkészíteni, hogy le tudjon hűlni): 400 g érett őszibarack (föld), 1 kis hagyma (föld), 80 g finomítatlan nyerscukor (föld), másfél teáskanál nem csípős currypaszta (fém), 1 teáskanál mustármag (fém), fél csapott teáskanál só (víz), 80 ml víz (víz), 100 ml fehérborecet (fa), fél teáskanál kurkuma (tűz).

 

Zöldségpakora őszibarackcsatnival

 

Hozzávalók a pakorához: 300 g krumpli (föld), 200 g sárgarépa (föld), 1 közepes nagyságú vöröshagyma (föld), 1 db, körülbelül 3 cm-es friss gyömbér (fém), fél teáskanál bors (fém), 150 g pirított csicseriborsóliszt (víz), 40 ml víz (víz), fél teáskanál só (víz) és nátron (fa), fél teáskanál kurkuma (tűz), finomítatlan kókuszzsír a kisütéshez (föld).

 

Elkészítése: A csatnihoz az őszibarack héját jól dörzsöljük le egy nedves kendővel, vágjuk félbe és válasszuk le a gyümölcs húsát a magról, majd vágjuk szeletekre. A hagymát pucoljuk meg és kockázzuk apróra. A cukrot, a mustármagot, a currypasztát, 80 ml vizet, az ecetet és a kurkumát főzzük fel egy fazékban, és nagy lángon legalább 10 percig főzzük. Adjuk hozzá a hagymát, és főzzük további 15 percen át. Botmixerrel pürésítsük, és tiszta üvegbe téve tegyük hidegre. A pakorához a krumplit, répát, hagymát és gyömbért hámozzuk meg és reszeljük le durva reszelőn. A maradék hozzávalókat keverjük hozzá. Kézzel formáljunk a masszából kis golyókat (jól nyomkodjuk ki belőle a levet), és adagonként süssük aranysárgára és ropogósra a forró kókuszzsírban. Tálaljuk a hideg csatnival.

Gazpacho (hideg paradicsomleves)

Hozzávalók 4 adaghoz: 800 ml friss paradicsomszósz (átpasszírozva) vagy 800 ml paradicsompüré (fa), 100 g savanyú uborka (fa), 3 szelet teljes őrlésű tönkölybúzalisztből készült pirítós kenyér (fa), 200 g kemény kecskesajt vagy feta (tűz), fél salátauborka (föld), 2 piros paprika (föld), 1 kis hagyma (fém); ezen kívül: 60 ml enyhe almaecet (fa), édesnemes paprika (tűz), 60 ml olívaolaj (föld), bors (fém), 2 gerezd fokhagyma (fém), só (víz).

 

Elkészítése: Az uborkát, a paprikát és a hagymát vágjuk apróra, a kecskesajtot, savanyú uborkát és kenyeret kockázzuk fel. A kenyeret egy serpenyőben szórjuk meg pirospaprikával, és pirítsuk meg némi olajon.

 

Gazpacho

 

Az olívaolajat, a fokhagymát, a felaprított hagyma felét, a borsot, sót, ecetet botmixerrel pürésítsük. Adjuk hozzá a paradicsomszószt és ízesítsük paprikával. Keverjük hozzá a savanyú uborka felét és a paprikát. A maradék hozzávalókat tegyük kis tányérokba és adjuk az asztalra a hideg levessel, hogy mindenki ízlése szerint ízesíthesse.

 

Tipp: A spanyol földről származó hideg levest csak nagyon forró napokon tálaljuk fel, mert rendkívül hűtő hatást gyakorol a szervezetre.

Töltött mángoldszárak

Hozzávalók 4 személyre: 500 g mángold (föld), 3 salotthagyma (fém), 2 teáskanál torma (fém), szerecsendió (fém), só (víz), 80 g sovány túró (fa), 8 levél bazsalikom (tűz), 15 g vaj (föld); ezen kívül: 1 tojássárgája (föld), 4 g étkezési keményítő (föld), 150 g rizsliszt (fém), 200 ml hideg víz (víz), növényi olaj a kisütéshez (föld).

 

Elkészítése: A mángoldot mossuk meg és vágjuk le a zöldjét a száráról. A szárát hámozzuk meg és vágjuk körülbelül 10 cm-es darabokra. Enyhén sós vízben 5 percig előfőzzük, hogy még kissé kemény maradjon. Vegyük ki és csöpögtessük le.

 

Töltött mángoldszárak
 

A mángold zöldjét vágjuk vékony csíkokra, a hagymát aprítsuk fel, és mindkettőt pároljuk meg vajon, amíg a hagyma üveges nem lesz. Ízesítsük szerecsendióval, tormával és sóval, majd keverjük hozzá a túrót.

 

A mángoldszárakat kenjük meg a masszával, és legalább egy órára tegyük a hűtőbe. A kisütéshez keverjük össze a keményítőt, a tojássárgáját, a rizslisztet és a vizet, tegyünk bele negyed teáskanálnyi sót, és ezt is tegyük hidegre.

 

Az olajat hevítsük fel egy mély serpenyőben, a mángoldszárakat forgassuk meg a kisütéshez készült folyékony tésztában, és süssük aranybarnára. Konyhai papírkendővel jól itassuk le róluk az olajat, és tálaljuk előételként. Jól illik hozzá például a tejszínes tormás mártogató vagy a csípős paradicsomszós

Tengeri lazacfilé paradicsomágyon

Hozzávalók 4 személyre: 4-szer 200 g tengeri lazacfilé vagy más kemény, fehér húsú hal (víz), 1000 g friss szabad földi paradicsom (kemény, kevés maggal) (fa), 2 citrom (fa), 3 ág rozmaring (tűz), fél teáskanál friss kakukkfű (tűz), 1 nagy hagyma (föld), 4 evőkanál hidegen préselt olívaolaj (föld), 2 gerezd fokhagyma (fém), bors (fém), só (víz).

 

Tengeri lazacfilé paradicsomágyon

 

Elkészítése: A halfiléket mossuk le és töröljük szárazra. A paradicsomokat vágjuk 1 cm vastag szeletekre, és felfújtas formában rétegezzük a szeleteket egymás mellé. Tegyük rá a rozmaringágat, majd a karikákra vágott hagymát és a felaprított fokhagymát. Fektessük rá a halszeleteket, borsozzuk, sózzuk, fröcsköljük meg citromlével. Szórjuk rá a kakukkfüvet és spricceljük meg egyenletesen olívaolajjal, a paradicsomot és a hagymát is. A felfújtas formát fedjük le fóliával, és 200 fokon süssük körülbelül 20 percig (vigyázzunk, hogy a hal ne maradjon belül üveges). Rizzsel vagy újkrumplival tálaljuk.

Eperfagylalt csokireszelékkel

Hozzávalók 4 személyre: 500 g eper (fa), fél citrom (fa), 1 narancs (fa), 30 g keserű csoki (tűz), 100 ml agávészirup (föld), 150 ml zabtejszín (fém), 1 evőkanál víz (víz), eper a díszítéshez.

 

Elkészítése: Az epret mossuk meg, konyhai papírtörlővel itassuk le, távolítsuk el a szárát. Vágjuk apró darabokra és nyomjuk át finom lyukú szitán. Nyomjuk ki a citrom és a narancs levét, a csokoládét késsel aprítsuk forgácsokra. Az eperpürét a lével, a csokival és az agávésziruppal keverjük össze, majd adjuk hozzá a tejszínt és a vizet. A masszát tegyük fagylaltgépbe és 20-30 percig fagyasszuk.

 

Saját készítésű eperfagylalt

 

Akinek nincs fagylaltgépe, verje fel a tejszínt, keverje össze az eperpürével és tegye 4 muffinformába, majd tegye a mélyhűtőbe. Tálalás előtt távolítsuk el a muffinpapírt, majd díszítsük eperrel és csokireszelékkel.


Hideg hibiszkusztea – fröccsként is iható ideális nyári ital

Főzzünk erős hibiszkuszteát, majd szobahőmérsékleten hagyjuk kihűlni. Töltsünk meg vele félig magas poharakat, majd töltsük fel kombuchával (aperitifként kombucha helyett használjunk proseccót, és adjunk minden pohárhoz egy kanál bodzaszirupot). A legjobb ital a forróságban!

 

Hogyan hűtsük le az ételeket?

Az egyéni adottságoktól függően többé vagy kevésbé fontos csökkenteni az ételek melegítő és erősíteni hűsítő hatásukat (ez utóbbi a jin erősítése). A következő tippekkel fokozhatjuk a jint:

 

• A zöldséget csak rövid ideig blansírozzuk, pároljuk és kevés vízzel főzzük.

• Keverjünk az ételekhez gyümölcsöt, salátát vagy hűsítő zöldségeket.

• Főzéshez csak kevés zsírt használjunk, vagy egyáltalán semennyit sem.

• Rövid ideig pároljunk.

• Együnk algát, nyers kosztot, csírákat, hajtásokat, burgonyaféléket.

 

Mit igyunk nyáron?

Az öt elemről szóló tanítás eltanácsol attól, hogy rendszeresen nagy mennyiségű ásványvizet igyunk. Az általánosan kapható ásványvizek ugyanis termikusan hidegek, és nagyon sok bennük az ásványi anyag, ezért inkább állandó szomjúságérzést váltanak ki. A túl sok ivás ezen kívül megterheli a vesét, és nem erősíti. Ha egy csecsemőnek normál ásványvizet adnánk, rövid időn belül vagy belázasodna, vagy ödémával reagálna. Az ásványvíznél sokkal jobb a megszűrt csapvíz vagy forrásvíz. A fázékony embereknek a legjobb a meleg, felforralt víz.

-nori -
XVII. évfolyam 8. szám

Címkék: natúrkonyha receptek, nyári ételek, öt elem szerinti táplálkozás

Aktuális lapszámunk:
2019. június

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.