Natúrkonyha

Májbarát ételek

Emésztőszerveink táplálása 1. rész


A máj- és epeproblémákkal küszködőknek érdemes betartani a következő íratlan szabályokat, melyek hatékonyságát gyakorlati tapasztalatok is igazolják:

 

1. Együnk inkább valamivel kevesebbet, mint túl sokat! A kis mennyiség párosuljon jó minőséggel, finom ízekkel.

 

2. Legjobb, ha figyelünk éhségérzetünkre, s csak annyit együnk, míg az éhségérzetünk

 

3. Különösen elővigyázatosak legyünk a zsírokkal és olajokkal. Szerény mennyiségben lehet friss vajat kenyérre kenni, de ajánlatosabb finomítatlan hidegen sajtolt olajokat mértékkel használni, mert tápértékük mellett azok gyógyhatásúak is.

 

4. Szigorúan ügyeljünk arra, hogy ugyanazon étkezés alkalmával ne fogyasszunk egyszerre zöldséget és gyümölcsöt, különösen óvatosak legyünk a nyers és főtt táplálék kombinációira, mert ez zavarokhoz vezethet. Először fogyasszunk nyers ételt alaposan megrágva, nyállal lassan elkeverve, s csak ezután következzen némi főtt étel. A káposztaféléket ne fogyasszuk főzött állapotban (különösen a fejes káposztát és a bimbóskelt). Héjában főtt burgonyát szabad kisebb mennyiségben fogyasztani. (A zsiradékban sült burgonyát kerüljük!)

 

5. Csak éhségérzet jelentkezése esetén együnk. Nyugodtan böjtölhetünk egy napot, ha éhségérzet nélkül kibírjuk, mert nem árt. Sőt érdemes ilyen feltételekkel heti egy böjtnapot beiktatni. Egy ilyen napon sárgarépalevet (frissen préselve) fogyasztunk. Ha kívánjuk a nyers almát, legjobb azt reggel fogyasztani.

 

6. A májkímélő étrend tartósan nem lehet fehérjeszegény, esetleg fehérjementes. A máj regenerálásához olyan kiegyensúlyozott, egészséges, természetes táplálékok szükségesek, amelyek lehetőleg nem okoznak zavarokat az emésztőapparátusban.

 

7. A finomított olajokban és zsírokban levő telített zsírsavak oxigénszegény kötések, amelynek okán sok oxigénre van szükségük. Ez az oka annak, miért is érezzük magunkat fogyasztásuk után fáradtnak és gyengének.

 

Miben rejlik a telítetlen és többszörösen telítetlen zsírsavak előnye? Ez a kérdés könnyen megválaszolható, mert a telítetlen még telíthető, vagyis leköthető. Ez az oka annak, hogy a telítetlen zsírsavak a szervezetben fehérjékkel és oxigénnel kötéseket alkothatnak, s ez lehetővé teszi a normális sejtanyagcserét, és hozzájárul a helyes sejtlégzéshez. Amennyiben a sejtanyagcsere és sejtlégzés már évek, évtizedek óta nincs rendben, degenerálódnak a sejtek, s ennek következményeként jelentkeznek a különböző betegségek.

 

Májregenerálást elősegítő táplálékaink

Olajok és zsírok: természetes növényi zsírok, hidegen sajtolt olajok (tilos zsírban, hevített olajban sült ételek, állati zsiradékok fogyasztása).

 

Olajok közül: napraforgóolaj, szezámolaj, olívaolaj, kukoricacsíra-olaj, bogáncsolaj, mákolaj (földimogyoró-olaj tilos!).

 

Olajos magvak: fenyőmag (píniamag), kókuszreszelék, napraforgómag, szezámmag, mandula, pisztácia (földimogyoró tilos!).

 

Teljes tej nyersen, esetleg 35-40 C-fokra langyosítva.

 

Túró, sajt (zsírszegény) - erősen fűszeres sajt tilos!

 

Tojás: alkalmanként, de csak nyersen (főtt tojás tilos).

 

Szójaételek: csak alkalmanként, lehetőleg csak előcsíráztatott szójababot használjunk! (hüvelyesek tilosak!).

 

A vegyesen táplálkozók inkább mellőzzék a húsevést, kivételes esetben sovány borjú- vagy bárányhúst fogyaszthatnak.

 

Halételek: csak egészen friss, kivételesen párolva vagy grillezve.

Keményítőtartalmú ételek:

Teljes kiőrlésű lisztből készült ételeket fogyasszunk. (Tilos a fehér lisztből készült ételek fogyasztása.)

 

Kenyér: kovászolt és élesztővel készült kenyér, teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér, durva őrleményből készített szárított kenyér fogyasztása ajánlott.

 

 

Gabonák: barna rizs, rozs, teljes búza, zab, árpa, pohánka (hajdina), köles, kukorica.

 

Burgonya: csak párolt, héjában főtt burgonya ajánlott (zsírban vagy olajban sütött burgonya tilos) (pommes frites)!

 

Zöldségek: Lehetőség szerint csak biológiai termesztésű zöldségeket fogyasszunk (a káposztaféléken kívül), karalábét nyersen.

 

Tilos a hüvelyesek és a zöldségek együtt fogyasztása.

Különösen hatásosak:

- a vadnövények: zsenge csalán (kis mennyiségben), gyermekláncfű, medvehagyma,

 

- növényi kultúrák: cikória, biospenót, fejes saláta, karotta, cékla, édeskömény, articsóka, reform-savanyúkáposzta (nyers),

 

- zöldséglevek: tehermentesítésre (nem állandó fogyasztásra: káposzta, tök, karotta, cékla- és burgonyalé, valamint kevert levek).

Gyümölcsök és bogyók:

Lehetőleg biotermesztésű gyümölcsöket fogyasszunk.

 

(Tilos a gyümölcssaláta, csonthéjas gyümölcs fogyasztása, kivéve a cseresznyét és a teljesen érett sárgabarackot.)

 

Citrusfélék: Grépfrút fogyasztása ajánlott! (A narancsot és citromot lehetőleg kerüljük!)

 

Magvas gyümölcs: zsenge alma ajánlott.

 

Bogyós gyümölcs: fekete áfonya, málna, érett földiszeder, földieper kis mennyiségben, fekete ribizli, fekete szőlő, aszalt szőlő (tilos a piros ribizli nagy mennyiségben).

 

Trópusi gyümölcsök: papaja, mangó, banán, avokádó, kivi (tilos a nagyobb mennyiségű ananász, gyümölcssaláta).

 

Aszalt gyümölcsök: csak kénezetlen formában (tilos a csonthéjas gyümölcs, kivéve a teljesen érett cseresznyét és sárgabarackot).

 

Édesítésre ajánlott a tiszta bioméz (tilos az ipari cukor, cukrászati termék, csokoládé, fagylalt stb.).

 

- természetes szőlőcukor aszalt szőlőből, malagaszőlő, fekete mazsola, mag nélküli szőlőmazsola,

 

- gyümölcslevek: besűrített gyümölcslevek (körte-, alma-, szőlő-, feketeribizli-koncentrátum).

 

Italok: különösen ajánlott a lefölözött tej savója, írója (alkohol tilos!).

 

Gyógynövényteák: túlnyomórészt keserű teák (pl. cickafarkfű, gyermekláncfű vagy ezerjófű, borsmenta) (tilos a fekete tea!).

 

A gyümölcsteák közül a csipkebogyótea ajánlott!

 

Kávé helyett (szemes babkávé tilos!) a gabonakávék és katáng ajánlott!

 

Zöldséglevek: hígított zöldséglevek.

 

Ásványvíz: hűtés nélküli szénsavmentes ásványvizek.

 

Gyógyító növények, fűszerek: sörélesztő-kivonat, torma, majoránna, kakukkfű, borsfű, lestyán, metélőhagyma, fokhagyma, póré, petrezselyem, piros vagy sárga paprika, édesnemes paprika.

 

 

Receptek

Árpaleves

Hozzávalók: (1-2 személy részére) 2 dkg hántolt árpa, 5 dl víz, 1 evőkanál karotta, 1 evőkanál zeller, 1 evőkanál póréhagyma, vegetáriánus fűszersó, metélőhagyma, 1-2 evőkanál tej.

 

Elkészítése: A megmosott árpát hideg vízben egy éjszakán át áztatjuk. (A víz lepje el az árpát!) Fél liter vízzel az áztatóvizet is felhasználva 30 percig kis lángon főzzük az árpát. Az apróra vágott zöldségeket hozzáadjuk és 30 percig együtt főzzük. A levest fűszersóval ízesítjük. Az apróra vágott snidlinget a levesestálba tesszük. A levest azon tálaljuk. A leves finomításához ízlés szerint adunk még egy kis tejet. Ugyanez a leves elkészíthető azonos mennyiségű zabból, rozsból, búzából vagy barna rizsből. 

 

Fokhagymás túrókrém

Hozzávalók: 20 dkg étkezési túró, 2 evőkanál tej, 1 gerezd fokhagyma, vegetáriánus fűszersó ízlés szerint.

 

Elkészítése: A túrót a tejjel simára keverjük, hozzáadjuk a préselt fokhagymát, majd fűszerezzük. Pirított kenyérre vagy rozskenyérre kenjük egyenletesen az elkészült krémet. Gazdagíthatjuk vékony szeletekre vágott retekkel a szendvicsek tetejét. Étvágygerjesztő hatása van.

 

Tormakrém (emésztést serkentő)

Hozzávalók: 20 dkg étkezési túró, 2-3 evőkanál tej, reszelt torma, 1 evőkanál vegetáriánus fűszersó.

 

Elkészítése: A túrót simára keverjük a tejjel és a reszelt tormával, majd ízlés szerint fűszerezzük. A krémet egyenletesen felkenve kenyerekre elosztjuk. Kerti zsázsával is díszíthetjük a szendvicsek tetejét, de kiváló ez a krém a héjában sült vagy főtt burgonyához is.

 

 

Párolt vagy kemencében sült zöldségek

Articsóka

Hozzávalók: 1 közepesen nagy vagy 2 kicsi articsóka, citromlé, kevés víz, fűszersó.

 

Elkészítése: Az articsókát jól megmossuk, a szárát a fejénél letörjük. Az alsó kemény leveleket eltávolítjuk, és a többi levél csúcsát levágjuk. Az articsókákat citromlével bekenjük, és rögtön tovább feldolgozzuk. Kevés vizet teszünk egy jól záródó serpenyőbe, hozzáteszünk némi fűszert, és az articsókákat mintegy 30-40 percig puhára pároljuk. A legfinomabb túrómajonézzel.

 

Túrómajonéz (tojás nélkül)

Hozzávalók: 25 dkg étkezési sovány túró, kevés tej (3 evőkanál), kevés író vagy savó, kevés olaj, torma reszelve, 1 evőkanál fokhagyma pépesítve vagy friss zöld fűszerek ízlés szerint.

 

Elkészítése: A túrót kevés tejjel simára keverjük. Hozzáadjuk az írót és az olajat. Habverővel tetszőleges keménységűre verjük. A finomra reszelt tormát és fokhagymát vagy a frissen finomra vágott zöld fűszereket hozzáadjuk.

 

Kukoricakása (Polenta)

Hozzávalók: 4-5 dkg kukoricadara, 2-2,5 dl zöldségleves, kevés vaj, reszelt sajt.

 

Elkészítése: A zöldséglevest felmelegítjük, és a kukoricadarát szárazon keverjük bele, alkalmanként kevergetve 30-40 percig kis tűzön főni hagyjuk. Amennyiben elbírjuk, a reszelt sajtot belekeverhetjük a kukoricakásába. Egy kis puha vagy folyékony vajat hozzáadhatunk.

 

Töltött alma

Hozzávalók: 1-2 db alma, a töltelékhez 2-2,5 dkg reszelt mandula, 1-1,5 dkg nyerscukor vagy méz, egy negyed citrom leve és héja, 1-2 evőkanál tej, fél dl must.

 

Elkészítése: Az almákat meghámozzuk, magházukat eltávolítjuk. A mandulát, nyerscukrot, citromhéját és levét és egy kis tejet jól összekeverünk, és ezzel megtöltjük az almákat. A maradékot az almák mellé tesszük a sütőbe. Az édes mustot vagy némi vizet hozzáöntünk, és közepes hőfokon mintegy 15-30 percig hagyjuk sülni az almákat.

Borsik Miklósné
XIV. évfolyam 9. szám

Címkék: emésztőszerv, máj, májregenerálás, natúrkonyha receptek, táplálkozás

Aktuális lapszámunk:
2019. november

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.