Natúrkonyha

Melegítő ételek a téli lehangoltság ellen

Főzzünk összhangban az évszakokkal

Télen nyugovóra tér a természet, miden élő visszahúzódik, és csak a tavasz megérkeztével ébred fel újra. Az emberek is hajlamossá válnak a visszahúzódásra a négy fal közé. A testünk ilyenkor melegítő hatású ételek után vágyakozik.


Az öt elemről szóló tanítás szerint télen rendszeresen szerepelnie kell az  étlapunkon forró leveseknek és olyan szezonális zöldségeknek, mint a káposztafélék

 

Az öt elemre épülő táplálkozás télen elsősorban a termikusan forró, meleg-semleges táplálékokat és a hosszas főzést vagy sütést ajánlja, hogy szervezetünket ellássa a megfelelő mennyiségű energiával. A tél a víz elemhez, testi szinten pedig a veséhez és a húgyhólyaghoz rendelhető hozzá. Ezek a szervek nagyon érzékenyek, és főleg télen különösen nagy figyelmet igényelnek.

 

Nemcsak meleg ruhával, hanem megfelelő táplálkozással is tanácsos erősíteni a veséket, például friss vagy füstölt hallal, tengeri gyümölcsökkel és sokáig főzött hüvelyesekkel. Az erősítő hatású, tyúk- vagy marhahúsleves alapú erőleveseket zöldség- vagy gabonafélékkel kombinálhatjuk. Általánosságban elmondható, hogy télen több állati fehérje és zsiradék engedélyezett, mint más évszakokban. Aki teljesen vegetárius módon akar táplálkozni, az most több diót és magot fogyaszthat, ezek ugyanis gazdagok növényi zsiradékokban és fehérjékben.

 

 

A hideg évszakban erősítsük a jangot!

A nagyon jin-hangsúlyos és a hidegre különösen érzékeny embereknek télen kerülniük kell nyers kosztot és a termikusan hideg ennivalókat. Tanácsos melegítő hatású gyümölcsöket fogyasztaniuk, mint amilyen a sárgabarack, az őszibarack vagy a cseresznye, leginkább kompót formájában. A rövid ideig sütött ételek helyett pedig helyezzenek nagyobb hangsúlyt a sütött, párolt vagy hosszabb ideig főzött fogásokra.

 

Hogy ne fázzunk belülről, fogyasszunk kompót formájában olyan melegítő hatású gyümölcsöket, mint a sárga- vagy az őszibarack

 

A gabonafélék közül is jobb, ha a melegítő hatásúak közül választanak, ilyen például az amaránt vagy a zab. Ezeket kombinálják megfőzött zöldségekkel. Ha odakint fagypont alá esik a hőmérséklet, a legjobbak a kimondottan téli zöldségek, mint amilyen a kelkáposzta, a káposzta, a póréhagyma és a sárgarépa. Ezekben rengeteg melegítő energia rejtőzik, amelyet csak tovább erősít a főzés és a hozzáadott többféle csípős fűszer. Szintén hevítő, a jangot erősítő hatása van a fokhagymának, a borsnak és a csilinek. Ezek is segítenek megelőzni a fázást.

 

 

Így emészthetők meg könnyebben a hüvelyesek

Sok embernek jelent problémát, hogy nehezen tudják megemészteni a hüvelyeseket, ezért fogyasztásuk után puffadást vagy allergiás reakciót tapasztalnak. Ennek oka lehet többek között a nem megfelelő elkészítési mód vagy a helytelen táplálékkombináció. A hüvelyesek fogyasztásakor alapvetően a következő szabályokat kell betartanunk:

 

A lencséből vagy egyéb hüvelyesekből főzött egytálételek főként télen tesznek különösen jót mindenkinek. Hogy jobban meg tudjuk emészteni, ne felejtsük el jól megrágni

 

• Kezdjük kis mennyiségekkel! Már néhány kanálnyi jól megrágott bab vagy lencse is erősíti és táplálja a víz elemet.

 

• Kombináljuk a hüvelyeseket megfelelő fűszerekkel és zöldségekkel! A legjobban a zöld színű, keményítőt nem tartalmazó zöldfélékhez illenek. Köménymaggal, édesköménnyel, kardamommal vagy ánizzsal fűszerezve finomabbak lesznek az ételek.

 

• A magas fehérjetartalmú ételek esetében a só természetes emésztéskönnyítő anyag. A sót, a miso- vagy szójaszószt lehetőleg csak a főzés vége felé adjuk az ételhez, különben a hüvelyesek nem puhulnak meg egyenletesen.

 

• Éjszakára áztassuk be a hüvelyeseket, de 12 óránál tovább ne hagyjuk őket a vízben. A megpuhult külső héj serkenti a csírázási folyamatot, és ezáltal több ásványi anyag válik hozzáférhetővé. Az áztatóvíz felveszi a gázképződésért felelős enzimek egy részét, ezért semmiképpen se adjuk hozzá a főzővízhez.

 

• A hüvelyeseket legalább 20 percig fedő nélkül főzzük, és merjük le a közben képződő habot.

 

• A főzési folyamat utolsó harmadában adhatunk egy kis alma-, rizs- vagy fehérborecetet a főzővízhez.

 

• Ha mindez nem segít, normál formájuk helyett fogyasszuk a hüvelyeseket csíraként.

 

 

Téli receptek szezonális hozzávalókkal

Zeller-torma leves (4 személyre)

 

Hozzávalók: 1 kg zellergumó (föld) meghámozva és felkockázva, 1 sárgarépa (föld), fél póréhagyma (fém), 2 púpozott evőkanál torma (fém) frissen vagy üvegből, bors (fém), szerecsendió (fém), só (víz), 1 savanykás alma (fa) meghámozva és kockára vágva, 200 g túró (fa), 1 késhegynyi édes-nemes paprika (tűz), 100 ml tejszín vagy szójatejszín (föld).

 

Elkészítése: A zellergumókat és a sárgarépát hámozzuk meg és vágjuk nagy kockákra. Az alaposan megmosott és finom karikákra vágott póréhagymával együtt tegyük fel főni 1 liter hideg vízben. Főzzük 30-40 percig. Pürésítsük krémlevessé, fűszerezzük szerecsendióval, tormával, borssal és sóval. Végül keverjük bele a túrót, és az egészet még egyszer főzzük fel. Szórjuk meg pirospaprikával, és tálaljuk. Ha kicsit gazdagabbat szeretnénk, a végén szórjuk meg egy evőkanálnyi szalonnapörccel.

Lencsefrikadella (4 személyre)

Hozzávalók: 250 g fekete beluga lencse (víz), 80 g friss zsemlemorzsa (fa), negyed teáskanálnyi paprikapor (tűz), 1 nagy cukkini (föld), 150 g polenta (föld), 4 újhagyma (fém), 2 gerezd fokhagyma (fém), 1 teáskanál őrölt köménymag (fém), bors (fém), só (víz), olaj a kisütéshez (föld).

 

Elkészítése: A lencsét éjszakára áztassuk be. Másnap öntsük le az áztatóvizet, és bőséges friss vízben főzzük meg (a beluga lencse esetében ez körülbelül 25 perc), majd öntsük le a vizet és a lencsét alaposan öblítsük le.

 

A cukkinit reszeljük finomra, az újhagymát és a fokhagymát vágjuk nagyobb kockákra. A fokhagymát és a főtt lencse felét botmixerrel aprítsuk krémes pürévé. Adjuk hozzá a köménymagot, a maradék lencsét, a zsemlemorzsát, a paprikaport és a cukkinit, majd keverjük össze ragadós masszává. Fűszerezzük borssal és sóval. Vizes kézzel formáljunk belőle kis labdacsokat, ezeket forgassuk meg polentában. Forró olajban mindkét oldalukon süssük őket aranybarnára.

Tipp: jól illik hozzá mártogatósként a mangócsatni.

Extra tipp: ha a massza nem ragad eléggé, adjunk hozzá még egy tojást is.

Vegetáriánus borscs (4-6 személyre)

Hozzávalók: fél csokor petrezselyem (fa), 1 savanykás alma (fa), 500 g paradicsompüré (fa), 750 g cékla (tűz), negyed teáskanálnyi édesnemes paprika (tűz), 1,5 liter zöldségleves (föld), 30 g szárított erdei gomba (föld), 250 g sárgarépa (föld), 1 nagy vöröshagyma (föld), 250 g krumpli (föld), 200 g zellergumó (föld), 1 piros paprika (föld), 100 g petrezselyemgyökér (föld), 300 g fehér káposzta (föld), 2 evőkanál olívaolaj (föld), 2 gerezd fokhagyma (fém), bors (fém), só (víz).

 

Elkészítése: A zöldséglevest forraljuk fel. Adjuk hozzá a szárított erdei gombát, és körülbelül 20 percig lassú tűzön főzzük. Közben a céklát, a zellert, a sárgarépát, a fehér káposztát és a petrezselyemgyökeret vágjuk vékony csíkokra, a krumplit és az almát hámozzuk meg és vágjuk nyolc darabba. A paprikát vágjuk finom csíkokra, a vöröshagymát és a fokhagymát aprítsuk fel.

 

Egy magas szélű serpenyőben először pirítsuk meg a hagymát és a fokhagymát egy kis olívaolajon. Utána adjuk hozzá a céklát, a zellert, a sárgarépát, a petrezselymet és a petrezselyemgyökeret, és óvatos forgatás közben gyorsan pároljuk meg. Szedjük ki a zöldséget a serpenyőből, és adagonként adjuk a forró levesbe.

 

A serpenyőben most pirítsuk meg a krumplit, és azt is adjuk a leveshez. Tegyük bele a káposztát, a paprikát és az almát is. Az egészet addig főzzük, amíg a káposzta meg nem puhul, utána fűszerezzük sóval és borssal. Végül keverjük hozzá a paradicsompürét és a paprikaport. Az egészet még egyszer röviden forraljuk fel.

Tipp: a levest hagyományosan egy kanál tejföllel tálalják.

Burgonyaegytál fokhagymával és füstölt lazaccal (4 személyre)

Hozzávalók: 1 kg krumpli (föld), 1 nagy sárgarépa (föld), 1 közepes méretű hagyma (föld), 1 liter zöldségleves (föld), 6 gerezd fokhagyma (fém), 2 evőkanál magos mustár (fém), só (víz), 4 szelet füstölt lazac (víz), fél csokor petrezselyem (fa), 1 ág friss rozmaring (tűz), 50 g szójatejszín (föld), 2-2 evőkanál vaj és olívaolaj (föld).

 

Elkészítése: A sárgarépát, a hagymát és a krumplit hámozzuk meg és kockázzuk fel. A petrezselymet és a rozmaringot aprítsuk fel. 1-1 teáskanálnyi vajat és olívaolajat hevítsünk fel egy serpenyőben, adjuk hozzá a répát és a hagymát, és pirítsuk néhány percig. Öntsük fel a zöldséglevessel. Adjunk hozzá két felaprított fokhagymagerezdet, sózzuk meg. Adjuk hozzá a zöldfűszereket (néhány levélnyi petrezselyemzöldet hagyjunk meg díszítésnek). Adjuk hozzá a kockára vágott krumplit, és az egészet körülbelül 15 percig kis lángon főzzük, amíg a krumpli meg nem puhul. Adjunk hozzá egy teáskanálnyi vajat és a szójatejszínt, majd pürésítsük. Keverjük hozzá a mustárt és a sót.

 

A maradék fokhagymát vágjuk vékony szeletekre, és a serpenyőben olívaolajon pirítsuk meg. A lazacot vágjuk vékony csíkokra, és a megpirított fokhagymával együtt osszuk el négy levesestányérba. Öntsük rá a levest, és díszítsük petrezselyemzölddel.

Forró azték csokoládé (2 személyre)

Hozzávalók: 100 g keserű csokoládé (legalább 70 százalékos kakaótartalommal) (tűz), fél liter mandula- vagy szójatej (föld), 2 vaníliarúd, 3 evőkanál méz vagy 10 csepp folyékony stevia (föld), cayenne-i bors (fém), só (víz), 1 szál citromfű (fa).

 

Elkészítése: A tejet a felnyitott vaníliarúddal, a cayenne-i borssal és a sóval forraljuk fel. Kevergessük a citromfűvel. A csokoládét törjük darabokra, és közepes tűzön folyamatos kevergetés mellett olvasszuk fel. Ízlés szerint édesítsük mézzel vagy steviával.

Zöldfűszerbundás lazacfilé póréhagymával (2 személyre)

Hozzávalók: 450 g lazacfilé (víz), 150 g zöldfűszeres túró (fa), egy citrom vele (fa), fél csokor petrezselyem (fa), 40 g zsemlemorzsa (fa), 30 g pecorino sajt (tűz), 200 ml forró víz (tűz), 40 g tökmag (föld), 500 ml zöldségleves (föld), 30 ml jó minőségű olívaolaj (föld), durvára őrölt bors (fém) és durva szemű tengeri só (víz), 500 g póréhagyma (fém), fél csokor kapor (fém).

 

Elkészítése: A halat jól mossuk le, töröljük szárazra, sózzuk,  borsozzuk és csöpögtessük meg citromlével. Tegyük lapos felfújtformába. A tökmagot, az olívaolajat, a felaprított kaprot, a durva borsot és sót, a zsemlemorzsát, a felaprított petrezselymet és a pecorinót botmixerrel pürésítsük és kenjük a halra. Öntsük fel 400 ml levessel, és 200 fokos sütőben körülbelül 20 percig süssük.

 

Közben tisztítsuk meg a póréhagymát és vágjuk vékony karikákra. A maradék zöldséglevessel tegyük fel párolódni, amíg meg nem puhul. Sózzuk, borsozzuk, és tálalás előtt keverjük hozzá a túrót és a forró vizet. Még egyszer gyorsan forraljuk fel, hogy a szósz besűrűsödjön.
Tipp: jól illik hozzá a főtt krumpli vagy a rizs.

Ez kapható most a helyi piacokon

Gyümölcs- és diófélék: birs, alma, dió, mogyoró, szelídgesztenye.

Zöldség: gomba, káposzta, kelkáposzta, feketegyökér, karórépa, krumpli, sárgarépa, póréhagyma, zeller, cékla, vörös káposzta, vöröshagyma, tök, torma.

Hüvelyesek: (száraz) lencse, bab. Saláták: cikória, madársaláta.

 

 

A jin- vagy a jang-típusba tartozik?

A jin és a jang elmélete a kínai filozófia alapköve. Hogy valaki az egyik vagy a másik típusba tartozik-e, azt viszonylag könnyű eldönteni testi tünetek vagy tipikus jellemvonások alapján. Azzal azonban tisztában kell lennünk, hogy egyetlen ember sem sorolható százszázalékosan a jinhez vagy a janghoz. A legtöbb esetben – az életkörülményektől függően – egyszer az egyik, egyszer a másik oldal kerül túlsúlyba.

 

A jang-típusok többnyire extrovertált emberek, akik nem különösebben alkalmasak a kötelező feladatok elvégzésére, illetve a semmittevésre. Ennek a karakternek sokkal inkább sok aktivitásra van szüksége ahhoz, hogy igazán jól érezze magát.

 

A sok janggal jellemezhető embereknek inkább lehűtésre, mint hőre van szükségük, és ezért gyakran jobban érzik magukat a hideg évszakokban, mint a forró nyáron. Az ekcéma, a hámló bőr, a száraz köhögés, a magas vérnyomás és a természetellenesen piros arcszín arra utal, hogy a testben túl sok a jang.

 

A jin-típusok inkább a nyugalmat és a lazítást keresik. Számukra fontosabb a kiegyensúlyozottság, mint a mindenáron való ideges tevékenység. Az ilyen emberek a kritikára is inkább intorvertált módon reagálnak, és sértődötten visszahúzódnak, ahelyett, hogy ellenvéleményüknek hangot adnának. A jin-típus rendkívül érzékeny a hidegre, ezért a meleg évszakokban sokkal jobban érzi magát, mint télen. Ha a testben túl erőssé válik a jin, akkor az többek között fáradékonyságban és kimerültségi állapotokban nyilvánul meg. Ilyenkor a testben fokozott hidegérzés alakul ki, a betegségek lassabban gyógyulnak meg vagy krónikussá válnak.

-nori -
XVII. évfolyam 11. szám

Címkék: melegítő ételek, natúrkonyha receptek, táplálkozás az évszakok szerint

Aktuális lapszámunk:
2019. július

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.