Natúrkonyha

Natúrkonyha: ünnepi lakoma

    Aligha létezik még egy ünnep, amelyhez oly sok gyermekkori emlék, hagyomány és várakozás társulna, mint a karácsony. A karácsonyi ünnepi asztal sokak számára elképzelhetetlen szárnyas- vagy egyéb sült hús nélkül. Ugyanakkor egyre több híve van a vegetáriánus, illetve vegán táplálkozásnak. Náluk a karácsonyi menü elkészítéséhez, illetve elfogyasztásához némi kompromiszszum szükséges a családi béke érdekében. 


     

    Szerencsére ma már nem gond olyan fogásokat tenni az ünnepi asztalra, amelyekhez nem szükséges semmilyen állati eredetű alapanyag. Az alábbiakban bemutatott vegán menü jó példa arra, hogy a kizárólag növényi alapanyagokból készülő karácsonyi ünnepi lakoma is lehet rendkívül ízletes, ráadásul az elkészítése sem bonyolult. A leveshez szükséges kerti zsázsát magunk is nevelhetjük, még kert vagy erkély sem kell hozzá. Elegendő egy tányér, rajta némi vizes vatta vagy vizes konyhai törlőpapír. Ennél jobb megoldás a csíráztatótál. Erre kell szórni a zsázsa magvait, majd a csíráztatóedényt a belső ablakpárkányra helyezve nedvesen tartani. 7-10 nap múlva friss, biominőségű zsázsát takaríthatunk be. A célnak persze tökéletesen megfelel az élelmiszerüzletben kapható zsázsa is.

     

    A habos zsázsakrémleves nem csak friss, fűszeres zamatú, de emésztést serkentő, ugyanakkor antibakteriális hatású is. Lehetőleg frissen készüljön, röviddel a tálalás előtt, pl. addig, amíg a gomba a sütőben van. Szükség esetén a fogyasztás napjának reggelén is készülhet, ekkor csak melegíteni kell. A sült teljesen húsmentes, és szeitánból vagy szójából készül. Ami a gombát illeti, a szokásos sampinyon mellett választhatunk shiitake gombát, késői laskagombát. A gombás massza már a fogyasztás előtti napon elkészíthető, és a hűtőszekrényben tárolható a további felhasználásig. Másnap a masszát csak a formába kell tölteni és kb. egy óráig sütni. Eközben elkészíthető a szezámszósz.

     

    Tahini készül nyers, illetve pirított szezámmagból is. Érdemes kipróbálni, melyik ízlik jobban. Aki nagy étvágyú vendégeket vár, a menü mellé készíthet valamilyen zöldségköretet is, pl. lila káposztából, karfiolból, sárgarépából, édesköménygumóból. És az sem baj, ha marad a gombapecsenyéből, mert másnap nagyon ízletes szendvics lehet belőle. Egyébként a gomba remek D-vitamin-forrás, de csak akkor, ha napfényen nevelték, ugyanis az emberhez hasonlóan csak ebben az esetben képesek D-vitamint termelni. A D-vitamin-termelés a már leszedett gombákban is folytatódik, tehát a többnyire sötét pincékben tenyésztett gombát kitehetjük néhány (legfeljebb 6) órára a napfényre, amivel megsokszorozhatjuk D-vitamin-tartalmukat.

     

     

    A cikk folytatását a Természetgyógyász Magazin decemberi lapszámában olvashatják!

    - vági-
    XXIV. évfolyam 12. szám

      Aktuális lapszámunk:
      2019. június

      A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.