Natúrkonyha

Nehéz ételek – könnyű emésztés

Ismét itt vannak a hideg napok, amikor szívesen eszünk tartalmas ételeket. De az, ami jólesően megtölti gyomrunkat és felmelegít, nem mindig válik javunkra. A hideg évszakban hajlamosak vagyunk derekasan étkezni, pedig a téli ételek nem éppen könnyűek. A túlzott kalóriabevitel mellett fűtött lakásban élünk és keveset mozgunk. Ilyenkor a bőséges étkezés gyomorpanaszokhoz és emésztési problémákhoz vezethet. Szerencsére a természet egy sor növényt és gyümölcsöt kínál, amelyek ilyen panaszok esetén segítenek.  


 

A keserű vidámmá tesz. Ami keserű a szájban, egészséges a gyomornak – mondja a népi bölcsesség, s ez így igaz. A keserűanyagok ingerlik a szájüregben levő ízlelőreceptorokat, ezek aztán serkentik a gyomorsav-kiválasztást és aktiválják a hasnyálmirigyet és az epeáramlást. Így a szervezet jobban fel tudja dolgozni a nehéz és zsíros ételeket. Együnk tehát kis előételnek endívia-, cikória- vagy radicchiosalátát! Ez nem csak az emésztési folyamatot támogatja, hanem a főételből is kisebb adagot fogyasztunk. Az enyhén keserű konyhanövények, mint a tárkony, üröm, zsálya, segítik az emésztést és kis mennyiségekben jók a salátákban és egytálételekben, töltelékekben.

 

Teltségérzet, émelygés vagy székrekedés esetén a szervezet gyakran túl kevés epeváladékot termel, holott ez feltétlenül szükséges a zsíremésztéshez. A következmény gyakran az, hogy megemelkedik a vér koleszterinszintje. Fontos hatóanyagok találhatók az articsókában (főként a nagy levelekben), amelyek egyensúlyba hozzák a máj-epe rendszert, segítenek a gyomor teltségérzetének kialakulásában és csökkentik a káros LDL-koleszterin szintjét.

 

A klasszikus téli fűszerek közé tartozik az ánizs, a kömény, a kardamom, a szegfűszeg, a fahéj, amelyek emésztést javító hatásúak, erősítik a gyomor működését. A pirospaprika, a csili, a bors ugyancsak rendelkeznek emésztést segítő jó tulajdonságokkal.

 

 

Cikória gyümölcsökkel és kesudióval

Hozzávalók: 40 dkg cikória, 2 db rózsaszín grépfrút, 2 db narancs, fél citrom leve, 5 dkg kesudió, 1 pohár joghurt (150 g), fél teáskanál currypor, pikáns fűszersó ízlés szerint.

 

 

Elkészítése: A grépfrútokat és narancsokat úgy hámozzuk meg éles késsel, hogy a fehér belső héjukat is eltávolítsuk. A gyümölcshúst a válaszfalakból kivágjuk, a levét felfogjuk és összekeverjük a citromlével. A cikóriát megtisztítjuk, hosszában elfelezzük. A tönkjét ékformán kivágjuk. A salátát csíkokra vágjuk, s a gyümölcshússal összekeverjük. A kesudiót serpenyőben zsiradék nélkül gyengén megpirítjuk. Az öntethez a joghurtot összekeverjük a gyümölcslével, curryvel, fűszersóval, és a salátára öntjük. Jól átkeverjük és a kesudióval megszórjuk.

 

 

Endíviasaláta

Hozzávalók: 4 fej endívia, 2dl joghurt, fél citrom leve, 2 evőkanál olívaolaj, 1 kávéskanál mustár, 1 csomag snidling, só, pici méz ízlés szerint.

 

Elkészítése: Az endíviát csíkokra vágjuk, sós vízben megfőzzük. A joghurtot ízesítjük a citromlével, hozzákeverjük a mustárt és az olajat, majd a kihűlt endíviacsíkokat leöntjük ezzel az öntettel. Ízlés szerint sózzuk, édesítjük, s a tálaláskor meghintjük apróra vágott snidlinggel.

 

 

Tárkonyos körözött

Hozzávalók: 25 dkg túró, 10 dkg vaj, 1 dkg tárkonylevél, fél szál póréhagyma, 1 dkg só,
1 dkg piros fűszerpaprika (édesnemes), 2 dl joghurt vagy kefir.

 

Elkészítése: A túrót villával áttörjük, belekeverjük a vajat, joghurtot, sót, fűszerpaprikát. A póréhagymát és a friss tárkonylevelet finomra vágva adjuk a körözötthöz.

 

 

Articsóka franciásan

Hozzávalók: 1 nagy articsóka, 1 evőkanál citromlé, 5 evőkanál olívaolaj, 1 kiskanál mustár, só, bors ízlés szerint.

 

 

Elkészítése: A mártáshoz összekeverjük az olajat és a citromlevet, sóval, borssal, mustárral ízesítjük. Az articsóka szárát levágjuk, a fejét sós vízben puhára főzzük. Még melegen tálra rakjuk, s leveleit egyenként leszedegetjük. Amikor már valamennyi levelét leszedtük róla, és a közepéhez, a szívéhez értünk, azt felszeleteljük. A leveleit és a felszeletelt szívét is egyenként mártogatjuk a mártásba.

 

 

Ánizsos és fahéjas palacsinta

Palacsintatészta: 25 dkg tönkölyliszt, 3 dl tej, 1 kanál barna cukor, 2 tojás, kevés só, a sütéshez olaj.

 

 

Elkészítése: 1 dl tejet elkeverünk 2 egész tojással, 1 kanál finomra őrölt barna cukorral. 25 dkg lisztet teszünk bele, jól eldolgozzuk, és feleresztjük annyi tejjel vagy szódavízzel, hogy se híg, se túl sűrű ne legyen. Jól összekeverjük. Ebből a mennyiségből kb. 18-20 palacsintát süthetünk. 1 kávéskanál olajat teszünk a sütőbe a sütéshez.

 

Töltelék: Őrölt 2-3 teáskanálnyi ánizs és ugyanennyi barna cukor porítva a szóráshoz. Őrölt fahéjjal és ánizzsal meghintjük, behajtogatjuk a palacsintákat.

Borsik Miklósné
XIII. évfolyam 12. szám

Címkék: emésztés, natúrkonyha receptek

Aktuális lapszámunk:
2019. június

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.