Natúrkonyha

Paprika és paradicsom az étlapon

Aki sok zöldpaprikát fogyaszt, biztosan nem szenved C-vitamin-hiányban, ugyanis, különösen a piros húsúak, csaknem háromszor annyi C-vitamint tartalmaznak, mint a citrom. Ez a bőr, az ínszalagok és a csontok egészsége szempontjából fontos. Emellett kitűnő béta-karotin- és bioflavonoid-forrás, melynek segítségével semlegesítődnek a szervezetben a szabad gyökök, védelmet nyújtva a rák ellen.  


 

A zöldhúsúak a legerősebbek, míg a pirosak inkább fűszeresek, enyhén édes ízűek. A legkellemesebb íze a sárga húsú paprikának van, s különösen finom aromája a hosszú, hegyes, világos­zöld paprikának. A paradicsompaprika keresztezése a zöldpaprikának és a paradicsomnak, mely erősebb, ugyanakkor enyhén édeskés.

 

Az erős paprika csípősségét a kapszaicin nevű vegyület okozza, amely a paprikahús ereiben és a magokban halmozódik fel. Hatásos lehet orrdugulás ellen. Egyes kutatások szerint az erős paprikának alvadásgátló tulajdonsága is van, s szerepet játszhat a vérnyomás és vérkoleszterinszint csökkentésében.

 

Értékes anyagait a zöldpaprika 4 napig hűtőszekrényben tárolva nagyobb veszteség nélkül megőrzi. A paprika könnyebben emészthető, ha fogyasztás előtt röviden forró vízbe mártjuk, majd hideg vízzel leöblítjük. A héja könnyen lehúzható, ha a paprikát grillezzük.

 

 

Receptek:

 

Paprikasaláta sajttal

Hozzávalók: 2-3 db húsos paprika (lehet sárga, piros vagy zöld színű), 10 dkg gouda vagy száraz sajt, esetleg uborka vagy paradicsomdarabkák az öntethez. 1 kávéskanálnyi fűszerkeverék, 1 csipetnyi bors, 1 teáskanál mustár, 1 közepes apróra vágott hagyma, fél mokkáskanálnyi fűszersó, kevéske méz, 1 evőkanál citromlé, 3 evőkanál olaj, 2 evőkanál ecet (biológiai erjesztésű).

 

Elkészítése: 15 perc. A paprikát vékony csíkokra, a sajtot kockákra vágjuk. A hozzávalókat összekeverjük, esetleg uborkával vagy paradicsommal gazdagítjuk. Az öntethez valókat habverővel elegyítjük és a salátával keverjük.

 

Tipp: Ha a paprikát rövid ideig forró sós vízben blansírozzuk, könnyebben emészthető.

 

Tejszínes paprikaleves

Hozzávalók: 20 dkg felkockázott hagyma,
2 evőkanál olaj, 2 db paprika csíkokra vágva, 20 dkg savanyú káposzta, 1 l forró zöldségleves, 1 evőkanál teljes kiőrlésű búzaliszt, 1 evőkanál víz, fűszersó,
1 evőkanál fehérbor, egynyolcad liter tejszín.

 

Elkészítése: 25 perc. A felhevített olajban a hagymát üvegesre dinszteljük. A paprikát és a savanyú káposztát hozzáadjuk, rövid ideig együtt hevítjük. A zöldséglevest hozzáöntjük, és a többi hozzávalót puhára főzzük. A lisztet hideg vízzel elkeverjük, sűrítjük vele a levest, fűszersóval és borral ízesítjük, s a tejszínt közékeverjük.

 

 

Töltött paprikagyűrűk kenyérfeltétnek

Hozzávalók: 20 dkg tejszínkrémsajt, 15 dkg puha vaj, 2 db főtt kemény tojás, fűszersó, bors, 2 teáskanál őrölt édesnemes pirospaprika, fél teáskanál apróra tört koriander, 1-1 pici zöld és sárga húsos paprika, 1 nagy csokor zsázsa, több szelet parasztkenyér.

 

Elkészítése: 20 perc. A friss sajtot és a vaj felét a főtt tojássárgájával összekeverjük, s a fűszerekkel ízesítjük. A fehérjét apróra kockázzuk és közékeverjük, a paprikákat keresztben elfelezzük, s a magoktól, ereitől megszabadítjuk. A fűszeres keverékkel megtöltjük a paprikákat és alufóliával betekerve legalább 2 órára hűtőszekrénybe tesszük. A maradék vajat 3 evőkanál apróra vágott zsázsával összekeverjük, sózzuk és borsozzuk. A kis paprikákat szeletekre vágjuk, a maradék zsázsával a kenyereken elhelyezzük, és a zsázsás vajat külön kínáljuk. 2 órás hűtés után a töltött paprikagyűrűk az így elkészített kenyérszeletekkel fogyaszthatók.

 

 

Paradicsom= piros sokszínűség

Korábban a paradicsomot „az édenkert almájának” vagy a „szerelem almájának” nevezték. Őshazája Amerika, hazánkban konyhakerti növényként csak a XIX. század közepe óta termesztik.

 

Szezonjának megfelelően júliustól novemberig kapható ez a természetes körülmények között termesztett gyümölcszöldség. Minél hosszabb ideig érik a napon a paradicsom, annál magasabb a cukor- és savtartalma, és ezzel erősebben zamatos. Az üvegházi és az utólag érlelt paradicsom gyakran vizes és kevés ízanyaggal bír. A zöld paradicsomot nem szabad nyersen fogyasztani, mivel az szolanint (mérgező alkaloidát) tartalmaz, ezért migrént is előidézhet. Sokféle fajtát találunk a kínálatban, mint pl. kúszóparadicsom, koktélparadicsom, tojásparadicsom, lukulluszparadicsom, kúszó cseresznyeparadicsom. A nagyméretű húsparadicsom inkább salátákhoz használható és elsősorban töltött paradicsomnak. A pikáns kemény húsú tojásparadicsom ideális levesek készítéséhez és befőzéshez. A kisméretű koktél-vagy cseresznyeparadicsom igen zamatos, enyhén édeskés ízű, és ezért a leginkább alkalmas saláták és köretek készítéséhez.

 

Ne vásároljunk készletre a paradicsomból, mert nem marad sokáig friss. Éppen hűtőszekrényben romlik a leggyorsabban és elveszti aromáját. A paradicsomot mindig külön kell tárolni, ugyanis etilént választ ki, egy olyan gázt, amely például ahhoz vezet, hogy az uborka könnyen megsárgul, s a karfiol elveszíti formáját. Ha a paradicsomot együtt főzzük valamivel, ajánlatos előtte meghámozni. Ehhez egész egyszerűen a paradicsom kerek oldalát keresztformán bemetsszük, forró vízbe tesszük, kivesszük, s amikor a bőre felpattan, hideg vízzel hirtelen lehűtjük, és egy hámozókéssel a bőrét lehúzzuk. Érzékeny gyomrúak, máj- és epebetegek részére kifejezetten hasznos a paradicsom héj nélküli fogyasztása. Ha magtalanítani szeretnénk a paradicsomot, vízszintesen vágjuk félbe, s kaparjuk ki a magokat egy teáskanállal vagy ujjbeggyel.

 

A paradicsom egészségjavító hatása a piros színét adó likopinnak (karotinoid festékanyag) köszönhetően gátolja a szabad gyökök káros hatását. Emellett jó káliumforrás és megfelelő C- és E-vitamin-forrás.

 

Előfordulhat azonban, hogy allergiás reakciót vált ki (ekcémát, kiújuló szájfekélyeket) az arra érzékenyeknél.

 

 

Receptek:

 

Tüzes paradicsomleves

Hozzávalók: 4 evőkanál olaj, 2db kockára vágott hagyma, 1 db cukkíni felkockázva, 1-1 db kicsi piros és zöld paprika kockára vágva, 50 dkg hámozott paradicsom darabokban, 1 kávéskanál őrölt szegfűbors, tengeri só, fekete bors, 1 gerezd fokhagyma, 2 szelet tönkölykenyér felkockázva.

 

Elkészítése: 40 perc. 2 evőkanál olajat felhevítünk és ebben megdinszteljük a hagymát. A cukkíni- és paprikakockákból néhányat köretnek meghagyunk, a többit megpirítjuk, a paradicsomdarabkákat hozzátesszük. A fűszerekkel ízesítjük, s 20 percig főni hagyjuk. A másik 2 evőkanál olajat felhevítjük, belepréseljük a fokhagymagerezdet, s a kenyérkockákat ebben aranybarnára pirítjuk. A levest a mixerben pürésítjük, újra felfőzzük, erősen ízesítjük, és kenyér- és zöldségkockákkal megszórva rögtön tálaljuk.

 

 

Sült paradicsom juhsajttal

Hozzávalók: 2 evőkanál olaj, 50 dkg paradicsom, 20 dkg felkockázott juhsajt, 1 db hagyma kockára vágva, 1 gerezd fokhagyma szétnyomva, tengeri só, bors, 1-1 ág kakukkfű és bazsalikom.

 

Elkészítése: 30 perc. Egy felfújthoz való sütőformát olajjal kikenünk és paradicsomszeletekkel kirakunk. A hagymát és fokhagymát rátesszük, fűszersóval, borssal megszórjuk. A hideg sütő középső sínjére toljuk a tepsit, majd 200 fokra felfűtve 15 percig sütjük. Friss kakukkfű- és bazsalikomlevélkékkel megszórjuk és még 5 percig sütjük. Ehhez bagettet vagy búzalángost ajánlatos fogyasztani.

 

Szardíniai paradicsomos tészta

Hozzávalók: 25-50 dkg teljes kiőrlésű lisztből készült tészta (igény szerint).

 

A szószhoz: 1 kg paradicsom, 3 gerezd fokhagyma, fél csésze olívaolaj, 2-2 ág friss bazsalikom és petrezselyem, 1 kávéskanál fűszersó, 1 csipet fehérbors, 1 teáskanálnyi oregánó apróra vágva, 5 evőkanál reszelt parmezán sajt.

 

Elkészítése: 40 perc. A tésztát forrásban levő sós vízben puhára főzzük. A szószhoz a paradicsomot lehéjazzuk, magtalanítjuk és kicsire vágjuk. A fokhagymagerezdeket negyedeljük. Az olajat felhevítjük, a fokhagymát barnára sütjük benne, s kivesszük. Az apróra vágott bazsalikomot és petrezselymet a paradicsommal és fűszerekkel együtt beletesszük az olajba és mindezt 30 percig főni hagyjuk, alkalmanként megkeverjük. A fokhagymát és utoljára az oregánót közékeverjük. A szószt a tésztára tesszük és parmezán sajttal megszórjuk.

Borsik Miklósné
XIII. évfolyam 9. szám

Címkék: natúrkonyha receptek, paprika, paradicsom

Aktuális lapszámunk:
2019. augusztus

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.