Natúrkonyha

Paradicsom az étlapon


A paradicsom őshazája Közép- és Dél-Amerika, Európában a 16. század végétől terjedt el. Akkoriban még kicsi volt és sárga, és dísznövénynek tekintették. Az 1870-es években a dunakeszi kertészek voltak Magyarországon az első paradicsomtermelők.

 

Elnevezésében érdekes az almához való hasonlítása. Magyar neve a paradicsomalma” kifejezésből rövidült, de például olasz neve: a pomodoro aranyalmát jelent. A 17. században Poma amoris néven emlegették, vagyis a szerelem almájaként.

 

Még mindig a hazai szabadföldi termesztésű, éretten szedett paradicsom ízlik a legjobban. Ennek szezonja júliustól októberig tart. Vásárlásakor ügyeljünk arra, hogy a paradicsomok sértetlenek legyenek, és ne túlságosan puhák. A poshadt, sérült példányokat azonnal válogassuk ki, nehogy megfertőzzék a többit. Sötét, hűvös helyen, de nem hűtőszekrényben kb. egy hétig tárolható a paradicsom. Hűtőszekrényben tárolva elveszíti ízét. Az éretlen gyümölcs napos ablakpárkányon 2-3 napon belül utánérik.

 

A paradicsom a csucsorfélékhez tartozik, rokonságban a burgonyával, szintén tartalmazza a mérgező alkaloidát, a szolanint – az új nemesítéseknek köszönhetően azonban már csak a szártőben –, amelyet ezért el kell távolítani. A szolanin túlzott fogyasztása fejfájást és rosszullétet okozhat.

 

Mint a gyümölcsnél, a paradicsom esetében is az értékes beltartalmi anyagok közvetlenül a héj alatt találhatók, ezért rendszerint héjával együtt érdemes fogyasztani. Ha bizonyos ételek készítéséhez mégis meg kell hámozni, akkor keresztben karcoljuk be, és forrásban levő vízzel röviden forrázzuk át, ezután könnyen lehúzhatjuk a héját.

 

Amennyire kedvelt a paradicsom a mediterrán konyhában, annyira illenek hozzá a déli országok fűszernövényei: bazsalikom, rozmaring, kakukkfű, fokhagyma és zsálya. De a petrezselyemzöld, a snidling, valamint a hagyma is jó kiegészítő.

 

A paradicsom kifejezetten egészséges élelmiszer. Sok káliumot, C-vitamint és folsavat, valamint rengeteg másodlagos növényi anyagot tartalmaz. Magas piros színezőanyag-tartalma (likopin) miatt bőséges fogyasztásával csökkenthető a rákos megbetegedés kockázata, különösen a prosztata-, tüdő- és gyomorrák esetében.

 

Mindenesetre a likopin csak kielégítő hevítés és zsírhozzáadás révén áll a szervezet rendelkezésére, és ezért inkább a paradicsomszószok, mint a saláták tartalmazzák.

 

Receptek

Paradicsomlepény

Hozzávalók 4 személy részére: 30 dkg mélyhűtött leveles tészta (lehetőleg teljes kiőrlésű lisztből), 60 dkg paradicsom, 3 tojás, 2 evőkanál apróra vágott bazsalikom, 10 dkg tejszínkrémsajt, 8 dkg eidami vagy ementáli sajt reszelve, tengeri só, frissen őrölt bors tetszés szerint.

 

A paradicsomlepényt forrón vagy langyosan tálaljuk

 

Elkészítése: A leveles tésztát kerek formájúra kisodorjuk. A kerek sütőformát ezzel kitöltjük és egy villával többször megszurkáljuk. A paradicsomot tönkjétől megszabadítjuk és egyforma szeletekre vágjuk, majd a sütőformát pikkelyszerűen beterítjük paradicsomszeletekkel. A tojásokat felverjük, sóval, borssal, bazsalikommal fűszerezzük, a krémsajtot (vagy sűrű házi tejfölt) közé keverjük, és együtt a paradicsomokra tesszük. Reszelt sajttal megszórjuk, és 200 fokon mintegy 25 percig sütjük.

 

Provenc-i paradicsomszósz

Hozzávalók: 1 kg érett paradicsom, 2 mogyoróhagyma, 2 gerezd fokhagyma, 2 evőkanál olívaolaj, 1 babérlevél, 1 teáskanál nyers nádcukor, 1 evőkanál enyhe vörösborecet, tengeri só, frissen őrölt bors tetszés szerint, 3 evőkanál apróra vágott bazsalikom, 2-2 evőkanál majoránna, kakukkfű finomra vágva, 1-1 evőkanál rozmaring, oregánó finomra vágva.

 

Elkészítése: A paradicsomot lehéjazzuk, és igen kicsi kockára vágjuk. A mogyoróhagymát és a fokhagymagerezdeket apróra kockázzuk és olívaolajon megfonnyasszuk. A felkockázott paradicsomot, valamint a babérlevelet, cukrot és ecetet hozzáadjuk. Sóval és borssal fűszerezzük és enyhe hőmérsékleten, alkalmankénti keveréssel mintegy 40 percig hagyjuk bepárolódni. A babérlevelet eltávolítjuk, ezután a mixerben finomra pürésítjük, és egy szitán átsimítjuk. Újra beletesszük a lábasba, az apróra vágott zöldfűszereket hozzákeverjük, további 10 percig gyengéden főni hagyjuk (egészen kis lángon). Esetleg még egyszer sóval- borssal ízesítjük. Amennyiben a paradicsom túl sok levet engedne, még kevéske paradicsomvelőt hozzákeverünk. A szósz hűtőszekrényben három napig eláll, de le is fagyasztható.

 

Paradicsomos kölespogácsa

Hozzávalók 20 db pogácsához: Egy bögre (2,5 dl) zöldségleves, 12,5 dkg köles, 12,5 dkg sovány túró, 1 teáskanál csemege pirospaprika, 3 paradicsom, 1 evőkanál friss apróra vágott bazsalikom, 3 dkg finomra reszelt parmezán sajt, tengeri só ízlés szerint.

 

Elkészítése: A zöldséglevest kölessel és némi sóval főzni kezdjük, lefedve kis lángon 20 percig duzzadni hagyjuk, míg a folyadék teljesen felszívódik. A sütőt 180 fokra felhevítjük. A túrót a paprikával egyenletesen simára keverjük, s a kölessel is keverjük. Egy sütőlemezre sütőpapírt helyezünk. A köleskeveréket evőkanálnyi mennyiségenként rátesszük, s ezeket pogácsaformára laposra nyomkodjuk. A paradicsomokat megmossuk, szeletekre vágjuk, s azokat a pogácsákra tesszük. Bazsalikommal és sajttal megszórjuk. A sütőben 30 percig sütjük, míg a sajt ráolvad.

 

A kuszkuszos paradicsom hidegen is ízletes
 

Kuszkuszos paradicsom

Hozzávalók 4 személy részére: 8 db nagy paradicsom, 2 evőkanál vaj, 1 hagyma, 1 csésze víz, 15 dkg kuszkusz, 1 evőkanál olaj, tengeri só, frissen őrölt bors ízlés szerint, 2 evőkanál finomra vágott menta, 2 evőkanál mazsola, 1 tojássárga.

 

Elkészítése: A paradicsomokról fedeleket vágunk le, majd kivájjuk. A vajat felhevítjük, és az apróra vágott hagymát abban üvegesre pirítjuk. Egy csésze vizet felforralunk és kuszkuszt pergetünk bele. Olajat és sót teszünk hozzá, és a tűzhelyet kikapcsolva 5 percig dagadni hagyjuk. Az apróra vágott hagymát, mentát és mazsolát közé keverjük. Sózzuk, borsozzuk és a tojássárgát hozzáadjuk. A paradicsomokat a kuszkuszmasszával háromnegyedig töltjük, a fedeleket a paradicsomokra tesszük, és 20 percig a sütőben 180 fokon sütjük. Mentalevélkékkel körítjük.

Borsik Miklósné
XVI. évfolyam 8. szám

Címkék: natúrkonyha receptek, paradicsom

Aktuális lapszámunk:
2020. április

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.