Natúrkonyha

Póréhagyma

Egészséges élvezet - zöldben


 

Kétségtelen, hogy van szebb liliomféle, mint a póréhagyma (Allium porrum), de mutatósabb rokonai, mint a liliomvirág vagy a tulipán, nem olyan egészségesek. Májustól a tavaszi póré (gyakran fólia alatt vagy üvegházban terem), aztán júniusban a hosszú vékony szárú és világos levelű nyári póré, végül a novemberi őszi, illetve téli rövid vastag szárú és sötétzöld levelű póréhagyma kerül piacra. A téli fajták sötétzöld leveleikkel különösen sok illóolajat tartalmaznak, ezért erősebbek, mint a világos levelű tavaszi és nyári fajták. Eredetileg a póré Elő-Ázsiából származik, és már a régi egyiptomiak, görögök és rómaiak körében kedvelt zöldségnövény volt. Már a középkorban egész Európában elterjedt.

 

Ez a növény kis kalóriatartalma (24 kcal/100 g) mellett sok ásványi anyagot és vitamint tartalmaz. Különösen kiemelendő a vas, magnézium, kálium, kalcium, C-vitamin, a B1-, B2-, B6-vitaminok. Az allyl-mustárolaj, amely fűszeres ízét adja, természetes antibiotikumként is szolgál. A mustárolaj-allicin, amelyet ismerünk a hagymával és fokhagymával kapcsolatban, antibiotikus módon hat. Jó a gombák ellen, a száj nyálkahártyájának, a gyomornak és a bélnek, sőt elpusztítja még a húgyhólyagban levő baktériumokat is. Fertőzésgátló hatását a gyógynövénygyógyászat használja fel a hörgő betegségeihez. Itt a póré levében levő illóolajok nyálkaoldó és kiválasztást serkentő módon hatnak. Emellett a póré serkenti a veséket, támogatja a veseműködést és hat a kőképződés ellen. Ezenkívül a póré vénatisztító is egyben, kedvezően befolyásolja a keringést, magas, illetve alacsony vérnyomást, a koleszterin- és a vércukorszintet. Jóllehet a póréhagyma egész évben kapható, kedvező áron és igen sokoldalúan elkészíthető, hatszor kevesebbet fogyasztunk belőle, mint a hagymából. A zsenge tavaszi és nyári póré vékony karikákra vágható és nyersen fogyasztható. Az érzékeny gyomrúaknak azonban le kell mondaniuk erről a növényről, vagy fogyasztás előtt blansírozniuk kell azt. Leggyakrabban párolják vagy főzik. Zöldségként egytálételnek, felfújtnak, levesnek és szósznak elkészítve könnyű hagymás íze kellemes. Jól illenek hozzá a következő fűszerek: curry, babérlevél, szerecsendió, őrölt pirospaprika, petrezselyem, kakukkfű.

 

Tárolása: hűtőszekrényben a zöldségesrekeszben legjobb esetben 10 napig, lehetőleg elkülönítve más élelmiszerektől, főleg az almától és hasonló illóolaj-érzékeny ételektől, mint a vaj, karfiol, körte, bogyós gyümölcsök stb., mert azok könnyen átveszik az erős aromaanyagokat.

 

Receptek

Földimogyorós fánk póréhagymával

Hozzávalók: 75 dkg póréhagyma, 2 evőkanál napraforgóolaj, 1 közepes hagyma, 1 doboz (vákuumos) kukorica, 1 evőkanál paradicsomvelő, édes paprika, vegetáriánus fűszersó.

 

Tésztához: 225 g teljes kiőrlésű búzaliszt, 75 g finomra őrölt mogyoró, 3 dl tej, 2 tojás, só és olaj a sütéshez.

 

 

Elkészítése: A karikára vágott póréhagymát és a kockára vágott hagymát olajban megdinszteljük. A kukoricát levével együtt és a paradicsomvelőt hozzáadjuk. Fűszerekkel ízesítjük. A lisztet összekeverjük az őrölt mogyoróval. A tejjel és a tojásokkal fánktésztát keverünk. A fánktésztát olajban kisütjük, és előmelegített sütőben melegre tesszük. Az asztalnál megtöltjük a zöldséggel. Tipp: Amennyiben sózott földimogyorót használunk, ne sózzuk meg a tésztát.

 

Póréfelfújt kukoricagrízzel

Hozzávalók: 2,5 dl tej, 0,5 l zöldségleves, 10 dkg kukoricadara (polenta), 50 dkg póréhagyma, 1 db pirospaprika, 1 evőkanál olívaolaj, 2 evőkanál tejszín vagy tejföl, 10 dkg reszelt sajt.

 

Elkészítése: A tejet és zöldséglevest felforraljuk, a kukoricadarát állandó keverés mellett belemorzsoljuk és enyhe tűzön mint egy 20 percig forrni hagyjuk. Egy lapos felfújtformát kiolajozunk, s a megfőzött kukoricadarát beletesszük a sütőbe és elsimítjuk. A póréhagymát karikára, a paprikát vékony csíkokra vágjuk, majd egy serpenyőben olívaolajban rövid ideig dinszteljük, vegetáriánus fűszersóval ízlés szerint megszórjuk, beletesszük a tejszínt, illetve tejfölt. Rátesszük a polenta tetejére és megszórjuk sajttal. Előmelegített sütőben 200 fokon kb. 15 percig sütjük.

 

Almás pórésaláta

Hozzávalók: 2 rúd póréhagyma, 2 piros alma, az öntethez 15 dkg tejföl, 1 evőkanál almaecet, 1-1 csipet gyömbér és curry, vegetáriánus fűszersó ízlés szerint.

 

Elkészítése: Először az öntethez a hozzávalókat beletesszük egy tálba, és habverővel jól elkeverjük. A póréhagymát vékony karikákra vágjuk, a hámozatlan almát elnegyedeljük, majd azután finom szeletekre vágjuk. Mindezt összekeverjük az öntettel és pikánsan ízesítjük.

 

Póréhagyma sajtszósszal

Hozzávalók: 1 kg póréhagyma, zöldségleves. A szószhoz 15 dkg reszelt sajt (Gouda), 2 tojássárga, 1/8 l tej, fűszersó, szerecsendió ízlés szerint.

 

Elkészítése: A megtisztított póréhagymát 10 cm-es darabokra vágjuk, a zöldséglevesben puhára főzzük. A tejet felmelegítjük, a sajtot megolvasztjuk benne. Végül a tojássárgát hozzákeverjük, fűszerezzük. A sajtszószt a lecsepegtetett póréhagymákra öntjük. Jól illik hozzá a barna rizs.

Borsik Miklósné
XII. évfolyam 3. szám

Címkék: antibiotikum, cukorbetegség, póréhagyma, sajt, sör, védőoltás

Aktuális lapszámunk:
2019. június

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.