Natúrkonyha

Portulák az étlapon

A portulák (Portulaka sativa) régóta honos Közép-Európában, ennek ellenére jó időre feledésbe merült. Az  ókori egyiptomiak is kedvelték és zöldségként fogyasztották, illetve gyógyászati célokra használták. A mexikói  őslakosság egyik fő eledele volt.


A portulák levelei enyhén csípős-sós és kissé savanykás ízűek. A növény virágzása után pedig keserűvé válnak

 

A portulák egyéves, gyorsan növő növény. Pirosas szárain húsos, vastag, tojásdad levelek nőnek. A szabadban termő növényt öt hét után már be lehet takarítani, fóliasátorban mindössze 20 nap után szüretelhető. A rövid növekedési idő miatt általában több időpontban vetik, így lényegében folyamatosan van termés. Márciustól októberig szabadföldi zöldségként kínálják a piacokon.

 

A portulák leszedés után csak rövid ideig tartható. Optimális tárolási körülmények (0–1 °C és magas páratartalom) mellett is csupán 3-5 napig használhatók a levelek. Nyersen salátaként, illetve párolt zöldségként fogyasztható. Nyersen elkészítve kiválóan illik kígyóuborkához, paradicsom és fejes saláta mellé. Vékony csíkokra metélve rozskenyérre tehetjük feltétként, így kiválóan érvényesül enyhén savanykás, ugyanakkor dióra emlékeztető íze. Ha a leveleket inkább párolva vagy főve szeretnénk fogyasztani, a spenóthoz hasonlóan ajánlott elkészíteni, csupán rövid ideig párolva. Apróra vágva levesbe is főzhetjük vagy egyéb ételekhez keverhetjük. A portulák vajban párolva is kitűnő. A növény virágjának ecetbe és sóba eltett bimbóival a kapribogyót helyettesíthetjük.

 

A portulák gazdag vasban, magnéziumban, C-vitaminban és omega-3 zsírsavakban. Az ókori egyiptomiak leveleiből teát főztek, amellyel a húgyhólyag és az idegrendszer betegségeit kezelték. Ugyanakkor szabályozza az emésztést, vértisztító hatású és enyhíti a gyomorégést is. A növény levével még a meglazult fogakat is meg lehet menteni.

 

Receptek

Portulákos burgonyasaláta

Hozzávalók 5 adaghoz: 1 kg keményre fövő burgonya, 1 csokor tavaszi újhagyma, 3 evőkanál olívaolaj, 300 ml zöldségleves, 200 g portulák, 2 evőkanál mustár, 2 evőkanál almaecet, só, bors.

 

A portulák a burgonyasalátát enyhén savanykás ízzel gazdagítja

 

Elkészítése: A burgonyát megmossuk és puhára főzzük. Ha kissé lehűlt, lehúzzuk a héját és még melegen karikára vágjuk. Egy nagy tálba tesszük. Az újhagymát vékony karikákra vágjuk és egy evőkanál olajon üvegesre dinszteljük. A hagymát és a forró zöldséglevest a burgonyára öntjük, majd az egészet vastagra vágott portulákkal, ecettel, mustárral, olajjal, sóval, borssal ízesítjük. A tetejét paradicsomdarabokkal díszítjük.

 

Tésztafelfújt portulákkal

Hozzávalók 2 személyre: A tofuszószhoz: 2 evőkanál szójaszósz, 3 evőkanál tejföl, 100 g tofu, 1 teáskanál friss fűszernövény.

Felfújt: 100 g sárgarépa, 100 g petrezselyemgyökér, 100 g teljes őrlésű széles metélt, 1 felvert tojás, 1 evőkanál szurokfű (oregánó) vagy bazsalikom apróra metélve, 50 g portulák, durvára metélve, kb. 2 evőkanál tejföl, tengeri só.

 

Tésztafelfújt másként: petrezselyemgyökérrel és portulákkal

 

Elkészítése: Először a szójaszószt és a tejfölt öntsük a mixer kelyhébe, aztán adjuk hozzá a villával szétnyomkodott tofut és a fűszernövényeket. Az egészet alaposan mixeljük simára. A répát, a gyökeret tisztítsuk meg, vágjuk vékony szeletekre és párolórácsra helyezve fedő alatt pároljuk puhára. A széles metéltet gőzöljük ne túl puhára (al dente), majd szűrjük le. A főtt, még meleg tésztát keverjük össze a zöldségekkel, a tojással, a friss fűszernövényekkel, a portulákkal és a tejföllel. Öntsük kivajazott felfújtformába, és előmelegített, 200 °C-os sütőben kb. 10-15 percig süssük. Tofuszósszal szervírozzuk.

 

Puliszkagombóc portulákszósszal

Hozzávalók 2 személyre: Puliszkagombóc: 10 g vaj, 120 g kukoricadara (1 csésze), 1 tojás, tengeri só, szerecsendió.

Portulákszósz (alapszósz): 150 g lisztes burgonya hámozva, 10 g vaj, 450 g zöldségleves, só, frissen reszelt szerecsendió, 1 evőkanál tejföl, 2 marék portulák, 1/2 fej hagyma durvára aprítva.

 

Elkészítése: A gombócokhoz a vajat olvasszuk fel egy fazékban és a kukoricadarát rövid ideig hevítsük benne. Sózzuk, majd öntsünk rá 180 ml vizet, és egyszer forraljuk fel. 15 percig fedő alatt, kis lángon pároljuk. Ekkor vegyük le a tűzről, és villával lazítsuk fel. Kissé hagyjuk hűlni, majd keverjük hozzá a tojást, a sót és a szerecsendiót. Vizes kézzel 4 gombócot formázunk belőle, majd ezeket 5-10 percre forró sós vízbe tesszük. Nem kell főniük, csak át kell forrósodniuk. Szűrőkanállal tányérra szedjük és a szósszal leöntve tálaljuk. A szószhoz a burgonyát apró darabokra vágjuk és a hagymával együtt felforrósítjuk. Leöntjük a zöldséglevessel, és fedő alatt kis lángon puhára főzzük. A fűszereket, a portulákot és a tejfölt hozzáadjuk, és mixerben sima állagúra pürésítjük. Ha esetleg túl sűrű lenne, zöldséglevessel hígítjuk. Minden fajta zöldség jól illik hozzá.

 

Szezámos vitaminos kenőke

Hozzávalók 4 személyre: 150 g hámozott sárgarépa, 50 g hámozott zellergumó, 2 evőkanál sűr ű tejföl, 1 csipet tengeri só, 50 g hámozott szezámmag.

 

Elkészítése: A szezámmagot kávédarálóban vagy másfajta darálóban megdaráljuk. A répát, a zellert apróra vágjuk, és párolórács fölött gőzben puhára pároljuk. Miután kihűlt, a többi hozzávalóval együtt mixerben sűrű, kenyérre kenhető krémmé keverjük. Mindig frissen kell elkészíteni! Rövid ideig hűtőszekrényben eltartható. A kenőkét fagylaltadagoló kanál vagy habzsák segítségével díszes formában is a kenyérszeletekre adagolhatjuk, és friss fűszernövényekkel díszíthetjük.

Tippünk: Keverhetünk bele egy kevés reszelt juhsajtot is.

-vági-
XVIII. évfolyam 6. szám

Címkék: natúrkonyha receptek, portulák

Aktuális lapszámunk:
2019. augusztus

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.