Natúrkonyha

Rizs az étlapon


 

A rizs (Oryza sativa) olyan pázsitfűféle, amelyet eredetileg Kínából indulva ma már minden kontinensen termelnek. A világ lakossága több mint felének a rizs fő táplálékként szolgál. Számos fajtája létezik: kerek vagy hosszúkás, elkészítés szempontjából magvas vagy ragadós, színe szerint piros, zöld, fehér, sárga, fekete vagy barna; semleges, dióízű vagy édeskés. A legnemesebb és legdrágább rizsfajta, a zöld rizs (aplati) Vietnamból származik. A puha magvakat érés előtt kézzel egyenként nyomják ki a bugákból (összetett fürtökből). A vörös rizs színét az agyagtartalmú talajoknak köszönheti Indiában, Thaiföldön, Olaszországban vagy Franciaországban (Camargue vidék). Dióízű aromájával és piros színével hangsúlyt ad a salátáknak, rizottónak vagy rizsköretnek.

 

A fehér rizs hántolt és fényezett, az ezüsthártyácskát és a zsírtartalmú csírácskát ilyenkor eltávolítják. A fehérje egyötöde és csaknem az összes vitamin ezzel veszendőbe megy. A többnyire fehér illatos rizsfajták, a basmati (szemcsés) és a jázminrizs (ragadós) kapható a biokereskedelemben hántolatlan változatban is. A sárgás előfőzött rizs esetében hántolt hosszú szemű rizsről van szó, amelynél egy speciális előkezelés során a vitaminok és ásványi anyagok áthelyeződnek az ezüsthártyából a mag belsejébe. Gyorsabban megfő, porhanyós marad és szemcsés. A barna natúr- vagy hántolatlan rizst csupán pelyvátlanítják, a tápanyagokban gazdag ezüsthártya és a csírácska benne marad. A B- és E-vitaminokon kívül bőséges mennyiségben tartalmaz rostanyagokat, ugyanakkor mintegy 40 perccel hosszabb ideig kell főzni, mint a hántolt rizst.

 

Legjobban akkor maradnak meg a tápanyagok, ha a rizst a duzzasztásos módszerrel főzzük. Ez azt jelenti, hogy dupla annyi vizet veszünk a főzéshez, mint amennyi a rizs. Különösen ízletes lesz az étel, ha egy fél hagymát szegfűszeggel megspékelve a rizzsel együtt röviden kevéske olajban megpirítunk, s aztán adjuk hozzá a megfelelő mennyiségű vizet. A hagymát csak a végén távolítjuk el. A basmati rizs kellemes dióízű aromája is felerősödik, ha főzéskor hozzáadunk egy babérlevelet.

 

A rizst sok ember szívesebben fogyasztja, mint a Magyarországon szokásos gabonafajtákat, búzát, rozst vagy zabot. Jó alap a teljes értékű, de ingerszegény és elérhető, beszerezhető táplálékhoz.

Receptek

Indiai mazsolás rizs

Hozzávalók 4 személy részére: 2 evőkanál mazsola, 1 db friss gyömbérgyökér (kb. 2 cm), 1 teáskanál kurkuma, 1 evőkanál repceolaj, 20 dkg hosszú szemű natúrrizs, 2 evőkanál héj nélküli mandula, 1 evőkanál vaj, tengeri só.

 

Elkészítése: A mazsolát egy fél csésze vízben egy óráig beáztatjuk. A gyömbérgyökeret meghámozzuk, megreszeljük, és kurkumaporral forró olajban megfonnyasztjuk. A rizst hozzáadjuk, rövid ideig együtt sütjük. Fél liter vizet hozzáöntünk, és egy csipet sóval alacsony hőfokon 40 percig főzzük. A mandulaszilánkokat egy serpenyőben zsiradék nélkül világosbarnára pirítjuk. A forró rizs alá tesszük a mandulát, a mazsolát és a vajat.

 

A mazsolás rizshez illik a zöldséges curry

 

Kelbimbórizottó gorgonzolával

Hozzávalók 4 személy részére: 1 hagyma, 1 evőkanál vaj, 20 dkg kerek szemű natúrrizs, 725 ml zöldségleves, 50 dkg kelbimbó, 50 ml főzőtejszín, 125 g gorgonzola, 2 evőkanál szezámmag, tengeri só, frissen őrölt bors.

 

Elkészítése: A hagymát lehéjazzuk, apróra vágjuk, a megolvasztott vajon megfonnyasztjuk. A rizst megmossuk, jól lecsepegtetjük, rövid ideig együtt sütjük, és 300 ml zöldséglevessel feleresztjük. Amikor a folyadék csaknem elpárolgott, újra 300 ml zöldséglevest öntünk hozzá, és összesen 45 percig főzzük.

 

A kelbimbót megtisztítjuk, esetleg megfelezzük, és a maradék 125 ml levessel kis hőfokon 20 percig pároljuk. Ezután a kelbimbót a rizshez adjuk. Sóval és borssal ízesítjük, a tejszínt belekeverjük. A gorgonzola sajtot a rizottó felett elosztjuk, és még egyszer 2-3 percig főni hagyjuk. A szezámmagot rövid ideig egy serpenyőben megpirítjuk, és tálalás előtt a rizottóra szórjuk.


Rizssaláta gombával és cukorborsóval

Hozzávalók 4 személy részére: 20 dkg hosszú szemű natúrrizs, 15 dkg cukorborsó, 15 dkg friss gomba (sampinyon), tengeri só.

 

Öntet: 1 csokor snidling, 2 evőkanál bazsalikomecet, 4 evőkanál repceolaj, 3 evőkanál joghurt, 3 evőkanál tejföl, tengeri só, frissen őrölt fehér bors.

 

Elkészítése: A rizst megmossuk, fél liter sós vízben felforraljuk és alacsony hőfokon 40 percig főzzük. A zöldborsót megmossuk, 3-4 percig blansírozzuk vagy gőzöljük. A gombát megtisztítjuk és szeletekre vágjuk. A zöldségeket a lehűtött rizs közé keverjük. A metélőhagymát megmossuk, apró tekercsekre vágjuk. A többi hozzávalóval salátaöntetet keverünk, és 30 percig állni hagyjuk.

 

Az édes rizsfelfújt hidegen is ízletes. Vaníliaszósszal vagy kompóttal is fogyasztható


Édes rizsfelfújt

Hozzávalók 3-4 személy részére: 125 g tejberizs, fél liter tej, 2 tojás, 2 dkg vaj, 6,5 dkg cukor vagy megfelelő mennyiségű fehérjuhar-szirup, 1 db kezeletlen citrom, kevéske vaj a sütéshez.

 

Elkészítése: A tejet könnyed keverés mellett felforraljuk, a rizst hozzátesszük, a tűzhelyről levesszük és hűlni hagyjuk. A tojást sárgájától szétválasztjuk, a fehérjéket kemény habbá verjük. Egy második tálban a vajat krémesre keverjük, cukrot, egy csipet sót, kevéske reszelt citromhéjat és tojássárgáját hozzáadunk és elkeverjük.

 

Légkeveréses villanysütőt 160 fokra előmelegítünk, a felfújtsütő tepsit némi vajjal bekenjük. Az enyhén lehűtött tejberizst (a rizs csak kicsit van felduzzadva) a vajjal tojáskrémmé keverjük, és végül a tojáshabot óvatosan közékeverjük. A masszát a felfújtsütő formába töltjük, s a sütőben cirka 40 percig sütjük, míg a felfújt a tetején enyhén megbarnul.

Extra recept februárra:

Galambbegysaláta céklával

Hozzávalók 4 személy részére: 40 dkg galambbegysaláta, 1 gumó cékla puhára főzve, 1 alma, 1 dl almaecet, 2 evőkanál méz, 1 mogyoróhagyma, fél dl víz, fél dl repceolaj, tengeri só, frissen őrölt bors.

 

Elkészítése: Az ecetet, sót, borsot és mézet összekeverjük, a mogyoróhagymát apróra vágjuk és hozzáadjuk. A repceolajat lassanként közékeverjük, végül a vizet hozzáadjuk. A galambbegysalátát megmossuk, megtisztítjuk, s szárazra lecsepegtetjük. A céklát meghámozzuk, szeletekre, majd csíkokra vágjuk. Az almát ugyanúgy csíkokra vágjuk. A salátaleveleket a vinaigrette-öntettel összekeverjük, a céklát és almacsíkokat hozzáadjuk, tányérokon tálaljuk.

Borsik Miklósné
XVI. évfolyam 2. szám

Címkék: natúrkonyha receptek, rizs

Aktuális lapszámunk:
2019. június

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.