Natúrkonyha

Rozmaring az étlapon


 

A rozmaring (Rosmarinus officinalis) otthona a napfényes Itália, tágabb értelemben a Földközi-tenger medencéje. Az örökzöld cserje az ajakosvirágúak családjába tartozik. Latin botanikai nevének jelentése „tengeri (marinus) harmat (ros)”. Magyarázat gyanánt a botanikusok gyakran elmondják, hogy a tengerparton növő cserje virágaiban, mint apró csészékben összegyűlik a pára. A cserje 0,5–2 méteres magasságot is elér, és márciustól májusig halványkék virágokkal ékes. Olykor még szeptemberben is van másodvirágzása.

 

Már a rómaiak és a görögök is nagyra becsülték a rozmaringot mint gyógy- és fűszernövényt, amelyet Aphroditének, a szerelem istennőjének ajánlottak. Később a keresztény szerzetesek révén jutott el az illatos növény Közép-Európába. Nagy Károly, az első német-római császár rendeletére gyógyászati és fűszernövényként is széles körben kezdték termeszteni. A néphit szerint a rozmaring képes elűzni a rossz szellemeket, ezért ünnepi alkalmakkor, például keresztelőkor, esküvők és temetés alkalmával folyamodtak hozzá.

 

A növény bőrszerűen kemény, tűlevelei kesernyések, fűszeres, sőt olykor gyantás ízűek. Ételek fűszerezéséhez frissen és szárítva egyaránt használják. Értékes aromája azonban csak főzés közben bontakozik ki.

 

A növény különösen az olasz, a francia és a spanyol konyhában játszik fontos szerepet, és mint ilyen, alkotórésze a provence-i fűszerkeveréknek. Fanyar aromája kiválóan harmonizál a paradicsomhoz, burgonyához, egytálételekhez, gombához, a sült és grillezett húsokhoz, halhoz és szárnyashoz, de még a friss gyümölcssalátához is. A leveleit vagy finomra metéljük, vagy egészben adjuk az ételhez. Egy egész ágacskát is használhatunk, amit tálalás előtt eltávolítunk. Intenzív íze miatt érdemes óvatosan, takarékosan bánni vele. Szárított levelei kesernyésebb ízűek, mint a frissek. A rozmaringot fagyaszthatjuk, fűszerezhetünk vele olajat, ecetet is. A levelek nagy mennyiségben tartalmaznak illóolajat, valamint csersavakat, keserű anyagokat, gyantákat és antioxidáns hatású szaponinokat, valamint flavonoidokat. Hatóanyagai serkentik a gyomornedv termelődését, egyúttal idegerősítő, keringést serkentő, epehajtó, étvágyjavító és görcsoldó hatásúak. Külsőleg alkalmazva a rozmaring fokozza a vérkeringést, például reumakenőcsökben,  masszírozóolajokban alkalmazva.

 

Receptek

Padlizsánfelfújt

Hozzávalók 4 személyre: 2 közepes méretű padlizsán, olaj a sütéshez és kikenéshez, 1 fokhagymagerezd, 2 evőkanál finomra aprított bazsalikom, 2 evőkanál finomra aprított rozmaring, 4 evőkanál olívaolaj, 4 közepes paradicsom, 1 kerek puha kecskesajt (180 g).

 

A padlizsánfelfújthoz köretként jól illik a rizs vagy a quinoa. Azonban kenyérrel is mennyei

 

Elkészítése: A padlizsánokat hosszában kb. 1 cm vastag szeletekre vágjuk, és egy serpenyőben olajban elősütjük. Egy felfújtformát hámozott fokhagymával kidörzsölünk, megolajozzuk, és a padlizsánszeleteket lerakjuk. A rétegeket sózzuk, borsozzuk. Egy-egy evőkanál bazsalikommal és rozmaringgal megszórjuk, 2 evőkanál olívaolajjal meglocsoljuk. A paradicsomot felszeleteljük, és a karikákat elhelyezzük a padlizsán tetején. Sózzuk, borsozzuk, majd az egészre egyenletesen rászórjuk a maradék fűszernövényt. A sajtot vékony szeletekre vágjuk, és a sajtszeleteket elrendezzük a paradicsom tetején. Megborsozzuk, 2 evőkanál olívaolajat csurgatunk rá. 180 °C-on kb. 30 percig sütjük, míg a sajt enyhén barnulni kezd.

Sült burgonya rozmaringgal 

Hozzávalók 4 személyre: 16 apró újkrumpli, 4 ágacska rozmaring, friss, de lehet száraz is, 8 evőkanál olívaolaj, fűszersó.


Elkészítése: A burgonyát körömkefével folyó víz alatt alaposan megtisztítjuk, majd félbevágjuk. A rozmaringleveleket letépkedjük, megmossuk, majd összekeverjük fűszersóval és olajjal. Az olajos, rozmaringos keverékkel megkenjük a burgonyák vágott felületét, lerakjuk őket egy jénai tálba, majd 190 °C-on világosbarnára sütjük. Vigyázat, ne legyen nagyon barna, mert a fűszer megkeseredik!

Rozmaringos zsemle

Hozzávalók 4 személyre: A kovászhoz: 1 kocka friss élesztő, 1 evőkanál nyers nádcukor, 6 evőkanál tönkölybúza. A tésztához: 15 dkg mazsola, 50 dkg tönkölybúza, 1 teáskanál tengeri só, 4 evőkanál olívaolaj, 1-2 teáskanál finomra vágott rozmaring, durva szemcsés tengeri só.


Elkészítése: A kovászhoz az élesztőt egy tálba morzsoljuk, megszórjuk cukorral. 50 ml langyos vizet adunk hozzá, és addig keverjük, míg a cukor és az élesztő teljesen fel nem oldódott. A lisztet hozzákeverjük, és meleg helyen 15-20 percig állni hagyjuk. A mazsolát megmossuk és lecsepegtetjük. A lisztet sóval, olajjal és a rozmaringgal összekeverjük. A közepén egy mélyedést készítünk, és a kovászt ebbe helyezzük, és hozzáadunk még 200 ml langyos vizet. Az egészet gyorsan összegyúrjuk, hozzáadjuk a mazsolát. Ezután addig gyúrjuk, dagasztjuk, míg a tészta elválik az edény falától. Ekkor tiszta kendővel letakarjuk és 90 percig kelesztjük. A tésztát 8 részre osztjuk, és ezekből zsemléket formázunk. A zsemléket sütőpapírral fedett sütőlemezre helyezzük, kevés durva szemcséjű tengeri sóval meghintjük. Ismét 20 percig kelesztjük, majd 180 °C-osra előmelegített sütőbe toljuk a sütőlemezt, és a zsemléket kb. 20 percig sütjük. Langyosan, illetve hidegen egyaránt finom.

Rozmaringos-fokhagymás olaj

Hozzávalók 500 ml olajhoz: 3-4 gerezd fokhagyma, 1 babérlevél, 1 ágacska kakukkfű, 1 ágacska rozmaring, egész bors, 500 ml olíva- vagy repceolaj.


Elkészítése: A fokhagymagerezdeket meghámozzuk és durván felaprítjuk. A fűszerekkel és néhány szem egész borssal együtt egy üvegbe szórjuk, majd ráöntjük az olajat. Az olaj kiválóan alkalmas salátákra és mediterrán ételek fűszerezéséhez.

Mediterrán burgonyasaláta

Hozzávalók 4 személyre: 800 g kis szemű, nem szétfövő burgonya, 1 narancs (lé), 1 teáskanál mustár, 4 teáskanál fehérborecet, 4 teáskanál olívaolaj, 4 teáskanál zöldségleves, 150 g rukkola, 8 szárított, olajban eltett paradicsom, 100 g fekete olívabogyó (magvalt), tengeri só, őrölt bors.


Elkészítése: A burgonyát héjában megfőzzük, majd kissé lehűtve lehúzzuk a héját és felaprítjuk. A narancslevet negyed teáskanál sóval, borssal, a mustárral és az ecettel elkeverjük. Az olajat és a levest hozzákeverjük és a még langyos burgonyára öntjük, majd az egészet óvatosan összekeverjük. 30 percig lefedve állni hagyjuk. A rukkolát megmossuk, salátacentrifugával megszárítjuk, a kemény szárakat eltávolítjuk róla, és a leveleket csíkokra vágjuk. A paradicsomokat lecsepegtetjük és felszeleteljük. Az egészet összekeverjük a burgonyával és azonnal tálaljuk.

-vági-
XVII. évfolyam 10. szám

Címkék: natúrkonyha receptek, rozmaring

Aktuális lapszámunk:
2019. június

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.