Natúrkonyha

Szívbarát ételek


A szív- és keringési rendszer betegségei Magyarországon listavezető szerepet töltenek be. Megelőzésük és rehabilitációjuk ezért elsőrendű fontossággal kezelendő.

 

Kézenfekvő és házilag is megoldható prevenciót jelent olyan táplálkozási program következetes alkalmazása, amely lehetőséget biztosít az erek rugalmasításához, koleszterinszint- csökkentéshez, a szív optimális működéséhez. Ez a program valójában só-, zsír- és fehérjeszegény, szőlőcukorban és vitaminban gazdag étrend kialakítását követeli meg.

 

Koleszterinszintünk csökkentése érdekében telítetlen zsírokat használjunk a telítettek helyett, s azt is csökkentett mértékben (max. 20%). Ez azt is jelenti, hogy ki kell iktatnunk étrendünkből a zsírdús tejet és tejtermékeket (sajtokat). Lehetőleg csak főzzünk, pároljunk, fóliában vagy legfeljebb szárazon süssünk baromfihúst bőre nélkül. Részesítsük előnyben az olíva-, napraforgó-, szezám- és szőlőmagolaj használatát, és fogyasszunk gyakran halételeket. A tőkehal, a pisztráng és a makréla olyan telítetlen zsírsavakat tartalmaznak, amelyek védelmet nyújthatnak a szívinfarktus ellen.

 

A zöldségek és gyümölcsök közül jótékony hatásuk (béta-karotin, C-vitamin, E-vitamin, flavonoidok) miatt fogyasszunk gyakran sárgarépát, paradicsomot, paprikát, narancsot, csipkebogyót. Mindehhez teljes kiőrlésű lisztből készült kenyeret, búzacsírát. Az alma, fokhagyma, vöröshagyma, sötét bogyók (áfonya, fekete szőlő) értisztítókként jól befolyásolják a sejtfal vízzáró, vízáteresztő képességét is. A gabonafélék közül részesítsük előnyben a hajdinát, kukoricát, rozst, zabpelyhet.

 

 

Receptek:

Mediterrán saláta

Hozzávalók: Fél kg paradicsom szeletekre vágva, 1 db közepes lila hagyma karikára vágva, 1 db kígyóuborka és 10 dkg juhsajt apró kockára vágva, 1 dl olívaolaj, 1 citrom leve, só, bors ízlés szerint, 10 db olívabogyó, 5 db kapribogyó, 1 csokor petrezselyemlevél apróra vágva.

 

Elkészítése: A hozzávalókat darabolás után tegyük bele egy tálba. Az olajat, citromlevet keverjük össze, ízesítsük, öntsük rá a zöldségekre, tegyük hűtőbe. Tálaláskor díszítsük petrezselyemmel.

Gyümölcssaláta

Hozzávalók: 1 db banán, 1 db zöld alma, 1 db piros alma, 10 dkg friss szezongyümölcs (cseresznye, meggy, sárgabarack, eper, málna stb.), 1 maréknyi cukrozatlan aszalt gyümölcs, 10 szem mandula vagy dió apróra vágva a díszítéshez, 100%-os gyümölcslé (narancs, ananász vagy őszibarack), vaníliarúdból reszelék ízlés szerint.

 

Elkészítése: A hozzávalókat jól megmosva, magtalanítva és összedarabolva beletesszük egy tálba, összekeverjük, leöntjük gyümölcslével, vaníliával ízesítjük, s megszórjuk mandulával. Hűtőbe tesszük, hogy összeérjen, s egy óra múlva tálaljuk.

Kaporszószos hajdina grillezett halkockákkal

Hozzávalók: 1 csésze hajdina, 1 csipet tengeri só, 1 csokor kapor apróra vágva, 1 db közepes vöröshagyma reszelve, kukoricaliszt, kukoricaolaj, kis méz, citromlé az ízesítéshez.

 

Elkészítése: A hajdinát leforrázzuk, hogy ne legyen földíze, majd kétszeres vízmennyiségben puhára főzzük. A lereszelt vöröshagymát vízzel, sóval megpároljuk, az apróra vágott kapor felével, kukoricaliszttel megszórjuk, és 1-2 evőkanál olajat teszünk rá. Hozzákeverjük a nyers, apróra vágott kaprot, s kis mézzel, citromlével ízesítjük. Fehér húsú halat (lazacot vagy tonhalat) borssal, sóval befűszerezzük, grillrácson megsütjük, s a kaporszószos hajdinával tálaljuk.

Csőben sült busaszeletek barna rizzsel

Hozzávalók: (4 személy részére) 8 db halszelet (patkó), 1 közepes vöröshagyma, 2-2 db paradicsom és paprika, só, bors, bazsalikom ízlés szerint, olívaolaj.

 

Elkészítése: A halszeleteket befűszerezzük, és hirtelen megsütjük mindkét oldalát kevés olívaolajon. Ezután a halszeleteket tepsibe tesszük, a hagymát, paradicsomot és paprikát rászeleteljük, ráöntjük a kb. 1 dl száraz fehér bort és alufólia alatt kb. 30-40 percig sütjük. Köretnek barna rizst tálalunk.

Sárgarépakrém

Hozzávalók: 50 dkg sárgarépa, 4-5 gerezd fokhagyma, 2 db kisebb vöröshagyma, 2-3 evőkanál kukoricaolaj, só, pirospaprika, kömény, fehér bors, mustár, ketchup.

 

Elkészítése: A nyers sárgarépát, fokhagymát, hagymát felaprítjuk, hozzáadjuk a fűszereket, ízlés szerint. Pár órára állni hagyjuk, és az olajat is belekeverjük. Pirított rozskenyérre kenve fogyasztjuk. Finom vacsora.

Lencseleves rozspehellyel

Hozzávalók: 2 szál sárgarépa, 1 db petrezselyemgyökér, 1 csokor petrezselyem, 25 dkg vörös lencse, 3 kis gerezd fokhagyma, só, piros paprika, kukoricaliszt, kukoricaolaj, 3 evőkanál rozspehely.

 

Elkészítése: A lencsét alapos áztatás után bő vízben puhára főzzük a zöldségekkel együtt, s megszórjuk kukoricaliszttel. Levesbetétként a rozspelyhet még akkor főzzük bele a levesbe, amikor még nem teljesen puha benne a lencse és a zöldségek. Az olajat és az apróra vágott fokhagymát akkor adjuk hozzá, amikor már levettük a tűzről.

Borsik Miklósné
XIV. évfolyam 7. szám

Címkék: natúrkonyha receptek, szívbetegség

Aktuális lapszámunk:
2019. december

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.