Natúrkonyha

Szőlő = édes egészség


 

 

A szőlő ősidők óta kedvelt gyümölcs, és nem utolsósorban a belőle készült különleges zamatú borok is nagy népszerűségnek örvendenek.

 

Plutarkhosz görög filozófus és történetíró a bort az összes ital közül a leghasznosabbnak, minden orvosság közül a legízletesebbnek és az összes táplálék között a legkellemesebbnek nevezte. A borfogyasztás biológiai alaptörvénye azonban mindenkor szem előtt tartandó: az életfunkciók gyenge ingerekkel serkenthetők, közepes ingerekkel támogathatók, erős ingerekkel gátolhatók, túl erős ingerekkel megszüntethetők. A túlzott mértékű borfogyasztás egészségrombolást, értelemcsökkenést, önkritikavesztést, a személyiség szétzilálását és végül kioltását vonja maga után.

 

A bor különleges gyógyhatásai azonban már régóta ismertek, melyeket egyedülálló és sokféle hatóanyag-kombinációinak köszönhet. A legtöbb idős ember számára evés közben egy pohár bor gondoskodhat a savbázis egyensúly megteremtéséről. Az életkor előrehaladtával ugyanis csökken a gyomorsavtermelés. 85 éves korban mintegy 15%-nyi van jelen. Ez az ásványi és szervetlen anyagok megfogyatkozását okozza a szervezetben és emésztési gyengeséghez vezet. Kisebb mennyiségű bor itt-ott fokozhatja az illat- és ízérzékelést, és értékes a gyomor- és bélnedvek képzéséhez. Asztmatikus állapotoknál egy pohár bor görcsoldó hatású lehet. A vörösbor ezenkívül még csökkenti a koleszterinszintet. A csemegeszőlő szezonális fogyasztása minél nagyobb mértékben rendkívül jó hatással van a szívműködésre, de salaktalanításra is igen hatásos a többnapos szőlőkúra alaposan megmosott, friss gyümölccsel. Fontos, hogy a növényi permetezőszerektől mentesítsük a szemeket és magunkat is. A mosatlan szőlőhéjon ugyanis gyakran van por, penész és növényvédő szer. A szőlő gazdag ásványi anyagokban, nyomelemekben, A-, C- és B-vitaminokban, a gyümölcshúsnak gazdag szőlőcukor-tartalma van, tisztítja a májat, vízhajtó hatása van. Jó káliumforrás is, héjának magas rosttartalma serkenti a bélműködést. A vörös és fekete szőlő gazdag bioflavonoidokban, antioxidánsokban. Előfordul ugyanakkor, hogy a vörös szőlő az arra hajlamosaknál migrént okoz.

 

Receptek

Endíviasaláta szőlővel

Hozzávalók: 2 evőkanál almaecet, 2 evőkanál mogyoróolaj vagy hidegen sajtolt napraforgóolaj, 1 evőkanál citromlé, 1 teáskanálnyi közepesen erős mustár, 1 db endíviasaláta, 15 dkg kék szőlő, 2 evőkanál durvára vágott dióbél, finomra vágott friss fűszernövények ízlés szerint.

 

Elkészítése: Az öntethez az olajat, az ecetet, a citromlevet, a mustárt és a salátafűszert összekeverjük. A salátát csíkokra vágjuk. A szőlőt felezzük és esetleg magtalanítjuk (bár a mag alapos megrágása és elfogyasztása jótékony hatású). A hozzávalókat összekeverjük, és az öntettel elvegyítjük. 

 

Szőlőleves

Hozzávalók: 1,5 kg édes szőlő, 2 dl fehér biobor (félédes), 12 evőkanál barna cukor vagy vegyes virágméz, 56 babapiskóta, 12 citrom leve.

 

Elkészítése: A megtisztított, megmosott, leszemezett szőlőből 30 dkg-ot elkülönítünk, a többiből mustot készítünk préseléssel. Ehhez hozzákeverjük a bort, cukrot, ill. mézet, citromlevet. Ha szükséges, vízzel kiegészítjük, 1 literre, besűrítjük a porrá tört babapiskótákkal és beleszórjuk a szőlőszemeket. 

 

Müzli szőlőszemekkel

Hozzávalók: (1 személy részére) 1 evőkanál zabpehely, 1 evőkanál méz, fél citrom leve, 1 fürt szőlő, kevés dió, mazsola.

 

Elkészítése: 1 evőkanál zabpelyhet beáztatunk fél liter vízben 12 órával a felhasználás előtt. Fogyasztás előtt belenyomjuk a fél citrom levét, belekeverjük a mézet, és hozzáadjuk a már megmosott leszemezett szőlőbogyókat. Tetejét leszórjuk apróra vágott dióval és hozzáadjuk a mazsolát. 

 

Szőlős palacsinta

Palacsintatészta (18-20 db-hoz): 25 dkg finom teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt, 3 dl tej, 1 kanál barna cukor, 2 db biotojás, kevés tengeri só, a sütéshez olaj.

 

Elkészítése: 1 dl tejet elkeverünk 2 egész tojással, 1 kanál barna cukorral, beletesszük a lisztet, jól eldolgozzuk, feleresztjük a többi tejjel és annyi szódavízzel, hogy se híg, se túl sűrű ne legyen. Alaposan csomómentesre keverjük. A sütéshez kevés kukoricaolajat használjunk.

 

Töltelék: (4 személy részére): 2 fürt szőlő, pici méz, pirított zsemlemorzsa. A tálaláshoz barna cukor finomra őrölve, vaníliával ízesítve.

 

Elkészítése: A leszemezett megmosott szőlőt megforgatjuk a pirított zsemlemorzsában, s ha szükséges, pici mézzel édesítjük. A palacsintákat megtöltjük ezzel és batyut formálunk belőlük. Vaníliás porcukorral meghintve tálaljuk. 

 

Szőlős gombóc

Hozzávalók: 20 dkg tönkölybúzaliszt, 40 dkg burgonya, 2 dl fehérbor, 2 evőkanál liszt, 1 tojás, 3 tojássárgája, néhány fürt szőlő, kevés zsemlemorzsa, kevés barna cukor, mazsola, só, bors ízlés szerint.

 

Elkészítése: A héjában főtt és áttört burgonyával, tojással, kevés barna cukorral, csipetnyi sóval és borssal összegyúrjuk a lisztet és gombócokat formálunk. A gombócokba egy-egy szőlőszemet dugdosunk. Forró vízben megfőzzük (míg feljönnek a víz tetejére) a gombócokat, pirított zsemlemorzsában megforgatjuk és az alábbi mártást adjuk mellé: 2 evőkanál lisztet összekeverünk 2 dl fehér borral, és egyenként hozzáadunk 3 tojássárgáját, barna cukrot és mazsolát. Kis lángon állandó keverés mellett felfőzzük és forrón tálaljuk.

Borsik Miklósné
XII. évfolyam 10. szám

Címkék: natúrkonyha receptek, szőlő

Aktuális lapszámunk:
2019. december

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.