Natúrkonyha

Tarka salátaparádé


 

A saláta nem hiányozhat a natúrkonyha asztaláról. A fejes salátából elsősorban nyers ételek készülnek, így az értékes beltartalmi anyagok nem vesznek kárba. Ezeknek az anyagoknak a megtartása rendkívül fontos, ezért lehetőleg frissen készítsük el a salátákat. A vitaminok igen gyorsan elillannak, ezért a fonnyadt levelű saláták csaknem értéktelenek. Magas rosttartalmánál fogva a fejes saláta abba az élelmiszercsoportba tartozik, amely csekély energiatartalma ellenére is laktató. Ugyanakkor támogatja az anyagcserét és a bélműködést, s ezzel a jó közérzetet is. A fejes saláta fajtától függően különböző mértékben tartalmaz A- és C-vitamint, ásványi anyagokat (káliumot, foszfort és vasat). Különösen gazdag ezekben az anyagokban a gyermekláncfű, a kerti zsázsa és a galambbegysaláta. Csak olajos dresszinggel elkészítve hasznosulnak szervezetünk számára az A-, D-, E- és K-vitaminok. Fűszerekkel, gyógynövényekkel és sok más hozzávalóval tálalva (pl. sajt vagy tojás) a saláták étvágygerjesztők és ízletesek. Lehetőleg szezonális (biológiai termesztésű) fejes salátát használjunk, mert a hideg időszakban fólia alatt termelt saláta magasabb nitráttartalmú, mint a természetes körülmények között nevelődő növény. Néhány salátafajta kifejezetten nehézfémgyűjtő, elsősorban az ipari körzetek területén és a fő közlekedési útvonalak mentén nehézfémmel és porral terhelt eső permetez. A leveles saláták között a legismertebb a fejes saláta. Zsenge, ropogós levelei finom ízükkel érzékenységük ellenére is igen kedveltek. Eközben nemesített, újra felfedezett salátafajtákat termelnek, amelyek némelyike még ízletesebb, még több tápanyagot tartalmaz, s bizarr formájuk, egzotikus színeik révén a szemnek is többet kínálnak. Az endíviasalátánál megkülönböztethető a sima széles levelű, a fogazott levélszélű, valamint a ráncolt hasított levelű. Ha műveléskor összekötjük a fejeket, a saláta nem lesz olyan keserű. Minél sárgábbak a levelek, annál kevesebb fényt kaptak, s annyival kevesebb a tápanyagtartalmuk is. A szabad termesztésű endíviák ezzel szemben magasabb kálium-, kalcium-, C-vitamin-, karotin- és nyomelemtartalommal rendelkeznek. A radicchio a cikóriával és endíviával rokon keserű, fűszeres ízű saláta. A kicsi borvörös fejek egyedül vagy együttesen más leveles salátákkal vagy zöldségekkel igen dekoratívak. A radicchio sok ásványi anyagot és vitamint tartalmaz. A római saláta hosszúkás formájú, és a világostól a sötétzöldig, részben vöröses levelekkel is rendelkezik. Ízre erősebb, mint a fejes salátáé. A tölgylevélsaláta levelei formájukat tekintve emlékeztetnek a tölgylombra. Feje nem olyan kemény, mint a fejes salátáé, íze fűszeresebb, enyhén diószerű. A galambbegysaláta, más néven raponcsaláta finom levelű, fűszeres-mogyorós ízű levélzöldség. Alaposan meg kell mosni, mert a homok gyakran kerül a levelek közé. A galambbegysaláta fagyálló, és novembertől márciusig friss zöldségként kapható. Sok vasat, C-vitamint és karotint tartalmaz. Mivel ez a macskagyökérfélékhez tartozik, nyugtató hatása is van. A leveles salátákat lehetőleg frissen használjuk fel, folyamatosan száraz hűvös helyen tároljuk. A salátát felhasználás előtt alaposan mossuk meg, de soha ne tegyük vízbe, majd szárítsuk meg. A salátaöntetet csak röviddel a tálalás előtt tegyük rá a salátára, és gondosan keverjük össze. Minél eredetibben keverjük a salátákat, annál meglepőbb lesz az ízélmény. Az öntetek választékában is nagy variációs lehetőségek vannak, és egy jó saláta titka legtöbbször az öntetben rejlik.

 

RECEPTEK:

Alapöntetek, amelyek tetszés szerint variálhatók:

Vinaigrette öntet

Hozzávalók: 2 evőkanálnyi ecet, 4-6 evőkanál olaj (azaz 1 rész ecet 2-3 rész olajra). Különböző ízlésirányzatok alakulnak ki a különböző ecet- és olajfajták kiválasztása révén, és éppen a hozzávalók vásárlásakor nem szabad spórolni. Jól alkalmazható a gyümölcsecet, elsősorban az olasz és francia borecet. A hidegen sajtolt olajokra figyeljünk: pl. olívaolaj, mogyoróolaj. Pótlólag megfűszerezhetjük az öntetet mustár, apróra vágott mogyoróhagyma, tengeri só, különböző, lehetőleg frissen őrölt bors és fokhagyma hozzáadásával. A fokhagymagerezdet vagy reszeljük bele a tálba, vagy keverjük el a préselt fokhagymát ecettel. Minden ecetes öntetet édesítsünk némi mézzel. Fontos tudni, hogy sorrendben a fűszerek, ízesítők és ecet elkeverése után adjuk csak hozzá az olajat. Ha mindent összekeverünk egyszerre, akkor az olaj beborítja a fűszereket és az ízek nem tudnak kibontakozni. Ha nem szereti valaki az ecet ízét, akkor tejföllel vagy tejszínnel is dúsíthatjuk. Tejföl hozzáadásával is finom. Könnyű joghurtos öntetnél ne mondjunk le pár csepp olaj alkalmazásáról, a zsírban oldódó vitaminok így ugyanis felszívódhatóvá válnak szervezetünk számára.

Majonézes öntet

Hozzávalók: 1 tojássárgája, negyed teáskanál só, fél teáskanálnyi mustár, 1 teáskanálnyi citromlé, 1 teáskanálnyi ecet, 1 dl olaj.

 

Elkészítése: Habverővel alaposan összekeverjük a tojássárgáját sóval, mustárral, citromlével és ecettel. Eközben cseppenként adjuk hozzá az olajat. Az ízesítés történhet mustár, fokhagyma és fűszernövények variációival. Könnyebb lesz a majonéz, ha az olaj egy részét túróval pótoljuk. Ha kapribogyót, apróra vágott zöld fűszert (snidling, kapor), szardellát adunk hozzá, remuládét kapunk, amelyet paradicsomvelővel vagy paprikával pirosra színezünk.

Zöld saláta juhsajttal

Hozzávalók: 25 dkg zöld saláta (fejes, római, endívia vagy galambbegy), 2 db vöröshagyma finom karikákra vágva. Az öntethez: 1 tojássárgája, kb. 5 dkg juhsajt, 5 evőkanál olívaolaj, 1 evőkanál vörösborecet, só, feketebors, oregánó.

 

Elkészítési idő 20 perc. A salátaleveleket és a hagymát összekeverjük, a salátaöntetet sok fekete borssal és oregánóval elkészítjük és összekeverjük a salátával.

Galambbegysaláta

Hozzávalók: 25 dkg galambbegysaláta, 4 evőkanál majonéz, 1 teáskanál mustár, 4 evőkanál tejföl, 1 evőkanál tejszín, 1 evőkanál áfonyakompót, 1 mokkáskanál só, némi méz, 2 evőkanál citromlé.

 

Elkészítése: A salátát leveleire tépdessük. Az öntethez a hozzávalókat elkeverjük. Az öntetet és a salátát összekeveréshez és tálaláshoz hidegre tesszük.

Tojás zöldben

Hozzávalók: 1 kis endíviasaláta, 20 dkg fejes saláta, 2 db főtt burgonya, 4 evőkanál ecet, 4 evőkanál olaj, tengeri só, 1 hagyma igen finomra vágva, 2 evőkanál ecet, 1 csipet tengeri só, némi méz, 4 evőkanál olaj, sós-ecetes víz, tojások.

 

Elkészítése: Az endíviasalátát finom csíkokra vágjuk, a burgonyát átpasszírozzuk, és ecettel, sóval és olajjal egyenletesen elkeverjük, majd a salátacsíkokat közékeverjük. A hagymát szétnyomjuk az ecetben, sóval, mézzel és olajjal elegyítjük, majd összekeverjük a fejes salátával. 4 tojást forró sós-ecetes vízben keményre főzünk, lecsöpögtetjük, majd karikára vágjuk, és salátalevelekkel koszorút képezve tálaljuk a salátát, s annak tetején szépen elhelyezzük a tojáskarikákat.

Borsik Miklósné
XIII. évfolyam 5. szám

Címkék: natúrkonyha receptek, saláták

Aktuális lapszámunk:
2019. október

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.