Natúrkonyha

Vegetáriánus ünnepi menü az étlapon

Egy karácsonyi menüt az ünnephez méltóan érdemes elkészíteni. Ez lehetséges hús nélkül is, amennyiben jól állítjuk össze és ünnepélyesen tálaljuk az ételeket. Kiváltképpen akkor, ha az ünnepnapok jó hangulata nem függ sem az evéstől, sem az ajándékok számától és nagyságától.


 

Tulajdonképpen banalitás, mégis résztvevői vagyunk a karácsony előtti időszak általános rohanásának, hogy beszerezzük a hozzávalókat és az ajándékokat. A rádióban és az áruházakban sokat megénekelt "csendes időszak" kevésbé érzékelhető. És ha aztán kint végre nyugodtabb lesz minden, mert a karácsonyi piacok megszűntek, az üzletek bezártak, sok háztartásban megkezdődik a karácsonyi evési maraton. A kulináris élvezetekben való túltengés nemritkán mégis stresszt okoz, s gyakran irreális mértékű tartalékokat teremt a karácsony utáni időszakra. Tehát gondoljunk csak arra, hogy a "kevesebb gyakran több!".

 

Aki három egymás utáni napon ünnepel és dúskál, bizonyára pihenésként éli meg, ha egy-vagy két alkalommal könnyű és egészséges vegetárius finomságok kerülnek az asztalra. Tartózkodjunk a stressztől, amennyire lehetséges. Állítsuk fel a helyes fontossági sorrendet! Tervezzük meg úgy a főzést és a terítést, hogy kikapcsolódásra is jusson idő. A fölösleges kapkodás elkerülése érdekében az étkezéshez végezhetünk néhány előkészítő munkát.

 

Előző napon például elkészíthetjük az öntetet, a levest, és a tésztát is begyúrhatjuk, majd hűtőszekrényben tárolhatjuk. Ha nincs időnk friss házi tészta készítéséhez, szárított metélt tésztát is használhatunk. A süteményt már kora reggel megsüthetjük, később már csak szeletelni kell és tálalni.

 

Kancsóban készítsünk elő ivóvizet, tegyünk bele két-két narancs- és almaszeletet egy ágacska mentával vagy citromfűvel. Így különlegesen finom, és nagyon tetszetős. A kancsót újra és újra feltölthetjük.

 

Receptek:

Zöldséghasábok öntettel

Hozzávalók 4 adaghoz: 5 dkg retek, 5 dkg nyers sárgarépa, 5 dkg rúdzeller, 10 dkg édesköménygumó apró hasábokra darabolva.

 

Az öntethez: 1 db puha avokádó, 2 articsókaalja, 5 szem kimagozott nagy zöld olívabogyó, 2 evőkanál házi tejföl vagy krémsajt, tengeri só, frissen őrölt bors.

 

Elkészítése: A zöldségeket csak röviddel a felhasználás előtt daraboljuk fel. Az avokádót magtalanítjuk, meghámozzuk, és az articsókával és olívabogyóval együtt pürésítjük. A krémsajttal vagy tejföllel kenhető masszává keverjük, és sóval, borssal fűszerezzük.

 

Zöldséghasábok avokádókrémmel könnyű előételként

 

Sütőtökkrémleves

Hozzávalók 4 személy részére: 1 liter zöldségleves, 50 dkg tökhús (sonkatök, szerecsentök), 2 db apróra vágott mogyoróhagyma, 4 dkg vaj, 2 evőkanál tejszín, 1 teáskanál tökmagolaj, 1 evőkanál vagdalt tökmag, tejföl, tengeri só, szerecsendió, őrölt kömény, frissen őrölt fehér bors, friss zöldfűszer ízlés szerint.

 

Elkészítése: A tököt kimagozzuk, meghámozzuk, húsát nagy kockákra vágjuk. A mogyoróhagymát vajon egy fazékban megfonnyasztjuk, a tököt hozzáadjuk, sózzuk, a zöldséglevessel felöntjük, majd kb. 5 percig főni hagyjuk. Ezután a főzőlapot kikapcsoljuk, és még kb. 10 percig lefedve a levest állni hagyjuk. Köménnyel, borssal, tejszínnel és szerecsendióval a mixerben pürésítjük. Tejföllel, tökmaggal, friss zöldfűszerrel (petrezselyemzöld, snidling stb.) és egy pár csepp magolajjal tálaljuk.

 

Melegítő sütőtökkrémleves közbenső étkezéshez

 

Spenótos tészta gombás raguval

Hozzávalók 4 személy részére: 10 dkg passzírozott spenót (mélyhűtött), 25 dkg finom őrlésű tönköly- vagy búzaliszt, 2-3 evőkanál víz, 1 db tojás, 1 tojássárgája, tengeri só.

 

A gombás raguhoz: 30 dkg laskagomba (vagy csiperke, vargánya), 2 mogyoróhagyma, 4 dkg vaj, nyolcad liter fehérbor, nyolcad liter tejszín, frissen őrölt bors, tengeri só, 1 evőkanál apróra vágott petrezselyem vagy majoránna.

 

A tészta elkészítése: Az összes hozzávalóból kemény, sima tésztát gyúrunk, és ezt letakarva egy órán át pihenni hagyjuk. Ezután kinyújtjuk (ha lehet, tésztakészítő géppel), metélt tésztát vágunk, és forró sós vízben 1 teáskanál olajjal mintegy 20 percig nem túl puhára megfőzzük. Ekkor kivesszük a vízből, vajban megforgatjuk, s adagonként gombaraguval tálaljuk.

 

A gombás ragu elkészítése: A gombát megtisztítjuk, megmossuk és apróra vágjuk. Az apróra vágott mogyoróhagymát egy serpenyőben vajjal üvegesre pároljuk, a gombát hozzáadjuk. Keverés közben kb. 3 percig pároljuk, aztán felöntjük fehérborral és tejszínnel, és sóval, borssal, petrezselyemmel fűszerezzük. Még mintegy 4-5 percig főni hagyjuk, míg sűrű ragu nem lesz.

 

A főétel: saját készítésű tészta gombával

 

Sárgarépás pite birshabbal

Hozzávalók egy tepsihez: 28 dkg leveses sárgarépa (karotta), 10 dkg virágméz, 5 tojás, 5 dkg nyers nádcukor, fél citrom leve, 1 citrom reszelt héja, 25 dkg darált dió, tengeri só.

 

A birshabhoz: 4 nagy birsalma, 1 evőkanál méz, 1 csipet só, nyolcad liter tejszín.

 

Elkészítése: A karottát (édes sárgarépa) lekaparjuk és finomra reszeljük. A tojásokat megtörve különválasztjuk a sárgáját a fehérjétől, és a tojássárgájákat mézzel, citromlével, reszelt citromhéjjal habosra keverjük. A reszelt karottát és diót jól összekeverjük, és hozzáadjuk a mézes tojássárgája-masszához. A fehérjét cukorral és némi sóval kemény habbá verjük, és lazán hozzákeverjük.

 

Végül sárgarépás pite birshabbal, melyet kávézáshoz is fogyaszthatunk

 

Egy sütőpapírral bélelt tepsiben a masszát egyenletesen elosztva széthúzzuk és 170 fokon kb. 20 percig sütjük. Miután kihűlt, esetleg reszelt karottával, sárgarépaszeletekkel tálaljuk.

 

Míg sül a sütemény, vagy már korábban is, a megmosott birsalmákat kb. 45 percig lassú tűzön puhára főzzük. Hagyjuk kihűlni, hámozzuk meg, és a gyümölcshúst válasszuk le a magházról. Mézzel és sóval pürésítjük. A tejszínt kemény habbá verjük, és utoljára hozzákeverjük.

 

A birshabot a süteményhez tálaljuk.

Borsik Miklósné
XV. évfolyam 12. szám

Címkék: natúrkonyha receptek, vegetáriánus ünnepi menü

Aktuális lapszámunk:
2019. november

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.