Öngyógyítás

Jó közérzet a számítógép mellett

Könnyen, gyorsan elvégezhető gyakorlatok szemnek és hátnak

Az előző generációkra jellemző rossz testtartás gyakran a nehéz fizikai munka következménye volt. Napjainkban ez elsősorban annak az eredménye, hogy sok időt töltünk számítógép előtt ülve. Emiatt a dolgozók 80%-ánál jelentkeznek hát- és nyakfájdalmak.Wellnessgyakorlataink segítségével megküzdhetnek e problémákkal.


 

 

 

Hátgyakorlatok

A gerincoszlopnak állandó mozgásban kellene lenni, mert a merevség nem csupán az izmok túlságos igénybevételét eredményezi, hanem ilyenkor a porckorongok is folyamatos, túlzott nyomásnak vannak kitéve.

 

A 110 fokos szöget bezáró testtartás a legegészségesebb, ha a gerincoszlop egyenesen a test súlypontja felett egyensúlyban marad. Ez esetben az ágyéki csigolyára nem nehezedik nyomás. A legtöbb ember előre dőlve ül a számítógép előtt 70 fokos szögben. A hát, a váll és a nyak tehermentesítése érdekében a következő gyakorlatokat ajánlatos félóránként megismételni - kb. 1 percet vesz csupán igénybe.

 

Kövessük a végtelen jelet

Ezzel a gyakorlattal lazíthatjuk fel valamennyi megmerevedett vállizmunkat.

 

• Kulcsolja össze a kezét és nyújtsa ki egyenesen karjait.

 

• "Rajzoljon" a kezével egy fekvő nyolcast, azaz egy végtelenjelet a levegőben, és kövesse kezét a fejével és a szemével. Karjai felemelése közben lélegezzen mélyen, majd fújja ki a levegőt, miközben leereszti karjait.

 

• Ismételje meg a gyakorlatot ötször.

 

Keresztirány-mozdulatok

Ez a gyakorlat nem csupán a megmerevedett izmokat lazítja, hanem az egész testet lendületbe hozza. Gondoskodik a két agyfélteke közötti energiaáramlás egyensúlyáról is, ami elősegíti a koncentrációt.

 

• Üljön székre. Helyezze jobb könyökét a bal térdére pontosan teste közepe előtt. Hajlítsa be bal karját és húzza hátra.

 

• Ezután helyezze bal könyökét a jobb térdére és behajlított jobb karját húzza hátra. A gyakorlatot tízszer ismételje meg.

 

A nagy kör

Ezt a gyakorlatot úgy ülő, mint álló helyzetben is elvégezheti. A mozdulatok lazítják a kar és a váll merevségét.

 

• Helyezze mindkét tenyerét a felső combjára közvetlenül a hasa előtt.

 

• Emelje magasra karjait, majd egy nagy ívet rajzolva eressze vissza ismét a kiinduló helyzetbe. A gyakorlatot lassan végezze. Vegyen mély levegőt, miközben karjait felemeli, majd lélegezzen ki, miközben ismét leereszti.

 

• A gyakorlatot háromszor ismételje meg.

 

 

Szemgyakorlatok 

Az emberi szem "körbejárásra", valamint a közelben és távolban lévő dolgok felismerésére hivatott. A számítógép viszont azt követeli meg, hogy folyamatosan kizárólag közelre tekintsünk. Az éleslátásra, fókuszálásra való képesség így érezhetően visszaesik. Egyszerű látástréning-gyakorlatok segítségével ezeket a jelenségeket korrigálhatjuk.

 

  1.Helyezze hüvelykujja hegyét, amennyire közel csak lehetséges, a belső szemzugához és nyomja fel. Ezen a helyen van egy pont, amely nagyon érzékeny. Masszírozza ezt a pontot lágy, körkörös mozdulatokkal, vagy nyomja meg egy pillanatra, majd vegye el a kezét.
  2.A második pont közvetlenül az orrgyökér mellett jobbra, illetve balra helyezkedik el - ott, ahol a szemüveg illeszkedik az orrhoz. Helyezze egyik keze hüvelyk- és mutatóujját egyidejűleg ezekre a pontokra, és masszírozzon ott lágy, körkörös mozdulatokkal.
  3.A harmadik terület az orrcimpák magasságában található, azaz az arccsontokon, kb. másfél ujjnyira az orrlyukaktól. Mindkét keze három-három ujjával masszírozza az orra körüli területet lágy, körkörös mozdulatokkal.
  4.A negyedik lépésben csakúgy, mint az első gyakorlatnál, helyezze mindkét keze hüvelykujjának hegyét, amennyire közel csak lehetséges, a belső szemzugához. Masszírozza a szem feletti csontot belülről kifelé haladva. Ezen a területen több akupunktúrapont is található.
  5.Most masszírozza a szem alatti csontot. Helyezze mindkét keze három-három ujját a szem alatt lévő csontra és váltakozva nyomkodja, illetve engedje el. Gyakran hűsítő érzés keletkezik, amely arra utal, hogy folyik az energia.
  6.Ezután masszírozza lágyan mutató- és középső ujjával a külső szemzugokat körkörös mozdulatokkal.
  7.Haladjon szemmagasságban a hajtövek felé. Itt is masszírozzon mutató- és középső ujjával körkörös mozdulatokkal.
  8.Helyezze ujjait a fülei fölé. Ujjai úgy helyezkedjenek el, hogy egy vonalat képezzenek a fülei felett, majd masszírozzon lágy, körkörös mozdulatokkal.
  9.Haladjon ujjaival az elülső hajtövektől a fejen felfelé, egészen a forgóig úgy, mint amikor a haját mossa. Itt növelheti egy kicsit a fejre gyakorolt nyomást, mert ezáltal a fejben javulni fog az energia áramlása.
  10.Az utolsó pont ott helyezkedik el, ahol a nyakizmok és a koponya találkoznak. Ott, ahol az izomzat kezdődik, ujjainkkal enyhe kidomborodást érzékelhetünk. Masszírozzon ezen a ponton először jobbról balra haladva, majd körkörösen balról jobbra.

 

Végezze el ezeket a gyakorlatokat annyiszor, ahányszor csak akarja. Változtassa újra és újra a fókuszt, ne csak a képernyőt nézze, hanem olykor-olykor tekintsen máshova.

- zsolt -
XII. évfolyam 3. szám

Címkék: hátgyakorlat, szemgyakorlat

Aktuális lapszámunk:
2019. október

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.