Öngyógyítás

Labdatrükkök

Első hallásra furcsának tűnik, hogy lazítást éppen feszültség segítségével érhessünk el. Pedig ez az eutónia sikerének titka. A szelíd nyomások és a belső figyelem hatására a stressz és a feszültség gyorsan eltűnik.  


Görcsös izmok, belső nyugtalanság, hiperaktivitás, vagy éppen ellenkezőleg, az indíttatás hiánya – mindezek a stressz tipikus jelei. Néha csak egy esténket keserítik meg, máskor egész hétvégén nem tudunk tőlük megszabadulni. Segítenek azonban az eutóniagyakorlatok. A megfelelően adagolt feszültség és az ellazulás ugyanis feloldja a gátakat, és visszaadja elveszített rugalmasságunkat.

 

A gyakorlatokhoz nincsen szükség túl sok felszerelésre, mindössze két régi teniszlabdára és egy stabil bambuszbotra. A módszert saját koppenhágai központjában a testterápiával foglalkozó Gerda Praxis fejlesztette ki, és eutónia (görögül az eu = jó, tonos = feszültség) néven 1959-ben tárta a nyilvánosság elé. Az eljárás azóta számos más országban is népszerűvé vált, és segít megszabadítani a pácienseket a stressz okozta egészségügyi panaszaiktól.

 

1. Álljunk vagy üljünk egyenes háttal, és a teniszlabdát görgessük két tenyerünk között. Közben hunyjuk be a szemünket, és összpontosítsunk a tenyerünkre. Kövessük lelki szemeinkkel, hogyan nő meg az energia két tenyerünk között, és hogyan áramlik tovább a két karunkba.
2. Feküdjünk hanyatt, a két teniszlabdát két oldalról helyezzük a hátunk alá, a keresztcsontunk mellé. Lassan helyezzük teljes testsúlyunkat rájuk, és lélegezzünk tovább nyugodtan. Utána vegyük el a labdákat, és figyeljük, tapasztalunk-e kellemes érzést a medencénkben. Aki akut isiászos panaszokban szenved, ezt a gyakorlatot ne csinálja.
3. Továbbra is hanyatt fekve kissé forduljunk oldalra, és a bambuszbotot hosszában fektessük a gerincünk mellé. Lassan gördüljünk vissza a hátunkra, és helyezzük egész testsúlyunkat a botra. Hátizmaink lazuljanak el teljesen, érezzük a bot nyomását. Utána újra forduljunk oldalra, távolítsuk el a botot, és figyeljük, milyen érzés. Végül a gyakorlatot végezzük el a másik oldalra is.
4. Üljünk egyenes háttal egy székre vagy hokedlire, és a teniszlabdát görgessük a talajon a lábunkkal, közben nyomjuk enyhén lefelé. Egy idő után álljunk fel, és figyeljük meg, milyen különbséget érzünk a két lábunk között. Utána az egészet ismételjük meg a másik lábunkkal.
5. Tegyük a földre a botot. A fejünkön egy könyvvel álljunk egyik lábunkkal a botra, és helyezzük rá a testsúlyunkat. A hátunk közben legyen egyenes. Utána könyv és bot nélkül álljunk kihúzott háttal, és figyeljük meg a különbséget.
6. Vegyük a kezünkbe az egyik labdát, és finoman ütögessük végig vele a testünket, mindig a jobb oldalon kezdve, először a két lábunkat, majd a két karunkat.
     


VIII. évfolyam 7. szám

Címkék: eutónia, stressz, stresszoldó labdagyakorlatok

Aktuális lapszámunk:
2019. november

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.