Öngyógyítás

Szabaduljunk meg a stressztől és a gondoktól festéssel

A festés felszabadítja a lelket és hozzásegít a jó közérzethez. Főként a sötétebb hónapokban élvezhetjük a tarka képek felvidító hatását. És az egészben az a legjobb, hogy bárki festhet, nem kell hozzá nagy művésznek lenni. 


 

Alakítsunk ki egy kis fesőoázist! A festésterápia valóságos csodát tehet

 

A festés nemcsak művészeti tevékenység, hanem önmagunk felfedezésének egyik kiváló útja is. A színek segítségével kifejezhetjük, mi motivál minket, mi tesz vidámmá vagy szomorúvá. Aki ezt a módszert stresszkezelésre akarja használni, annak nincsen szüksége bonyolult technikákra, csak egy rajzfüzetre, festékekre, ecsetre és ceruzára. A füzetbe nemcsak festhetünk és vázlatokat készíthetünk, hanem feljegyezhetjük a festés közben támadt gondolatainkat is. Természetesen festőállványt is beszerezhetünk, és a szabadban is alkothatunk.

 

Az is fontos, hogy olyan állandó helyet válasszunk ki a festéshez, ahol jól érezzük magunkat. Egyfajta festőoázist, ahová bármikor visszahúzódhatunk. A lényeg ugyanis nem az, hogy milyen sokat és milyen gyakran festünk, hanem az, hogy egyáltalán csináljuk, elvégre lelki kifejezésformát keresünk. Minden festési fázis három szakaszból áll: a vizualizáció­ból, a festésből és végül a megtekintésből és a hatásból.

 

A hétköznapok kizárásának legegyszerűbb formája, ha tarka geometrikus mintákat festünk egy darab papírra. Ennek a nagy előnye abban rejlik, hogy nyugalmat találunk és ellazulunk, miközben a megfelelő mintára koncentrálunk. Ezenkívül közben művészi vénánkat is felfedezhetjük, szellemünk és lelkünk pedig újra összhangba kerül.

 

Tarka színekkel és geomterikus mintákkal megszabadulhatunk a stressztől és a rosszkedvtől

 

Üljünk le ellazulva, hunyjuk be a szemünket és vizualizáljuk a mintát, amit le szeretnénk festeni. Ezek után fessük a négyzeteket vagy hullámokat olyan színesre, amilyenre csak lehet. Végül nézzünk rá a képre. Hogyan hat ránk? Írjuk fel mellé a gondolatainkat.

 

 

A mandala nyugalmat ad és ellazít

A mandalák kifestése bizonyítottan rendkívül megnyugtató hatást gyakorol a testre és a szellemre. Először lazuljunk el, és hunyjuk be a szemünket. Most képzeljünk magunk elé egy sötét ibolyaszín árnyalatot, amely egy buborékban lebeg a fejünk fölött. A buborék mind nagyobb és nagyobb lesz, a szélén egyre halványabb, amíg végül teljesen fehérré változik. Ekkor a buborék kinyílik, és kiárad belőle egy sor kép. Most nyissuk ki a szemünket, és fessük meg a magunk teljesen egyedi mandaláját.

 


A színspektrum minden egyes színének megvan a maga speciális jelentése. Aki rendszeresen fest, az könnyebben megérti majd a színek nyelvét

 

Először körzővel, ceruzával és vonalzóval rajzoljunk köröket, háromszögeket és vonalakat egy papírra. A mandalafestés során nagyon fontos, hogy a munkát mindig a rajz közepéről kiindulva kezdjük, egy csillaggal, négyzettel vagy körrel. Ha a rajzzal elkészültünk, akkor jöhet a kifestés. Tippünk: először mindig fessük ki az összes olyan formát, amelyet azonos színűre szánunk. Végül nézzük meg újra a művünket. Hogyan hat ránk? Írjuk fel, mit érzünk.

 

 

A színek ereje energiát ad

Egy másik festési gyakorlat a következőképpen is kinézhet: üljünk le ellazulva, hunyjuk be a szemünket. Vegyünk néhány mély lélegzetet, és lassan, belső mosollyal az ajkunkon mondjuk ki a következő szavakat: harmónia… öröm… energia… bizalom… jó közérzet… ellazulás… vagy bármi más, ami pozitív hatást gyakorol ránk.

 

Ezek után fessük a festőfüzetünkbe a színkör valamennyi színét a sárgától az ibolyáig. Ehhez először különböző felületeket rajzoljunk fel, amelyeket utána a megfelelő színekkel kifestünk. Ha készen vagyunk, az előzőleg vizualizált szavakat ráírhatjuk azokra a színekre, amelyekhez kötjük őket. Ez a gyakorlat pozitív érzéseket kelt, és segít megtalálni belső békénket.

 

Lelkünket a rosszkedvtől is megszabadíthatjuk festéssel. Ha egy nehéz nap után van némi kis időnk, szánjunk magunkra legalább negyedórát. Lehunyt szemünk előtt pergessük le a nap eseményeit. Tegyük fel a kérdést: mi váltott ki nálam ma stresszt és haragot? Mitől voltam feszült? Valóban megérte? Ezek után fessük bele a füzetünkbe azokat a színeket, amelyeket érzünk, és írjuk ki lelkünkből a frusztrációt.

 

A mandalaszínezés nemcsak vonzó tevékenység, hanem megnyugtató és lazító hatása is van

 

Ha fáradtnak vagy erőtlennek érezzük magunkat, a színek segítségével gyorsan új energiához juthatunk. Különösen az erős színkontrasztok, illetve az éles és szögletes formák hatnak stimulálólag, például egy hegyére állított háromszög. Ha ilyen képeket nézegetünk vagy festünk, akkor fittebbé válunk, és feltámad bennünk a mozgás vágya.

 

Különösen intenzív tapasztalat a kézzel való festés. Minden, amit az érzékszerveinken keresztül érzékelünk, lényeges mértékben befolyásolja közérzetünket. Először üljünk le egy székre és lazítsunk. Utána két ujjunk közé vegyünk némi festéket. Hunyjuk be a szemünket, és finoman morzsolgassuk a festéket az ujjaink között. Élvezzük, mennyire finom, selymes. Nyissuk ki a szemünket és kezdjünk festeni az ujjainkkal, majd az egész kezünkkel. Mintául válasszunk köröket, hullámvonalakat, vagy bármi mást, ami épp az eszünkbe jut.

 

 

Az álmok megfestése feloldja a konfliktusokat

A színeket intenzíven érzékelő emberek többnyire álmodni is színesben szoktak. Mások, akik a színeket nem érzékelik annyira elevenen, inkább fekete-fehér álmokat látnak. Esténként tegyük a festőfüzetünket az ágyunk mellé, és rögtön felébredés után próbáljuk meg feljegyezni, milyen színben álmodtunk. Az egyes álmokban domináns színek ugyanis szimbólumként is értelmezhetők, és megoldást jelenthetnek még problémaként jelentkező témáinkra.

 

 

A festés közben megalkotott erőteljes forma- és színkontrasztokjóvoltából új energiát nyerhetünk

 

Üljünk le ellazulva. Próbáljunk meg felidézni egy olyan álmot, amelyben meleg színeket láttunk, vagy támaszkodjunk álomjegyzeteinkre. Olvassuk át még egyszer, amit leírtunk, közben hatoljunk be újra álmunk mélyére. Hunyjuk be a szemünket, és lelki szemeink előtt elevenítsük fel az álmot. Ügyeljünk közben a részletekre! Ha minden megelevenedett, nyissuk ki a szemünket, és fessük meg álmaink színeit. Utána figyeljük meg, milyen hatást gyakorol ránk a képünk. Ha a pirosas árnyalatok dominálnak rajta, akkor energiánk hasznosítására van szükségünk. A sárgás és narancssárgás színek arra ösztökélnek, hogy kövessük a céljainkat. A fehér az újrakezdés jelképe, míg a fekete az elnyomott érzéseké.

 

Ha az álmunkban egy jelenet, táj vagy tárgy áll az előtérben, akkor azok az élet bizonyos aspektusaira utalhatnak. Minél pontosabban sikerül felvázolnunk és felírnunk az átélteket és a történéseket, annál hatékonyabban vagyunk képesek megfejteni az álmunkat. Az álmok lefestése erősíti az önbizalmunkat és mélyebb rétegekben segít megfejteni lelkünk üzeneteit.

 

Aki lefesti az álmait, megszabadulhat lelki terheitől

 

Ötletünk: ha felébredés után nehezen tudunk visszaemlékezni az álmainkra, egy kis trükkel fejleszthetjük ezt a képességünket. Elalvás előtt mondogassuk néhányszor: emlékezni fogok az álmaimra, ha felébredtem. És higgyük el, ez így is lesz!

 

 

A színek jelentése:

  • Piros: segíti a pozitív gondolkodást, növeli az önbizalmat, erősít.
  • Narancssárga: az energia, az optimizmus, az életerő és az aktivitás jelképe.
  • Sárga: a logika és a magasabb tudás szimbóluma, örömet és vidámságot hoz.
  • Zöld: javítja a közérzetünket, segíti a céltudatosságot és a belső egyensúly megteremtését.
  • Türkizkék: elősegíti a változásokat, új ötletek jelentkezését, új utak felfedezését.
  • Kék: megnyugtat, kiegyensúlyozott és békés atmoszférát teremt.
  • Lila: serkenti a kreativitást és az individualitást. 
  • Barna: kitartást és erőt ad.
  • Fehér: energetizál és segíti az energia kedvező felhasználását.
  • Fekete: méltóságot ad és kalandvágyra ösztönöz.

-me-
XIII. évfolyam 6. szám

Címkék: festés, festésterápia, stressz, stresszoldás, színterápia

Aktuális lapszámunk:
2019. augusztus

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.