Öngyógyítás

Ütögetős akupresszúra

Hogyan mulasszuk el a mindennapos problémákat néhány perc alatt?

    Néhány egyszerű ütögető mozdulattal rövid idő alatt a legkülönfélébb érzelmi és testi problémákat megoldhatjuk. Ehhez nincsen szükségünk sem speciális tudásra, sem előzetes ismeretekre, csak a saját ujjainkra. Ami első hallásra csodamódszernek tűnik, az nem más, mint az úgynevezett érzelmi szabadság technika, és a kínai akupresszúra elvein nyugszik. A cikkünkben bemutatott módszernek mind több rajongója van.  

       


    Az élet hétköznapi problémáit könnyen elütögethetjük. A könnyen megtanulható alaptechnika során különféle akupunktúrás pontokat ütögetünk. Mindenki kipróbálhatja saját magán!

     

    A módszer az energetikai pszichoterápia eljárásai közé tartozik. Ez az irányzat a nyolcvanas években keletkezett, kifejlesztője az amerikai pszichológus, dr. Roger Callahan, aki akkoriban a michigani egyetemen dolgozott, ma pedig egy kaliforniai oktatóközpontot vezet. Az akupunktúra tudásanyagából és a kineziológia tesztjeiből olyan komplex és nagyon bonyolult kezelési eljárást dolgozott ki, a gondolatmező-terápiát, mielőtt az egyik női páciensét véletlenül meg nem szabadította súlyos vízfóbiájától.

     

     

    Az energiaáramlás megszakadása pánikhoz és szorongáshoz vezet

    Az eljárás az akupunktúrás tanítás elvein nyugszik, amelynek értelmében az életenergia bizonyos pályákon, a meridiánok mentén áramlik. Hat párosan haladó meridián létezik, és egy-egy a test középvonalában (a hason és a háton). Minden meridiánhoz hozzárendelhetők bizonyos szervek, funkciók és érzések. Callahan azt ismerte fel, hogy minden negatív érzelem – félelem, pánik, harag, düh, stressz, kisebbségi érzés stb. – oka a szervezet szabályos energiaáramlásának megszakadása.

     

    Ha a kitesztelt akupunktúrás pontokat kopogtatni kezdjük az ujjainkkal, akkor az energiablokádok feloldódnak, és az újra helyreállt energiaáramlásnak köszönhetően eltűnnek a lelki és a testi problémák. A folyamat gyors, és a kezeltek körülbelül 80 százalékánál tartós is.

     

    Callahan első tanítványainak egyike, Gary Craig mérnök a kilencvenes években leegyszerűsítette mestere módszerét, amennyiben a legfontosabb meridiánpontok közül tizenhármat rutinszerűen, meghatározott sorrendben kopogtatott. Mindezt a problémától függetlenül alkalmazta. Önsegítő eljárása az EFT, Emotional Freedom Techniques, azaz érzelmi szabadság technika nevet kapta. A szóban forgó tizenhárom pont a fejen, a mellkason és a kézen található meg, és kopogtatásukat megadott sorrendben kell végezni.

     

     

    Problémamegoldás kopogtatással és autoszuggesztióval

    A pontok kopogtatása előtt minél pontosabban meg kell neveznünk a problémát, és ráhangolódni, például képszerűen elképzelni. Minden egyes pont előtt megismételjük a problémát rövidített formában, hogy megakadályozzuk gondolataink elterelődését (például: „Félek a vizsgámtól”). Ennek során nem játszik szerepet az, melyik testtájékot kopogtatjuk. A kezelés során lehetőség van az oldal megváltoztatására is. Általában a pontokon való végighaladáshoz elegendő egy-két perc.

     

    Az EFT-kezelés ismertetése előtt essen szó Roger Callahan egy másik, igen fontos felfedezéséről. Megállapította, hogy nem minden páciense profitál az új kezelési módszerből, és hogy ilyen esetben az illető teljesen tudattalan szinten szabotálja a tudatosan megfogalmazott cél (például a gyógyulás) elérését. A tudat (fej) és a tudattalan (has) az ilyen páciensnél nem működik együtt. Callahan ezt az állapotot nevezte pszichológiai visszafordulásnak, egyfajta energetikai téves vezérlésnek. Ez az állapot a meridiánok polaritásának megváltozásával írható le. Az energia visszafelé áramlik, úgy, mint egy zseblámpánál, amely azért nem világít, mert az elemeket fordítva rakták bele. Ha ezt az elváltozást nem szüntetik meg, akkor a gyógyulás nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem történik meg.

     

    Az állapot korrigálása a 12-es kopogtatópont (kézszegélypont, vékonybél 3) folyamatos ütögetésével történik, miközben háromszor megismétlünk egy autoszuggesztiós mondatot, például: „Bár vannak gondjaim (például félek a vizsgától), teljesen és tökéletesen elfogadom saját magam.” Ez gondoskodik arról, hogy a tudattalan összhangba kerüljön a tudatos kívánsággal, és megindulhasson az eredményes terápia. Ezt a mondatot – és később a problémát – mondogathatjuk hangosan vagy halkan, vagy akár magunkban is.

     

    Az EFT-vel végzett önkezelésbe ezt a korrigálást mindig beépítik. Ha nem áll fenn pszichológiai visszafordulás, az eljárásnak akkor sincsenek semmiféle negatív következményei.

     

     

    Ráhangolódás, a téves kapcsolás korrigálása, a pontok ütögetése

    Az EFT-önkezelés a következőképpen történik:

    • Hangolódjunk rá a problémára, például a vizsgától való szorongásra.

    • Értékeljük a stressz intenzitását egy 0–10-ig terjedő skálán (0 = stresszmentesség, 10 = maximális stressz).

    • Végezzük el az esetlegesen fennálló energetikai téves kapcsolás korrigálását: „Bár félek ettől a vizsgától, teljesen és tökéletesen elfogadom magam.” A mondatot ismételjük meg háromszor, miközben a 12. pontot kopogtatjuk.

    • Haladjunk végig a pontokon (1-től 13-ig), miközben minden egyes pontnál ismételjük meg az előző mondat rövidített változatát hangosan vagy magunkban, például: „félek a vizsgától”.

    • Újra használjuk értékelésre a stressz-skálát. Ha a stressz csökken, ismételjük meg a pontok ütögetését mindaddig, amíg el nem érjük a nullás értéket, azaz amíg a vizsga gondolata többé nem okoz stresszt.

     

     

    Számos problémának több aspektusa van

    Ha a stressz több megismételt kezelés ellenére sem éri el a nulla pontot, akkor a probléma további aspektusait vegyük szemügyre. Például attól félünk, hogy hiába tanultunk, mégsem tudunk eleget, hogy le fog blokkolni az agyunk vagy kifutunk majd az időből. Mindezeket a szempontokat külön-külön kell kezelni, mindaddig, amíg a stressz-szint nullára nem csökken.

     

    Amennyiben a kezelés során az eredeti érzés megváltozik, például a dühből gyász vagy félelem lesz, akkor az új érzéssel kell tovább dolgoznunk. A kezelés célját a tudattalanunk jelöli ki. A hagyma héjához hasonlatosan így kívülről befelé haladva feltárul a probléma valamennyi szelete.

     

    Az EFT akupresszúrás pontjainak helyzete

     

    A pontokat egymás után, a mutató- és/ vagy középső ujjunkkal ütögessük könnyedén,
    de érezhetően, körülbelül 2-5 ütés/ másodperces ütemben, mindig 7-10-et ütve.
      1. ütögetési pont
    (hólyag 2): szemöldökpont,
    a szemöldök kezdete és az
    orrgyök között.
    2. ütögetési pont
    (epehólyag 1): a szem mellett oldalt. A szemmélyedés  oldalsó szegélye mellett található egy finom bemélyedés.
     3. ütögetési pont
    (gyomor 1): arccsontpont.
    A csonton a szem alatt
    középen.
     4. ütögetési pont
    (vezető ér 27): az orr alatt. Az orr és a felső ajak között középen található egy kis  bemélyedés.
     5. ütögetési pont
    (koncepcióér 24): az áll
    közepén, közvetlenül az
    alsó ajak alatt.
     6. ütögetési pont
    (vese 27):  kulcscsontpont, azon a helyen, ahol a mellcsont, a kulcscsont és az első  borda összeér.
     7. ütögetési pont
    (lép-hasnyálmirigy 21): a kar
    alatt, körülbelül 10 cm-rel a
    hónaljban a test oldalán.
     8. ütögetési pont
    (tüdő 11): hüvelykujjpont, a hüvelykujj oldalán, ahol  a köröm kilép a körömágyból.
     9. ütögetési pont
    (vastagbél 1): mutatóujjpont,
    a hüvelykujj felőli oldalon, a
    körömalap magasságában.
     10. ütögetési pont
    (vérkeringés 9): a középső ujj pontja, a hüvelykujj felőli oldalon, a körömalap magasságában.
     11. ütögetési pont
    (szív 9): a kisujjon a
    hüvelykujj felőli oldalon, a
    körömalap magasságában.
     12. ütögetési pont
    (vékonybél 3): kézszegélypont
    annak a ráncnak a végénél, amely ökölbe szorított kéz esetén a kisujj alsó ízülete mellett képződik.
     13. ütögetési pont
    (háromszoros melegítő 3):
    a kéz hátán lévő pont, a
    gyűrűs és a kisujj alsó ízülete
    közötti barázdában.
           

    A kezelés lezárásaként az elért sikert az úgynevezett kéznyomásszériával tehetjük tartóssá. Ez a megoldás a két agyfélteke jobb koordinációját célozza. Miközben megszakítás nélkül ütögetjük a 13-as pontot,

    • egyenesen előrenézünk,

    • behunyjuk a szemünket,

    • újra kinyitjuk és alulról élesen balra lefelé nézünk (közben a fejünket nem mozgatjuk),

    • utána jobbra lefelé,

    • onnan kiindulva kört írunk le a szemünkkel az óramutató járásával megegyező  irányban, majd a másik irányba,

    • újra egyenesen előrenézünk és

    • 2-3 másodpercig egy dallamot dúdolunk,

    • utána egytől tízig számolunk,

    • végül lezárásként megint dúdolunk egy kicsit.

     

    Ha öngyógyításra használjuk, az EFT segítségével jól legyőzhetünk olyan mindennapos problémákat, mint a stresszreakciók, a lámpaláz, a tanulási gátak, a vizsgadrukk, a csökkent önértékelés, a harag, a túlzásba vitt düh és agresszió, de ezenkívül különféle helyeken jelentkező fájdalmat is a fejfájástól a hátfájáson át a sérülések utáni fájdalmakig.

     

     

    A súlyos problémákkal forduljunk szakemberhez

    Feltétlenül szakszerű kezelést igényelnek azonban az olyan gondok, mint pszichózisok, skizofrénia, depresszió, poszttraumatikus zavarok (súlyos balesetek, erőszak, háborús élmények, megerőszakolás) és pánikrohamok. Az EFT-vel végzett kezelés és önkezelés a homeopátiás házi patikához hasonlítható, amely számos bántalomra jó megoldást kínál, az azonban senkinek nem jutna eszébe, hogy maga próbálkozzon mondjuk a tüdőgyulladás ilyen jellegű orvoslásával.

     

    Az ETF nagy előnye az egyszerűsége: nincs szükség a kiváltó okok hosszadalmas felderítésére, hanem azt kezeljük, ami az adott pillanatban kezelésre szorul. Nem fordul elő a panaszok kezdeti rosszabbodása, bár a kezelt témától függően erőteljesebb álmok jelentkezhetnek, amelyek tovább dolgozzák fel az aktuális témát.

     

    Az EFT kezelést általában érdemes kiegészíteni a megfelelő Bach-virágterápiás készítménnyel.

     

     

    A sikerhez néha hetekre van szükség

    Még a teljesen korrekt alkalmazás esetén is előfordulhat, hogy a kezdeti javulás után a probléma újra jelentkezik. Ennek a következő okai lehetnek:

    • Nem vettük figyelembe a probléma minden aspektusát.

     

    • Nem végeztük el valamennyi aspektus nulla stressz-szintre való redukálását.

     

    • Nem tudtuk megfelelően aktiválni az érzést (például a pókfóbiát valódi megfigyelhető tárgy nélkül).

     

    • Az úgynevezett energiatoxinok, amelyek krónikus terhelést jelentenek az emberi szervezet számára, például zavaró zónában álló ágy, amalgámtömések, rejtett allergiák, bizonyos gyógyszerek.

     

    Ha a megnevezett okokat megvizsgáltuk és – amennyire csak lehetséges – kiküszöböltük, mindenképpen megéri kitartóan mindennap tovább ütögetni. Számos beszámoló szól tartós sikerekről, amelyek csak többheti kitartó ütögetés után alakultak ki.

    - me -
    XIII. évfolyam 4. szám

    Címkék: ütögetős akupresszúra

      Aktuális lapszámunk:
      2019. október

      A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.