Psziché

Meditáció: egység önmagunkkal és istennel

Így töltsük fel energiával a lelkünket!

    Hektikus napjaink közepette a meditáció lehetőséget teremt arra, hogy csendben és nyugalomban lehessünk magunkban. A kutatások kedvelt témájává vált a meditáció pozitív hatása az egészségre. Több iskola és munkahely is felvette a napi programba a meditációt. Nincs egyetlen helyes módja a meditálásnak: van, aki a spirituális utat keresi, más egyszerűen csak el szeretne lazulni.


     

    Ha meditálásról beszélünk, általában két különböző dologra gondolhatunk – az egyik a szó „világi” jelentése, az elmerült szemlélés. A másik pedig a spirituális, misztikus, kontemplatív elmerülés. Bármilyen értelemben gondolunk is a meditációra, általában megtalálható benne egy közös elem, az úgynevezett ellazulási reakció, amelyet a paraszimpatikus idegrendszer aktiválása hív elő.

     

    Ezt a fogalmat Herbert Benson kardiológus vezette be az 1970-es években. Aki meditál, az általában visszahúzódik egy nyugodt helyre, bezárja a szemét vagy egyetlen pontra fókuszál. Ez lehet egy mantra, egy gyertya, a lélegzetvétel, egy isten neve vagy a Biblia egy bizonyos szakasza. Rupert Sheldrake világhírű biológus Tudomány és spiritualitás című könyvében elmagyarázza, mi ennek az oka. Miközben az agyunk egy része a mantra ismétlésére vagy a lélegzetvételünk megfigyelésére fókuszál, egy másik részen tovább folynak a megszokott cselekmények.

     

    A gondolataink folyamatos áramlata általában teljesen lefoglal minket belülről. A mantra vagy a légzés azonban egyfajta kapcsolódási pontot, fókuszt jelent a figyelmünknek, így meg tudjuk állítani a gondolatáramlatot. Ezt a bizonyos gondolatáramlatot tudományos körökben default mode networknek (DMN), azaz a rendszer alapbeállításának nevezik. A tudósok úgy gondolják, ennek az áramlatnak az a feladata, hogy segítsen nekünk feldolgozni az élményeinket és tanulni belőlük. A folyamatos stressz hatására azonban a gondolatokból könnyen felesleges agyalás lesz, ez pedig a depresszió egyik előjele. A meditáció segít megtanítani az agynak, hogyan kapcsolja ki ideiglenesen a DMN-t.

     

     

    A cikk folytatását a Természetgyógyász Magazin októberi lapszámában olvashatják!

     

    M.L.
    XXV. évfolyam 10. szám

      Aktuális lapszámunk:
      2019. október

      A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.