Psziché

Űzzük ki a fejünkből a gondokat

Gyakorlatok a figyelemösszpontosításra

    Aki állandóan gondolkodik, és nem tud kitörni egy helyben járó gondolatainak börtönéből, annak a lelke vagy a teste előbb-utóbb megbetegszik. Ráadásul életének értékes percei, órái mennek veszendőbe. A magukat önállósító gondolatok ördögi körét azonban áttörhetjük.


     

    Ahhoz, hogy az aggasztó gondolatok fogságából kitörhessünk, és észlelésünket ismét a külvilágra tudjuk irányítani, a figyelemösszpontosításban, ill. a figyelem tudatos irányítása terén kell magunkat gyakorolnunk. Az összpontosítás ebben az értelemben azt jelenti, hogy tudatosan a jelenben kell élnünk, az aktuális helyzet minden aspektusára nyitottnak kell lennünk. Az összpontosítás ugyanakkor azt is jelenti, hogy észlelésünket, érzékszerveink működését kiélesítjük, a külvilágot semlegesen, elfogulatlanul szemléljük. E képességünk kifejlesztésére létezik néhány egyszerű gyakorlat.

     

     

    Vizualizációs gyakorlat:

    Üljön egyenes törzzsel egy székre és lélegezzen tudatosan, szívja a levegőt le, egészen a hasába, majd fújja ki. Mindezt erőlködés nélkül, természetes ritmusban tegye, de kilégzés közben, ha óhajtja, kicsit sóhajthat is, ettől jobban oldódik a belső feszültség. Lelki szemei előtt idézze fel a következő képet: Csodálatos napra virradt. Felkerekedik, hogy eljusson egy kis folyóhoz. A zöldellő folyópart gyönyörű, szívesen elidőzik itt egy ideig. A folyócska közvetlen a közelében csörgedezik, és kb. száz méterrel arrébb egy kanyarban eltűnik a szeme elől.

     

    Leheveredik a parti gyepen, és hallgatja az elhaladó víz csobogását és a közelben csivitelő madarakat. Ezen a helyen minden gondjától és félelmétől megszabadul. Amint felmerül egy nyugtalanító gondolat, azt egy falevélre vagy egy kis fadarabra helyezi és a folyóba dobja. Nézze, hogyan sodorja el a víz, hogyan tűnik el végül a kanyarban. Minden felmerülő negatív gondolattal ugyanezt teszi. Persze a gyakorlathoz választhat más képet is, pl. egy kis erdei patakot vagy tópartot – bízza a helyszínt a fantáziájára. Minél többször végezze ezt a gyakorlatot.

     

     

     

    A cikk folytatását a Természetgyógyász Magazin júliusi lapszámában olvashatják!

    –szabó–
    XXV. évfolyam 7. szám

      Aktuális lapszámunk:
      2019. december

      A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.