Shiatsu

A derékfájás kezelése

Önmasszázs


A shiatsu a keleti gyógyászatra épülő modern gyógymód. Az egészség megtartásának, a betegségek és a fájdalmak enyhítésének hatékony eszköze. A shiatsu az akupunktúrás pontokat és a meridiánokat alapvetően ujjnyomással kezeli, de egyéb masszázstechnikákat is alkalmaz. Hatékonysága a finom érintésen alapul. Nemcsak képzett szakember közreműködésével tud segíteni problémáinkon, hiszen alaptechnikáit jól használhatjuk otthoni, baráti környezetben is. Most induló sorozatunkban otthon használható, egyszerű kezeléseket, hatásos pontokat, öngyógyító technikákat mutatunk be a shiatsu világából.
A derékfájás hátterében legtöbbször mozgáshiányos, ülő életmód, helytelen tartás vagy megerőltetés áll. A shiatsu megközelítése szerint ezek a hatások leginkább a hólyag- és a vesemeridiánokban okozzák az életenergia elakadását. A blokkok feloldásához elsődlegesen e két meridián pontjait érintjük ujjnyomással. A leghatásosabb pontokat a hólyagmeridián deréktáji szakaszán, valamint a combon találjuk, ezek hosszan kitartott nyomása újra áramlásba hozza az életenergiát. A kezelés kiválóan alkalmas fájdalomcsillapításra is.

 

 

A kezelés menete a következő:

1. tenyérnyomás a combokon,
2. ujjnyomás a combokon,
3. a gerinc ütögetése ujjvégekkel,
4. a medence ütögetése összezárt ujjakkal,
5. pontnyomás a derékon és a medencén két vonal mentén,
6. tenyérnyomás a keresztcsonton.

 

 

Kezelés hason fekvésben

A shiatsu mindig a földön, matracon történik, mert így tudjuk a nyomásokat nem izomerővel, hanem támaszkodással végezni. Ha nem túl puha az ágy, akkor azon is kipróbálhatjuk. Legyen mindkettőnknek kényelmes! Társunk medencéje alá tegyünk egy kemény párnát vagy összegöngyölt takarót.

 

 

Használjuk először a tenyerünket

A kezelést a combon kezdjük. Ha társunk különbséget érez a két oldala között, mindig azt a
combot érintsük először, amelyik oldalon kevésbé fáj a dereka, vagy amelyikre nem sugárzik ki a fájdalom. Közben a másik tenyerünk simuljon a keresztcsontra.

 

 

Mire figyeljünk?

Partnerünk kilégzése alatt mélyítsük el és tartsuk ki a nyomást. Beleérző képességünkkel, intuíciónkkal figyeljük a hatást, hogy jólesik-e a társunknak. Kérjük meg, hogy jelezzen, ha fáj. Az ilyen helyeken legyünk gyengédebbek. Soha ne erőltessünk semmit.

 

 

Mi a helyes sorrend?

Kezdjük a nyomást a fenékredőtől indulva, és minden kilégzésre haladjunk lassan lejjebb, a térdhajlatig. Másodszorra ugyanígy kezeljük azt az oldalt, amelyik esetleg jobban fáj. Végig figyeljünk magunkra is, ne erőlködjünk! A nyomáshoz használjuk a testsúlyunkat. Keressük meg a legkényelmesebb testhelyzetet magunknak akkor is, ha ágyon kezelünk.

 

 

Ismételjük meg hüvelykujjal

Az ujjnyomást mindig nagyon lassan kezdjük. Először finoman érzékeljük a helyet, azután lassan erősödő nyomással, partnerünk kilégzésekor mélyítsük. A comb középvonalán haladjunk, öt-hat pontot kezeljünk. Több lélegzetvételnyi ideig tartsuk ki a pontnyomást abban a mélységben, ahová eljutottunk. Ha a kitartott nyomás alatt lazulást érzünk, a következő kilégzésnél menjünk egy hajszálnyit mélyebbre. Ugyanolyan sorrendben kezeljük a lábakat, mint a tenyérnyomáskor.

 

 

 

Lazítsuk a derekat finom ütögetéssel

Ujjvégekkel finoman kopogtassuk végig a csigolyákat. Lassan haladjunk, föntről lefelé, végül lazán összezárt kézzel ütögessük meg a keresztcsontot és a farizmokat is. A csuklónk közben legyen laza. Ez a rezgetés nagyon intenzíven, mélyen ellazítja a területet, felkészíti a pontnyomás befogadására. A másik kezünkkel ott érintsük a társunkat, ahol jólesik.

 

 

A hólyagmeridián

A derékon a meridián első vonala a középvonaltól kétujjnyira, a csigolyák harántnyúlványai között, második vonala négyujjnyira található. Az ujjméretek mindig a társunk testarányaihoz igazodnak. A keresztcsonton, illetve mellette követjük ugyanezeket a távolságokat. A meridiánon található pontok kiválóan alkalmasak fájdalomcsillapításra, illetve a fájdalom hátterében álló energiaelakadások feloldására.

 

 

Pontnyomás a gerinc mentén

Mindkét oldalt egyszerre érintsük, föntről lefelé haladva. Először a gerinchez közelebbi vonalon kezeljük a pontokat, ha leértünk a keresztcsont aljáig, kezeljük a külső vonal pontjait, ismét föntről lefelé. Több lélegzetvételnyi ideig tartsuk az ujjainkat a pontokon. Vigyázzunk, hogy ne legyen túl erős a nyomás! Mindig a társunk légzésritmusával összhangban lépjünk a következő pontra.

 

 

Ezt semmiképp ne hagyjuk ki!

A pontnyomás után nagyon jól fog esni partnerünknek, ha kilégzéskor egymásra tett kezekkel, hosszan kitartott nyomással rátámaszkodunk a keresztcsontra.

 

 

Akár ezt is kipróbálhatjuk

Derékfájósoknak általában nagyon jólesik az erős nyomás a combon vagy a medencén. Nekünk is kényelmesebb lehet így kezelni a derekat. Vigyázat! A derék homorú részére
soha ne üljünk rá!

 

 

Egy kis lazítás

Erős derékfájáskor reggel ne keljünk ki az ágyból. Kezdjük úgy a napot, hogy négykézláb, legalább 10 percen keresztül jól átmozgatjuk a derekunkat. A mászás is nagyon jól tehermentesíti és lazítja a medencét. Mielőtt felállnánk, fedezzük fel a lakást egy új perspektívából.

 

 

Mozgassuk át magunkat

Támaszkodjunk a kezeinkkel a térdünkre, belégzéskor homorítsuk a derekunkat, kilégzésre domborítsuk. Erősen dolgoztassuk a hasizmainkat. Jobbra-balra is nyújtóztassuk meg a medencénk lassan, hosszan kitartva.

 

 

Végül valami, ami mindig hasznos


Tartsuk mindig melegen a derekunkat. A hólyag és a vese energiája kevésbé „fagy meg”, ha melegben van. A derékfájáskor a kendő tartása, védelme is jólesik a melegítés mellett. Sorozatunk következő shiatsupraktikája arról fog szólni, hogyan nyugtassuk meg magunkat  – hogyan nyugtassuk meg társunkat.

 

Madocsai Eszter - Fotók: Bencze László
XVII. évfolyam 6. szám

Címkék: derékfájás, shiatsu, shiatsupraktikák

Aktuális lapszámunk:
2019. június

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.