Shiatsu

A gerinc kezelése

Önmasszázs


A shiatsu (ejtsd: siacu) a keleti gyógyászatra épülő modern gyógymód. Az egészség  megtartásának, a betegségek és a fájdalmak enyhítésének hatékony eszköze. A shiatsu az akupunktúrás pontokat és a meridiánokat alapvetően ujjnyomással kezeli, de egyéb masszázstechnikákat is alkalmaz. Hatékonysága a finom érintésen alapul. Nemcsak képzett szakember közreműködésével tud segíteni problémáinkon, hiszen alaptechnikáit jól használhatjuk otthoni, baráti környezetben is.

 

Sorozatunkban otthon használható egyszerű kezeléseket, hatásos pontokat, öngyógyító technikákat mutatunk be a shiatsu világából. A gerinc kezelése jó közérzetet és nyugalmat teremt. A csigolyák közötti merevségek oldódása, a feszülő izmok ellazulása felszabadulásérzést kelt. A víz elem energiája a leghangsúlyosabb ezen a területen, ami megnyugtat, az idegrendszert lecsendesíti. Különösen ajánlott a gerinc kezelése este, lefekvés előtt azoknak, akik nem tudják végigaludni az éjszakát.

 

A nyugtatás nemcsak a test egészére hat, hanem az egyes szerveknek is szól. Ha végighaladunk a gerinc mellett a hólyagmeridiánon, minden egyes ponton más-más szervünkkel „találkozunk”, hiszen itt találhatók a szervek kapcsolópontjai.

 

 

A kezelés menete a következő:

• elhelyezkedés oldalt,
• váll-lazítás,
• simítás és ütögetés,
• csigolyák egyenként,
• pontnyomások.

 

 

Oldalt fekvés

A kezelést a földön, matracon vagy egy ágyon, kanapén is végezhetjük. Kérjük meg a társunkat, hogy feküdjön az oldalára. A feje alá tegyünk olyan magas párnát, mint amilyen széles a válla, hogy a nyaka egyenes maradjon. A két váll és a két csípő kerüljön egymás fölé. A felül lévő lábát hajlítsa be, az alsót nyújtsa ki.

 

 

A váll lazítása

Helyezkedjünk el kényelmesen a társunk mögött. Fogjuk meg az alkart és fektessük rá a saját karunkra, a képen látható módon. Tegyük a két tenyerünket a vállra elölről és hátulról, majd hátrafelé körzéssel jólesően nyújtóztassuk meg a vállízületet. Néhányszor ismételjük meg, majd fektessük vissza a kart kényelmesen a törzs elé.

 

 

Simítás

Egyik kezünket tegyük a társunk hasára, és kapcsolódjunk össze a légzéssel. Kilégzéskor a másik kézzel néhányszor simítsuk végig a gerincet. Legyen az érintésünk lassú, megnyugtató, ugyanakkor határozott. Kövessük a tenyerünkkel a csigolyák vonalát.

 

 

Ütögetés

Lazán behajlított ujjakkal, a már ismert gyapotfogással ütögessük meg a hátat közvetlenül a gerinc mellett, föntről lefelé mindkét oldalon. Az ütögetés ne legyen túl erős, de azért intenzíven, lendületesen pattanjon a kezünk. Ez az ütögetés nemcsak a hátizmok, hanem az egész törzs lazítására nagyon hatásos.

 

 

A csigolyák

Ismét föntről lefelé haladva ismerkedjünk meg a csigolyákkal egyenként. Harántujjakkal, körkörös mozgással, figyelmesen járjuk körbe a tövisnyúlványokat, azaz a háton kitapintható kis csontrészeket. Ezzel a csigolyák közötti apró izmokat, ízesüléseket teszszük szabadabbá, a merevségek oldódnak. Közben kérjünk társunktól visszajelzést, és időzzünk többet ott, ahol az érintés különösen jólesik. Fedezzük fel a csigolyák különbözőségeit, ismerkedjünk meg velük mindketten.

 

 

 

Kopogtatás

Most ujjvégekkel megkopogtatjuk ezeket a kis kiálló csontokat. A korábbi ütögetéskor a gerinc melletti területekre figyeltünk, most közvetlenül a csigolyákon dolgozunk. A kopogtatás finom mozgást kelt a csontokban és a környező szövetekben. Ne siessük el, lassan haladjunk föntről lefelé. Egy-egy csigolyának három-négy koppintást adjunk.

 

 

Pontnyomások

A pontnyomásokat kezdjük közvetlenül a csigolyák mellett. Támasszuk meg könyökünket a combunkkal, így erőlködés nélkül tudunk mély nyomást adni. Hüvelykujjunkat tegyük arra a helyre, ahol érezzük, hogy jól fog esni. Kilégzésre, lassan, a felületre merőlegesen végezzük a nyomást, és tartsuk ki több lélegzetvételnyi ideig. Figyeljük, hogyan lazul a szövet az ujjunk alatt. A csigolyák mellett mindkét oldalon legalább négy pontot válasszunk ki, és kezeljük így.

 

 

A hólyagmeridián

A középvonaltól kétujjnyira, párhuzamosan a gerinccel halad a hólyagmeridián jobb és bal oldali vonala. Itt is keressünk „hívogató” pontokat. Mindig lassan kezdjük a pontnyomást. Gondosan figyeljünk rá, hogy soha ne  legyen túl erős. Tartsuk ki több lélegzetvételnyi ideig, merüljünk el ebben a kapcsolatban.

 

 

Hintázás

A háton gurulással saját gerincünket is masszírozhatjuk. A lábainkat átfogva, ülésből gördüljünk hátra, majd lendüljünk vissza. Ismételjük egy-két percig. 

 

Madocsai Eszter, Fotók: Bencze László
XVIII. évfolyam 4. szám

Címkék: gerinc, shiatsu, shiatsupraktikák

Aktuális lapszámunk:
2019. december

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.