Shiatsu

A has kezelése

Önmasszázs


A shiatsu (ejtsd: siacu) a keleti gyógyászatra épülő modern gyógymód. Az egészség megtartásának, a betegségek és a fájdalmak enyhítésének hatékony eszköze. A shiatsu az akupunktúrás pontokat és a meridiánokat alapvetően ujjnyomással kezeli, de egyéb masszázstechnikákat is alkalmaz. Hatékonysága a finom érintésen alapul. Nemcsak képzett szakember közreműködésével tud segíteni problémáinkon, hiszen alaptechnikáit jól használhatjuk otthoni, baráti környezetben is. Sorozatunkban otthon használható egyszerű kezeléseket, hatásos pontokat, öngyógyító technikákat mutatunk be a shiatsu világából.

 

A has kezelése

A shiatsu világában a has japán nevét szoktuk használni, tehát harakezelésnek nevezzük a has masszírozását. Hasi fájdalmakat leggyakrabban stresszeredetű emésztési problémák okoznak. A hara kezelésével el tudjuk érni az emésztőszervek kiegyenlített működését. A kezelés az egész energiarendszerre is intenzív hatással van, hiszen ez a terület a keleti szemlélet szerint a központunk, minden meridián kapcsolódik hozzá. Konkrét hasi fájdalmak nélkül az érintés pozitív hatása, hogy az idegrendszert megnyugtatja és mély ellazultságot teremt.

 

A kezelés menete

• tenyérnyomások,
• hosszan tartó érintés a fájó részen,
• gyomormeridián,
• fontos pontok,
• puhítás,
• szendvicsfogás.

 

 

Elhelyezkedés

A társunk helyezkedjen el kényelmesen, hanyatt fekvésben, mi pedig üljünk a medence mellé. Tegyünk a térdhajlat alá párnát, hogy a has minél kevésbé feszüljön. Finoman, lassan tegyük tenyerünket a hasra. Lazítsuk el vállunkat, kezünket, engedjük a kar súlyát tenyerünkre. Kapcsolódjunk össze társunk légzésével. Hagyjuk belégzéskor emelkedni, kilégzéskor visszasüllyedni a kezünk. Ne emeljük és ne nyomjuk a hasat, csak engedjük a pulzálást megtörténni. Néhány lélegzetvételnyi ideig maradjunk így.

 

 

 

Ismerkedés

Tenyérérintéssel járjuk körbe a hara területét. A has jobb oldalán induljunk a csípőtől fölfelé, a bordák alatt balra forduljunk, majd a bal oldalon lefelé. Mindig kilégzésre érintsünk új és új helyeket, s figyelmesen érzékeljük a közöttük lévő különbségeket. Az egyik kéz nyugodjon valahol, a másik változtassa a helyét. Ne ijedjünk meg, ha kezelés közben korogni kezd társunk gyomra. Ez annak a jele, hogy a feszültségek csökkennek. A gyomor akkor tud aktív lenni, ha a szervezet passzív, ha nincs készenléti állapotban.

 

 

Feszülő terület

Ha van egy konkrét terület, ahol a fájdalom koncentrálódik, annak megismerésére fordítsunk különös figyelmet. Kérjük meg társunkat, hogy mutassa meg, és tartsuk rajta hosszan kezünket. Figyeljük meg, milyen érzés itt időzni. A kezelés végén majd térjünk vissza, és tudatosítsuk a változást.

 

 

Meridiánkezelés

Folytassuk a gyomormeridián kezelésével. A középvonaltól három-három ujjnyira találjuk meg a pontjait. A bordáktól egészen a has aljáig kövessük ezt a vonalat, először csak tenyérérintéssel, majd ujjnyomással. Az ujjnyomást mindig nagyon lassan kezdjük. Először finoman érzékeljük a helyet, azután lassan erősödő nyomással, a partner kilégzésekor mélyítsük ujjunkat, párhuzamosan a két oldalon. Ha érezzük, hogy jólesik a partnerünknek, több lélegzetvételnyi ideig tartsuk ki a nyomást. Ismételjük meg a pontnyomásokat a bordáktól lefelé. Figyeljük meg, mi változott a másodszori érintéskor.

 

 

 

 

Fontos pontok

A köldök mellett három-három ujjnyira találjuk meg a vastagbél kapcsoló pontját. Ennek kezelésével a bélben lévő feszültségeket csökkenhetjük. A távolságot nem a saját, hanem a partnerünk ujjainak mérete határozza meg. A kezelés közben ne felejtsünk el figyelni saját, laza testtartásunkra.

 

 

Az energia tengere

A köldök alatt kétujjnyira keressük meg az energia tengere nevű pontot. Ennek felszabadítása az egész hara területét, sőt az egész testet ellátja éltető energiával. Lassan erősödő, finom, de határozott nyomással kezeljük. Tartsuk ki több lélegzetvételnyi ideig. Figyeljük a változást.

 

 

Puhítás

A has feszültségeit úgy is csökkenthetjük, hogy különböző helyeken összenyomásokat alkalmazunk. Két kezünk között finoman sűrítjük a szöveteket, és ennek hatására belelazulnak kezünkbe a hasizmok és az alatta lévő szervek. Próbáljuk ki több helyen is.

 

 

Szendvicsfogás

Csúsztassuk be egyik kezünket a derék alá, a másikat simítsuk rá a hasra. Érzékeljük a két kezünk közötti teret. Ebben a térben kiegyenlítődnek a különbségek, a feszültségek ellazulnak, az energiahiányos pontok feltöltődnek.

 

Madocsai Eszter Fotók: Bencze László
XVIII. évfolyam 5. szám

Címkék: has, shiatsu, shiatsupraktikák

Aktuális lapszámunk:
2019. augusztus

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.