Shiatsu

A hátfájás kezelése

Önmasszázs


A shiatsu (ejtsd: siacu) a keleti gyógyászatra épülő modern gyógymód. Az egészség megtartásának, a betegségek és a fájdalmak enyhítésének hatékony eszköze. A shiatsu az akupunktúrás pontokat és a meridiánokat alapvetően ujjnyomással kezeli, de egyéb masszázstechnikákat is alkalmaz. Hatékonysága a finom érintésen alapul. Nemcsak képzett szakember közreműködésével tud segíteni problémáinkon, hiszen alaptechnikáit jól használhatjuk otthoni, baráti környezetben is. Sorozatunkban otthon használható egyszerű kezeléseket, hatásos pontokat, öngyógyító technikákat mutatunk be a shiatsu világából.

 

A hátfájás hátterében legtöbbször a sok ülés következtében megjelenő helytelen tartás áll, ami megerőltetést okoz a lapockák közötti izmokban és a háti gerincszakasz területén. A shiatsu megközelítése szerint ezek a hatások leginkább a hólyag- és a vékonybél-meridiánokban okozzák az életenergia elakadását. A blokkok feloldásához elsődlegesen e két meridián pontjait érintjük ujjnyomással. A leghatásosabb pontokat a hólyagmeridián lapockák közötti szakaszán, valamint a lapockák körül találjuk, ezek hosszan kitartott nyomása újra áramlásba hozza az életenergiát. A kezelés kiválóan alkalmas fájdalomcsillapításra is.

 

 

A kezelés menete a következő

• érintés a fájó területen,
• kopogtatás a csigolyákon,
• pontnyomások,
• a lapocka lazítása.

 

 

Összekuporodva

Próbáljuk ki a hát domborítását a képen látható módon. Ebben a majdnem függőleges helyzetben a feszülő izmok ellazulnak, a fájdalom máris csökken, és a kezelés is hatékonyabb lesz. Kérdezzük meg a társunkat, pontosan hol érzi a fájdalmat.

 

 

Hason fekve isfolytathatjuk

Ha kényelmesebb partnerünknek a hason fekvés, úgy is dolgozhatunk. Bármelyik helyzetet választjuk, a kezelést a csigolyák lazításával kezdjük. A tövisnyúlványokat, a kis kiálló csontrészeket a középvonalban finoman végigütögetjük. Az ujjvégeinket használjuk, és laza csuklóval, lendületesen koppintgatjuk föntről lefelé a gerincet. Ne haladjunk gyorsan, minden egyes csigolyán időzzünk, finom vibrációt keltve. Hason fekvésben az ütögetés mellett kipróbálhatjuk a finom ringatást is.

 

 

A hólyagmeridián

A háton a hólyagmeridián első vonala a középvonaltól kétujjnyira, a csigolyák harántnyúlványai között található. Az ujjméretek mindig a társunk testarányaihoz igazodnak. A meridiánon található pontok kiválóan alkalmasak az izmok feszültségeinek csökkentésére, fájdalomcsillapításra, illetve a fájdalom hátterében álló energiaelakadások feloldására.

 

 

Meridiánkezelés

Mindkét oldalt egyszerre érintsük, föntről lefelé haladva. Több lélegzetvételnyi ideig tartsuk az ujjainkat a pontokon. Vigyázzunk, hogy ne legyen túl erős a nyomás! Mindig a társunk légzésritmusával összhangban lépjünk a következő pontra.

 

 

Más pontok

Keressünk a fájó részek közelében olyan pontokat, amelyek hívják a kezünket. A pontokon az ujjnyomást mindig nagyon lassan kezdjük. Először finoman érzékeljük a helyet, azután lassan erősödő nyomással, a partner kilégzésekor mélyítsük az ujjunkat. Ha érezzük, hogy jólesik a partnerünknek, több lélegzetvételnyi ideig tartsuk ki.

 

 

A lapocka

Oldalról emeljük föl kissé a vállat, a másik kezünkkel ragadjuk meg a lapockát. Próbáljuk minél jobban kiemelni, eltávolítani a bordáktól. Ujjainkat csúsztassuk a lapocka alá. Ebben a helyzetben mozgassuk, forgassuk meg, ellazítva a lapocka körüli izmokat.

 

 

Egy hatásos pont

A lapocka fölső csúcsa mellett találunk egy fontos pontot, amely a vékonybél-meridiánhoz tartozik. Ennek hosszan kitartott kezelése az egész terület ellazítását eredményezi. Ismételjük meg a forgatást és a nyomást a másik oldalon is.

 

 

Széken ülve

Ülő helyzetben is elvégezhetjük a hát kezelését. Ilyenkor a támlára támasztott fej a legkényelmesebb helyzet. A pontnyomások közben figyeljünk magunkra is: kényelmes, laza testtartással kezeljünk, kissé rádőlve a társunkra, a testsúlyunkat használva.

 

 

Madocsai Eszter, Fotók: Bencze László
XVIII. évfolyam 1. szám

Címkék: hátfájás, shiatsu, shiatsupraktikák

Aktuális lapszámunk:
2019. november

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.