Shiatsu

A lábak kezelése

Önmasszázs


A shiatsu (ejtsd: siacu) a keleti gyógyászatra épülő modern gyógymód. Az egészség megtartásának, a betegségek és a fájdalmak enyhítésének hatékony eszköze. A shiatsu az akupunktúrás pontokat és a meridiánokat alapvetően ujjnyomással kezeli, de egyéb masszázstechnikákat is alkalmaz. Hatékonysága a finom érintésen alapul. Nemcsak képzett szakember közreműködésével tud segíteni problémáinkon, hiszen alaptechnikáit jól használhatjuk otthoni, baráti környezetben is. Sorozatunkban otthon használható egyszerű kezeléseket, hatásos pontokat, öngyógyító technikákat mutatunk be a shiatsu világából.

 

Sokan egész nap talpon vannak, mások többnyire ülnek, keveset mozognak. Akár így, akár úgy, lábaink elfáradnak, vagy azért, mert egész nap tartották a súlyunkat, vagy azért, mert a sok üléstől erőtlenné váltak. A lábak shiatsu kezelésével mindkét esetben segíthetünk, a masszírozás kellemes ellazultságot okoz, a fáradtság tünetei enyhülnek.

 

 

Kezelés hanyatt fekve

Álljunk a partner lábához, kissé emeljük meg azt a bokánál. Lazán hintáztassuk mindkettőt nyújtott karral, jobbra-balra. Kis mozgással kezdjük, találjuk meg a jó ritmust. Ha érezzük, hogy elengedett a láb, és jólesne erősebben is, próbáljuk ki nagyobb lendülettel. Folytassuk néhány percig kitartóan a hintáztatást. Közben figyeljünk a derekunkra, úgy hajoljunk előre, hogy minél kevésbé legyen megerőltető.

 

 

 

Lábkörzés

Lassítsuk a hintáztatást, és óvatosan tegyük le a lábakat a talajra. Behajlítva, a térd alatt és a bokánál tartva emeljük meg az egyik lábat. Saját, a partnertől távolabb lévő lábunkat tegyük a medence mellé talpra, a másikkal térdeljünk a társunk felé fordulva. Egymás mellé kerül a két térd. Végezzünk körzést mindkét irányba. A saját testünkkel is mozogjunk. Tartsuk biztonságosan a lábat.

 

 

Nyújtás

Állítsuk meg a körzést, és közelítsük a combot a mellkashoz. Próbáljuk megérezni, hol van a nyújtás határa, majd várjunk meg egy belégzést. Kilégzésre kissé erősítsük a nyomást, és tartsuk ki néhány lélegzetvételnyi ideig.

 

 

 

Nyomások

Óvatosan helyezzük a lábat a talajra. A comb kezdetétől lefelé haladva erőteljes tenyérnyomással kezeljük a lábat. A tenyerünk simuljon rá az érintett területre, és hosszan tartsuk ki a nyomásokat. Ne erővel, hanem dőléssel, a testsúlyunk áthelyezésével dolgozzunk. Ha leértünk a bokához, ismételjük meg még egyszer. A jóleső nyomás alatt ellazulnak a feszülő szövetek, elpihen az egész láb.

 

 

 

Hatásos pont

Tegyük a lábat a combunkra. A térd alatt négyujjnyival, a sípcsont külső széle mellett keressük meg a gyomormeridián 36-os pontját. Ez nem csak a lábak életteliségét erősíti, hanem az egész testre vitalizáló hatással van. A kilégzéssel összhangban lassan mélyítsük a hüvelykujjnyomást ezen a ponton, és több lélegzetvételnyi ideig hosszan tartsuk ki.

 

 

Feszítés

Üljünk a lábfejekhez. Fogjuk meg mindkettőt és feszítsük a föld felé. Ez megnyújtja a láb jang meridiánjait, és feloldja az energiaáramlás útjában lévő gátakat. A lábfej Fogjuk a kezünkbe az egyik lábfejet. Forgassuk meg lassan, minden irányban, a bokánál tartva. Jól mozgassuk ki a határig, ez ellazítja az izmokat, felszabadultságérzést okoz.

 

 

Jóleső szorítások

Erőteljesen, hosszan kitartott szorításokkal „ölelgessük” meg az egész lábfejet. Kényelmesen, lassan változtassuk az érintések helyét, járjuk be az egész területet. A sarok hátsó részét és a bokát se hagyjuk ki.

 

 

Lábujjak

Fogjuk meg egyenként, egymás után az ujjakat. Válasszuk el a többitől, mozgassuk, forgassuk meg mindet. Minden lábujjhoz másmás meridián tartozik, a masszírozással ezeket élénkítjük.

 

 

A pezsgő forrás

A talpon, a 2. ujj vonalában, a talppárna alatt találjuk meg a pezsgő forrás nevű pontot. Ez a vesemeridián kezdőpontja, a nyugalmat, az ellazulást, a feszültségek oldódását teremti meg testi és lelki szinten egyaránt. Lassan kezdjük a pontnyomást, s csak akkor mélyítsük, ha érezzük, hogy jólesik társunknak. Tartsuk ki hosszan, több lélegzetvételnyi ideig. A másik lábfejen és a másik lábon végezzük el ugyanígy a kezelést.

 

 

Egymásnak

A talp és a lábfej masszírozása közben egy élvezetes, érzékelést fejlesztő játékot is kipróbálhatunk. Üljünk úgy, hogy egymás lábfejét kényelmesen kezelhessük. Játsszuk azt, hogy egyikünk vezet, a másik pedig követi. Aki a kezelést vezeti, figyeljen arra, hogy jól követhetők legyenek a mozdulatai. A kezelés végén cseréljünk szerepet, majd beszéljük meg, mit tapasztaltunk.

 

Madocsai Eszter, Fotók: Bencze László
XVIII. évfolyam 3. szám

Címkék: láb, shiatsu, shiatsupraktikák

Aktuális lapszámunk:
2019. április

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.