Shiatsu

A váll és a nyak kezelése

Önmasszázs

A shiatsu (ejtsd: siacu) a keleti gyógyászatra épülő modern gyógymód. Az egészség megtartásának, a betegségek és a fájdalmak enyhítésének hatékony eszköze. A shiatsu az akupunktúrás pontokat és a meridiánokat alapvetően ujjnyomással kezeli, de egyéb masszázstechnikákat is alkalmaz.


Hatékonysága a finom érintésen alapul. Nemcsak képzett szakember közreműködésével tud segíteni problémáinkon, hiszen alaptechnikáit jól használhatjuk otthoni, baráti környezetben is.

 

Sorozatunkban otthon használható egyszerű kezeléseket, hatásos pontokat, öngyógyító technikákat mutatunk be a shiatsu világából.

 

A váll és a nyak izmainak fájdalmas feszülése nagyon gyakran előforduló probléma. A merev tartás, a stressz hatása sokszor itt jelenik meg, és segítség nélkül nehezen oldódik. Ezek az izmok hajlamosak a merevség megtartására. A fájdalom jelentkezése mellett ez azért is probléma, mert a feszültség fontos meridiánszakaszokat blokkol, ami komolyabb problémák kialakulásához vezethet.

 

A kezelés menete a következő:

• ülve: hüvelykmasszázs a lapocka fölött,
• pontnyomás,
• ütögetés a vállon,
• pontnyomás a vállon,
• nyakmasszázs hátulról homloktartással,
• fekve: nyakhúzás, mozgatás,
• elfordítás, oldalsó nyújtás.

 

Hol fáj?

Mielőtt elkezdenénk a kezelést, kérdezzük meg a partnerünket, hogy melyik oldalon érzi a fájdalmat. A kezelést mindig az ellentétes oldalon kezdjük, majd ismételjük meg óvatosan a fájó oldalon is.

 

 

Körkörös masszázs

Térdeljünk vagy álljunk partnerünk mögé, és tegyük a vállra mindkét tenyerünket. Tartsuk ott néhány lélegzetvételnyi ideig, hangoljuk össze a légzésünket. Keressük meg a lapockatövis vonalát. A fölötte és alatta lévő izmokon végezzünk hüvelykujjal a váll felé körkörös masszázst. Ismételjük néhányszor mindkét vonalon. Vigyázzunk, hogy a harántujjakkal ne szorítsuk össze a vállon a csuklyás izmot.

 

 

Hatásos pont

A képen látható helyen, a lapocka gerinc felé eső csúcsánál találunk egy lazító hatású pontot. A kilégzéssel összhangban lassan mélyítsük a hüvelykujjnyomást ezen a ponton, és több lélegzetvételnyi ideig, hosszan tartsuk ki. A vékonybélmeridiánnak ez a pontja a váll és a nyak feszültségét csökkenti.

 

 

Ütögetés

Hajlítsuk be lazán az ujjainkat, és lendületes csuklómozgással, de óvatosan ütögessük meg a lapocka területét hátulról és a vállat föntről. Minden egyes impulzus lazulást okoz a feszes izmokban. Se túl gyenge, se túl erős ne legyen az ütögetés, lazán pattanjon a kezünk ezeken a területeken.

 

 

A váll kulcspontja

Ahol a nyak íve véget ér, a vállon található egy erősen lazító pont. Kezelésével csökken az izmokban a feszültség, a meridiánokban szabaddá válik az energia útja. Ezáltal oldódik a váll- és nyakfájdalom. Figyelem! Ha várandós a partnerünk, akkor ezt a pontnyomást ne végezzük, csak ütögetéssel lazítsuk. Ezután ismételjünk meg minden eddigi technikát a másik oldalon.

 

 

Nyaklazítás

Oldalról tegyük a kezünket a homlokra, a másik tenyeret simítsuk a nyakra. Biztonságosan tartsuk a fejet, nyerjük el a partnerünk bizalmát. Hátulról finoman szorítgassuk meg a nyakat, föntről lefelé haladva, többször ismételve. Közben óvatosan, lassan mozgassuk a fejet. Fordítsuk és billentgessük kissé jobbra-balra. Ügyeljünk rá, hogy a partnerünk ne segítsen, maradjon laza, legyen tökéletesen befogadó.

 

 

 

Fekve folytassuk

Üljünk a partnerünk fejéhez, és lassan, óvatosan nyúljunk a nyak alá. Ha jó helyet találtuk mindkét kezünknek, emeljük meg kissé a fejet, és húzzuk meg magunk felé. Tartsuk ki a húzást több lélegzetvételnyi ideig. Figyeljük, ahogyan enged az izmok feszülése, jólesően nyújtózik a nyak.

 

 

Fejfordítás

Fordítsuk el finoman a fejet először arra az oldalra, amelyik a fájdalmas volt. A földön, a kezünkön nyugodjon a fej. A nyak oldalsó izmait nyújtóztatjuk. Gondosan figyeljünk a nyújtás határára, ne legyen túl erős a fejfordítás. Néhány lélegzetvételnyi ideig tartsuk ki ezt a mozdulatot, majd óvatosan fordítsuk el a fejet a másik oldalra is.

 

 

Egy kis önmasszázs

A váll és a nyak ütögetését magunknak is könnyedén el tudjuk végezni. Támasszuk meg a könyököt, és az ellenoldali vállat lendületesen, laza csuklóval ütögessük sokáig. Erős impulzusokat adjunk, és tudatosan lazítsuk el közben a vállat. A nyak oldalát kicsit finomabban, a fejet kissé elbillentve ütögessük.

 

Madocsai Eszter - Fotók: Bencze László
XVII. évfolyam 10. szám

Címkék: shiatsu, shiatsupraktikák, váll és a nyak kezelése

Aktuális lapszámunk:
2019. november

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.