Shiatsu

Az arc lazítása

Önmasszázs


A shiatsu (ejtsd: siacu) a keleti gyógyászatra épülő modern gyógymód. Az egészség megtartásának, a betegségek és a fájdalmak enyhítésének hatékony eszköze. A shiatsu az akupunktúrás pontokat és a meridiánokat alapvetően ujjnyomással kezeli, de egyéb masszázstechnikákat is alkalmaz. Hatékonysága a finom érintésen alapul. Nemcsak képzett szakember közreműködésével tud segíteni problémáinkon, hiszen alaptechnikáit jól használhatjuk otthoni, baráti környezetben is. Sorozatunkban otthon használható egyszerű kezeléseket, hatásos pontokat, öngyógyító technikákat mutatunk be a shiatsu világából. Az arc kezelésével nemcsak a látást, a hallást és a szaglást támogathatjuk, de a kezelés az egész idegrendszerre is jótékonyan hat. Ráadásul az arc érintése meghittséget és intimitást hoz a kapcsolatba, elősegítve ezzel testi-lelki harmóniánk megteremtését.

 

 

A kezelés menete a következő:

• a nyak nyújtása,
• homlok,
• szem,
• halánték,
• fül,
• orr.

 

 

Elhelyezkedés

Helyezkedjünk el kényelmesen. Tegyük az ölünkbe vagy fektessük párnára társunk fejét. Az arc kezelését végig lassú mozdulatokkal végezzük, hogy társunk biztonságban érezhesse magát. Az érintés legyen mindig finom, de határozott.

 

 

Nyakhúzás

Tegyük a hüvelyujjunkat a fül elé, a többit csúsztassuk mögé, illetve a fej alá, és egészen kicsit emeljük meg a fejet. Figyeljük partnerünk légzését. Amikor a kilégzés következik, lassan húzzuk a fejet magunk felé. Tartstuk ki a nyújtást, amíg a következő kilégzés végére érünk, majd tegyük vissza a fejet a combunkra, illetve a párnára.

 

 

Homlok

Simítsuk a homlokot a két hüvelykujjal középről kifelé lassan, de erőteljesen. Kövessük először a szemöldök vonalát, majd azzal párhuzamosan haladva minden simítással közeledjünk a hajhatár felé. Mindig a kilégzéssel együtt mozdítsuk az ujjainkat.

 

 

 

Szemzug

Fordítsuk el kissé a fejet, és óvatosan helyezzük hüvelykujjunkat a belső szemzugba. Kilégzésre nyomjuk meg lefelé és kissé közép felé ezt a pontot. Tartsuk a nyomást kéthárom kilégzésig, majd ismételjük a másik oldalon is. Ezzel az érintéssel nemcsak a szem fáradtságát csökkenthetjük, hanem az idegrendszert is hatékonyan nyugtathatjuk. Ha végeztünk, helyezzük tenyerünket a szemre, és pihenjünk meg ebben a biztonságot adó érintésben.

 

 

Halánték

Körkörös mozgással masszírozzuk meg a halántékot. Az itt található akupunktúrás pontok a látás javításában játszanak szerepet. Érintsük a mélyebben fekvő középső részt és a csontos széleket is. Lassú, biztonságos mozgással, a fej közepe felé nyomva dolgozzunk.
Végül tenyerünkkel adjunk erős, összeszorító nyomást.

 

 

Állkapocs

Harántujjakkal vagy hüvelykujjal hosszan dörzsölgessük meg mindkét fül előtt a rágóizmokat. Itt nagyon sok feszültség raktározódik. Lazításával enged az ízületben a keménység. Ez a hallás tisztaságát is segíti. Miután megérezzük ezt a változást, simítsuk tenyerünket és ujjainkat az állkapocsra, és néhány lélegzetvételnyi ideig maradjunk így.

 

 

A fül

Finoman emeljük meg kissé a fejet és fordítsuk el oldalra. Fogjuk meg a fülcimpát a tövénél és húzogassuk meg minden irányba. Minél nagyobb felületen érintve, lassú mozdulatokkal masszírozzuk, közben figyeljünk arra, hogy minden pillanat jólessen társunknak. A fülcimpa után ugyanígy ébresszük fel az egész fülkagylót és a körülötte lévő izmokat. A kezelést – a fejet finoman átfordítva – a másik füllel is ismételjük meg.

 

 

Az orca

Finoman tegyük hüvelykujjunkat a szem alá. Óvatosan, a homloksimításnál finomabban simítgassuk meg néhányszor a szem alatti részt. Középről húzzuk ujjainkat oldalra, ahogyan magunknak szoktuk reggelente csinálni: a járomcsont ívén és alatta nyújtóztassuk és lazítsuk az arc izmait. Azután lassú, óvatos érintéssel keressük meg hüvelykujjunkkal az arcon az orrszárnyak vonalában található mélyedést. Várjuk meg a következő belégzést, és utána a kilégzésre finoman mélyítsük el a nyomást. Több lélegzetvételnyi ideig tartsuk ujjainkat ezen a két a ponton. Vigyázzunk, hogy ne legyen túl erős az érintés.

 

   

 

Üdvös illat

Az orrszárnyak mellett találjuk meg az „üdvös illat” nevű pontot. A nyomás hatására az orr kitisztul, a szaglás finomodik. A két oldalt külön is érinthetjük. Vigyázzunk, hogy az orrjáratot ne zárjuk el.

Madocsai Eszter, Fotók: Bencze László
XVIII. évfolyam 2. szám

Címkék: arc lazítása, shiatsu, shiatsupraktikák

Aktuális lapszámunk:
2019. november

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.