Szépség

A fényvédelem csapdái –a napozás áldásos hatásai

Bőrápolás a 21. században

    Dr. Házi Edina a szegedi egyetemen szerezte gyógyszerészdiplomáját, és tudását a kozmetikumok kutatása, gyártása és a bőrmegújítás területén kamatoztatta. Célja olyan minőségi kozmetikumok fejlesztése, amelyek ötvözik a százszázalékosan tiszta, természetes és a hightech anyagok előnyeit, hatásosak és megfizethetők (DRHAZI termékek). Lapunkban indított sorozatában a modern szépségápolás fortélyaival és a biokozmetika legújabb trendjeivel ismerteti meg olvasóit.


     

    Közeleg a nyár, nemsokára élvezhetjük a nap áldásos hatásait. Vagy mégsem? Sokan félnek az UV-sugaraktól, leginkább azért, mert nehéz kiigazodniuk az ellentmondó információk tengerében. Védeni kell a bőrünket az UV-sugaraktól? Ha igen, mivel védjük? Napozzunk-e egyáltalán?

     

    Barátkozzunk a Nappal!

    A Nap közel tökéletes gömb alakú égitest, fényének és melegének köszönhetően van élet a Földön. Hatását talán a szívhez lehetne hasonlítani, amely testünk működésének az alapja.

     

    Szimbolikus értelemben, a Nap az életet adó fényt jeleníti meg, az egység, a teljesség képviselője. Az aranyfényű Nap a teremtőenergia megtestesülése, a teremtés szimbóluma. Kerek formája a végtelenség szimbóluma, amelynek nincs kezdete és nincs vége. A Nap szimbóluma felfedi az ember isteni eredetét és megmutatja számára a növekedés, a tudás határtalan forrását és lehetőségét.

     

    A napnak számtalan pozitív hatása van az életünkre, egészségünkre.

     

    Terápia testnek, léleknek

    A nap fénye fokozza a szerotonin, a boldogsághormon termelődését, jobb lesz tőle a hangulatunk. Serkenti a vérkeringést, gyorsítja az anyagcserét, javítja a koncentrációkészséget.

     

    A depresszió ellenszere

    Több kutatás is alátámasztotta, hogy a napfürdő növeli a libidó szintjét, serkentve a regenerálódást. A szerotonin termelődésének köszönhetően a napfény enyhíti a depressziós tüneteket, és pozitív hatással van a közérzetre, kiváló pszichikai és fizikai állapotot teremt.

     

    Jó hangulatot kelt

    Napozás közben elernyednek az izmok, és a napfénynek jótékony hatása van az ízületekre. A nap növeli a férfiak tesztoszteron-, illetve a nők progeszteronszintjét.

     

    Gyógyír a stresszre

    A napfény csökkenti a stresszt. A neurotranszmitterek tevékenységének köszönhetően erősíti az immunrendszert, javítja az endokrin funkciókat és helyreállítja a bioritmust. A napfény továbbá az Alzheimer-kórban szenvedő betegekre is jó hatással van.

     

    Természetes fényvédő

    Az UVB-sugarak hatására termelt „fotoprotektív” barna színű melanin a legjobb természetes fényvédő az „fotoagresszív” UV-A sugarak ellen.

     

    Csökkenti a rákbetegségek kialakulásának esélyét

    Amerikai kutatók egy csoportja bebizonyította, hogy a daganatos betegségek és a D-vitamin hiánya (melyet a napozás kerülése okoz) kapcsolatban állnak egymással. Megfigyeléseik alapján a New Yorkban élők háromszoros eséllyel kaphatnak vastagbélrákot, mint a mexikóiak. A magas D-vitamin-szinttel rendelkező idősebb nőknél 60%-kal csökken a rákos megbetegedések kialakulásának esélye.

     

    Gyógyítja egyes bőrbetegségeket

    A napozás segíthet az aknés és az ekcémás bőrön, sőt még a pikkelysömör gyógyításában is. Bár a pikkelysömörnek még nem találták meg az ideális ellenszerét, egyelőre annyit biztosra vesznek a szakértők, hogy a 4 héten át tartó rendszeres napozás 84%-ban képes visszaszorítani a kórt.

     

    A csontok és az izmok szövetségese

    A csontok egészsége nagyrészt a napfényen alapszik. A nap hatására termelődik a szervezetünkben a D-vitamin, ami a kalcium megkötéséért felelős. E páros garantálja számunkra a csontjaink időtállóságát. A kutatók bebizonyították, hogy a napfény hatására csökken a csontritkulás és a sclerosis multiplex kialakulásának esélye.

     

    Kiváló altató

    A napfény az alvás minőségére is hat. Ha napközben többet tartózkodunk a napon, ezáltal serkentjük a melatonin természetes termelődését éjjel, ami pihentető alvást eredményez.

     

    Védi a szívünket

    Néhány éve brit orvosok igazolták, hogy a napozás eredményeként a szervezetben keletkező D3-vitamin védelmet nyújt bizonyos szívbetegségekkel szemben. Statisztikailag is kimutatták, hogy a szív- és érrendszeri megbetegedések okozta halálozások számának növekedése összefügg azzal, hogy az utóbbi évtizedekben az emberek többsége kevesebbet tartózkodik a napon.

     

    Ahhoz, hogy a nap sugarainak áldásos hatását hasznosítsuk, a saját bőrtípusunknak megfelelően válasszuk meg a napozás optimális időtartamát, és ha szükséges, gondoskodjunk a bőrünket védő jótékony fényvédő krémekről.

     

     

    Milyen UV-sugarak érik a Földet és bennünket?

    A Napból a Földet érő UV-sugárzások közül a legrövidebb hullámhosszú UV-C tartomány (100‒280 nm) szerencsére a Föld körüli ózonrétegben elnyelődik olyan módon, hogy az UV-C foton energiája hatására a háromatomos oxigénmolekula, az ózon (O3) visszaalakul a szokásos kétatomos oxigén- (O2) molekulává, hozzájárulva az élet fenntartásához bolygónkon.

     

    A rövidebb hullámhosszú UV-B sugarak (280‒320 nm) a bőr felső hámrétegébe jutnak le, és a barnulásért, illetve a leégésért felelősek. A természetes fényvédelmet adó melaninszintézist biztosítják.

     

    Az UV-A sugarak nagyobb hullámhosszúak (320‒400 nm), a bőr legmélyebb rétegéig bejutnak, és roncsolják az elasztikus rostokat, öregedést, napallergiát, rendellenes pigmentációt, de akár rákot is okozhatnak. Az UV-A sugárzásnak nincs köze a napsütéshez, teljesen felhős égboltnál is erős, káros.

     

    Eszerint a túlzott UV-B sugárzástól szükséges védeni a bőrünket, és nem szabad megengedni, hogy leégjünk, viszont az egyenletesen szép barna bőr véd meg minket leghatékonyabban a rákkeltő UV-A sugaraktól.

     

    A ma divatos túlzott fényvédelem legfőbb veszélye, hogy megakadályozza az egészséges, védő barna melanin termelését. Ez azért káros, mert a bőr természetesen a fokozatossághoz szokott. Tavasztól nyárig szépen „épül” a barnaság és a nyári legerősebb sugárzástól, ami július‒augusztusban van, már intenzíven véd minket. Ha folyamatosan megakadályozzuk a természetes barnaságot, a bőrünk természetes védelmét akadályozzuk meg. Így egy véletlen erőteljes leégés is nagy kárt okozhat egy fehér bőrön augusztusban.

     

    Mit mutat meg az SPF?

    Az SPF (Sun Protection Factor) érték azt jelenti, hogy az adott fényvédő a sugarak 1/ SPF részét átengedi. Az SPF főként az UV-B tartományban ad tájékoztatást egy fényvédő készítmény hatékonyságáról.

     

    • Az SPF 5-ös fényvédő az UV-B sugárzás 1/5-ét engedi át, azaz a napsugarak 80%-át kiszűri. A kakaóvaj SPF 6 természetes faktorszámú, egy egészséges bőrön éppen elegendő délelőtt 8‒10 óra között.

     

    • Az SPF 30-as fényvédő a napsugarak 1/30-át engedi át, és a 97%-át kiszűri. Gyerekeknél és károsodott bőrnél szükséges lehet a mindennapos védelemhez.

     

    • Az SPF 50-es fényvédő a napsugarak 1/50-ét engedi át, a sugárzás 98%-t kiszűri. Nagy terhelésnél, strandon, tengeri nyaraláson szükségünk van erre az extra védelemre.

     

    A napi UV-expozíció 50%-a, vagyis amikor a szervezetünk a leginkább ki van téve a káros hatásoknak, a 12‒14 óra közötti időszakra esik. Ilyenkor nincs az a fényvédő, ami biztonságosan megvédi a bőrt akár a leégéstől, akár a fotokárosodástól. A fényvédelem legegyszerűbb, egyben a legajánlottabb védekezési módja ekkor, hogy ha lehetőségünk van, vonuljunk árnyékba, illetve a napnak kitett bőrfelületet ruházattal, fejfedővel takarjuk el.

     

    Nyári bőrvédelem és gondoskodás

    A bőr kiválóan alkalmazkodik az évszakokhoz és a környezeti hatásokhoz. Természetes fényvédelmét az általa termelt melanin biztosítja, amely a bőr hámrétegének legalsó rétegében, a bazális rétegben keletkezik fehérjeszintézis során, a hengerhámsejtek között található melanocitákban. Belső elválasztású mirigyeink közül a hipofízis, a mellékvesék, valamint a nemi mirigyek játszanak szabályozó szerepet a pigment szintézisében. A bőrünk által termelt melanin – a barna pigmentációt adó eumelanin fotoprotektív – véd a napsugárzás ellen, jótékony számunkra, és az UV-B sugárzás serkenti a termelődését.

     

    Egy teljesen egészséges, optimális környezetben élő ember bőre csupán barna melanint (eumelanin) termel. Ha szervezetünk, bőrünk egyensúlya eltolódik, sárga és vörös pigmenteket is elkezd termelni (pheomelanin), melyek a napfény hatására rákkeltővé válhatnak.

     

    A tudatosan választott kozmetikumok, a tiszta táplálkozás, a lelki tisztaság segíti, hogy bőrünk újra egyensúlyba kerüljön. Az egyensúlyra törekedve erősíthetjük a bőr természetes védekezését és gátolhatjuk a környezet károsító hatásait.

     

    Az egyensúlyban lévő egészséges bőr is különbözőséget mutat színében, attól függően, hogy genetikailag mennyi melanint képes termelni. A fényvédelem mértékét a saját fototípusunkat ismerve érdemes meghatározni: ha nincs elég védő melaninunk, sokkal óvatosabban napozzunk, és sokkal inkább védjük a bőrünket a káros UV-A sugárzástól.

     

    Az albinizmuson kívül ‒ 0. fototípus, a melaninszintézis örökletes, veleszületett képtelensége ‒ hat bőrtípust, úgynevezett fototípust különböztetünk meg a bőrszín, hajszín, szeplők jelenléte, leégésre, illetve barnulásra való hajlam alapján.

     

    Közép-Európára az I‒V. fototípusok előfordulása a jellemző.

     

    Az I. fototípust tejfehér bőr, vörös vagy világosszőke haj, gyorsan leégő, nehezen barnuló bőr, sok szeplő jellemzi. Érdemes nagyon lassan, akár 5 perces ütemekben szoktatni
    tavasztól a naphoz, más esetekben pedig fényvédőt alkalmazni.

     

    A II. fototípust világos bőr, általában világos haj (szőke, világosbarna) jellemzi. Bőre könnyen leég, nehezen barnul, az elért barnaság csak rövid ideig áll fenn, szeplősödésre hajlamos. Itt is érdemes a lassú, fokozatos naphoz szoktatást alkalmazni.

     

    A III. fototípus a legtágabb csoport, alapbőrszíne általában halványbarna, csak intenzív napsütésben ég le, könnyen barnul, szeplősödésre nem hajlamos. 15‒30 perces naphoz szoktatással érdemes tavasszal kezdeni, majd főként a reggeli és a délutáni órákban 60 percre is növelhetjük a napozás idejét.

     

    A IV. fototípust barnás bőr, sötét hajszín jellemzi. Szinte soha nem ég le, mindig gyorsan és intenzíven barnul, nem szeplősödik. Itt is a 30 perces naphoz szoktatás javasolt, hogy a meleninszintézis egyenletes maradjon, elkerülve a pigmentfoltokat.

     

     

    Hatékony, jótékony fényvédelem a szépségápolásban

    A modern fényvédő készítmények egy alapkészítményből és a hozzáadott specifikus fényvédő komponensből épülnek fel. Mindkettő minősége, értéke fontos ahhoz, hogy a fényvédő optimális legyen.

     

    Az a jó fényvédő kozmetikum, amely • segíti a bőr természetes védelmét ‒ támogatja a barna színű melanin termelését,

     

    • növeli a bőr UV-sugárzással szembeni védelmi képességeit (sejtszintű védelem),

     

    • megfelelő fényvédelmet biztosít,

     

    • visszaszorítja a bőr öregedését,

     

    • megfelelően hidratálja és táplálja a bőrt,

     

    • biztonságosan alkalmazható (nem tartalmaz szintetikusan előállított kémiai anyagokat, kémiai fényvédőket, tartósítószereket és illatanyagokat, illetve bőrkárosító anyagokat, mint az ásványi olajok).

     

     

    Fényvédő hatóanyagok

    A természetes védelmet biztosító hatóanyagok segítik a fotoprotektív barna melanin egyenletes termelődését, és visszaszorítják a káros  fotoagresszív melanin termelődését. Ilyen a paradicsom-, az anatto-, a répa-, a mimóza-, a vörösszölő-, a jerikói rózsa- és a vörösalga-kivonat.

     

    A sejtszintű védelmet biztosító antioxidánsok megóvják a sejtek DNS-t és a létfontosságú sejtalkotókat, emellett serkentik a bőr természetes védekező reakcióit. Az antioxidánsokat tartalmazó termékek megnövelt napvédő hatását a faktorszám utáni „+” jelzi. Ilyen az E-vitamin, a totarol, a C-vitamin, a ferulasav és a fehér tea kivonata.

     

    A fényvédelem fizikai módja az UV-sugarak bőrbe jutását akadályozza meg. Hatóanyagaik rendkívül finomra porított ásványok ‒ cink-oxid, titán-dioxid ‒, amelyek a bőr felszínén védőréteget alkotnak és az UV-sugarakat visszaverik, illetve szétszórják. Oldhatatlanok, így nem szívódnak fel.

     

    Ezek a szilárd anyagok viszont a bőrön fehér bevonatot képeznek, ezért sok kozmetikai készítményben mikronizált nanopartikulumok formájában viszik fel a bőrre. Ebben a formában nem alkotnak fehéres réteget a bőrön (transzparensek), azonban így már felszívódnak a bőrön keresztül, és komoly egészségügyi kockázatot jelentenek.

     

    A modern biofényvédőkben a mikronizált nanopartikulákat egy speciális természetes védőréteggel vonják be (diszpergálják), így transzparensek maradnak, de már nem szívódnak fel a bőrön keresztül.

     

    Miért kerüljük a kémiai fényvédőket?

    A kémiai fényvédők elnyelik az UV-sugarakat, beszívódnak a bőrbe, esetleg a véráramba is bekerülnek. A képességük, hogy elnyelik az UV-sugarakat, egyúttal káros is lehet.

     

    Az elnyelt energiát a molekula alacsonyabb energiájú fotonok formában kibocsátja, és/vagy reakcióba lép környező más molekulákkal, ami káros melléktermékek, szabad gyökök keletkezéséhez vezet, irritációt, fotoszenzitizációt okozhatnak, és növelhetik a bőrrák kockázatát.

     

    Egyes kísérletek szerint a májat is károsíthatja, sőt állatkísérleteknél hormonszerű mellékhatást is megfigyeltek. Egyik leggyakoribb fajtáját (OMC) a mellrákos sejtekben is kimutatták, ugyanabban a formában, mint ahogy gyakorta a kozmetikumokban előfordul: Octyl Methoxycinnamate (OMC), Ethylhexyl Methoxycinnamate, Benzophenone, Oxybenzone.

     

    A natúr hatóanyagokat tartalmazó tusfürdőkben és ápoló krémekben is előszeretettel használják a kémiai fényvédőket, hogy védjék a hatóanyagok stabilitását az UV-sugárzástól.

     

    Dr. Házi Edina
    XXIII. évfolyam 6. szám

      Aktuális lapszámunk:
      2018. augusztus

      A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.