Szépség

Az új nőiesség

Gyakorlatok, amelyekkel magunkra találhatunk

Hogy a nők valóban nők tudjanak lenni, végre fel kellene hagyniuk azzal, hogy a férfiak világát utánozzák. Helyesebb volna, ha ismét felelevenítenék az ősi női erőforrásokat. Könnyű gyakorlatokat mutatunk be, amelyek segítségével mindenki megtalálhatja lényének lényegét.


 

Az emancipált nő intelligens, sikeres, teherbíró és nincs szüksége férfira, aki táplálja, urambocsá! védelmezi. Önállóan irányítja az életét, és a legkülönfélébb szerepekkel is megbirkózik, akár a munkahelyen, akár feleségként, anyaként és barátnőként. Legalábbis első pillantásra így tűnik. De egyre több, a fentiek szerint élő nő érzi úgy, hogy a sikerek mellett valami igazán fontos hiányzik az életéből: a nőiessége.

 

A nőiesség fogalmát nem lehet egyetlen szóban kifejezni. Mindenesetre köze van az intuícióhoz és az empátiához. Ezzel egyre több nő szembesül, és ez a felismerés alapozta meg az új, szelíd emancipációt, amely egy ideje zajlik. Nem harcról, nem valami vagy valaki elleni küzdelemről, inkább a harmónia megtalálásáról van szó.

 

A nyugati világ országaiban szinte minden nő el tudja tartani önmagát. A nők szakképzettségi szintje is óriásit változott, és a szakmai karrier elérésében ugyanolyan eséllyel indulnak, mint a férfiak. De csak „papír szerint”, hiszen nekik gyakran sokkal keményebben kell küzdeniük. Jelenleg a vezető beosztásúak között még mindig sokkal kevesebb a nő, mint a férfi. És még a fejlett ipari országokban is ugyanabban az állásban kevesebbet keresnek, mint férfikollégáik.

 

Észre kell venni saját igényeinket

Az új, szelíd nőmozgalom lényege tehát nem a férfiakéval azonos jogok elérése, hanem a saját, jellegzetesen női igények felismerése és kielégítése. A hangsúly azon van, miként érezzük magunkat aközben, amit csinálunk. Sok nő egyszerűen igyekszik nem tudomásul venni, hogy kiég, depresszióba zuhan, ha vakon követi a férfiak teljesítményorientált életstílusát.

 

Egyensúlyozás karrier és család között – a modern nők számára az egyik legnagyobb kihívást ez jelenti

 

Tehát mi lehet a megoldás? Biztosan nem a régimódi női szerepklisék  felelevenítéséről van szó. A nőknek egy meglehetősen egyszerű stresszcsökkentő eszköz áll rendelkezésükre. Egy amerikai vizsgálat (University of California, Los Angeles) megállapította, hogy a nők agyában a stresszre adott reakcióként olyan neurotranszmitterek kezdenek termelődni, amelyek őket más nők társaságának keresésére késztetik. Ebben fontos szerepet játszik az oxitocin nevű, ellazulást eredményező hormon. Minél több nő találkozik egymással egy jó kis csevejre, annál magasabb szervezetükben az oxitocin szintje. Ennek arányában csökken a stressz szintje is, mivel a hormon által az egész szervezet megnyugszik, ellazul. A híres-hírhedt, kávézás közben folytatott pletykálkodás tehát sokkal több felületes traccsolásnál. Ez maga a színtiszta ellazulás.

 

Meg kell tanulni önmagunkat szeretni

Nőiesnek lenni azt is jelenti, hogy át tudjuk magunkat adni a pillanatnak, akár a partnerkap-csolatban, akár a gyermeknevelésben. Az erős nőknek gyakran van problémája a szerelmi élettel, mivel elfelejtették az odaadásra való képességüket A férfiak ugyanakkor az erős nőket túl dominánsnak tartják, ezért érzelmileg visszahúzódnak tőlük, ami potenciazavarokban nyilvánul meg.

 

Eva-Maria Zurhorst bestsellerírónő korábban szintén agyonhajszolt menedzserként élt, és egy ideg-összeroppanás hozta meg a változást az életében. Miután felgyógyult, fájdalmas tapasztalataiból tanulva felismerte, hogy nem a teljesítmény, hanem a szeretet a boldogság záloga. „Szeresd önmagad” könyveivel és előadásaival azt igyekszik átadni olvasóinak és hallgatóinak, hogy a szeretet nem kívül, a külvilágban, hanem bennünk található.

 

A nők legszívesebben női társaságban lazítanak. A beszélgetős, nevetgélős női kávézgatás valóban terápiás hatású...

 

Szerinte a nők belső utakon indulnak el lényük legmélyebb lényegéhez, közben felfedezik saját életüket, sérülékenységüket.
- Ez sokszor végtelenül felszabadító érzés. És ami különösen jó, hogy testközelből  megtapasztalható, hogy mások ugyanazt érzik, mint én. Ennek hatására hamar lehullanak a gátak, megnyílnak a szívek, amitől nem gyengébbek, hanem erősebbek lesznek. Sok bátorság kell ahhoz, hogy mások előtt megnyíljunk, de egy zártkörű rendezvény védett közegében a nők fel tudnak engedni. Újra tudnak érezni, egyenként és együtt egyaránt. Az érintés közvetlen tapasztalás, ami minden gondolatot és elképzelést meghalad. Sok mindent képes megvilágítani, és megszünteti a félelmeket is - osztja meg tapasztalatát az írónő.

 

Inkább létezzünk, mint birtokoljunk

Az új nőiségben a hangsúly nem a külső normáknak való megfelelésre helyeződik, tehát nem a birtoklásra, a pénzvadászatra, az elismerésre és társadalmi státuszra. Ezek ugyanis automatikusan konkurenciát, teljesítménykényszert jelentenek. Sokkal inkább a létezés lép előtérbe. Ennek lényege, hogy elengedjük azt, ami boldogtalanná tesz, és engedjük azt kibontakozni, ami boldogít. A beteljesedést nyújtó, egészségesebb út önmagunk elfogadása olyannak, amilyenek vagyunk. Akkor is, ha éppen nem felelünk meg az aktuális  szépségideálnak. Aki szeretettel viszonyul önmagához, belső békére lel, amit kifelé is tud sugározni.

 

Gyakorlatok testnek és léleknek

Hogy önmagukkal összhangban legyenek, a nők számára fontos a rendszeres testmozgás. Ez lehet gyaloglás, túrázás, úszás, dinamikus jóga vagy bármi más. Az edzés mozgásba hozza a keringést, aktiválja a test érzékelését is, ami a stressz és a szellemi terhelés miatt elvész. A mozgáshoz koncentrációs és meditációs gyakorlatokat társíthatunk, amelyek elvezetnek a csendhez és a belső érzékeléshez.

 

Az új nőiesség az elengedni tudást is propagálja. Ennek lényege, hogy kikapcsoljuk racionalitásunkat és intuíciónkra bízzuk magunkat – akár a partnerkapcsolatban, akár a gyermeknevelésben

 

A jelszó ne ez legyen: „Jaj, ma még jógáznom, meditálnom vagy kocognom kell”, sokkal inkább ez: „De jó, hamarosan indulhatok jógázni stb.” A tudatos lazítás a boldogság forrása, ezért feltétlenül helye van mindennapjainkban.

 

Az érzékelés javítása

A járás érzékelése

Tegyen egy sétát mezítláb a természetben, a tengerpart homokjában vagy egy mezőn, esetleg az erdőben, hogy közvetlen kapcsolatba kerüljön a talajjal. Járjon tudatosan, először egészen lágyan tegye le a földre a nagylábujj alatti talppárnát, és csak ezután engedje le talpa többi részét. Lassan lépkedjen, közben koncentrálja figyelmét a lábára és a talajra. Ha közben elkalandoznának gondolatai, egyszerűen ismét irányítsa vissza a figyelmét.

 

 

Néhány évig csak anyának és háziasszonynak lenni – ezt a mai társadalom nem ismeri el kellőképpen

 

Olykor pihenjen és figyeljen

A nap folyamán többször nyomja meg magán a „Stop” feliratú gombot. Hagyja félbe tevékenységét, és hallgatózzon befelé. Segíti a folyamatot, ha közben néhányszor mély lélegzetet vesz. Figyeljen érzéseire, de ne nagyítsa fel őket. Elegendő az észlelés. Lazítsa el az állát, és a vállait, közben mosolyogjon. Érzékelje tudatosan a környezetét is: az illatokat, az embereket, a színeket, a tárgyakat, a hangokat, amelyek körülveszik. E gyakorlat szinte bárhol végezhető: otthon, az irodában, vásárlás közben stb.

 

 

A szertartások csodákra képesek

Építsen be kis rituálékat a hétköznapjaiba - a hatás garantált. Ez lehet például rendszeres szaunázás, úszás, kocogás, kerékpározás. Vagy hangulatos találka a barátnőkkel egy  kávéházban, egy kellemes kirakatnézegetés, egy vacsora szeretteivel, vagy bármi más, ami közben jól  érzi magát. A szertartások biztos kikötők, amelyekbe igény szerint visszavonulhatunk.

 

 

Aligha van még egy olyan sokoldalú „foglalkozás”, mint a háziasszonyé és édesanyáé. A reklámokban ezt „családmenedzsernek” is nevezik

 

Érzelmi egyensúly

Az idegek megnyugtatása

• Ez a gyakorlat kitisztítja a fejet és megnyugtatja az idegeket. Ideális, ha előtte kis  kortyonként megiszunk egy pohár langyos vizet.
• Üljön lótuszülésbe vagy egy székre. A hát egyenes, a szemek behunyva, a szájak szeglete felfelé néz.
• A karjait keresztezze a mellkasán, kezeivel kapaszkodjon meg a hónaljban. A hüvelykujj a hónaljon kívül helyezkedik el.
• Ekkor húzza fel vállait a füleihez, állát pedig a nyaka irányába, közben a gége ellazult állapotban marad.
• Maradjon három percig ebben a testhelyzetben, lélegezzen lassan és mélyen be és ki. Három perc múlva engedjen ki ebből a helyzetből.

 

 

Ne tartsa vissza a sírást

Ha sírnia kell, semmiképp se tartsa vissza könnyeit. A sírás enyhíti a bánatot, a gyászt, a stresszt és az agressziót, bizonyos káros anyagokat távolít el, öblít ki a szervezetből. A könnyek a fájdalmakat is enyhítik, ugyanis fájdalomcsillapító leucin-enkefalint (egy opiátszerű anyag, amelyet szervezetünk termel) és antibakteriális enzimeket is tartalmaznak. Egy prolaktin nevű hormon is található benne, amely szintén pozitívan hat a lélekre.

 

A hát ellazítása

A krokodilpóz egyszerű jógagyakorlat. Csupán néhány percig tart, ellazítja a hátat és felszabadítja a blokkolt energiákat. 

 

 

A hétköznapok könnyebben élhetők, ha rendszeresen fordítunk időt saját magunkra

 

• Feküdjön hanyatt, és húzza fel mindkét térdét a hasához.
• Csukja be a szemét, közben tárja ki a karjait, a tenyere felfelé nézzen.
• Most mindkét térdet jobb oldalon helyezze a földre, közben a fejét fordítsa balra.
• Egy percig lélegezzen mélyen ebben a testhelyzetben.
• Térjen vissza a kiinduló helyzetbe, és innen helyezze térdeit a bal oldalra, miközben a fejét fordítsa el ellentétes irányba.
• Egy percig tartsa ki ezt a testhelyzetet, és lélegezzen mélyen. Ezután ismét térjen vissza a kiinduló testhelyzetbe, lábait nyújtsa ki, és maradjon egy percig ebben a helyzetben.

 

A belső nyugalom megtalálása

Elcsendesedés

Ez a meditáció 10-15 percet vesz igénybe. Segít önmagunk érzékelésében és új utak találásában Bármikor végezhető, de helyesebb, ha rendszeresen ugyanabban az időpontban szánja rá magát.

 

 

Mezítláb felfedezni a világot – kiváló gyakorlat az érzékelés erősítésére

 

• Üljön lótuszülésbe a talajra, vagy egyenes háttal egy székre. Figyelmét összpontosítsa érzékelésére és hallgatózzon befelé, testének mélyét figyelve. Csak akkor kezdjen hozzá a meditációhoz, ha sikerült teljesen megnyugodnia.
• Engedjen minden érzést, érzékelést kibontakozni, minden érzelmet és gondolatot. Érzékelje ezeket, mindegy, hogy kellemesek vagy fájdalmasak.
• Fogadja el azt, ami van, semmit se értékeljen, semmit ne ítéljen el. Lélegezzen nyugodtan.
• Most képzelje el, hogy tudata messze kiárad a térben, és ennek a határtalan, csendes térnek a középpontjában van.
• Élvezze ezt a kiterjedést és a csendet, lélegezzen továbbra is nyugodtan. Ha lelki szemei előtt most képek tűnnek fel, nyugodtan tekintsen azokra.
• A kiterjedt tudat eme állapotában megfogalmazhat egy fontos kérdést, vagy kérheti egy jó ötlet vagy intuíció érkezését. A válasz belső kép vagy intuitív tudás formájában érkezhet.
• Fogadja el a választ, és lehetőleg mielőbb valósítsa meg tettekben. A meditációt a következő gondolatokkal fejezheti be: Bármire van szükségem az életben, megkapom. Mától bízom benne, hogy minden, ami történik velem, a javamat szolgálja. Mától bízom benne, hogy védelem alatt állok. Mától bízom benne, hogy a szeretet vezérel.

 

 

Mit tanulhatunk az indián népektől?

Dr. Elke von Linde művészettörténész filmet készített „A fehér út - Amerika őslakóinak víziói” címmel, amely az indián kultúrák bölcsességét mutatja be. Von Linde meggyőződése, hogy a nyugati emberek nagyon sokat tanulhatnak az indián népektől, melyek nem a kettéhasadtság és a konkurencia kultúrájában élnek, mint a nyugatiak, hanem egységben és a természetet tisztelve. Minden gyermeknek megtanítják, hogy bármit tesz, gondolnia kell a következő generációkra.  Az indián népek bíznak önmagukban és a teremtésben, mert figyelnek a kozmikus törvényekre. Mindez természetesen pozitív hatással van a nők életére is.

 

Az indián nők egyes életfázisait sokféle szertartás, rítus kíséri, amelyek értelmet és kapaszkodót adnak a hétköznapokban. Már embriókorukban énekelnek nekik olyan énekeket, amelyek illenek hozzájuk. Ezt a személyes dalt éneklik nekik születésükkor is, és minden fontos, különleges élethelyzetben, például amikor gyógyulásukért fohászkodnak.

 

 

A sírás segít enyhíteni a stresszt és a frusztrációt. Még a fájdalmakat is csillapítja

 

A várandós nőkről is gondoskodnak. Óvják őket a stressztől és a traumatikus élményektől. Az indián nők a terhesség alatt is beszélnek a gyermekükhöz, elmondják nekik, hogy szeretettel várják őket ebben a világban. A születést eksztatikus eseményként ünneplik, és a férfi-nő kapcsolat egymás kölcsönös tiszteletén alapul. A pár egymásban a kozmikus női és férfiprincípium tükröződését látja. 

 

 

A bölcs asszonyok ereje

A menopauzával kezdődik a női életben a bölcsesség korszaka. A változáskori problémákat ott nem ismerik, ugyanis a nők összhangban élnek saját testükkel. A nyugaton elterjedt szépségőrület is teljesen ismeretlen, ezért az új életszakaszba való átmenet is sokkal könnyebb. Az idősebb nőket bölcsnek tartják, és a menopauzával elérkezettnek vélik a pillanatot, hogy az idősödő nő megossza tudását, bölcsességét a közösséggel. Az ilyen korú asszonyokat „pillangónőnek” nevezik, akik mentesek minden külső kényszertől. Gyakran gyógyítók lesznek és spirituális útra lépnek. A nők értékesek, méghozzá életük minden pillanatában azok. Ez az indián kultúrák legszebb üzenete számunkra.

 

A fehér út maja papnője

A bölcs indián vének mellett Elke von Linde bemutatja filmjében dr. Eugenia Casarint (Nah Kin) is. A hölgy pszichológus, sámán, maja papnő és négy gyermek édesanyja. Rendkívüli asszony, akit már gyermekkorában beavattak a sámáni hagyományokba. Azóta a „fehér út,” azaz a maják spirituális ösvényének követője. A pszichológusnő meggyőződése, hogy Földünknek sürgető szüksége van a gyógyító ősi női energiákra. Mindenkit arra szólít fel, hagyjuk abba végleg a versengést és a dominanciára való törekvést.

 

 

Dél-Amerika indián népeinél az idősebb nők élettapasztalatuk miatt nagy  tiszteletnek örvendenek

 

Úgy véli, hogy a nőkre napjainkban különleges feladat vár: „madres divinas”, azaz isteni anyáknak kell lenniük, ki kell bontakoztatniuk spirituális képességeiket az egész társadalom javára. Minél több nő képes az ellenséges, másokat bántó viselkedésformákkal szakítani, bolygónk annál gyorsabban fog meggyógyulni. Nah Kin biztos benne, hogy a jövőben harmonikusabban él majd együtt a két nem, és abban is, hogy férfi és nő kölcsönösen kiegészítik majd egymást.


Pillantás a jövőbe

Az új idők kihívása tehát nők és férfiak számára egyaránt erőik egyesítése. A taoista jin és jang ábra tökéletesen szimbolizálja ezt. A női jin és a férfi jang energia kiegyenlítik egymást. A jin és a jang, amelyek kölcsönhatásából származik minden létező a kozmoszban,  harmonikus egyensúlyban áll. Világunknak pedig égetően szüksége van erre a harmóniára.

- vági -
XVII. évfolyam 5. szám

Címkék: holisztika, nőiesség, szépségreceptek

Aktuális lapszámunk:
2019. június

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.