Szépség

Étrendkiegészítők nagyító alatt

A legfrissebb információk a vitaminokról és ásványi anyagokról

A mai embernek egyre nagyobb, szélesebb választék áll rendelkezésére különféle étrendi kiegészítőkből. Ezek segítenek, hogy fittebbé, energikusabbá váljunk, hogy jobban élvezhessük az életet, és megőrizhessük egészségünket a legkülönfélébb fenyegetésekkel, ártalmakkal szemben.

 


 

Zöldség- és gyümölcslevek: az egész szervezetet védik – Alzheimer-kór ellen is

A frissen préselt "növényvér" az egyik legfontosabb módszer, amellyel feljavíthatjuk hétköznapi táplálékainkat. Ezzel az eredménnyel zárult egy a közelmúltban végzett amerikai vizsgálat. Az eredmények annyira pozitívak, hogy szakmai körökben az "agy varázsitaláról" beszéltek, és komolyan fontolóra vették annak lehetőségét, hogy a zöldség- és gyümölcslevek talán valóban hatásosak lehetnek az Alzheimer-kór ellen.

 

Az ilyen természetű reményeket az a nagy epidemiológiai vizsgálat (Ni-Hon-Sea Project) eredményei alapozzák meg, amelyben a vizsgálati alanyok hetente három vagy ennél több porció gyümölcs- vagy zöldséglevet ittak. A vizsgálat szerint e személyeknél 76%-kal alacsonyabb annak veszélye, hogy kialakuljon náluk az Alzheimer-kór, mint azoknál, akik egy héten csak egyszer vagy ennél is ritkábban ittak leveket. A zöldség- és gyümölcslevek rendszeres fogyasztásából az öröklött hajlammal terhelt páciensek is profitálhatnak.

 

Felmerül a kérdés, hogy a levekben található antioxidáns vitaminokkal (C-, E-vitamin és bétakarotin) magyarázható-e a hatás. Valószínűleg sokkal fontosabbak lehetnek a polifenolok, amelyek a teacserjében és a különféle zöldségek és gyümölcsök levében igen nagy mennyiségben fordulnak elő, különösen akkor, ha ezeket a szárak és a termések héjával együtt dolgozzák fel.

 

Az állatkísérletekben és a sejtkultúrákon végzett kísérletek tanúsága szerint bizonyos polifenolok erősítő, idegvédő hatása kifejezettebb, mint az antioxidáns vitaminoké. Ez a hatás akkor érvényesül leginkább, ha a leveket frissen, közvetlenül a kipréselés után fogyasztják el. Ha ez nem lehetséges, akkor kiváló minőségű, palackozott leveket érdemes vásárolni a szaküzletekben (fontos, hogy cukor hozzáadása nélküli készítmény legyen). Eddig sajnos nem vizsgálták kellően behatóan, hogy az egyes zöldségek, gyümölcsök leve mennyiben különböző hatásúak.

 

Az étrendi kiegészítők piaca nagy és zavarba ejtő. Vitaminok, ásványi anyagok, enzimek, másodlagos növényi hatóanyagok – ki ismeri itt ki magát? Melyik hatásos valójában?

 

Az eddigi eredmények szerint a legértékesebbek levélzöldségekből, fűfélékből (búzafű, árpafű stb.) frissen préselt zöldséglevek. Ezt igazolják a chicagói Rush Egyetemen végzett felmérések, amelyekben 3718 férfi és nő vett részt kísérleti személyként. A frissen préselt levekhez tehát mindig érdemes egy kevés zöldséglevet is keverni (káposzta, brokkoli, spenót, petrezselyem, bazsalikom, turbolya, zsázsa). Különösen jótékony hatású, ha egy maréknyi, frissen szedett, mosott csalánlevél levével gazdagítjuk italunkat.

 

A piros színű termések, mint pl. a paradicsom, sok likopint tartalmaznak, amely rendkívül hatásos védelmet nyújt rák ellen. Hasonlóan jótékony hatású színanyagot találunk a céklában és annak leveleiben. A paprikalé - ha friss - valóságos "C-vitamin-bomba", amely könnyedén felveszi a versenyt a nagy dózisú C-vitamin-tablettákkal is. Késő nyáron, illetve ősszel érdemes vörös áfonyát gyűjteni, amely igen magas polifenoltartalommal büszkélkedhet.

 

Ügyeljünk a megfelelő présre, amely nem károsítja az értékes hatóanyagokat. Sajnos a legtöbb lécentrifugáról ez nem mondható el. Náluk sokkal jobbak a préselés elvén működő készülékek.

 

Polifenolok – a legjobb sejtvédők

A polifenolokat az ún. másodlagos növényi hatóanyagok közé soroljuk, másik nevük: fitaminok (vagy: phytaminok). E csoportba főként színanyagok tartoznak, mint pl. a flavonoidok, illat- és zamatanyagok, csersavak, valamint hormonszerű anyagok (fitoösztrogének).

 

Ma már tudjuk, hogy mindeme anyagok a növények alapvető élettani működéseit szabályozzák. Megvédik a növényeket a káros környezeti hatásoktól (a karotinoidok semlegesítik az agresszív ibolyántúli sugarakat). Segítenek védekezni a kártevő rovarok, atkák ellen, és odacsalogatják az őket megtermékenyítő méheket.

 

 

A polifenolok a káros, ún. "szabad gyökök" legádázabb ellenségei. Ezek a sejtkárosító hatású oxigéngyökök folyamatosan keletkeznek testünkben, ezért folyamatosan sakkban kell őket tartani. Ebben utánozhatatlanul hatékonyak a polifenolok.

 

A nemzetközi kutatások számtalan bizonyítékkal szolgálnak arra, hogy a polifenolok csökkentik a rák, a szívbetegségek, az agyvérzés kialakulását, stabilizálják véredényeink állapotát, erősítik immunrendszerünket (gombákkal, baktériumokkal és vírusokkal szemben egyaránt). Ezenkívül segítenek megelőzni az időskori látászavarokat, mint pl. a makuladegenerációt vagy a szürke hályogot, fékezik a gyulladásos folyamatokat, továbbá fitoösztrogéneiknek köszönhetően hatásosan enyhítik a változáskori panaszokat.

 

Fontos polifenolforrások

A tölgyfa hordókban tárolt vörösbor (mértékkel fogyasztva), a kakaó, a kávébab és a belőlük készült élelmiszerek. Különösen értékes és gazdag polifenolforrás a zöld tea, a zöldtea-kivonatok. Az Oolong, Pu-Erh és a fekete tea is sok polifenolt tartalmaz. A zöldségek közül a brokkolit, az endíviát, a káposztát, a hagymát és a paradicsomot kell kiemelnünk. A Bécsi Egyetem kutatásai szerint kiváló polifenolforrás a pisztácia, a pekándió és a dió is. Hasonlóan gazdag a feltárt búzacsíra és a gránátalma-kivonat is.

 

A fermentált (fekete) tea értékes anyagainak hasznosulása érdekében a teát mindig tej, tejszín nélkül kell inni, mivel a tejben lévő kazein nevű fehérje megköti az értékes polifenolokat. Hasonló tanács vonatkozik a kakaóra (csokoládéra) és a kávéra is. A gyümölcsöket lehetőleg hámozatlanul együk. A legértékesebb anyagok ugyanis a levelekben és a termés héjában, illetve közvetlenül a héj alatt találhatók nagy mennyiségben. A gyümölcs húsa ennél kevesebbet tartalmaz.

 

 

Csokoládét a patikából?

Lehetséges, hogy a polifenolok a közeljövőben valóságos slágertermékekké válnak. Az első ilyen termékek az USA-ban a különleges kávé- és kakaókészítmények. A kutatók szerint már egy fél tábla csokoládé is olyan mennyiségű, értékes védő anyagot tartalmaz, mint az ajánlott napi adag zöldség vagy gyümölcs.

 

 A fekete csokoládé gyakran több sejtvédő anyagot tartalmaz, mint a gyümölcsök

 

Nagy feltűnést keltett a közelmúltban a Kölni Egyetem egyik farmakológusának a híres amerikai "JAMA" folyóiratban publikált cikke. Ebben kifejtette, hogy a vizsgálati eredmények alapján feltételezhető, hogy a sötét (keserű) csokoládéfajták jelentős mértékben hozzájárulhatnak az agyvérzések és szívinfarktusok számának csökkentéséhez.

 

Természetesen ez nem jelenti azt, hogy csak nassolnunk kell, és akkor egészségesek leszünk! Ennek ellenére tény, hogy a kakaó polifenoltartalma messze felülmúlja a zöldségekét és gyümölcsökét. A magas kakaótartalmú, keserű, fekete csokoládék éppen ezért valóban hozzájárulhatnak egészségünk megőrzéséhez. Ezekben a fajtákban ugyanis igen magas a kakaótartalom (akár 85%) és kevés cukrot tartalmaznak. A tejcsokoládé ezzel szemben csak kb. 45%-ban tartalmaz kakaót, de annál több benne a cukor. Természetesen vehetünk jó minőségű kakaót is.

 

 

OPC-k - a hatékony szabadgyök-fogók

Az "oligomer procianidinek" (OPC) szintén a polifenolok családjába tartoznak. Az OPC-k az étrendi kiegészítők között "klasszikusnak" számítanak. A leghatékonyabb szabadgyök-fogókról van ugyanis szó, amelyek fontos sejtvédő faktorként működnek a szívben, az erekben és agyunk idegsejtjeiben.

 

2007-ben az OPC-k jubileumot ünnepelnek: hatvan éve, 1947-ben, a Bordeauxi Egyetem professzora, Jack Masquelier fedezte fel ezt a vegyületcsoportot. Gyártásukra az első szabadalmakat 1948-ban és 1951-ben adták be.

 

Az OPC különféle vitális anyagok különleges keveréke, amelyek között a procianidin központi szerepet játszik. Utóbbi nagyobb mennyiségben megtalálható a vörösborban vagy akár a földimogyoró héjában, de a bogyós gyümölcsökben, pl. málnában, szederben, csipkebogyóban vagy a homoktövisben is. A propolisz (méhszurok) szintén gazdag OPC-ben, hasonló érvényes a fokhagymára.

 

 Különösen gazdag polifenolokban és másodlagos növényi hatóanyagokban: a zöld tea, a pisztácia, a dió és a citróz

 

Aki e tekintetben a természetest részesíti előnyben, annak ajánlunk minden zöld levelet - akár zöldségekről, akár egyéb növényekről legyen szó -, továbbá a virágokat és az örökzöldek tűlevelét, valamint a kesernyésen fanyar ízű vadnövényeket.

 

Tanácsunk: A szaküzletekben keressük a szőlőmagkivonatot vagy szőlőmagőrleményt. A szőlőmag rendkívül gazdag OPC-kben, és többnyire olcsón beszerezhető. Könnyen beilleszthető az étrendbe. A tapasztalt terapeuták azt javasolják, hogy a szőlőmagot keverjük a joghurtba, pudingba vagy túróba. De adagolhatjuk a gyúrt vagy kelt tésztákhoz is, esetleg palacsintatésztába vagy fasírozottba, továbbá szórható salátára, keverhető gyümölcs- és zöldséglevekhez.

 

A szaküzletekben sokféle formában kínálják az OPC-ket - többnyire kapszulában. Ezek nyersanyaga szinte kizárólag a szőlőmag, ritkább esetekben egy fenyőfajta kérge.

 

 

A lenmag jótékonyan hat a bélműködésre

A len talán a legrégebbi hagyományokkal rendelkező kultúrnövényeink egyike. Régóta nagy becsben áll akár élelmiszerként (olaját keverik bizonyos ételekbe, pl. túróba), de a népi orvoslásban is. Gyógyhatását csak az utóbbi időben kezdik komolyan venni. A lenmag és a belőle készült olaj a legelterjedtebb természetes gyógyhatású termékek egyike.

 

 A lenmag sakkban tartja a koleszterint, és a legfrissebb kutatási eredmények szerint az emlőrák ellen is véd

 

Amint azt a legújabb kutatások kimutatták, a lenmag az emlőráktól is véd. Ebben a főszerepet valószínűleg a lignánoknak nevezett hatóanyagok játsszák. Ezek az anyagok konkurálnak az ösztrogénekkel, ezzel csökkentve a megbetegedés kialakulásának kockázatát. Ami ezt a hatóanyagot illeti, a lenmag ezekből is igen sokat tartalmaz.

 

 

Amit a tablettákról és porokról tudni kell

Étrendi kiegészítők számos formában kaphatók: kivonatok, porok, tabletták, kapszulák, koncentrátumok, levek, teák, tinktúrák stb. formájában. Minden speciális adagolási vagy kiszerelési forma különleges jelentőségű a hatóanyagok felszívódása szempontjából. Nem árt tehát tudni, hogyan választunk legjobban.

 

Kapszulák - sokszor a legjobb "csomagolás"

Ami a kiszerelést illeti, az étrendi kiegészítők közül sokszor a kapszulák bizonyulnak a legjobb megoldásnak. A kapszulázott hatóanyagok többé-kevésbé védettek a károsító oxidáció ellen, és jól felszívódnak. A filmbevonatú tablettákkal szemben viszonylag kevés adalékanyag szükséges hozzájuk.

 

A porokat kemény, illetve egymásba illesztett kapszulákba csomagolják. A folyékony, olajos vagy pasztaszerű anyagok általában lágyzselatin kapszulákba kerülnek. Utóbbiak összetétele a zselatinon kívül bizonyos lágyító adalékok (többek között glicerin és szorbit). Azonban vigyázat: a zselatint sokan a kergemarha-kór (BSE) megjelenése óta nem tartják biztonságosnak, noha a szakértők szerint a zselatin biztonságos.

 

A gyógyszeriparban ma a lágyzselatin kapszulák 90%-át sertésbőrből állítják elő. A maradék 10%-ot sertésés marhazselatin keverékéből. Ma már halbőrből (kollagén) is készítenek zselatint.

 

Az étrendi kiegészítők a legkülönfélébb formában vásárolhatók: lágyzselatin kapszulákban, tablettákban vagy ampullákban

 

Mindez szinte áttekinthetetlen a vevők szempontjából. A csomagoláson ugyanis csak azt tüntetik fel, hogy a termék zselatint tartalmaz. Csak egyetlen, halolajkapszulát gyártó cég tünteti fel csomagolásán, hogy a termék sertészselatint tartalmaz. Ettől eltekintve mindez természetesen a vegetáriánusok szemszögéből elfogadhatatlan.

 

Még biztonságosabb, ha ún. vegikapszulákba csomagolják a terméket. Ilyet egyre több gyártó kínál. Ez a kapszula cellulózból készül. Teljesen vegán termék, tehát állati eredetű komponenst egyáltalán nem tartalmaz. Hogy a cellulóz legalább olyan jól tolerálható- e, mint a zselatin, azt mindenkinek ki kell tapasztalnia saját magán.

- tamás -
XIV. évfolyam 3. szám

Címkék: ásványi anyag, étrendkiegészítők, polifenolok, vitamin

Aktuális lapszámunk:
2019. július

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.