Szépség

Eutónia

A belső és a külső egyensúly megteremtése

Az eutóniát, a harmonikus testfeszültség tanát 1950-ben Gerda Alexander német fizikoterapeuta fejlesztette ki. Ez a mozgásforma ma aktuálisabb, mint valaha. Manapság egyre nehezebben tudjuk magunkat, testünket és annak igényeit helyesen érzékelni. Az eutónia az egyik legkíméletesebb testészlelési módszer, amely ebben segíthet.


Sok ember szenved manapság feszültségtől. Az eutónia megmutatja az utat, hogyan tudjuk saját testünket megérezni. Fontos szerepet játszanak ebben a talajon végzett gyakorlatok, melyek során megtanuljuk a dolgokat elengedni
 

Az emberek legtöbbször az alábbiak miatt próbálják ki az eutóniát: feszültség, vegetatív és pszichoszomatikus bajok, reumatikus panaszok, nyugtalanság vagy alvászavarok. Ezek azok az egészségügyi problémák, melyekkel a modern orvostudomány általában nem tud mit kezdeni. Az eutónia fogalma ógörög gyökerekre nyúl vissza, ahol az eu = jó, jól, alkalmas és a tonos = feszültség. Ezért "jó feszültség"-nek vagy "kellemes feszültség"-nek lehet fordítani.

 

Gerda Alexander német fizikoterapeuta (1908-1994) fiatal éveiben egy betegség miatt tolószékhez volt kötve. Ezért elkezdte testét vizsgálni és olyan gyakorlatokat fejlesztett ki, melyek a feszültséget oldják és a testérzékelést javítják. Így az izmok is el tudnak lazulni, és idővel új testérzet keletkezik. Az energia aktivizálódik és az életminőség javul.

 

Az eutónia pszichofizikai módszer a test kisebb-nagyobb feszültségeinek harmonizálására. A középpontban mindig a rugalmas, kellemes feszültség áll, amely a mindenkori helyzetnek megfelel, melyben az ember éppen benne van. Ha pl. valaki dühös, akkor dühének kiadásához másfajta feszültségre van szüksége, mint annak, aki szomorú. Valaki, aki szeretne ellazulni, más feszültséget él át, mint az, aki aktív szeretne lenni.

 

Anne Callsen hamburgi eutóniatanár járatos ebben a mozgástanban, hiszen kereken tíz éve tart tanfolyamokat és vezet hétvégi szemináriumokat az észak-német régióban. Ő így nyilatkozik a módszerről: "Az eutóniában én egyfajta idegenvezető vagyok a testben. Sok kérdést teszek fel, amit mindenki magának válaszol meg."

 


Aki boldog, annak egész más izomtónusra van szüksége, mint annak, aki mérges

 

A test három dimenziójának észlelésén át a résztvevők nyugodtan és mozgás közben derítik fel belső struktúráikat. Pl. a csontok, ízületek, szervek és belső terek, mint a mellkas struktúráját. Minden gyakorlat azt szolgálja, hogy a feszültségeket kiegyenlítsük, a vegetatív funkciókat - mint a légzés, a vérkeringés, a nyirokrendszer vagy az anyagcsere - harmonizáljuk és mozgékonyságunkat megtartsuk vagy javítsuk. Ezeket a gyakorlatokat mindig máshogy kombinálhatjuk és játékosan variálhatjuk. Tudatos érzékeléssel - olyan anyagok segítségével is, mint a cseresznyemag, egy bot vagy egy labda - fejlesztjük, finomítjuk és mélyítjük az érzékenységet a bőrtől a csontokig.

 

Az eutónia a következő ismereteken alapul:

 

1. érintés

A tapintóérzék sokrétű felpezsdítésével kifinomulnak és elmélyülnek az érzékek, melyek a bőrön át érkező impulzusok hatására keletkeznek. Eközben a bőrt, mint a legnagyobb észlelőszervet, egyrészt védőleg, másrészt áteresztőként érzékeljük. Így a gyakorlók a helyes egyensúlyt a közelség és távolság között egyre jobban meg tudják határozni önállóan. A bőr érzékennyé tétele a belső szervek idegeire is hat, nyugtatólag vagy élénkítően. Az így beállt feszültségszabályozás gondoskodik a stressztünetek leépítéséről.

 

2. Belső részek

A test három dimenziójának érzékelésén keresztül - nyugalomban és mozgás közben - a gyakorlók felderítik belső szerkezetüket és megélik belső tágasságukat és szűkösségüket. A nyomasztó dolgok elengedésének és annak, hogy valóban kipihenjük magunkat, az a feltétele, hogy a földön fekve teljes testsúlyunkat rábízzuk arra, s ezáltal stabilitását megérezzük. Ezen túlmenően ez a tapasztalat fontos alapja a bizalom fejlődésének, így általa a mindennapokban is magabiztosabbak leszünk.

 

3. Kapcsolat

Az őskapcsolat az első kapcsolat anya és gyermeke között - csak később jön a többi ember. Minél jobb ez a kapcsolat, annál jobb lesz a gyerek kapcsolata önmagával és annál könnyebben alakít ki jó kapcsolatot a környezetével is - más emberekkel, növényekkel és állatokkal.

 

 

Érintés: a tapintóérzék aktiválásával az érzékelési képességet is lehet edzeni a bőrön keresztül

 

Az eutóniagyakorlatok segítségével igazi érzékelés lehetséges, ami az egyéni kapcsolatteremtő készségen áll. Lehetséges pl. belülről kifelé szövetrétegeken át érezni, egyéni bőrhatárainkon kívül? Elérem egyáltalán az érzékelésemmel a saját bőrhatáromat, vagy visszahúzódom és ott maradok? Esetleg csak belül várok (nagyon introvertáltan)? Lehetséges egyidejűleg egy anyaggal, egy helyzettel vagy egy emberrel kapcsolatot létrehozni - és közben magamnál maradni?

 

 

Az olyan eszközök, mint a labdák, vagy rudak, segítenek a dolgokat tudatosan érzékelni. Így az érzékenységet a bőrtől a csontokig ki lehet fejleszteni
 

Ezekkel a különböző érzékelésekkel és érzékelési állapotokkal többé-kevésbé erősen minden ember nap mint nap találkozik. Az eutóniánál arról van szó, hogy minél többet érezzünk és vegyünk észre, hogy ebből kifejleszthessük az egyéni harmóniánkat (az érzés, a gondolkodás és a cselekvés közötti kapcsolatot).

 

4. Átvitel

Átvitelnek nevezte Gerda Alexander az erőátvitelt a talajról a testre, ami fizikailag és lelkileg különösen fontos. A csontok a legstabilabb részek az emberi testben. Csontok nélkül nem tudnánk felegyenesedni, állni és járni. A csontokat az izmok, inak és szalagok mozgatják és tartják meg helyzetükben.

 

 

Átvitel: elsősorban csontjaink tartanak minket. Minél jobban helyezkednek
el, annál jobban tudják átvenni és vinni súlyunkat
 

Elsősorban csontjaink tartanak minket. Minél inkább helyes pozícióban vannak a csontok, annál jobb és harmonikusabb lehet a nyomás és húzás átvitele, vagy mindkettő. Minél jobban helyezkednek el, annál jobban tudják átvenni és vinni a súlyunkat. De ez a csontokat körülvevő és tartó szövet tónusától is függ. És a tónus is függ a gondolatoktól és érzésektől. Így minden mindennel összefügg. 

 

Tóth Emese
XII. évfolyam 12. szám

Címkék: eutónia, testmozgás

Aktuális lapszámunk:
2018. április

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.