Szépség

Fogyjunk le könnyedén!

Az 5 elemre épülő böjt

A böjtölésnek nem kell feltétlenül csak arról szólnia, hogy lemondunk az élvezetekről. Része lehet az is, hogy  kipróbálunk erőt adó anyagokat, amelyek még finomak is. Ezáltal nemcsak a fölösleges kilóktól szabadulhatunk  eg, hanem új energiát és életörömet is nyerhetünk.


A kínai bölcsek tanítása szerint minden, ami föld és ég között található, így az ember is hozzárendelhető az 5 elem valamelyikéhez. Ha valamelyik elem  kibillen az egyensúlyából, akkor az egész rendszer energiaáramlása zavart szenved

 

 

Még aki nagyon igyekszik, az sem kerülheti el, hogy időnként olyasmit egyen, ami nem tesz jót neki. Ez azonban nem olyan óriási tragédia, ha tisztában vagyunk vele, hogyan ellensúlyozhatjuk a hatását. Egészségünk erősítésére szolgál az 5 elem szerinti táplálkozás is.

 

Az 5 elem szerinti táplálkozás a világegyetem kínai szemléletén alapul. Eszerint minden, ami ezen a világon létezik, hozzárendelhető az 5 elem valamelyikéhez: fa, tűz, föld, fém, víz. Ezek az elemek kölcsönös kapcsolatban állnak egymással, és figyelembevételük arra szolgál, hogy egyensúlyban maradjanak a természet jelenségei, így a testünk is. A hagyományos kínai orvoslás sikerei oda vezettek, hogy az 5 elemen alapuló táplálkozás nyugaton is széles körben ismertté vált.

 

 A többszörösen telítetlen zsírsavak nélkülözhetetlenek az ember számára. Ez  azt jelenti, hogy a táplálékunkkal kell őket bevinnünk a szervezetünkbe. Olyan  növényi olajakban található meg, mint a repce-, szója- vagy lenmagolaj

 

Ennek során az elemeket nem a maguk anyagi mivoltában kell néznünk, hanem mint bizonyos energetikai és materiális tulajdonságok jelképét. A fa például az aktivitás és a növekedés szimbóluma, a tűz az életet, a dinamikát és a szellem inspirációját jelképezi. A föld a kiegyensúlyozottság és az érettség jelképe, a fém az emlékezésé, míg a víz a ragaszkodásé.

 

A test és a lélek stabilizálása

Az ősi tanítás azt mondja, bolygónkon a magasabb rendű élet az említett erők kiegyensúlyozottságán alapulva fejlődött ki, és fejlődik azóta is. Aki mindennapos étkezései során figyelembe veszi az 5 elemre épülő táplálkozás szabályait, az jelentős mértékben harmonikussá tudja tenni a testét és a szellemét egyaránt. Hogy ez valóban így van, azt olyan emberek tapasztalati mutatják, akik átálltak erre a táplálkozásra, illetve azt megelőzően alapos bélszanálást végeztek. Ennek köszönhetően most jobb a teljesítményük, kiegyensúlyozottabbak és kevésbé fogékonyak a fertőző betegségekre, valamint jóval fiatalabbnak érzik magukat.

 

Az 5 elem szerinti táplálkozás az evés új megközelítését jelenti. Segít jobban megérteni a testünkben lejátszódó folyamatokat, megismertet a különféle táplálékok gyógyító és erősítő tulajdonságaival. A módszernek megvannak a maga szabályai, amelyeket ha betartunk, napról napra egészségesebben táplálkozhatunk.

 

 

Az 5 elem szerinti táplálkozás 4 parancsa

Telítetlen zsírsavak

Fogyasszunk nap mint nap többszörösen telítetlen zsírsavakat! Ezek fontos szerepet játszanak a sejthártya felépítésében és az anyagcsere- folyamatokban. Ha nem jutunk hozzájuk megfelelő mennyiségben, akkor olyan hiányállapotok léphetnek fel, mint a bőr elváltozásai, fertőzésre való fokozott hajlam, növekedési zavarok, hajhullás és vérlemezkehiány. A német Hohenheim egyetemének szakértői napi 10 g telítetlen zsírsav fogyasztását javasolják. A bioboltokban kaphatók kész olajkeverékek, amelyek ideális kombinációba tartalmazzák az omega-3, illetve az omega-6 zsírsavakat.

 

Erjesztett termékek

Tejsavas erjesztéssel készült élelmiszerek, mint amilyen például a savanyított káposzta, manapság szinte soha nem kerülnek az asztalunkra. Az 5 elem szerinti étkezés ezért alkalmazza sűrűn az édes-savanyú ume pasztát. Ennek fő alkotóeleme az ume nevű zöldbarack, amelyet Kínában nagyon nagyra tartanak mint hatásos orvosságot és táplálékot. Igen nagy mennyiségben tartalmaz ásványi anyagokat és szerves savakat, például tejsavbaktériumokat. A paszta előállításához a barackot egy éven át tárolják sós oldatban.

 

Az úgynevezett ume barackot sóban és tejsavval erjesztik

 

A szakértők azt tanácsolják, az uma pasztát használjuk levesek fűszerezésére. A paszta pozitív hatást gyakorol a bél miliőjére és serkenti a bélműködést. További tulajdonságai: fertőtlenít, méregtelenít, regenerál, megtisztítja a vért és segít kimerültségi állapotok esetén. Ezen kívül kiegyensúlyozó hatással van a hormonháztartásra és megelőzi az érelmeszesedést, de hatékonynak bizonyult megfázás esetén is.

 

Klorofill leveles zöldségekből

Szervezetünk erősítésének egy másik anyaga a klorofill, azaz a növényi levelek zöld színét adó anyag. A klorofill magnéziumot tartalmaz, amely megelőzi a csontritkulást, és nagyon fontos stressz esetén. Magnéziumhiányra utal például az éjszakai lábszárgörcs. Ez az ásványi anyag a vérben a kalcium ellenjátékosa, ami azt jelenti, hogy a szervezet csak akkor képes megfelelően értékesíteni a kalciumot, ha elegendő magnézium is rendelkezésére áll.

 

Mindenben, ami zöld, található klorofill

 

A magnézium ezen kívül megköti a vérben a méreganyagokat, ha tehát nap mint nap fogyasztunk leveles zöldségeket, akkor elősegítjük ezt a méregtelenítési folyamatot. A klorofillt friss zöldfűszerekből is magunkhoz vehetjük, rágcsálhatunk például friss bazsalikomlevelet, ami nagyon finom.

 

Keserű anyagok minden napra

Ugyancsak nélkülözhetetlenek számunkra a keserű anyagok. Manapság főként édes ételeket eszünk, illetve túl sós vagy savanyú ennivalókat. A zöldfűszerek keserű anyagai serkentik az emésztést, amennyiben elősegítik az emésztőnedvek, a nyál, a gyomorsav, az epe, illetve a hasnyálmirigy és a máj emésztőnedveinek termelődését. Konyhánkban naponta alkalmazhatunk gyömbért és kurkumát. A gyömbér még az immunrendszert is erősíti és ellenállóbbá tesz a fertőző betegségekkel szemben, míg a kurkuma az egyik legfontosabb gyógynövény. Nemcsak az emésztőrendszerre gyakorol pozitív hatást, hanem a tüdőre is, továbbá erősíti az immunrendszert.

 

 

A kurkuma és a gyömbér értékes keserű anyagokat tartalmaznak

 

 

Böjti receptek

Erősítő reggeli ital

Az 5 elem szerint étkezést követve a napot kezdjük melegítő levessel, amely zöldségekből, shiitake gombából, sengiri retekből (gyufaszál-vékonyságúra aprított retekből) és gyömbérből áll. Az üres gyomorral fogyasztott leves biohasznosulása ugyanis szinte százszázalékos. Mellette kipróbálhatjuk az úgynevezett druidaitalt, amely friss biozöldségekből áll, babérlevéllel, szegfűszeggel, borókabogyóval, kakukkfűvel és korianderrel fűszerezve.

 

A böjt idején tanácsos a napot meleg levessel kezdeni

 

A böjt idején napközben a legjobb italnak a lúgos kukichatea számít, valamint a máj-epe tea, amely megtisztítja a májat. Amikor ugyanis böjtölünk, a máj méregtelenítő munkája fokozódik, mivel a korábbinál több méreganyag szabadul fel a szervezetben.

 

Gabonából főzött levesek

A böjt idején az étrendünket kiegészíthetjük különféle gabonákból főzött levesekkel. Aki például hajlamos a székrekedésre, az főzhet hajdinalevest, mert az serkenti a bélműködést. Aki hasmenésben szenved, az válassza inkább a kölest, míg mások kipróbálhatják a rizsből vagy darából készült levest.

 

A gabonaleves benne főtt zöldségekkel egész napra elmulasztja az éhséget

 

Az ilyen levesek elkészítése egyszerű. A gabonát megfelelő menynyiségű vízzel 15 perc alatt főzzük puhára, majd 20 percig hagyjuk állni. Fűszerezzük ume pasztával, gomasióval vagy shoyuval. Ez utóbbi egyfajta szójaszósz, míg a gomasio szezámos-sós fűszer, amely anélkül teszi ízessé az ételt, hogy meg kellene sózni. Mindkettő finomabbá teszi a levest. Ezen túlmenően főzhetünk  még a levesbe valamilyen gyökérzöldséget, azaz sárgarépát, pasztinákot, zellert vagy petrezselyemgyökeret. A tök is gazdagítja az étel ízét.

 

Pikáns vacsora

Aki egész nap betartotta a böjtöt, az este megérdemli a jutalmat egy finom vacsora formájában. Ez állhat egy szelet savanyú  kenyérből, átitatva olívaolajjal. Tehetünk rá uborkát, egy kis kecske- vagy juhsajtot (ne tehéntejből készültet!), valamint rukkolát (klorofill és keserű anyag egyaránt van benne) vagy más zöld salátát. Tehetünk rá egy csipet tengeri sót is, mellé pedig ihatunk egy pohár biovörösbort. Kész az ízletes vacsora!

 

A böjtölés élvezetes, ha este finom vacsorát eszünk: savanyú kenyér, kecskesajt, finom olaj és zöldfűszerek

 

 

Az eredmény: karcsúság, egészség, életöröm

A tapasztalatok szerint már kétheti ilyen jellegű böjtnek is megvan az eredménye: kilók szaladnak le, az energiaszint nő, az érintettek kevésbé vágynak szénhidrátra. Jobban alszanak, kiegyensúlyozottabbak, kipihentebbek és vidámabbak, evés után nem érzik magukat fáradtnak, és több az energiájuk.

 

Aki kedvet kapott a böjt után is folytatni az 5 elem szerinti táplálkozást, az haladhat tovább a napi háromszori főétkezéssel, délután pedig egy édesség is engedélyezett, például gyümölcs, esetleg rizssziruppal édesítve és szójatejszínnel gazdagítva. Az egészséges étkezés egyáltalán nem ízetlen, éppen ellenkezőleg. Ennél a táplálkozásnál új fűszereket ismerünk meg, újra felfedezzük az értékes zöldfűszereket és hasznos tápanyagokkal látjuk el a szervezetünket. Mindez kíméli a belső szerveket és támogatja őket a munkájukban.

 

A tapasztalatok azt mutatják, hogy aki egészségesebben étkezik, az  hamarosan energikusabb és kipihentebb lesz, és jobban érzi magát

 

Az anyagcsere optimalizálódik, az immunrendszer erősödik, az energiaszint nő, és ezzel több energiához jutnak a szervezet öngyógyító erői. Így a salakanyagok automatikusan lebomlanak, és mintegy mellékhatásként eltűnnek a fölös kilók, anélkül, hogy éheznünk kellene.

 

A druidák erőt adó itala

Az alapleves hozzávalói: 6 szárított shiitake gomba, beáztatva és feldarabolva, 100 g szárított sengiri retek, beáztatva, 5 babérlevél, 2 evőkanál borókabogyó, 3 db szegfűszeg 3,5 liter vízhez adva.

 

A fűszerezéshez: 2 evőkanál teriyaki szósz, 1 evőkanál ume su (ume barackból készült dresszing).

 

A druidaital hozzávalói: fél teáskanál ume paszta, 1 teáskanál zöldségleves, 1 teáskanál édeskömény-bruschetta, fél teáskanál rizsszirup, fél teáskanál őrölt gyömbér, csipetnyi Hot Oil (vigyázat, nagyon csípős!).

 

Az alapleves elkészítése: Este valamennyi hozzávalót tegyük egy nagy fazékba, és az egészet egyszer főzzük fel. Hagyjuk forrni 5 percig, majd zárjuk el a gázt alatta. Egész éjjel hagyjuk állni lefedve. Másnap reggel még egyszer forraljuk fel, majd vegyük alatta olyan kicsire a lángot, hogy kissé forrjon. Akár 2-4 órán át is forrhat ilyen módon. Utána szűrjük le, hogy tiszta levest kapjunk.

 

A druidák itala shiitake gombából, retekből és fűszerekből készül

 

Keverjünk 2 evőkanál teriyaki szószt és 2 evőkanál ume sut a levesbe, amely így hat napig eltarthatóvá válik. Ezután a levest még forrón porciózzuk bele három tiszta palackba (például olyanba, amelyikben korábban ásványvíz vagy gyümölcslé volt), jól zárjuk be és állítsuk a hűtőszekrénybe.

 

A druidaital elkészítése: Óvatosan melegítsünk fel 4-5 dl levest, de ne forraljuk fel. Adjunk hozzá egy fél teáskanálnyi ume pasztát, és alaposan keverjük el a forró levesben habverővel. Keverjük hozzá a többi hozzávalót: 1 teáskanál zöldségleves, 1 teáskanál édeskömény-bruschetta, rizsszirup, gyömbér, Hot Oil. Esetleg ízesíthetjük még egy kis teriyakival vagy ume suval. Ha van otthon friss zöldfűszerünk, abból is adhatunk hozzá, frissen felaprítva, egyteáskanállal.

 

A shiitake gomba és a sengiri retek igen jelentős természetes méregtelenítő erővel rendelkezik, ezen kívül kiváló zsírégetők is. A készítmény azért kapta a druidák itala nevet, mert feltölti az embert energiával, és gondoskodik róla, hogy jól bírjuk a mindennapok megpróbáltatásait.

-nori-
XVIII. évfolyam 6. szám

Címkék: böjt az öt elem szerint, fogyókúra, natúrkonyha receptek

Aktuális lapszámunk:
2019. július

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.