Szépség

Frissítő ételek forró napokra

Főzzünk az évszakoknak megfelelően

Hogyan táplálkozhatunk egészségesen, összhangban a természettel és az öt elemmel?  Cikkünk praktikus ötleteket és finom recepteket ajánl a nyári időszakra.


A hideg téli napokat már régen elfelejtettük, legföljebb egy-egy hűvösebb este emlékeztet minket arra az időszakra, amikor csak nyakig beburkolózva léphettünk ki az utcára, és nem kívánkoztunk a friss levegőre. Mostanra mindenhol átvette az uralmat a fa elem megújító ereje: a természetben minden nyílik, a friss zöld pedig jót tesz a szemünknek és a lelkünknek egyaránt.

 

Miután a kínai újév kezdetén, februárban méregtelenítettük és tehermentesítettük a májunkat és az epénket, most itt az ideje, hogy kiűzzük a testünkből a fölösleges folyadékot. Ez az elmúlt hónapok során pluszkilók, a légutakban található nyák és a szövetekben lerakódott folyadék formájában gyűlt össze. Eltávolításában különösen fontos szerepet játszik a vese, amely az öt elemről szóló tanítás szerint a víz elemhez tartozik.

 

 

Miért fontosak a vesék?

A két vese létfontosságú kiválasztószerv. Fő funkciójuk a húgyhólyagon keresztül kivezetni a nemkívánatos méreganyagokat és a felgyűlt vizet a szervezetből. A hagyományos kínai orvoslás felfogása szerint a vesének ezen túlmenően is fontos szerepe van: elsősorban a jing életerő aktárszerveként tekintenek rá.

 

Minden ember a születésétől kezdődően egy bizonyos, meghatározott mennyiségű jinggel rendelkezik: ez a születés előtti csi (energia). Ez az energia a vesében tárolódik. Hogy mennyire erős ez a mennyiség, az elsősorban genetikai adottságoktól függ. Ez alapozza meg egészségi állapotunkat, alapkonstitúciónkat a hozzá tartozó erősségekkel és gyengeségekkel.

 

Az általános felfogás szerint a születés előtti csi mennyisége nem növelhető meg. Éppen ellenkező azonban a helyzet a születés utáni csivel, amely újra és újra össze-gyűlhet a testünkben, méghozzá főként a táplálkozás és a légzés útján.

 

A hosszú és egészséges élethez elengedhetetlen, hogy minél nagyobb mennyiségű, értékes csit vigyünk be a szervezetünkbe egészséges táplálékok formájában, s minél kevesebbet használjunk fel a születés előtti tartalékokból. Főként tavasz végén, amikor a fa elem lassan elveszíti az erejét és átadja a helyét a tűz elem melegítő erejének, fontos kiegyensúlyozni a víz elemet és ezzel a vese erejét. Így elérhetjük, hogy az elkövetkezendő hónapokban ne kelljen túlzottan szenvednünk a tűz hevétől.

 

Ahogy lassan melegszik az idő, az öt elemtől szóló tanítás szerint úgy érkezik el a veseműködés támogatásának ideje. Erre a célra ideálisak az olyan zöldfűszerek, mint a kakukkfű, az oregánó és rozmaring   

 


Milyen ételek különösen jótékony hatásúak most?

Ahogyan egyre melegebb lesz, úgy élvezi a testünk egyre jobban az enyhén keserű ételeket, melyek szárító hatásúak, de kivezető és gyulladáscsökkentő hatásúak is. A melegkeserű zöldfűszerek, mint a friss kakukkfű, az oregánó vagy a rozmaring szárító hatásuknak köszönhetően kiűzik a szervezetből a felgyülemlett vizet. Az olyan keserű élvezeti szerek azonban, mint a kávé, a vörösbor vagy a cigaretta, negatívan hatnak a bőrre (ráncosodás) és a lélekre (alvászavarok és idegesség). Ezzel szemben ajánlhatók a következő táplálékok:

 

Kukorica (föld elem)

Bár a kukorica gazdag telítetlen zsírsavakban, ugyanakkor nagyon kevés fehérjét tartalmaz. Ezért általában jól megemésztik még azok is, akiknek érzékeny a gyomruk. Az öt elemről szóló tanítás értelmében a kukorica vízhajtó, valamint erősíti a gyomrot és a vesét.

 

Hüvelyesek (víz elem)

A száraz hüvelyesek elsősorban a vesét és a mellékvesét erősítik, és kiegyenlítik a szexuális energiát. A babból és társaiból származó fehérjék segítenek harmonizálni a vércukorszintet, a vízháztartást és az anyagcserét. A szójabab kivételével a hüvelyesekre vízhajtó és szárító hatás jellemző, ezért törékeny, vékony és kiszáradásra hajlamos egyéneknek csak mérsékelten ajánlhatók. A robusztus, túlsúlyra és a szervezetben történő vízfelhalmozódásra hajlamos embereknek főként a vese- és az adzuki bab tesz jót.

 

Kurkuma (tűz elem)

Az erőteljes, sárga színű fűszerben kivételes gyógyító erejű hatóanyagok rejtőznek. Megkötik a szabad gyököket, gyulladáscsökkentőek és szárító hatásúak. A kurkuma segít csökkenteni a vér koleszterinszintjét és enyhíti a reumatikus bántalmakat. Segít a fehérjék emésztésében, csökkenti a gyomorfekély és -tumor tüneteit, és jó hatású epe-, illetve menstruációs panaszok esetén.

 

Brokkoli (föld elem)

A jól ismert antioxidáns hatásokon kívül az ízletes zöldség a hagyományos kínai orvoslás szemszögéből vízhajtó hatású. A brokkoli különösen jól felfrissíti a szervezetet, ha odakint magasba kúszik a hőmérő higanyszála.

 

Vizelethajtó hatásának köszönhetően a brokkoli nem hiányozhat a kora nyári étrendből

 

Só – a mérgező hatás a dózistól függ

A sónak hűtő hatása van. Mértékkel élvezve erősíti a vesét, amely a sónak köszönhetően jobban kontrollálni tudja a test folyadékait, és jobban hidratálja az egész szervezetet. Ahogyan oly sok más dolog esetében, a lényeg itt is a mérték. Sajnos túl sok finomított sót veszünk magunkhoz, aminek olyan következményei vannak, mint a magas vérnyomás, gyomorfekély, gyomorrák, ödéma, vesekárosodás és az ásványi anyagok felszívódásának romlása. A túlzott sóbevitelre a test olyan tünetekkel reagál, mint a túlzott szomjúság, sötét vizelet, sötét arcszín, véreres szemek.

 

Kora nyári receptek szezonális hozzávalókkal

Spenótos quiche

(könnyű étel 4 személyre)

 

Hozzávalók, tészta: 100 g sovány túró (fa), 150 g tönkölybúzaliszt (fa), 1 teáskanál sütőpor (fa), 1 késhegynyi kurkuma (tűz), 3 evőkanál olívaolaj (föld), 3 evőkanál szójatej (föld), bors (fém), só (fém). A hozzávalókból gyúrjunk tésztát, nyújtsuk ki és béleljünk ki vele egy quiche-formát (26 cm-es átmérőjűt). Villával több helyen szurkáljuk meg, és 200 fokon tíz percig süssük elő.

Hozzávalók, töltelék: 2-2 kis ág petrezselyem (fa) és kakukkfű (tűz), 1 késhegynyi édes-nemes paprika (tűz), 500 g spenót (föld), 1 kis hagyma (föld), 250 g mozzarella (föld), 2 tojás (föld), 150 g szójatej (föld), 1 gerezd fokhagyma (fém), szerecsendió és só (fém).

 

A spenótot pucoljuk és mossuk meg, távolítsuk el a szárakat, és vágjuk vékony csíkokra. Vizesen tegyük egy fazékba, tegyünk rá fedőt, és közepes hőfokon hagyjuk, hogy a levelek összeessenek (körülbelül 3 perc). Nyomkodjuk ki belőle a folyadékot.

 

Spenótos Quiche


A kakukkfüvet a feldarabolt fokhagymával és hagymával pároljuk meg, sózzuk, hagyjuk kihűlni. Távolítsuk el a kakukkfűágat. A tojásokat a szójatejjel, egy késhegynyi reszelt szerecsendióval és sóval keverjük össze, majd adjuk hozzá a felaprított petrezselymet. Keverjük hozzá a pirospaprikát, a reszelt mozzarellát és a zöldséget. Öntsük rá a keveréket a quiche-formában lévő tésztaalapra, és 180 fokon süssük 30 percig. Akkor készült el, ha a töltelék megszilárdult. Adjunk hozzá kevert salátát.

 

 

Saláta sült kecskesajttal, szezámos bundában

(előétel vagy könnyű főétel 4 személyre)


Hozzávalók: 1 evőkanál tönkölybúzaliszt (fa), 4, egyenként 4 cm vastag szelet, közepesen kemény kecskesajt (tűz), 1 nagy sárgarépa (föld), 1 piros paprika (föld), 6 evőkanál szezámmag (föld), 1 tojás (föld), fél salottahagyma, 1-1 kis fej fejes saláta és lollo rosso (tűz), egy maréknyi rukkola (tűz), bors (fém) és só (víz).

 

Salátaöntet: 1 evőkanál szezámolaj (föld), 1 evőkanál méz (föld), 1 teáskanál mustár (fém), 1 csipet só (víz), 1 teáskanál fekete szezámmag (víz), 2 evőkanál balzsamecet (fa), 1 csipet kurkuma (tűz).

 

Az öntet hozzávalóit keverjük össze, tegyük zárható üvegbe és rázzuk jól össze. A salátát mossuk meg, a sárgarépát karikázzuk fel, a paprikát vágjuk csíkokra. A sajtszeleteket forgassuk meg a lisztben. A tojást keverjük össze a szezámmal, a borssal és a sóval, és tegyük egy mély tálba. A belisztezett sajtszeleteket forgassuk meg előbb a tojásban, majd a szezámos keverékben.

 

Kecskesajt salátával

 

Egy serpenyőben hevítsünk egy teáskanálnyi szezámolajat, és süssük meg benne a sajtszeleteket mindkét oldalukon, amíg a bunda aranybarna nem lesz és a sajt fel nem olvad. Ez 1-3 percig tart, a sajt jellegétől és vastagságától függően.

 

A salátát rendezzük el 4 tányéron, díszítsük a répával és a paprikacsíkokkal, és öntsük rá az öntetet. Mindegyik tányérra tegyünk egy szelet sajtot. Aki a salátát kicsit fel akarja melegíteni hatásában, az tehet rá néhány darab pörkölt napraforgómagot.

 

 

Klasszikus spárga krémes polentapürével

(3-4 személyre)


Hozzávalók: 1 kg friss spárga (föld), 1 teáskanál szemcsés zöldségleves élesztő nélkül(föld), 600 ml spárgaleves (föld), 250 g polenta (föld), 100 ml zabtej (fém), szerecsendió, bors (fém), só (víz), 1 teáskanál citromlé (fa), 2 evőkanál tönkölybúzaliszt (fa), 1 csipet őrölt oregánó (tűz), 30 g parmezánsajt (tűz), 2 evőkanál vaj (föld). A spárgát vékonyan hámozzuk meg (ha kemény a vége, előzőleg vágjuk le). A lehúzott héjat és a levágott végeket tegyük vízbe egy edényben, és a szemcsés zöldséglevessel főzzük fel 15 percen át. Ebből lesz a spárgaleves, amit később a polentához és a szószhoz használunk fel.

 

A spárgát tegyük egy nagy főzőedénybe egy csipet cukorral, egy kis darab vajjal, némi borssal, sóval és citromlével, és főzzük körülbelül 20 percig. Utána óvatosan vegyük ki a vízből és tartsuk melegen.

 

Spárga polentapürével

 

Közben a spárgalevesből fél litert forraljunk fel. Ha forr, keverjük bele a polentát, és folyamatos keverés közben készítsünk belőle pürét. Ha túl kemény lesz, öntsünk még hozzá egy kis spárgalevet. Ízesítsük borssal, frissen őrölt szerecsendióval, sóval és egy kis citromlével. Keverjük hozzá a reszelt parmezánt. Ha még krémesebbre akarjuk, adjunk hozzá egy kis szójatejszínt vagy rendes tejszínt. A maradék vajat hevítsük fel egy kis edényben, adjunk hozzá némi szerecsendiót és sót.

 

2 evőkanál liszttel és az oregánóval keverjük össze. Állandó keverés közben adjuk hozzá a maradék egy deci spárgalevest, közben vigyázzunk, nehogy csomós legyen. Öntsük fel a zabtejjel, és ízesítsük szerecsendióval és sóval. A spárgát forgassuk meg a szószban és a polentával tálaljuk.

 

Pikáns rizstészta zöld spárgával

(2 személyre)

Hozzávalók: 250 g zöld spárga (föld), 1 evőkanál szezámolaj (föld), 2 evőkanál szezámmag (föld), 250 g rizstészta (fém), 1 nagy darab friss gyömbér (fém), 2 gerezd fokhagyma (fém), 50 g sovány sonka kockára vágva (víz), gomasio (víz), 1 evőkanál balzsamecet (fa), kurkuma (tűz). A tésztát tegyük forrásban levő vízbe, és főzzük puhára. Utána szűrjük le, és tegyük félre. A spárgáról távolítsuk el a fás végeket, és a szárakat vágjuk 3-4 cm-es darabokra. A gyömbért és a fokhagymát aprítsuk fel.

 

A szezámolajat hevítsük fel egy serpenyőben, és 3-5 percig pirítsuk benne a spárgát, a fokhagymát és a gyömbért. Vegyük ki a serpenyőből, és tegyük félre. Gyorsan pirítsuk meg a sonkát. Öntsük fel balzsamecettel, szórjuk meg kurkumával, majd adjuk hozzá a spárgás keveréket és a szezámmagot. Végül keverjük hozzá a tésztát, ízesítsük gomasióval, és még egyszer jól forrósítsuk fel.

 

Pikáns rizstészta zöld spárgával

 

Tipp: Hús nélkül is nagyon finom. A spárgás keveréket szórjuk meg gomasióval, adjuk hozzá az ecetet és a kurkumát, majd szórjuk meg szezámmaggal és keverjük össze a tésztával. A gomasio őrölt és pörkölt szezámmag és finomítatlan tengeri só keveréke, Ázsia-boltokban vagy jobb szupermarketekben vehetjük meg.

 

 

Eperszósz vaníliás szójatejjel

(4-6 személyre)

 Hozzávalók: 1 kg érett eper (fa), 250 ml meleg víz (tűz), 40 g kukoricakeményítő (föld), 150 g barna cukor vagy agávélé (föld), negyed teáskanál durván őrölt zöld bors (fém), 8 evőkanál víz (víz), fél liter vaníliás szójatej (föld).
Az epret alaposan mossuk és tisztítsuk meg. Egyharmadát tegyük félre, a maradékot pürésítsük és keverjük össze meleg vízzel. Adjuk hozzá a cukrot és az egészet főzzük fel. Közben keverjük össze a kukoricakeményítőt a borssal, és 8 evőkanál vízzel keverjük simára.
Adjuk hozzá a fazékban fövő eperhez, és főzzük addig, amíg a szósz be nem sűrűsödik. Vegyük le a tűzhelyről. A maradék epret vágjuk kis kockákra és adjuk a keverékhez. Magas poharakat töltsünk meg kétharmad részig a szósszal, majd hagyjuk kihűlni. Tálalás előtt töltsük fel vaníliás szójatejjel.

 

Tipp: Zárható edényben a szósz néhány napig eláll a hűtőben.

 

Cukormentes tipp: A cukor helyett használjunk 1-2 teáskanálnyi folyékony steviát. Főzés közben fokozatosan adagoljuk a keményítőt, nehogy a szósz túl sűrűre sikerüljön.

 

Extra tipp: Ha gyümölcscentrifugával nyomjuk szét az epret, a szósz finomabb lesz és az epermagok nem kerülnek bele. Ilyenkor csak 125 ml vizet adjunk még hozzá.

-nori-
XVII. évfolyam 6. szám

Címkék: frissítő ételek, natúrkonyha receptek, táplálkozás

Aktuális lapszámunk:
2019. július

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.