Szépség

Kiegyensúlyozottan a zen segítségével

A szépség nem külsődleges élmény, hanem a belső harmónia kifejeződése. A zen ősi lazító technikákkal és gyógyító rituálékkal lehet a segítségünkre, hogy testünk, szellemünk és lelkünk összhangba kerüljön egymással.


 

A belső nyugalom és koncentráltság sugárzó külsővel ajándékozza meg az embert

 

A zen buddhizmus, amely a tizenkettedik századtól jelentős mértékben befolyásolta a japán kultúrát, tökéletes összpontosítást kíván térbeli és időbeli jelenlétünkkel kapcsolatban. A zen szó szerint önmagunkban való elmerülést jelent.

 

A zen eszméje ugyanúgy áthatja a teaceremóniákat, mint a virágkötészek ikebanakompozícióit, a japán divatdiktátorok purista elképzeléseit, vagy éppen a hagyományos szépségápolást. Ha sikerül találkoznunk önmagunkkal, a figyelem és a tudat pillanatnyi elmélyülése belső nyugalommal és az elégedettség érzésével ajándékozzák meg az embert, és mindez egyfajta kisugárzást kölcsönöz neki.

 

A legegyszerűbb szépségrecept ez: Mosolyogjon! Aki nem mulasztja el, hogy naponta néhány percen át kitartóan mosolyogjon magára a tükörben, az hosszú távon megerősíti pszichéjét és önbecsülését. Idő múltával szinte automatikusan pozitív kép alakul ki az emberben önmagáról. És ez nem csak abban segít, hogy igazán jól érezze magát a saját bőrében, hanem bizonyíthatóan még az immunrendszert is erősíti, a vérben megnő általa a védekező sejtek száma. A mosolygás gyógyít, erősíti a testet és megszépít.

 

Jóleső kikapcsolódásban és érzéki örömökben lesz része, ha illóolajos fürdőt vesz

 

Aki azt szeretné, hogy az élet energiája, a csi ismét szabadon áramoljon benne, próbálja ki alkalmanként a japán ujjmasszázst. A „shiatsu” harmonikusan hat a vegetatív idegrendszerre és a lymphociták áramlására, feloldja a belső blokádokat, száműzi a stresszt és a szorongást — de önmagában is kellemes élmény. Egyre több terapeuta és kozmetikus él ezzel a gyöngéd élénkítőszerrel. Egyszerű masszírozó mozdulatokkal saját magán is kipróbálhatja az ember. A masszírozást a gyűrűs- és a mutatóujjal, a hüvelykujjunkkal, valamint a tenyerünkkel végezzük. Így például már akkor is új energiával töltődhetünk fel, amikor reggel bekrémezzük az arcunkat, ha a gyűrűs- és mutatóujjunkat az orrunk két oldalára fektetve ujjbegyünkkel többször erőteljesen végigsimítjuk az arcunkat. Aztán gyöngéden, körkörös mozdulatokkal az orrszárnyak körül kifelé haladva folytassuk a masszírozást. Az orr mellett található stimulációs energiamezők simogatásával az egész test aktiválódik.

 

A tradicionális japán fürdőszoba a nyugalom és az elmélkedés helye, rizsszálakból készített szőnyegekkel és illatos virágokkal díszített. Az ember előbb tisztító zuhanyt vesz, és csak utána száll be a ciprus- vagy cédrusfából készített fürdődézsába. Közben az egész testet tetőtől talpig jól ledörgöli tenuguival, egy szorosan összetekert gyapjútörülközővel vagy (az ázsiai országokban) pálmaszálakból készült tawashi-kefével. Csupán ezt követően merül el a gőzölgően forró fürdővízben és élvezi a csendet.

 

Feszültségeinket kiváló hatásfokkal vezethetjük le a japán ujjmasszázs segítségével

 

Aki otthoni fürdőszobáját a kikapcsolódás oázisának szeretné berendezni, hagyja a küszöbön kívül az idegeskedést, a rohanást, és fordítsa minden figyelmét a jelen pillanatra. A zuhany alatt először tisztítsuk meg bőrünket szizálszivaccsal vagy bőrradírral, amely gyöngéden eltávolítja az elhalt hámrészeket. Érzéki örömöket kínál az illóolajos fürdő (a vízbe egy kis tejszínt is csepegtethetünk), vagy ha fürdővizünkbe élénkítő sót, pezsgőtablettát teszünk. A meleg vízben ellazulnak az izmok, a test könnyűvé válik, a fej kitisztul.

 

Húsz percnél hosszabb ideig azonban ne maradjunk a meleg vízben, mert az vérkeringésünkre nézve káros. Gyöngéden itassuk fel a vizet a bőrünkről. A még nedves bőrbe masszírozzunk illatos olajat, és közben élvezzük, ahogy egész testünk megújult.

 

A kozmetikai ipar számos régóta ismert ázsiai hatóanyagot fedezett fel újra. A magnólia különböző kivonatai lekötik a bőrben található szabad gyököket, a shiitake-gombák hasznosak kiszáradás ellen, míg a ginzeng karbantartja a sejtszintű anyagcserét. A vitaminok és a nyomelemek védik a sejteket a környezeti ártalmaktól és a stressz negatív következményeitől — miközben új életerővel töltik el a sejteket.

 

Japán tisztálkodási szokás szerint a fürdőzés csak a zuhanyozás után következik

 

Manapság a parfümgyártók is megváltoztatják termékeiket. Újabb illatkoncepcióik ismét a tudatalattira igyekeznek hatni, a szívet és a lelket próbálják megérinteni. A legrövidebb út a gondolatainkhoz és az érzéseinkhez még mindig a szaglószervünkön keresztül vezet.

 

Az illatok az orrunkon keresztül közvetlenül hatnak a limbikus rendszerre, agyunk legkorábban kialakult részére, amely többek között a stresszreakciók során termelődő hormonokat, az immunellenállást és a szexuális viselkedést irányítja. A hatás mérhető. A macskagyökér illata például csökkenti a kortizon stresszhormon kiáramlását. A kyarafa illata könnyedséget és belső kiegyensúlyozottságot kölcsönöz, fokozza a koncentrálóképességet és tökéletes ellazulást biztosít – hatása olyan intenzív, hogy felér egy meditációéval.

-roland-
IX. évfolyam 7. szám

Címkék: zen

Aktuális lapszámunk:
2019. december

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.