Szépség

Légzés a természet erejével

Ha nyáron a friss levegőn tartózkodva mélyeket lélegzünk, testünket elegendő oxigénnel látjuk el. A Föld ereje is mindenfelé érezhető. Tudatos légzéssel ráhangolódhatunk a természetre és felvehetjük a benne rejlő természetes energiákat.  


Légzésgyakorlatainkhoz júliusban, augusztusban és szeptemberben segítséget kérhetünk a fáktól és a földtől. A fáknak ősidők óta titokzatos, gyógyító erőt tulajdonítanak. Sok ősi kultúrában központi szerepet játszanak: a kereszténység tanítása szerint Ádám és Éva egy almafa tiltott gyümölcsét ízlelték meg, a buddhizmus szerint Buddha egy fügefa alatt jutott el a tökéletes megvilágosodás állapotába.

 

A természetes gyógyító módszerek területén is fontos szerep jut a fáknak. Európa ősi lakói, a kelták nem csak a fák levelét, terméseit, kérgét alkalmazták a gyógyászatban, hanem a fában lakozó mágikus erőket is. A fák energiáival történő gyógyítás sok más természeti nép hagyományai között szerepel. E tudást napjainkban sokan felelevenítik.

 

A természeti népek a Földnek is különleges, az évszakok szerint változó energiákat tulajdonítanak. A dél-amerikai gyógyító sámánok Bolívia fennsíkjain augusztusban igen sok rituálét hajtanak végre, mert hitük szerint a Föld e hónapban rendkívüli gyógyító erővel bír. Légzésgyakorlataink során ezekkel az erőkkel lépünk kapcsolatba. E célra ajánlatos különleges „erőhelyekre” félrevonulni, pl. ásványvízforrások közelébe, barlangokba, olyan templomok közelébe, amelyek pogány kelta kultikus helyeken épültek. Ha nem tudunk ilyenekről, bármely hely megteszi egy erdőben, vízparton vagy mezőn, amely megtetszik, amiről ösztönösen érezzük, hogy megfelelő.

 

Az álló és járás közbeni meditáció szeptemberre mindenütt lehetséges: lombhullató erdőkben, hegyvidéken vagy a zöldellő mezőkön. Még a hektikus, zajos nagyvárosban is gyakorolhatjuk az összpontosított járást. Még egy zsúfolt sétálóutcán is megtanulhatjuk, hogyan lépdeljünk saját ritmusunknak megfelelően, közben minden érzékünkkel megélve a jelen pillanatot.

 

                                 Fa Testi betegségek  Lélek, szellem  Hatás
 juhar duzzadt ízületek sokk, kiegyensúlyozatlanság  Nyugtató
 alma  elégtelen máj-, vese-, és bélmûködés elkeseredés, depresszió  Hangulatjavító
 nyír  vértisztító, serkenti a vese, és a hólyagműködést  nyugtalanság, feszültség Fényt visz életünkbe, de melankóliát is okozhat
 körte reuma és köszvény szétszórtság Központosítás
 bükk enyhíti a fejfájást  belsõ rendetlenség, lustaság  Tisztaságot visz lelkünkbe, frissítõ, serkentõ hatású. Élénkítõ hatása azonban idegességet is okozhat
 berkenye  köhögés, rekedtség és más légúti panaszok ragaszkodás a múlthoz Segít, ha nem tudunk leválni valakirõl, vagy valamiről
 szelíd gesztenye  fejfájásra és idegi bántalmakra belső nyugtalanság Nyugalmat ad és elvezet a belsõ gyógyforráshoz
 éger  lázcsillapító fáradtság, szomorúság Könnyedséget és frissességet ad
 lucfenyő vese- és hólyaghurut idegesség, feszültség Nyugtató, kiegyensúlyozó hatású
 mogyoró elhízás, keringésszervi bajok zavarodottság, bizonytalanság  Megtisztítja a testet, lelket és a szellemet
 bodza hűléses megbetegedések szétszórtság Leföldel
 erdei fenyő köszvény, altesti panaszok gyász, melankólia Feloldja a magányt
 cseresznye  szívpanaszok szomorúság Frissítõ, vidító hatású testre és lélekre
 vörösfenyő  keringési zavarok, a bőr fertőzései, hűlések  merevség, belső keménység Felszabadítja a feltorlódott, „eltévedt” energiákat
 hárs reuma és kiütések koncentrációs zavarok Segít befelé figyelni, összpontosítani, megnyugtat, elcsendesít
 oliva izomláz, görcsök, fejfájás fáradtság Erõsít, kitartást ad
 nyár  emésztési zavarok, fehérfolyás, vesekövek stagnálás érzése Megnyitó hatású
 boróka vértisztító, lázcsillapító szétszórtság Összpontosít
 cédrus  lépbetegségek céltalanság érzése Segít visszatalálni a lényeghez
       

Július: Légzés a fák gyógyító erejével

Keressünk egy fát, amelyhez vonzalmat érzünk, vagy válasszuk a céljainknak megfelelőt a táblázatból. Ha lehet, közelítsük meg a fát mezítláb. Álljunk meg előtte, igyekezzünk a fa egészét, egész lényét észlelni, befogadni. Néhányszor lélegezzünk be mélyen, közben próbáljuk meg megérezni energiamezőjét. Tudatosítsuk, hogy energetikai lénnyel állunk szemben. Lassan járjuk körbe a fát, keressünk megfelelő helyet, ahol háttal nekitámaszkodhatunk állva vagy ülve. Hunyjuk be szemünket, és tudatosan lélegezzük be a fa energiáját. Érezzük, hogy minden lélegzetvétellel egyre inkább átjár bennünket jótékony, gyógyító energiája, kilégzéskor pedig megszabadulunk a nehézségektől, szomorúságtól és a nyugtalanságtól. Képzeljük el, hogy a kilélegzett negatív energiákat a fa levelei oxigénné alakítják át.

 

Ha frissnek és kipihentnek érezzük magunkat, abbahagyjuk a meditációt, és köszönetet mondunk a fának és a Földnek.

 

 

Augusztus: Tankoljunk energiát a Földtől

1. rész: Álljunk mezítláb a földre. A lábak csípőszélességben, kis terpeszben, a térd enyhén behajlítva, a medence kissé előredöntve. Felsőtestünk, vállunk ás karjaink lazák. Csukott szemmel, néhány mély lélegzetet véve próbáljunk kapcsolatot teremteni a Földdel.

 

A hétköznapi gondokkal kapcsolatos gondolatokat észleljük, de nem ragadunk le náluk, engedjük el őket, ahogy a felhők elsuhannak az égbolton. A levegőt szívjuk le mélyen, közben képzeljük el, hogy

 

talpunkból gyökereket eresztünk a földbe, amelyek egészen mélyre lenyúlnak. Minden lélegzetvétellel szívjuk magunkba a föld erejét. Érezzük, hogy ez a tápláló energia minden egyes sejtünket feltölti, ugyanakkor kilégzéskor salakanyagok, negatív érzések és érzelmek, kétségek és gondok hagyják el testünket.

 

2. rész: Képzeljük el, hogy magunk is fává válunk. Ennek érdekében tárjuk szét a magasban karjainkat, érezzük, ahogy azokból ágak, gallyak lesznek, és egyre magasabbra törnek, míg dús lombkoronát alkotnak. Érezzük, ahogy a föld energiája egészen az ujjaink (ágaink) hegyéig feltölt bennünket, minden belégzéssel nő energiánk. Kilégzés közben távozik a gyengeség és a bizonytalanság. Folytassuk a gyakorlatot 10 percig. Ezután karunkat lassan engedjük le és húzzuk be gyökereinket. Érezzük, hogy egész testünket erővel, energiával töltöttük fel. Nyissuk ki szemünket és fejezzük be a gyakorlatot azzal, hogy hálát adunk a Földnek.

 

 

Szeptember: Állás és járás közbeni meditáció

Gyakoroljunk először egy nyugodt helyen, pl. parkban, tó- vagy folyóparton. Az út lehetőleg ne legyen túl meredek, sem egyenetlen. A gyakorlat elején álljunk mezítláb. Összpontosítsuk figyelmünket, és teremtsünk kapcsolatot a Földdel. Közben érezzük talpunk alatt a füvet, a mohát vagy a talajt. Néhány mély belégzéssel szívjuk be talpunkon keresztül a földi energiákat. Közben érezzük, hogyan halad lábunkon keresztül az energia egészen a fejünkig. Nagyon lassan lélegezzünk be, közben jobb lábunkkal tegyük meg az első lépést. Apró lépésekkel haladjunk, míg az egyik láb lép, a másik teljes felületével maradjon a talajon. Amikor jobb lábunkat ismét a földre helyezzük, lélegezzük ki az elhasznált energiát és minden nehézséget. Lépdeljünk óvatosan, közben érezzük, hogy először a sarkunk, majd az ujjtövek, végül a lábujjak kerülnek a talajra. Csak akkor lélegezzünk be újra, ha jobb lábunk ismét teljes felületével a talajra került. Belégzés közben ismét szívjuk magunkba a földi energiákat, és emeljük meg a bal lábunkat. Némi gyakorlat után észlelhetjük, hogy járásunk a hétköznapokban is megváltozik, ezáltal pedig változik egész életünk is.

-vörös-
IX. évfolyam 8. szám

Címkék: légzés

Aktuális lapszámunk:
2019. augusztus

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.