Szépség

Lélegezzünk színekkel! 3. rész

Légzés és az évszakok

Kezdetben volt a fény. És ahol fény volt, ott színek keletkeztek, amelyek megvédték az embert a mindennapok szürkeségétől és a betegségektől. Semmi sem alkalmasabb a légzőgyakorlatok elvégzésére, mint a tiszta őszi napok, amikor a természetet arany- és sárgás színek árasztják el, és segítenek felvértezni az embert a téli hónapok hosszú, szürke napjainak unalma ellen.  


Ma már senki nem vonja kétségbe, hogy a színek befolyásolják a hangulatunkat, sőt, gyógyító erejüket felhasználja a modern színterápia. Amíg az élénk színekre a serkentő, felfrissítő és néha agresszív hatás jellemző, addig a tompa színek tompító hatásúak, a sötétek pedig nemritkán depresszívek is. Ezenkívül a színek lényegesen meghatározzák, hogy egy adott helyiséget inkább melegnek vagy hűvösnek érzünk. Azokban a terekben, ahol a falakat meleg színűre festették, például sárgára, pirosra vagy narancsszínűre, lényegesen később kezdünk el fázni, mint ahol a falak színe zöld, kék, türkiz vagy fehér.

 

Használjuk ki az őszi napok aranyos-sárga ragyogását, és töltekezzünk fel jól, mielőtt visszavonhatatlanul beköszöntene a tél, és a színek eltűnnének a fehér hótakaró alatt!

 

 

Légzőgyakorlat október hónapra: eláraszt az isteni erő

Az ősi kultúrákban gyakran hitték azt az emberek, hogy az arany a nap sugárzásából keletkezett. Ma is ha az őszi napsütésben a hegyekben sétálunk, úgy érezhetjük, valaki egyenként bearanyozta a leveleket. Ezért az október hónap különösen alkalmas légzőgyakorlatok végzésére. Válasszunk ki egy olyan napot, amikor belélegezhetjük a természet folyékony aranyát! De otthon is gyakorolhatunk; képzeljük el, hogy odakint ülünk az erdőben egy tisztáson, és körülvesznek minket az aranyfényben úszó fák. Üljünk le egyenes háttal, meditációs helyzetben a földre, és először néhányszor lélegezzünk be és ki jó mélyen, hogy közel kerüljünk az itt-és-most-hoz. Akkor érkeztünk el oda, ha a gondolataink nem a családunknál, nem a munkánknál, nem a sérelmeinknél időznek, hanem csak élvezzük a dús őszi levegőt, érzékeljük a természet zajait, és a légzésünk automatikusan lassabbá és mélyebbé válik.

 

Most hunyjuk le a szemünket, hogy még tudatosabban érzékeljük a nap melegét a bőrünkön. Képzeljük el, hogyan érinti meg bőrünket a napsugár, hogyan hatol mind mélyebbre a pórusainkba. Mivel az aranyat tisztaságáért is becsülik, könnyű elképzelnünk, hogyan változik át a testünkben a nap aranysugárzása tisztító energiává, amely minden légvétellel jobban átjárja a testünket. Először a tüdőnk tisztul meg, kiürülnek belőle a használt energiák, a következő légvétel pedig már aranyenergiával tölti fel. Ez az energia ezután az erekbe kerül, és onnan az egész szervezetbe: átjárja minden szervünket, a szöveteinket, az izmainkat, az inainkat, a csontjainkat. Minden további belégzéssel tisztább és tisztább lesz a testünk, miközben távoznak belőle a régi és sötét dolgok.

 

Szenteljünk különös figyelmet azoknak a helyeknek, amelyeket különösen sötétnek érzünk! Lélegezzünk tudatosan, és vizualizáljuk, hogy öblíti át ezeket a helyeket az aranyszínű, tisztító energia. Lehetőleg mindaddig maradjunk ott képzeletben, amíg teljesen tisztának érezzük a helyet, akárcsak testünk további részeit. Érezzük meg, hogy a tisztításra többször is lehetőségünk van, annyiszor, ahányszor csak akarjuk. A közben felmerülő érzéseket ne akarjuk elnyomni. Addig végezzük a gyakorlatot, amíg minden sejtünk és minden pórusunk felfrissül és feltöltődik arannyal. Végül még néhányat lélegezzünk, nyújtózkodjunk, és képzeljük el, hogy a természet aranyával feltöltődve térünk vissza a mindennapokba.

 

 

Légzőgyakorlat november hónapra: lélegezzük be a színeket!

A színek károsak is lehetnek, ha túl hosszú ideig vagy helytelenül alkalmazzák őket. Ha tehát egy adott szín alkalmazásakor nem érezzük jól magunkat, azonnal hagyjuk abba a gyakorlatot, és mindig olvassuk el az adott színre vonatkozó „használati utasítást” (l. táblázat)! Ha illik hozzánk egy szín, akkor kellemesen érezzük magunkat tőle. Ilyenkor illesszük bele az életünkbe, hordjunk ilyen színű ruhadarabokat, alkalmazzuk a lakásunkban, vegyünk ilyen színű törülközőt stb. Ha például ez utóbbit magunkkal visszük a szaunába, ott is elvégezhetjük színmeditációnkat. De a sötét téli napokon a megfelelő színű virágcsokor is meglepően gyors kedélyjavulást okozhat.

 

A következő gyakorlatot lehetőleg nyitott ablaknál végezzük, akkor is, ha a hideg téli levegő nem tűnik valami hívogatónak. Gondoljunk arra, milyen sok salakanyag távozik így a szervezetünkből! Ezért fontos, hogy belégzésnél friss levegő jusson a tüdőnkbe.

 

Üljünk le egyenes háttal, lábunk csípőszélességben egymásnak támasztva, a gerinc egyenes, a tekintet előre irányul. Emeljük fel a karunkat, és a kezünkkel képezzünk háromszöget a fejünk fölött.

 

Lélegezzünk be mélyen háromszor egymás után, hogy a levegő feltöltse az egész hasüreget, majd a mellkast a kulcscsontig. Kilégzésnél ne préseljük ki a levegőt, hanem engedjük szabadon kiáramlani. Így friss oxigén jut a vérünkbe belégzéskor, és távoznak a salakanyagok kilégzéskor. Képzeljük el, hogyan járja át a testünket az a szín, amelyikkel dolgozunk, például a kék.

 

Ez a folyékony kékség megnyugtató és gyógyító hatású, és átjárja, megtisztítja az egész szervezetet. A kék folyadék köröket leírva halad keresztül a fejünkön, így kívül és belül egyaránt ellazulunk. Közben tudatosan lélegezzünk a feji területre, ez fokozza az ellazulást. Ezek után a kék, megnyugtató folyadék további köröző mozdulatokkal halad keresztül az egész testen: a nyakon, a nyakcsigolyákon, a vállon, a lapockán, a karon, a kézen, az ujjaink hegyén, majd végig lefelé a háton és ezzel egyidejűleg a mellcsonton és a mellkason, a szíven, a tüdőn, a gyomron és minden belső szerven. Közben a légzésünket is irányítsuk mindig az adott szervre, amelyet éppen megtisztít a szín. Ha olyan szervhez vagy testtájékhoz érünk, amelyet sötétnek vagy tisztátalannak érzünk, ott időzzünk egy kicsit tovább, amíg minden egyes sejtet át nem jár és meg nem tisztít az energia. Hasonlóképpen a fenti lista alapján is eldönthetjük, melyik területre fér rá az alaposabb tisztítás. Utána a kék lefolyik az alhasba és tovább a lábba, a térdbe, a vádliba, a lábfejbe és a lábujjakba, végül a földbe, ahol újra transzformálódik.

 

Most eresszük le a karunkat, és lélegezzünk be és ki mélyen néhányszor. Nyújtózkodjunk, és érezzük tudatosan, hogy tökéletesen megtisztultunk.

 

 

Légzőgyakorlat december hónapra: lélegezzünk a csakrákkal!

A csakrák a szervezet energiaközpontjai, amelyek erőteljesen befolyásolják tudatállapotunkat és cselekedeteinket. Ahogyan a fizikai testben idegpályák vannak, úgy áramlik az energia is meghatározott pályákon. A csakrák az energiatest rezgésszintjét reprezentálják, amely többek között légzőgyakorlatokkal növelhető. A jóga felfogása szerint az energiapályák és a csakrák között egyenletes energiaáramlás és a regzés szintjének emelése érhető el, ha valaki rendszeresen légzőgyakorlatokat végez. Ha az energia áramlása természetes és kiegyensúlyozott, akkor mi is harmonikusak, terhelhetők, életigenlők és energiával telítettek vagyunk. De a szintnövelést nem szabad erőltetni, hanem odaadó gyakorlással természetesen beállítani.

 

A legtöbb ősi indiai forrás hét fő csakrából indul ki, amelyek a gerinc mentén helyezkednek el. Helyüknek megfelelően a test egy-egy részét befolyásolják, nemcsak a szervek funkcióját, hanem a hangulatunkat is. Minél feljebb haladunk a fej irányába, annál finomabb anyagú lesz a csakrák rezgésszintje. Az alsó három csakra a testi-érzelmi energia helye, a három legfelső a szellemi spirituális tudaté. A szívcsakra a rendszer középpontja, és összeköti a már említett három-három csakrát. Ezenkívül a csakrák veszik fel a pránát, a kozmikus energiát, tárolják, majd rendelkezésre bocsátják a lelki és testi folyamatokhoz.

 

Minden egyes csakra befolyásolja a szervi funkciókat, valamint a személyes fejlődés lelki-szellemi aspektusait. Ezenkívül minden csakra egy-egy színhez kötődik, a gyökércsakra párja például a piros, a szakrális csakráé a narancs, a napfonaté a sárga, a szívcsakráé a zöld, a torok-csakráé a kék, a harmadik szemé az indigókék, a koponyacsakráé a lila, az arany és a fehér.

 

szín hatás alkalmazás ne használjuk vigyázat!
piros serkenti a mirigyműködést, a vérképzést, a vérkeringést, az érzékszervek működését, javítja a vérellátást, vitalizál,melegít vérszegénység, depresszió, vérellátási zavarok, alacsony vérnyomás, tüdő- és izombetegségek, anyagcsere- és emésztési zavarok akut gyulladások, duzzanatok, daganatok, magas vérnyomás, láz, erős fájdalmak,  agresszivitás a pirosat a színterápiában csak óvatos adagolással alkalmazzuk, mivel nagyon hatásos, és  könnyen túlreakciókat válthat ki
narancssárga serkenti az anyagcserét és a vérkeringést, javítja az étvágyat, a vesék, az epe, a mirigyek és a bél működését, életörömet ad allergiák, étvágytalanság, hormonhiány, vérellátási és keringési zavarok,  székrekedés  akut gyulladások, láz, nyugtalanság  
sárga erősíti a gyomrot, a belet, a májat, a lépet és a hólyagot, serkenti a nyákképződést, antidepresszáns asztma, gyomor- és bélpanaszok, epekő,  izomfeszültség, csökkent pájzsmirigy működés idegesség, nyugtalanság erőteljes idegességnélne lélegezzünk sokáig sárgával
zöld harmonizáló, kiegyensúlyozó, nyugtató, erősítő a színterápia bevezetésének tekinthető,  légzési nehézségek, harag, idegesség, kimerültség, depresszió, alvászavarok  nem ismert  
kék hűtő, lázcsillapító, nyugtató, fájdalom-csillapító, vérnyomáscsökkentő égések, bőrfertőzések, ekcémák, láz, gyomorfekély, menstruációs zavarok, alvászavarok megfázás, izomfeszültség, bénulás, vérellátási zavarok  
         

Ha a csakrák nem is láthatóak, némi gyakorlás segítségével megérezhetjük őket. Próbáljuk ki például a következőt:

 

Üljünk le hagyományos meditációs ülésben a földre. A hátunk egyenes, a fejünk lazán előrehajlik, pillantásunk egy jó fél méterrel magunk elé mered egy pontra. Néhányszor lélegezzünk mélyet, hogy a következő gyakorlatra tudjunk koncentrálni. Képzeljük el, hogy a gyökércsakra pirosan fellángol, és lélegzetünkben megtisztul. Lélegezzünk néhányszor arra a pontra. Gondolatban vándoroljunk végig a gerincünk mentén a szakrális csakráig, és itt is lélegezzünk ki és be néhányszor tudatosan. Közben képzeljük magunk elé, ahogyan a csakra erős narancsszínt sugároz ki, és a lélegzetünkben megtisztul. Utána gondolatban menjünk fel a napfonatig, amely sárgán világít, és szintén megtisztul a lélegzetünktől. Mindig addig lélegezzünk, amíg azt nem érezzük, hogy az adott terület teljesen megtisztul. Ott is időzzünk el, ahol valami sötét, régi dologtól akarunk megszabadulni.

 

Utána haladjunk felfelé a szívcsakrához, amely zöldben világít, és lélegzetünkben megtisztul. Érzékeljük, ha szomorúságot, fájdalmat vagy nyomást érzünk, de lélegezzünk tovább, és menjünk tovább a kék torokcsakrához. Ha itt gombócot érzünk, lélegezzünk erre a területre, és képzeljük el, ahogyan kilélegezzük a régi fájdalmakat és sérelmeket, miközben a kék sugárzóbbá és tisztábbá válik. Ezek után koncentráljunk erősen a két szemöldökünk között lévő pontra, képzeljük el, ahogyan a csakra megtisztul. Lélegezzünk a koponyánknak arra a részére, ahol ez a csakra lilán vagy aranyban sugárzik.

 

Miután minden egyes csakrát megtisztítottunk, vegyünk még néhány mély lélegzetet, és képzeljük el, ahogyan egy mély belégzéssel elindulunk fölfelé a gyökércsakrától, és összekötjük valamennyit. Ha felértünk, lassan lélegezzünk ki.

 

Ez a tisztító gyakorlat megfelel reggeli és esti légzőgyakorlatnak. Optimális időtartama húsz perc, de hatásos tíz vagy akár csak öt percig is végezve. Próbáljuk meg a gyakorlatokat mindennap elvégezni, úgy, ahogyan mindennap tusolunk vagy fogat mosunk. Akkor lassan megérezzük majd a gyakorlat jótékony hatását.

-emel-
IX. évfolyam 10. szám

Címkék: légzés, színek

Aktuális lapszámunk:
2019. augusztus

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.